Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Peskov prøver å roe ned Kadyrov:
-I tillegg sier Peskov at Russlands bruk av atomvåpen gjøres i henhold til landets atomvåpendoktrine, som blant annet slår fast at Russland kan ta i bruk slike våpen dersom landets eksistens er truet.
(Reuters)
Som jeg har skrevet før så vil ikke gjenerobring av ukrainske territorier utløse denne doktrinen
Men enkelte vil prøve å skremme ved å inkludere landområder i Ukraina som nødvendig for landets eksistens

Jeg ser for meg at det vil være vanskelig for RU å bruke atomvåpen i konflikten eller til terror.

Det eneste jeg kunne se for meg at de kunne gjøre ville være å prøvesprenge et atomvåpen som f.eks. poseidon et eller annet sted - men akkurat det våpenet er det vel vanskelig å fyre av uten å skade noe.

Hvis man skal se på om atomvåpen kommer til å bli brukt eller ikke, så er det egentlig ett perspektiv man må se det fra, og det er Putin sitt. Kan han, ved å bruke atomvåpen, gjøre det mer sannsynlig at han blir sittende ved makten? I så fall tror jeg han vil bruke atomvåpen. Ellers ikke.

Med i den kalkulasjonen så må Putin vurdere om hvor sannsynlig er det at en ordre om å bruke atomvåpen vil bli utført? For hvis den ikke blir utført, vil jeg si at Putin sine dager er over der og da. Så selv om Putin kanskje tenker at fuck it, vi fyrer av alt sammen, så må det ganske mange folk rundt han som synes det samme. Og selv om det er fuckings risky å gjøre opprør mot Putin, så vil jeg tro at de som får ordren vil veie den risken opp mot at familie, venner og hele slekta blir tatt ut.

Det kan nok hende Putin kan få noen til å gjøre. Å fyre av en atombombe midt ute i atlanteren.

4 Likes
9 Likes

Trikset til Russ fremover blir vel å spille med så høye kort som mulig for å kunne falle tilbake på en avtale som får de til å se ut som vinnere. Kan vel fort hende de saboterer gassledningen gjennom Ukraina om de er desp nok?

1 Like

[quote=“Christian, post:4659, topic:32530”]

Hvis Vesten og US trapper opp støtten så kan dette absolutt bli en realitet.

3 Likes

Smått utrolig at man 7 måneder inn i denne krigen fortsatt kan se folk mene at Ukraina bør «forhandle» med Russland.

12 Likes

Det er litt skremmende, spesielt når man ser at den Russiske fronten totalkollapser.

7 Likes

Om partene kan tvinges til forhandlingsbordet?

Russland kan neppe tvinges.
Det eneste realistiske virkemiddelet omverden har er å stanse våpenforsyningene til Ukraina.
De påfølgende forhandlingene blir da i så fall av det enklere slaget. Russland utarbeider og sender over en avtale til signering.

5 Likes

Neida de henger bare på andre tråder. Synd for de hadde hatt godt av å lese den.

Er fortsatt bekymret for at Russland skal bruke Russland-taktikken med å få motstanderen til å gå tom for kuler før de selv går tomme for russere. Spesielt når det i går ble påstått at Russland fortsatt har stridsvogner til 1,5 år med krigføring! NATO har ikke stor produksjonskapasitet.

4 Likes

Mja…. Kvaliteten på det som rulles ut nå er ganske laber. Som jo nok også er en medvirkende årsak til den russiske kollapsen.

3 Likes

Det trengs ikke så mange kuler for å drepe noen som ikke har peiling på hva de holder på med.

Så det er nok bare til å ta det med ro med den bekymringen.

Tror du Russland har bra med ammo når de må kjøpe fra Nord-Korea? :stuck_out_tongue: Hvis det skulle være et problem for NATO er det garantert et større problem for Russland.

7 Likes

Estimatet mitt på 6-12 måneder går ut i fra det nåværende nivået. Skulle Ukraina få vesentlig mer artilleri, tanks, fly e.l., så er vi nede i 3-6 måneder. Før Russland mobiliserte, så mente jeg det ville ta 3-12 måneder.

At Russland ikke klarte å forsvare Lyman er et godt eksempel på at de ikke har noe å stille opp med. Dette var et tungt forsvart punkt i Russland sin frontlinje. Som jeg postet over, Ukraina gikk rundt dem med lette tropper og kuttet forsyningslinjene. De brukte sitt eget artilleri til å ta ut det russiske, deretter banket de skyttergravene med artilleri.

Nå ser det samme ut til å skje i Kherson. Hva er det Russland skal ha av tropper der? 15-30k? Fortsatt klarer de ikke holde Ukraina unna. Og det er ikke 1km av gangen vi snakker her. Det er 15-20km av gangen.

Hvis man ser på nordre delen av Luhansk, vestre delen av Kharkiv, så går det en toglinje (blå) fra Russland gjennom området. Dette er det Russland bruker til å frakte forsyninger. Hele denne toglinjen er godt innenfor Himars-rekkevidde for Ukraina nå. Mao, alt av lagere de har ved siden av jernbanen vil bli sprengt før eller senere. Utfra hvordan dette området ble tatt i starten av krigen, så er det ikke lett å holde.

Når det området er tatt tilbake, så er den nordligste av de tre forsyningslinjene til Donbas som ble okkupert i 2014 utsatt. Kritisk toglinje i blått

5 Likes

Den største forsyneren av tanks til Ukraina er faktisk Russland. Under Kharkiv-offensiven, så endte Ukraina opp med 50-100 flere tanks enn de startet offensiven med…

Jeg har forresten tenkt litt på antallet tanks Russland har tilgjengelig og tenker at Russland har jo selvfølgelig tatt fram de tanksene som krevde minst arbeid. De nesten 1000 krever kanskje 2x så mye arbeid, og de neste 1000 der igjen kanskje 4x så mye arbeid.

Jeg synes det er vanskelig å helt forstå hvordan mobiliseringen vil påvirke utfallet her. Men jeg tenker jo at hvis Russland lett kunne utstyrt de mobiliserte troppene med tanks, så hadde det vært spredt utover sosiale medier at hey, her har vi satt opp 100 rehabiliterte tanks som skal til fronten etter refresher treningen. Det vi ser i stedet er folk uten uniform som brenner bål og camper ute i sivile klær.

5 Likes

Det skulle stå “camper” ikke “kamper” btw :smiley:

Interessant tråd som kort sammenfatter UKR sin taktikk

jeg postet denne lengre oppe i tråden. :point_up_2:

Sinsykt mange som har flyttet, det var faktisk overraskende. Men det er jo sånn Russland har tatt over områder.

5 Likes
2 Likes