Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jo, du har rett.
Jeg kopierte bre blindt fra et annet innlegg.


Dagens Næringsliv, 6. august 2013. Loyd Blankfein, sjef i Goldman-Sachs, på besøk hos statsminister Jens Stoltenberg sitt kontor. CNN, 20 April 2010. GOLDMAN SACHS WAS TOP OBAMA DONOR. Nettavisen, 163 dager f. 22. juli 2011. Jens skryter av de rike. Stoltenberg er imponert over Røkke, Hagen, Reitan og Stordalen.

The now famous Rolling Stone magazine article in 2009 by Matt Taibbi unforgettably referred to Goldman Sachs, the world’s most powerful investment bank, as a “great vampire squid wrapped around the face of humanity, relentlessly jamming its blood funnel into anything that smells like money.” At the time, Taibbi was describing Goldman’s role in the 2008 financial crisis and the speculative bubble of mortgage-backed securities assets which later came crashing down. The hits for the Great Vampire Squid keep on coming. A New York jury this month found a former Goldman trader, Fabrice Tourre, liable for misleading investors in one of those infamously lousy mortgage deals. But that embarrassment doesn’t mean the great vampire squid hasn’t stopped sucking the lifeblood from American capitalism through unfair trade practices. The U.S. Senate and commodities regulators are investigating Goldman’s role in owning and manipulating the physical delivery of aluminum from its warehouses, along with its sizeable commodities trading profits resulting from shuffling tons of aluminum back and forth in warehouses in Detroit. Forbes, 6 August 2013. The Great Vampire Squid Keeps On Sucking.
Screenshot 2022-10-13 at 07-28-43 Clinton på fiskemiddag hos Støre – Det har vært veldig hyggelig

6 Likes

Spengler døde i 1936, men sitatet er like gyldig i dag.

3 Likes

Anbefaler de som evt. ikke har fått med seg denne, bruke noen fornøyelige, men også skremmende, minutter på å sette seg inn i dette: Leder: Ekstremt svakt av ministeren – VG

FFI har på oppdrag av kommunaldept laget en rapport om Scenarioer for uønsket påvirkning i forbindelse med norske valg og var uheldigvis for dem selv så tankeløse å benytte som eksempel i ett av flere scenarioer “at en fremmedstatlig aktør prøver å isolere Norge fra det europeiske fellesskapet og melde Norge ut av EØS” som VG skriver.

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik nekter nå å publisere rapporten, og uttalte til Nationen “Hvis forskere ønsker å presentere slike argumenter for EU og EØS, kan de melde seg inn i en organisasjon eller et politisk parti, i stedet for å pakke inn det i en forskningsrapport om valgpåvirkning, sa ministeren til Nationen.”

Om dette er det mye å si, men å ikke evne å ta ett steg tilbake og åpenbart forstå den store sammenhengen med trusler er mildt sagt oppsiktsvekkende. Anbefaler spesielt å se forsvar og rettferdiggjøring av dette noe spesielle gangsynet: Dagsnytt 18 - TV – I dag – Dagsnytt 18 – NRK TV fra ca 14 min.

Beklager, det har vært litt vel mye “vi følger nøye med på situasjonen” i det siste. Det bærer preg av å virke litt bakpå.

4 Likes

Hva tenker folk om den nye sjefen i UK? Virker som ett fornuftig valg tatt av folk flest?

Beste valget de kunne tatt.

God utdannelse og smart fyr?

Høres ut som det UK trenger nå.

The nerve of some people, våge å være rik mens det er høy gasspris!!!.?/?

5 Likes

Se fra 13:25 - om pressens oppgave, problemet er at den dessverre ikke skjøttes skikkelig. “Vi som enkeltpersoner også kan ha de samme låsningene og forutinntatte holdningene til saker som vi synes er oppe og avgjort… og at vi må utfordre de holdningene vi oppfatter som vedtatte sannheter”.

Det med påvirkning i forbindelse med EØS osv er bare toppen av kransekaka, samme risiko for påvirkning gjelder andre saker, som feks krig og straffesaker.

Vi tror vi vet noe vi ikke vet, fordi vi føler det er rett det vi tror. Delvis fordi de fleste andre tror det samme, fordi de har fått med seg de samme argumentene fra de samme kildene.

