Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Okt 2022, Vedum om økt skatt;
Fellesskapet trenger mer penger. Om vi ikke gjør dette, kan vi måtte kutte i sykehus, forsvar eller andre ting.

Norge tjener ca 700 milliarder EKSTRA på olje og gass i 2022, ja faktisk så mye at landet etterhvert blir betraktet som krigsprofitør.

Er jeg stokkdum å påstå at Vedum og Støre er løgnhalser?

16 Likes

Det er penger som skal rett i oljefondet. Ikke på statsbudsjettet. Slik jeg oppfatter det.

4 Likes

3.5% av disse kan isåfall uansett benyttes på neste års budsjett.

3 Likes

Anbefaler å oppdatere kunnskapen litt ang. overgrep og vold mot barn. Det er hovedsakelig familie, kjærester og venner som voldtar og driver med vold mot barn og unge i Norge, greit å ha med i bagasjen før man peker fingre på f.eks. innvandrere. Men de er lettere å skylle på enn de man er mest glad i da. :slight_smile: :

image

image
image
Statistikk overgrep [2021] - Overgrep.no

Før man også sier at innvandrere står for mer kriminalitet nå enn før bør du nok også oppdatere oversikten på det området: Kriminalitet (ssb.no)

2 Likes

Drøy debattform, flagget denne.
Hold deg saklig.

1 Like

Å avlede fra det saken gjaldt på den måten som Christian gjør er både skamløst og løgnaktig. Akkurat som det å være innvandringstilhenger uten virkelig å ofre noe av betydning selv, og på trygg avstand fra de områdene hvor folk har betalt den høyeste prisen også er det. Det er det “drøye”. Langt hinsides drøyt.

3 Likes

Trenger sånn sett ikke være noe motsetningsforhold der da.

3 Likes

Det er en grunn til at Sverige har stemt som de har gjort i det siste. Man kan gjerne fortsette å gå med skylapper på, men det vil bare skade barn og barnebarn og kommende generasjoner…

1 Like

Dette er helt korrekt. Vi får en sinsyk dobbeleffekt av å kunne fylle opp fondet med cash samtidig som børsene faller og ting er på billigsalg.

8 Likes

Når 1 av 3 i fengsel er innvandrere, så tenker du, “åh bare? Vi er verste skurker”

Det er faktisk mer enn oss, da populasjonen av dem med innvandrerbakgrunn er 18% i Norge.

1 Like

Får rette teksten min til “Innvandrergjenger på gata”/urolighet for å gå fritt ute som var temaet. Det er i egen seng man bør være mest redd. Synes det er veldig synd at ikke media/politikere har mer fokus på vold i familien, og å prøve å bedre holdninger/adferd der så langt det går mer. Er i mine øyne problem nr 1 i Norge i dag. Og veldig mye av kriminalitet og jævelskap vi kommer til å se de neste 20 årene kunne vært hindret av bedre hjelp og adferd fra foreldre i dag. Veldig mye av kriminaliteten er barn av fæle foreldre.

4 Likes

Sammen med 3,5% av hele oljefondet :stuck_out_tongue:

… men “opptil” er vel egentlig greia. Når inflasjonen er lav kan man bruke opp mot maksen, når inflasjonen er høy, så burde man bruke lite.

1 Like

Diktatur og korrupsjon er enda dyrere i det lange løp.

2 Likes

Norge skulle holdt seg til lovgivningen før trigger happy Støre kom på banen. Dvs. Solidaritet i andre former som kun humanitær hjelp. Husk på at det kommer en prislapp etter alt dette også. Gjenoppbyggning.

Gled deg til den regningen.

Hjelper ikke mye med humanitær hjelp hvis Russland hadde overtatt Ukraina.

4 Likes

En prislapp vi alle bør se på med glede fordi vi slapp å ofre våre liv for friheten Ukraina har ofret så mange liv for

6 Likes

Du får diskutere det der i Russland tråden. Jeg bryr meg mer om de som sliter i Norge og den meget lite solidariteten som vises for dem fra staten, kontra prislappen til verdensproblemer.

Bare tidsspørsmål uansett før alles øyne skuer på den ujevne balansen.

Men gå til Russland tråden. Da moderatorer her liker å bestemme hva som er politikk og ikke.

Den vurderingen om at det er/blir verdt det er problematisk, fordi kriger som dette (nesten) alltid trekker ut i årevis og blir fastlåst på slagmarken da ingen av sidene klarer å tvinge gjennom en endelig seier.

Hvorfor det er bedre å tvinge partner til forhandlingsbordet om X år og ikke i morgen, vites ikke. Men global resesjon, kommende sultkatastrofer og ditto sosial uro og destabilisering/migrasjon er gitte utfall ved å vente.

Så må jeg si at det er moralske aspekter ved dette igjen som ikke er så forbannet svart/hvitt som flertallet skal ha det til i krigstråden eller på geriljatwitter.

3 Likes

Har du sett hvor stor del av statsbudsjettet som går til NAV eller?

Hvor stor del av befolkningen som lønnes over NAV ordninger?

3 Likes

Ganske enkelt, Putin sitt forslag er total overgivelse. Ukraina sitt forslag, la oss få beholde landet vårt.

Nytter ikke forhandle med diktatorer, de må bankes ned i støvlene. Og det ser vi skje nå.

6 Likes