Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvis det skjer vil min antagelse være at AP aldri hadde intensjon om 40% :slight_smile:

De søker budsjettsamarbeid med SV - ikke H. Det er ingen grunn for AP og SP til å tvinge SV med på noe de er mot fordi det er hva H vil.

For SV er dette også en fantastisk skatt for neste valgkamp. Å skryte av å innføre noe sånt, samtidig som man kan vise til de “slemme som vil beskytte de rike” på høyresiden? Helt fantastisk. At de skal gå med på å stemme for en endring som dette som er langt lavere enn hva AP/SP opprinnelig lovte? Det virker helt urimelig politisk. Dette er jo flott SV politikk.

1 Like

For min del, så synes jeg 40% hørtes jævlig høyt ut. :see_no_evil:

Det virker også som noe jævlig faenskap overfor SV. På samme måte som Biden sitt budsjett i USA var overfor de progressive demokratene. Han gikk ut og lovet omtrent hele ønskelisten deres. Det var ingenting de kunne slåss for og erklære som en seier. I stedet så måtte all forhandling skje mot sentrum. En helt håpløs situasjon.

Her går man ut med en svært høy sats. Hva skal SV slåss for? 60% ? 100% ? Det er vel utenkelig? Men skal SV forhandle seg fram til 25% fordi næringslivet er viktig og de rike må beskyttes? Det gir ingen mening for min del.

For all del, hvis målet er å fucke med SV så kjør på for min del. Jeg liker ikke partiets politikk. Men jeg har veldig, veldig vanskelig for å tro det.

2 Likes

Blir bra med price cap på Russisk olje nå, brukes ikke den i stor grad eller er diesel unntatt sanksjoner?

3 Likes

Utfallet av granskningen blir:

A - Ingen straffeforfølgelse

B - Straffesak

1 Like

Interessant utvikling.

4 Likes

Jeg er personlig for grunnrenteskatt som konsept, fordi den sørger for at verdiskapning som baseres på felles ressurser fordeles noe bedre (tenk hvordan Norge hadde sett ut om det ikke var petroleumsskatt), men å gi noe sånt tilbakevirkende kraft er bare… imot grunnleggende juridisk tankegang. Det blir som å fengsle noen i dag for et lovbrudd gjort før loven tredde i kraft.

10 Likes

Amen. Tilbakevirkende kraft er fundamentalt uforenlig med en rettsstat. Man kan ikke kreve at folk skal følge enhver lov som kan komme til å vedtas i fremtiden.

9 Likes

Kommunaldept’s Om offentliggjøring av rapport om valgpåvirkning - regjeringen.no :

“Departementet har gitt tilbakemelding til forskerne på et utkast av rapporten. Tilbakemeldingen gikk på at scenarioene i rapporten blander fiksjon og virkelighet på en måte som i verste fall kan spore av debatten, og departementet uttrykte bekymring for at folk kan tro at dette er faktiske sårbarheter i valggjennomføringen i Norge.”

Dette hadde vært en ikke-sak om rapporten hadde blitt kommentert med “dette skal vi ta på største alvor” og så lagt i en skuff. Ingen hadde stusset over det. I steden legges det opp til en fortsatt kamp - fra øverste hold - mot vindmøller, hvor steking i eget fett og nervøs munntørrhet inngår. Fremstår vel og merke en personlig kamp, men ledet fra et av landets tyngste embeter.

“Folk kan tro”…Hvilke folk? Folk flest? Folk forstår ikke hva “scenario” innebærer og blander fiksjon og virkelighet? Dette blir bare drøyere og drøyere :popcorn:

3 Likes

Fyllingsgraden for alle områdene, NO1 - NO5 er over 2021-nivået. Ser ut til å fortsette å være varmt nok til at nedbøren på fjellet i Sør-Norge kommer som regn og vil fortsette å fylle opp vannmagasinene. Hvis vi unngår en iskald vinter, så burde det gå greit med strømmen i vinter. Reddet av en våt høst :stuck_out_tongue:

8 Likes

Problemet er at vi ønsker snø nå, ellers får vi overfylling og tommere magasiner til sommeren.

