Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Vi skal vel holde oss på litt høyere nivå enn det surret der her? :slight_smile:

Hva er poenget ditt? Er det viktigere at en håndfull karer med innvandrerbakgrunn har overfalt og voldtatt 41 jenter/kvinner i Oslo over 3 år i 2006-2008, eller at over 1200 barn ble voldtatt i Norge i 2020 av hovedsakelig nordmenn(81/71% Nordmenn, 98% menn, 2% kvinner)? Hvorfor presser ikke du fram for å stoppe disse barnevoldtektene i stedet for å fokusere på disse overfallsvoldtektene som er så sjeldne? Bryr du deg ikke om barna våre? Det reelle problemet vi har i Norge er barnevoldtekter og vold i hjemmet. Ikke overfallsvoldtekter utendørs.

Norge. Fordelingen etter statsborgerskap og fødeland er
tilnærmet uendret sammenliknet med 2017 og 2018.
I figur 10 ser vi at 22 % av de anmeldte er født utenfor Europa. Dette kan tyde på en overrepresentasjon i
forhold til befolkningen for øvrig. I vurderingen av en
mulig overrepresentasjon må man imidlertid ta hensyn
til at det blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre er en større andel unge enn i befolkningen
for øvrig. Uavhengig av befolkningsgruppe er unge
menn den gruppen som begår mest kriminalitet.
Statistisk sentralbyrå (SSB) ga i 2017 ut rapporten
Kriminalitet blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre.
22 I rapporten sammenliknes kriminalitet begått av personer fra tre befolkningsgrupper:
innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre og
befolkningen for øvrig. Da SSB så nærmere på seksuallovbrudd spesielt, fant de at forskjellene mellom
befolkningsgruppene var mindre enn for de fleste andre
typer lovbrudd. Når man tok hensyn til alder og kjønn,
var det en liten overrepresentasjon av innvandrere
sammenliknet med den øvrige befolkningen, og ingen
forskjell mellom norskfødte med innvandrerforeldre og
den øvrige befolkningen.
SSBs datagrunnlag skiller seg fra Kripos’ utvalg blant
annet ved at det baserer seg på statusen antatt gjerningsperson for et oppklart lovbrudd etter endt politietterforskning, men før en eventuell domstolsbehandling.
Kripos’ materiale omhandler mistenkte og siktede på
et tidlig stadium i etterforskningen av en sak. I tillegg omfatter Kripos’ materiale også personer som
ikke er bosatt i Norge, for eksempel tilreisende som
anmeldes for voldtekt begått i Norge. SSBs materiale
omfatter kun personer bosatt i Norge med norsk
fødselsnummer.23
22 Andersen, Holtsmark og Mohn. 2017.
23 Kripos’ materiale inkluderer dessuten et fåtall saker begått i utlandet og
anmeldt i Norge, hvorav 11 saker hadde en registrert anmeldt som ikke var
født i Norge.
Figur 9: Anmeldte fordelt etter statsborgerskap. N=1695.
Norge (82 %)
Asia (7 %)
Europa for øvrig (6 %)
Afrika (5 %)
Amerika (0 %)
Annen (0 %)
Figur 10: Anmeldte fordelt etter fødeland. N=1695.
Norge (71 %)
Asia (12 %)
Afrika (8 %)
Europa for øvrig (7 %)
Amerika (2 %)
Annen (0 %)

Vet ikke hva jeg skal si jeg Candela, jo mer jeg leser, jo mindre har dine argumenter å si. Ja utendørs overfallsvoldtekt er det som regel personer med innvandrerbakgrunn som gjør, men voldtekt er det som regel en nordmann som gjør, med god margin.

image

voldtektssituasjonen-i-norge-2019.pdf (politiet.no)

2 Likes

Se på statistikken over hele Norden de siste 10 år. Tror du det er tilfeldig at svenskene har stemt som de har gjort? Bare sjanse trekning i valgboksen?
Våkne opp og forsvar kommende generasjoner!

1 Like

Du kan ha flere problemer samtidig.

