Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Er det noe jeg i ikke har fått med meg? India er da et demokrati?

“Democracy cannot change such fate” - Kina påstår at selv om India er ett demokrati, så er de først og fremst ett land i østen, med verdier og interesser i østen, som står som motsetning til vesten, vestlige land, vestlige institusjoner, og vestlige interesser, og at de derfor også vil komme under angrep fra vesten når de forsvarer sine interesser på den internasjonale arenaen.

Og derfor bør India vurdere om de er tjent med å innlede langsiktige samarbeid med Russland og Kina framfor å bøye seg for vesten framover.

3 Likes

Kina og India er ikke spesielt gode venner for tiden, så du kan se på det som en oppfordring fra Kina til India om å roe ned kranglingen framover og heller se om de er tjent med samarbeid.

Lurer på når Statsadvokaten skal innse at det ikke finnes bevis mot Viggo Kristiansen i denne saken

1 Like

Er det ikke derfor han nå er løslatt?

Så vil bevisrunden de kjører nå være sentral når saken skal opp igjen.

Han har vel sona ferdig?

2 Likes

Han er løslatt fordi han har sonet dommen sin.

Det fante ikke bevis for at han hadde gjort det i år 2000 og det finnes ikke bevis for det i dag heller, 22 år etter.

1 Like

Fikk han ikke sikringsdom?

Lurer på hvor langt man kan dra det når noen bruker et ord som ikke lenger er politisk korrekt. Skal vi begynne som i USA med å gi folk sparken?

neger|arbeid n3 kan oppfattes nedsettende: dårlig ansett, slitsomt arbeid
Ref: Bokmålsordboka | Nynorskordboka

4 Likes

Det skal jeg love deg vi skal - momentet bak idiotien er så kraftig.

7 Likes

Honk honk :clown_face: :circus_tent: :mega:

3 Likes

Det er ikke politisk ukorrekt, det er diskriminerende. Uavhengig av ordboka kan det tolkes og menes vidt forskjellig hos avsender og mottaker.

Jeg opplevde det som ganske tøft å søke mine første jobber (hvit mann, sivilingeniør), og skjønner veldig godt at det var en vond situasjon for kandidaten.

Denne intervjueren har åpenbart ikke ment det rasistisk eller har skåret pakistanere ut av rasist-venn-diagrammet sitt. Vanskelig for kandidaten å vite. Dårlig, uprofesjonell og lite tillitvekkende kommunikasjon.

Jeg vet av erfaring at folk som sier neger er like snille, greie og sympatiske som de som ikke sier neger. Vi trenger ikke at alle som sier neger får sparken, men hvis man ikke klarer å legge det av seg er det faktisk noen stillinger man ikke passer til.

Jeg tror folk på at det er et helt nøytralt begrep for dem, men da forventer jeg at de tror meg og mange andre på at det er negativt ladet og i alle fall vurderer å ta konsekvensen av det.

5 Likes

Jeg har ikke noe problem med å se at han godt kunne brukt et annet ord for å forklare kan oppgavene som at de kan oppfattes nedsettende: dårlig ansett, slitsomt arbeid. Det er bare størrelsen på saken som jeg mener er blåst opp over alle proporsjoner.

Ble arrestert i å bruke “døvt” på samme sted som jeg ville brukt døllt av en som er tunghørt her på forumet. Forstår han godt.

3 Likes

Hvis det glipper ut en gang hvert skuddår da, hva da? :see_no_evil:

Det er ikke noen stor sak, men man kunne jo bare beklaget seg.

Her prøvde vel finans Norge å unnskylde vedkommende og (bort)forklare hva som egentlig var ment osv. Personen selv hadde ingen kommentar.

Men det er dumt om folk beklager ting de ikke mener er galt (men da synes ikke jeg de passer som ledere f.eks.).

Edit: Tok feil om Finans Norges respons, men synes f. Eks følgende er uheldig:

Staavi mener den ansatte brukte uttrykket i et ubetenksomt øyeblikk.
– Og så skal det liksom blåses opp til noe som blir veldig stort, det er også en grunn for å bli veldig lei seg, sier Staavi.

1 Like

Alle er vel enige i at negerarbeid vel er et ord man burde lagt fra seg nå. Men jeg er også helt enig i at dette blåses helt ut av proporsjoner. Virker vel som litt av årsaken er at Wahid Shah nok ikke har fått med seg at dette faktisk var et ganske vanlig uttrykk (som sikkert kan diskuteres om var riktig at det ble så vanlig men det var nå en gang det).
Regner jo med de har fått litt mer bevist holdning til det nå og med unnskyldningen så vil vel jeg si “case closed”.

1 Like

Problemet er ikke hverdagsrasismen i seg selv, men om den aksepteres.

Her fikk han faktisk en unnskyldning før det ble en mediesak, det er bra. Og vi får anta at den ansatte fikk korreks uten at det ble en offentlig sak hvor mannen pryder avisforsidene som “ukas rasist” eller noe :slight_smile:

Fra originalsaken:

Juridisk direktør i Finans Norge, Nils Henrik Heen, var med i intervjuet. Han forteller at ingen grep inn da begrepet ble brukt, og mener at han selv burde ha tatt det opp der og da. Heen kontaktet Shah etter intervjuet og beklaget hendelsen.

Ikke bra det blir brukt, bra de tar kontakt og ber om unnskyldning, bra media lager en sak om at det ikke er akseptabelt så folk med litt dårlig sosial intelligens får det med seg, og ellers … tja, er det ikke ganske ok håndtering? :slight_smile:

Jeg syntes ikke man trenger å sparke noen, eller påstå at det er ett helt ok innarbeidet uttrykk som ikke er rasistisk, osv - dvs full forsvarsposisjon. Ikke verdens største krise, og håndtert ganske bra i utgangspunktet vil jeg tro.

Jeg liker for øvrig at vi i Norge har svenskeknappen, og svensker har norsk reset :slight_smile:

7 Likes

Ikke case closed før media har fått melket siste dråpe ut av saken.

Virker ikke som de er ferdige med det. Det er når beklagelsen kommer at det virkelig begynner. For da innrømmer man at man har gjort noe galt.

Du har visst ikke fått med deg hvordan cancel culture fungerer :slightly_smiling_face:

Skulle ikke forundre meg om Tom Staavi må gå av nå.

Det er små nyanser på sånne ting. «Partysvensker» gikk fra å være kjælenavn til nedsettende skjellsord på noen år for et tiår siden. Jeg sier i alle fall ikke det lenger.

Case closed var ment som min holdning. Man vet aldri hvor lenge media vil blåse i ballongen nei.
Men tviler på det får store konsekvenser for Staavi.

1 Like