2 Likes

Hvem vet hvor dette hører hjemme, men kanskje interessant for noen. Alt er politisk? :slight_smile:

Jeg syntes det er interessant å høre perspektiver fra folk som er så hinsides annerledes i måten de tenker på :slight_smile:

3 Likes

Hater deg litt nå, dette koster meg antakelig 2timer og 25 minutter.

3 Likes

Kan anbefale video speed controller i nettleseren, trykk D for å speede opp og S for å sakke farten. Bruker den med alltid på videoer; funker på de fleste plattformer.

3 Likes

Også sitter jeg å tenker at jaggu var det høy produksjon i Kina. Hva kommer det av? Jo, de fyrer med kull. Billig å produsere da! Også hadde de etter hva jeg husker statlig finansiering, så når de bygde seg opp så gikk prisene i dass og solcellefabrikker ellers i verden gikk konkurs, så holdt de seg flytende. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Her er det vel omsetningskravet som gjør at dette slår så jæææævelig skeivt inn.

1 Like

Industridød i Europa pga miljø- og energipolitikken.

Miljøpolitikken er jo helt feilslått, for såvidt jeg vet, så fortsetter de ulønnsomme alu-verkene i Kina å kjøre på videre med kullkraft.

– Vi sier at vi forventer at 1-1,5 millioner tonn i Europa er i fare for å bli nedstengt nå i vinter, sier han.

Det er ventet et globalt underskudd på aluminium i 2022 på mellom 0,4 millioner og 0,7 millioner tonn, ifølge Hydro.

Interessant at de skriver at kinesiske produsenter er ulønnsomme…

14 prosent av produsentene i verden er ulønnsomme ved denne prisen, ifølge tall fra CRU som Hydro har publisert i sin kvartalspresentasjon. I Kina er 67 prosent av produsentene ulønnsomme, viser tallene.

samtidig som:

Sep 19, 2022 — China’s aluminium output climbed to a second straight monthly record in August at 3.51 million tonnes, up 9.6% from the same month a year …

ref: China August aluminium production grows to monthly record despite power woes | Hellenic Shipping News Worldwide

2 Likes

«Vi har fått så mange tilbakemeldinger om at det ikke er relevant eller greit å debattere hijab i lys av Iran-demonstrasjonene, at vi ikke går videre med planleggingen fram mot kveldens Debatten», står det i et innlegg.

– Så nå må vi finne nytt tema til i kveld, kommenterer Solvang.

Utrolig feigt å avlyse debatten bare fordi noen mener det ikke er OK å debattere emnet?
Det finnes da ingen temaer som ikke er OK å debattere…

14 Likes

Hehe tror du henger litt bakpå i den offentlige debatten. Keyboard warriors styrer nå hva som kan snakkes om, hvis du trår feil ringer de ned sjefen din. Det er dessverre sånn at alle midler er ok, så lenge man gjør det i “godhetens” navn. Og det er da som regel progressive politiske ideer og idealer som er motivasjonen. De fleste i Norge er nok enige i at mye av det progressive er bra i visse mengder/omfang, men at måten det blir håndhevet på sosialt, nesten som ved mobbing og at andre meninger blir jaget er helt feil.

7 Likes

Sensuren vil bare bli strengere framover. Like greit å venne seg til det.

2 Likes

Eller ikke, og heller bli litt mer som franskmennene som sier skikkelig ifra når de er misfornøyde. Minner litt om “Du skal ikke tåle så inderlig vel…” selv om den rammer oss selv!

3 Likes

Det er opp til folk som gidder å havne i fengsel for meningene sine. For min del er jeg bedagelig anlagt. Jeg ser en retning samfunnet tar, og tenker at dette er veien vi går i en lengre periode og det er ikke noen vits å forsøke å endre hele kulturen som en enkeltperson - du blir bare overkjørt og ignorert av de som bestemmer.

Det er superenkelt å tåle den urett som rammer deg selv, bare ikke tenk for mye på det. Ytringer er bare en liten del av livet, og det er rimelig enkelt å holde seg litt unna kontroversielle temaer hvor man vet at egne ytringer er langt over grensen for hva folk flest syntes er akseptabelt.

Så kan man endre standpunkt hvis man kjeder seg som pensjonist :slight_smile:

Sagt på en annen måte: sensur er generelt noe faenskap, selvsensur er smart.

2 Likes