Utrolig positiv utvikling i Norges kraftsituasjon siste tiden. Fra at NO2 lå på 50% fyllingsgrad, og med normal utvikling neppe ville steget til mer enn en topp på 55% fyllingsgrad, og i verste fall ved en tørr høst (og lite vind i Nordsjøen med god krafteksport) kunne falt til 45% rett før tilsiget stopper i fjellet pga av kulde, så har vi nå 67% fyllingsgrad i N02 (og nesten normal fylling i N05).
På toppen av det hele så er det meldt godt over 100 mm nedbør de neste 2 ukene ved Blåsjø, Norges største (flerårs)magasin. Temperaturen er riktignok litt over 0 grader i neste uke ved Blåsjø, men rundt 5 grader i uken derpå. Når man vet at Blåsjø-magsinet ligger 955-1055 meter over havet (spennet fordi det er regulert), at de høyeste toppene ligger ca 1300 moh, og at temperaturen faller sånn ca 0,7 grader per 100 m (men mindre når det blåser skikkelig, som det skal gjøre) så er det bortimot 100% sikkert at all den nedbøren havner i magasinene, og ikke som snø (til vårsmeltinga).
For 7 dager siden skrev jeg at massiv nedbør i Sør-Norge, (øst+vest+sørvest) frem til da utgjorde 6,8 TWh.
Tidligere har jeg skrevet at eksport-kablene kan eksportere ca 45 TWh i løpet av et år, eller 15 TWh i løpet av 4 vintermåneder (des-mars). Men at med noen få dager med import, og en bedre periode med mindre eksport (godt med vind i Nordsjøen), i løpet av vinteren, som jeg estimerer til kanskje 5+25% av tida så vil det selv med “frie tøyler” og maks eksport fra Norge ikke utgjøre “mer” enn 10-11 TWh (og det kan jo bli lavere).
Mao frem til forrige uke så tilførte godt med nedbør ca 7 TWh av potensielt 11 TWh i maks krafteksport. Når det i denne uken kom litt over 1 TWh fylling i SørNorge så er vi opp i 8 av 11 og slik værmeldinga for Blåsjø er nå så tar vi kjapt 2 TWh til de neste ukene.
Vi får N02 over 70% og N05 over 85%, og en fyllingsgrad som er nesten som normalt !
Det betyr selvsagt ikke at vi får normale kraftpriser, strøm vil bli dyrt, og bestemmes av mengde gass i Europa, og været i Europa, men vi kan få perioder som nå, om været tillater det, hvor prisen er rundt 1 krone. Og vi kan få perioder hvor det veldig dyrt.
Men det blir ikke rasjoneringer, det er jeg 99% sikker på.
Situasjonen i Europa blir selvsagt en annen. At Norge kan eksportere 10-12 TWh med vannkraft betyr lite i forhold til de godt over 1000 Twh med gass Norge eksporterer.
Og på lang sikt vil en situasjon der vi kan eksportere 45 TWh per år bety at prisene på strøm i Norge blir høye, så lenge det er et grønt skifte ute i Europa, og russisk gass ikke er tema.
Husk at årlig norsk kraftoverskudd (snitt uten eksport) er på 15-20 TWh
Vi (Norge) er nok en gang kommet i en heldig situasjon, der vi fikk fylt opp vedskjulet før vinteren.
Og med Norge, mener jeg selvsagt først og fremst staten. Fortsatt skyhøye gasspriser, og 20 milliarder kroner fra himmelen, i form av nedbør, ned i statens lommer gjør at den norske stat er godt rustet.
Med mindre det kommer noen krav fra andre Europeiske land at Norge må dele da, feks som at krigsprofitten fra norsk gass bør andre steder enn opprinnelig plan, dvs pensjonsfondet. Eller at det skal være makspris på strøm som Norge eksporterer (feks tilbyr jo Frankrike makspris på strøm til sine innbyggere).
Men det tror jeg ikke norske politikere tør, eller bør, gjøre. Det kommer neppe til å skje.
Det som jeg imidlertid tenker vil skje (og kanskje vil “snikinnføres”?) er økt eksportkapasitet til utlandet når kabler skal oppgraderes, som teknisk vedlikehold.
Danmarkskablene er vel på 1,7GW, dvs ca 15 TWh kapasitet i året. De ble bygget i 1976 og 1977, og med 50 års levetid så SKAL de oppgraderes senest om 4-5 år.
Jeg mener å ha lest et sted (men finner ikke den informasjonen nå, så fint om noen vet, kan korrigere meg) at ønsket ny kapasitet skal være på 6 GW ! Om det stemmer snakker vi “en ny Englandkabel, en ny Tysklandskabel + en kabel til”).
Om det bare skulle være 3 GW, snakker vi likevel om “en ny kabel”, og total årlig eksport-kapasitet på 60TWh.
EDIT: Egentlig burde en oppgradering tenkes på som vedlikehold, slik at man ender opp med kabler med kapasitet på 1,7 GW, som varer 50 år til, men jeg mistenker at det neppe blir slik.
Politisk sett er en ny eksportkabel helt politisk uakseptabelt (sett fra et velgerståsted), og ingen politiske partier vil våge å si ja til det.
En snikinnføring av en ny kabel eller 2, tror jeg Arbeiderpartiet (og Høyre) ikke har noe i mot.
Noe artikkelen under fra april i år viser. Et tidspunkt hvor kraftkrisa som kunne komme var åpenbar.
" Norsk uenighed om strømkabler til Danmark
Norges regering overvejer at sige nej til den nødvendige opgradering af søkabler, der forbinder Norges og Danmarks elnet.
Det ene af de to norske regeringspartier mener, at det vil være en god idé at droppe to af de fire søkabler til el mellem Norge og Danmark.
Norges og Danmarks elnet er forbundet via fire søkabler. De to første blev opprettet i 1976 og 1977 og er nu fem år væk fra deres tekniske levetid."
Får man en slik oppgradering vil ingen våt høst, sommer, vinter eller vår gi noen magasinfylling som ligner på et fullt vedskjul.
Og jeg stoler på Stakraft, byråkrater, NVE og alle eksperter for gjennomføringsevnen av en slik oppgradering, og ikke minst kunne forklare oss hvorfor det er nødvendig ikke vil bety noe.
Og det pusterommet vi får nå i økt nedbør er jo faktisk et økonomisk tap for stat og kommune, og slik kan det jo ikke være.
I mellomtiden får vi kose oss med fullt vedskjul for vinteren 2022/2023.