Før fagfornyelsen i matematikk skulle elevene kunne dette etter 4. trinn:
«Bruke den lille multiplikasjonstabellen og gjennomføre multiplikasjon og divisjon i praktiske situasjoner.»
Men i 2020 endret ordlyden seg til:
«Utforske og forklare sammenhenger mellom de fire regneartene og bruke sammenhengene hensiktsmessig i utregninger.»
Også
Ida Storehaug tar doktorgrad i partikkelfysikk ved Universitetet i Oslo. Hun har alltid vært glad i matematikk.
Men hun kan ikke gangetabellen på rams.
– Når man kommer opp på et høyere nivå så er matematikken ganske abstrakt, så jeg behøver helt andre evner og egenskaper en klisterhjerne, sier hun.
– Det at jeg ikke kan gangetabellen er egentlig ikke noe problem.
Men hun opplevde at det var mye pugging på grunnskolen.
– For noen kan det å pugge gangetabellen være et trinn til bedre forståelse, men det var det ikke for meg.
Dermed måtte hun lære seg andre metoder for å komme frem til riktig svar. Det tror hun kan være en fordel.
Så det hun sier er at hun la sammen tall? For hvis man ikke kan svarene, så må man bare legge sammen. Eller mener hun noe annet?
Det er ikke alltid man husker alt, men da kan man bare plusse eller minuset fra nærmeste tall, men man burde jo kunne nesten hele og kunne svare rimelig kjapt. Ellers blir jo algebra litt etterpå ikke så gøy…