75% fyllingsgrad, så nei, overfylling er ikke et problem, utenom i NO4, meeeen hvem bryr seg. :see_no_evil:

Det er forresten Sør-Norge som har mest ledig kapasitet, så kan godt bare holde seg varmt/vått der :stuck_out_tongue:

Det skjer ila vinteren om den blir våt og mild. normalt trenger man den ekstra kapasiteten snøen gir i form av smeliting over mange uker.

Det mest positive er selvsagt at de store områdene i Sør-Norge har fått rikelig med nedbør, både N02 og N05 har sett en solid forbedring siste 3 uker, slik at NO5 er bare litt under normal fylling, mens N02 har gått fra krise-lavt til anstrengt.

Hovedpoenget er at selv om vi skulle få veldig høye strømpriser (bestemt av gass-situasjonen og været i Europa i vinter) så blir det neppe rasjoneringer, i Norge.
Eksport-kablene har mer enn nok kapasitet til å skape en krise-situasjon, men det er blir umulig politisk sett når utgangspunktet er slik det er nå.

Eksempelvis har Nederland kabelen en effekt på 650 MW, Til Danmark er det 1,4 GW, til England er det 1,4 GW og til Tyskland er det 1,4 GW, totalt 5,15 GW.
Med 4 måneder full eksport “vintermånedene” blir det 5,15 GW * 24 timer * 121 dager = 15 TWh.

Og siden det blåser mer om vinteren, vil kanskje så mye av 1/3 av tiden ikke gå på fullt, samt at vi har en og annen dag med mye import, men neppe mer. Så rundt 10 Twh ut i løpet av vinteren er det jeg forventer, og uansett ikke mye over 15 TWh, selv med god eksport i november og april.

Når vi da i løpet av 3 uker har fått påfyll i Sør-Norge på 11 prosentpoeng i N01 (øst) (0,6 TWh), på 14 prosentpoeng i N02 (sørvest) ( 4,8 Twh) og 8 prosentpoeng i N05 (vest) (1,4 TWh), og totalt 6,8 TWh, er det et betydelig bidrag.

EDIT: Vi har egentlig hatt utrolig flaks med uvanlig mye nedbør i oktober, både i 2021 og i 2022, en enkel titt på NVEs fyllingsgrad-graf forteller jo det meste, og sjekker man nedbørs statistikk på yr, eller andre steder så bekrefter det dette bildet.

Sånn sett har jo min tidligere kritikk av politikernes strategi om å krysse fingerne og håpe på ekstraordinært mye regn til høsten vært uberettiget.

6 Likes

Nei? Hadde det blitt en tørr høst, så hadde jo det vært krise nå.

2 Likes

Selvsagt har du rett, men det var ment som sarkasme mot politikere.

På den annen side, sånn er livet, man tar en risiko så har man flaks, og da er forklaringen at strategien og beslutningen var god.
Jeg er glad for at vi har fundamentet for å unngå en total skikkelig krise, på den annen side er vi nok nå i en situasjon hvor politikere kan innføre flere tiltak og ta flere beslutninger som ikke er i fellesskapets interesse.

3 Likes

Den var fin! :slight_smile:

Ikke så vondt som det var ment, eller hva det heter :slight_smile:

En helt annen ting: den strømstøtten man får i år og ut neste år (?), er det noe som får utslag på selvangivelsen i 23 og 24? Det kan vel ikke føres opp som “gave” akkurat, så jeg antar at det skal skattes av, på en eller annen måte? Eller holdes det (på magisk vis) utenfor beskatning, noen som vet?

For min del er dette galskap. Orker ikke utbrodere nå, men - er det noen som vet om dette i det hele tatt er lovlig? Kan man kreve at langsiktige fastprisavtaler skal være tilgjengelige for norske - ikke utenlandske - bedrifter, og ikke for spekulanter som ønsker å kjøpe strøm til fastpris for å videreselge? Og risikerer man ikke i praksis at hvis man lager lover som innfører noe sånt - at det SKAL være tilgjengelig - at kraftselskapene faktisk kan gå konkurs på sikt hvis noen velger å vedde mot påstandene om at energi “må” bli billigere om noen år?

5 Likes

Kraftselskapene betaler 11øre for strømmen de selger. Det er snittet for produksjonskosten.

De vil ikke gå konkurs av fastprisavtaler.

2 Likes