De personlige kvalifikasjonene, eller om du stemmer på ett mennesket i det hele tatt, er irrelevant, så lenge du enten forsvarer prinsippet om at alle skal ha rett til å velge abort, eller du forsøker å stoppe massemord på babyer.
Det betyr ikke at 100% av demokrater er for abort, og 100% av republikanere er mot. Det betyr at for de som har abort (eller andre klare saker) som sin viktigste sak politisk, så har du ingen alternativer og den individuelle kandidatens kvalifikasjoner er irrelevant.
Hvis det viktigste for deg politisk er abort, så stemmer du for en død katt, en morder, en whateverthefuck hvis personen er demokrat (du støtter abort) eller republikaner (du er mot abort).
Siden begge partier har null interesse av kompromiss før ett valg, så er det ekstremt klare skillelinjer. Det er en rekke temaer i USA som er krystallklare og nesten 100% politisk delt hvis det er ditt viktigste tema. Det gjelder abort, klima, våpenkontroll, grensekontroll, trans-rettigheter, etc.
Det blir vanskeligere hvis du syntes en kombinasjon av saker, eller mer vage ting som dårlig ledelse eller økonomi er viktigst. Da kan du jo konkludere helt forskjellig avhengig av din situasjon og hvem du stoler på. Det er derfor jeg jevnlig sjekker gallup sine meningsmålinger om hva som er viktigst politisk. De har historikk på temaet, og det er interessant å følge syntes jeg. Det viser klare forskjeller mellom gode tider og dårlige tider (hvor økonomien blir viktig), og hvor klart ett parti kan vinne på ett tema (som våpenkontroll), men interessen er kortvarig for velgerne.
Det er interessant at samlet har ikke økonomien blitt viktigere de siste månedene, mens “Gun Control” var 8% i juni, og er 1% nå, og abort var 8% i juli, og 4% nå. Men hva har økt? “The Government / Poor leadership.” Og det går selvfølgelig på mistillit til begge partier - ikke bare demokratene.
At kriminalitet er nede på 4% mens republikanerne har kjørt steinhardt på det temaet i lang tid (flere år) viser for min del at propagandamaskinene ikke trenger gjennom til folks faktiske meninger. Ja, republikanerne har gjort det bra på temaet kriminalitet - men folk bryr seg generelt ikke, for det er ikke det viktigste for dem uansett hvor mye det snakkes om.
(var ikke bare svar på dette, men også generell synsing om temaer før mellomvalget om 3 uker).