Det reelle problemet vi har i Norge i dag er … ingenting. Relativt sett. Målt mot andre.

Betyr ikke at vi ikke har problemer. Vi har flere problemer. Og det går an å si at folket fortjener å vite sannheten om disse helt uavhengig av om de er “viktigst” eller ikke. Sensur fordi “befolkningen må ikke påvirkes dit vi ikke vil at den skal” er noe søppel uansett.

9 Likes

I tallene dine finner du kjærester der han er 16 og hun 14. Jeg syns ikke det blir riktig å sammenligne de med overfallsvoldtekter. Jeg syns 41 overfallsvoldtekter i en liten norsk by som Oslo er mye. Det er omtrent en gang i mnd. Det var vel noe som skjedde mye sjeldnere før.

Hvor mange barnevoldtekter tror du skjer i f.eks. Saudi Arabia?

4 Likes

Om offentlige etater på eget initiativ siler og sensurerer info av hensyn til folkehelsen eller av pedagogiske hensyn i den offentlige samtalen, er man på farlige veier. Da befinner vi oss kjapt i randsonen av “fake news” og i hvilken grad vi kan stole på våre myndigheter.
Men det er sikkert noen som vil etterspørre mer manipulasjon slik at man kjenner seg tryggere…

4 Likes


https://www.moonofalabama.org/2022/10/liz-truss-resigns.html

2 Likes

“3.2 Alder
Figur 8 viser aldersfordelingen på de som ble
anmeldt for voldtekt i 2019. I en stor andel av sakene
ser vi at den anmeldte var mellom 15 og 25 år på
gjerningstidspunktet.
297 unike anmeldte var under 18 år (18 %) på gjerningstidspunktet. Av disse var 191 fortsatt under 18 år i
2019. Kun én av de mindreårige anmeldte var en jente.
Blant de mindreårige anmeldte var klart flest anmeldt
for voldtekt av en jevnaldrende bekjent. 46 saker gjaldt
voldtekt i familieforhold, og i disse sakene var det mest
vanlig at den mistenkte var broren til den fornærmede.
Det var 313 unike fornærmede i sakene der de anmeldte
var mindreårige, hvorav 251 jenter (80 %) og 62 gutter
(20 %).”

18% var altså potensielt i gruppen du nevner, da de var under 18 år da voldtekten ble utført.

image
image

Av denne gruppen på 18% er det i de under 14 år 32,2% som er bekjent av barnet, av dette igjen blir problemstillingen potensielt relevant. Hvorfor trekker du fram en så liten undergruppe? Hvorfor bortforklarer du barnevoldtekt? Dette er ekstremt viktig i Norge når man lurer på ting som “hvorfor har vi høy selvmordsrate blant unge i Norge?”, f.eks. Mange av disse blir utsatt for helvete på hjemmebane, om det er så ille som voldtekt eller utrygg oppvekst.

Jeg har ikke tall for Saudi Arabia, vil dog tro det er verre der, men det har ingenting med problemet i Norge å gjøre.

Jeg vil si media gir mye mer oppmerksomhet til overfallsvoldtekter enn barnevoldtekter. Det er mitt problem her. Og at dere bør være mye mer opptatte av problemet barnevoldtekter enn overfallsvoldtekter, fordi det er et mye større problem i Norge.

4 Likes

Jo det har noe med dette å gjøre. Innvandrerne står bak alle overfallsvoldtekter. Dersom det skjer mange flere voldtekter i Saudia Arabia/Somalia enn det skjer i Norge så forteller det en hel del.

Alle voldtekter er tragiske. Og det skjer alt for mange festvoldtekter. Hvem bortforklarer vel barnevoldtekt? Men om foreldre anmelder en gutt mot datterens vilje som samtykket så tror jeg ikke jentene mine er så redd for en slik “voldtekt” som de er for en overfallsvoldtekt.

3 Likes

Wow!

Ingen toppleder skal ha større lønnsutvikling enn de ansatte – ikke i prosent – men i kroner og øre.

