Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvorfor gjør du det ikke selv? Det er du som kommer med disse påstandene, ikke jeg. Om du mener informasjon i linken din underbygger påstandene så er det jo bare å legge det frem.

Lurer på om Støre får betalt av Sveits for å styrke deres næringsliv på bekostning av det norske :thinking:

2 Likes

Jeg lever godt om du ikke tror på det jeg sier. Jeg ga deg en link hvor du kan se oversiktsbilde over alle prisene i umiddelbare strømområder rundt Norge.

Disse kan man da gå tilbake i tid og se på priser over tid.

Da kan du selv gå rett til kilden, da kan du være 100% sikker på at jeg ikke legger frem fiktive tall :joy:

3 Likes

Ja vi må leve med at vi er en del av markedet og at prisnivåer henger tett sammen. Og når begrensninger på produksjon på grunn av lav vannstand slår inn kan vi måtte ligge blant de høyeste på pris. Men som privatpersoner har vi jo blødd veldig lite på grunn av strømstøtten så der fant man en løsning. Det viser jo at det er mulig å skjerme sluttbrukere selv om prisen til tider blir høy. Så kan denne ordningen fortsatt forbedres.

Så tror jo jeg at man burde kunne finne gode løsninger for bedrifter også. Ikke sikker på hvordan den bør utformes. En lignende strømstøtten som for privatpersoner kan være en del av løsningen. Langtidskontrakter for strøm har blitt nevnt.
Hvis det burde knyttes opp mot arbeidsplasser skapt kan man kanskje ha et strømfradrag på arbeidsgiveravgift?
Jeg tror state kan gjøre mye innenfor regelverket.

4 Likes

Du forventer altså fortsatt at andre skal komme med dokumentasjon for å dokumentere dine udokumenterte påstander. Det er for å si det pent ganske foruroligende.

Hvorfor dokumenterer du ikke dette selv, rett fra kilden, som du påstår skal bekrefte det du sier?

Jeg er enig med rosk82 at det er prisregulering som styrer eksport/import. Den påstanden burde ikke være så mye å diskutere. Strøm er strøm og pris er derfor helt avgjørende for hvem som kjøper av hvem. Det markedet er vi en del av på godt og vondt.
Vi nyter godt av billig strøm når det blåser og naboland har kraftoverskudd, vi må betale dyrere hvis vi selv må spare på strømmen og vi kan eksportere til høy pris når behovet er stort i naboland og vi har overskudd.

Men man kan legge på ordninger som skjermer både privatpersoner og bedrifter fra høye strømpriser og dermed beholde konkurransefortrinn. Og dette tror jeg er mulig innenfor regelverket. Så jeg er uenig i at det ikke finnes løsninger.

2 Likes

Jeg henviste til tall og grafisk oversikt direkte fra kilden. At du ikke klarer å klikke på en link og se på dokumentasjonen vil jeg si er mer foruroligende…
Men du kan gjerne fortsette å slå inn åpne dører.

Jeg har bedre ting å ta meg til en å lage “dokumentasjon” for å tilfredsstille en anonym forumbruker, når dokumentasjonen er ett klikk unna :joy:

3 Likes

Jeg håper du har rett.

Foreløpig har regjeringen brukt ekstremt lang tid med å få noe på plass til bedriftene.

Hvordan kan du kalle det prisregulering når prisene settes i et fritt marked basert på auksjon mellom de som produserer strøm og de som etterspør strøm? Det har vært sånn i flere tiår, og eneste forskjellen nå er at strøm produsert av gass har eksplodert i pris grunnet høyere gasspriser.

Hvem kan vi takke for det?

Tviler ikke på det, for du har så langt ikke klart å komme opp med et noe mer fornuftig svar enn at du har lagt ut en link til NVE. Denne hevder du liksom skal bevise alle dine påstander, og allikevel er du ikke i stand til å komme opp med et eneste eksempel derifra som understøtter dine påstander.

Ps. Ja, jeg er en anonym bruker; hva er du?

Vet ikke hva mer du trenger. Nøyaktig hva du etterspør er faktisk en del av temaet i adressen jeg la med som lenke.

/tall-og-data-fra-kraftsystemet/

Vet ikke hvor mye mer tydelig det kan bli.
Når ikke det er godt nok er ingenting godt nok.
Ha en fin kveld.

2 Likes

Høres ut som Musk tar fornuftige valg.

Skulle trodd Tyskland ville ha lært av samarbeidet med Putin? PS bildet er i bra nok oppløsning til at man kan lese artikkelen.

1 Like

Noen synes å bruke kverulering for å kvele debatten rundt hva myndighetenes prioriteringer når det gjelder våre strømressurser fører til av konsekvenser for folk og bedrifter.
Personlig har jeg problemer med å fatte at noen privatpersoner støtter konsekvensene av våre utenlandskabler…

3 Likes

Mangler litt ord. Skjønner ikke greia med at Norsk presse skal fortie sånt. Blir sint.