1 Like

Lol.

Må bli bra dette.

Men hvorfor kun lønnsvekst?

Hvorfor ikke lønn?

Hvorfor ikke kreve at toppledere ikke skal ha høyere lønn enn snittet av ansatte?

Hvor er Rødt og SV når vi trenger dem? :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

3 Likes

Jeg ga deg en tommel med litt mer melanin siden du bare hadde to gule og fire hvite fra før av. :+1:t5: ikke helt representativt for tommelen min men det får så være. Ser det er viktig for noen å vise hvilken farge de er, selv om de sikkert gjør som nordmenn flest for å bli brunere om sommeren…! :grin:

1 Like

Nei absolutt ikke - men det finnes saker som angår hele samfunnet som ikke tas tak i. 0.01% av dødsfall står feks for 35% av nyhetene, tror poenget var at det allerede er en del nyheter om problemet, som i seg selv medfører at mange lever i ekstra frykt.

2 Likes

Det er jeg helt enig med deg i. Det er mange typer saker og problemstillingen som får altfor lite oppmerksomhet, især fra de som kan gjøre noe med dem.
Men det er ikke OK om primærkildene selv, i dette tilfellet politiet, siler informasjonen ut fra hva de selv mener er det beste for folk.

1 Like

De kan begynne med NRKs lønnsfest da, og kringkastingssjefen med sine 3,5 millioner i grunnlønn og dets saftige bonus når han går av.

1 Like

Det gikk som det måtte gå, nok et justismord på påtalemyndighetens samvittighet

6 Likes

Jeg vet helt klart at folk her ikke er rasister, så er ikke det jeg peker på altså. Det er bare feil vekt på hvor de store problemene våre er, sammenliknet med virkeligheten, jeg prøver å rette opp i. :slight_smile:

Vold og overgrep i nære relasjoner bør være topp 10 viktigste saker i Norge. Da vi snakker om ti-tusentalls tilfeller per år samlet sett for familie-vold/overgrep. (I mine øyne viktigste sak, men er jo mye annet viktig også, så det blir subjektivt.)
Overfallsvoldtekter bør være veldig langt ned på listen, og noe politiet kan rydde opp i det meste av ved å ta noen få enkeltpersoner.

At vi bruker mer tid på overfallsvoldtekter i media og på nett sammenliknet med familievold/overgrep er for meg så langt fra virkeligheten som man kan komme.

6 Likes

Veldig vanlig i midtøsten å ha sex med barn…
Muhammad giftet seg med Aisha når hun var 6 år gammel, men fikk ikke lov til å ha omgang med henne før hun var moden. Han måtte finne seg i å vente… som de etterfølgere hans den dag i dag. Buhuuu. Til de blir 9.

Norsk eller “norsk”? Når statistikken begynner å skille mellom disse to, så blir det mer troverdig data.

Ok, alle utenom Candela :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Men forsåvidt enig at det burde taes tak i, vi bør bure alle dem inne. Både norske og “norske”.

Jeg VET, at hvis Bjørn, en kompis av meg, (født og oppvokst i Irak), hadde gjort en brøler, så havner han under statistikken som norsk, pga av passet vårt. Sånn er det.
Han anser ikke seg selv som norsk engang, men våre medier hadde sett på som intet annet enn PotetOla.

@Martins, det virker som argumentene dine er at politiet bør la være å rapportere om overfallsvoldtekter fordi:

  • Det fører til feil/uønskede tanker om innvandrere
  • Problemet ikke er stort nok i forhold til andre former for voldtekt

At politiet skal holde tilbake informasjon for å hindre “wrong-think” blant befolkningen synes jeg er ganske skremmende. Jeg ønsker ikke et samfunn som beveger seg i Kinesisk/Russisk retning.

At overfallsvoldtekter forekommer sjeldent er vel heller ikke et godt argument for at man skal la være å opplyse om de. De mediesakene som får mest oppmerksomhet er jo gjerne nettopp de som er uvanlige, altså det som er langt utenfor normalen.

7 Likes