11 Likes

Da Hitler og NSDAP kom til makten i Tyskland så var det tvert imot slutt på samarbeidet også med diktaturet i øst. Skiftende regjeringer under Weimar-republikken hadde til og med et militært samarbeid gående med Stalin-regimet og som bidro sterkt til at Sovjetunionen kunne nedkjempe Tyskland og ta kontroll over Øst-Europa fra 1945: Russo-German Military Collaboration: The Last Phase, 1933 on JSTOR Hitler avsluttet det samarbeidet umiddelbart. Så ble det riktignok inngått et “samarbeid” med Molotov-Ribbentrop-pakten i 1939, men den var rent opportunistisk fra begge sider. Den virkelig store skaden ifht å bygge opp Stalin-regimet foregikk under Weimar-republikken fra Tysklands side og USA fra 1933 med Roosevelt-administrasjonen. Stalin-regimet ble offisielt anerkjent av Roosevelt og hans administrasjon kort tid etter at de kom til makten. I ettertid fremstår den anerkjennelsen som en regelrett belønning for den planmessige ihjelsultingen av millioner av ukrainere under Stalins ledelse og hans støttespillere i Ukraina, først og fremst Kaganovich og nettopp Molotov. Den eneste “unnskyldningen” for dette er at de fleste journalister og så godt som samtlige redaktører i de store avisene tok sovjetisk villedning for “god fisk”. Men mange av dem har enten visst eller ant hva sannheten var. Det fantes tross alt også de som forsøkte å si fra:

A number of other reporters, such as William Henry Chamberlin, Harry Lang, Malcolm Muggeridge, and Gareth Jones ignored the travel ban and reported on the Famine. Nonetheless, articles by such men as Duranty overshadowed the work of these honest men, clouding public perceptions. In 1932 Walter Duranty received the Pulitzer Prize for his reporting. Despite his obviously and deliberately misleading accounts of the Famine, which denied the fact that it had caused widespread death, Duranty was not stripped of his Pulitzer despite a public campaign for it to be revoked. In 2003, a Pulitzer review board decided to allow Duranty to keep his award due to the fact that “… there was not clear and convincing evidence [in his earlier writing for which he received the prize] of deliberate deception.” The New York Times did issue a public acknowledgement of Duranty’s failures as a journalist [www.nytco.com/company/awards/statement.html]. Commenting on the failure of Western journalists to cover the Ukrainian Famine accurately, thoroughly, and with the vigour it deserved, Eugene Lyons, a correspondent for United Press International, concluded in 1937 that, “The Kremlin, in short, ‘had gotten away with it.’” Holodomor - Denial and Silences - HREC Education

Og man kan selvsagt ta for gitt at det også må ha eksistert etteretningsrapporter og meldinger fra det diplomatiske miljøet om hva som egentlig foregikk i Ukraina. Roosevelt&Co valgte likevel å anerkjenne Stalin-regimet. Når Hitler kom til makten så skyldtes det selvsagt i høyeste grad nettopp det som allerede hadde skjedd i Russland og spesielt i Ukraina i årene umiddelbart før Roosevelt og Hitlers maktovertagelser i 1933…

Reason Magazine, April 1989 Issue. Why FDR Loved Uncle Joe.

Holodomor Timeline
1917 The Bolsheviks, led by Vladimir Lenin take power in Russia.
1922 The Soviet Union is formed with Ukraine becoming one of the republics.
1924 After Lenin’s death, Joseph Stalin ascends to power.
1928 Stalin introduces a program of agricultural collectivization that forces farmers to give up their private land, equipment and livestock, and join state owned, factory-like collective farms. Stalin decides that collective farms would not only feed the industrial workers in the cities but could also provide a substantial amount of grain to be sold abroad, with the money used to finance his industrialization plans.
1929 Many Ukrainian farmers, known for their independence, still refuse to join the collective farms, which they regarded as similar to returning to the serfdom of earlier centuries. Stalin introduces a policy of “class warfare” in the countryside in order to break down resistance to collectivization. The successful farmers, or kurkuls, (kulaks, in Russian) are branded as the class enemy, and brutal enforcement by regular troops and secret police is used to “liquidate them as a class.” Eventually anyone who resists collectivization is considered a kurkul.

1930 1.5 million Ukrainians fall victim to Stalin’s “dekulakization” policies, Over the extended period of collectivization, armed dekulakization brigades forcibly confiscate land, livestock and other property, and evict entire families. Close to half a million individuals in Ukraine are dragged from their homes, packed into freight trains, and shipped to remote, uninhabited areas such as Siberia where they are left, often without food or shelter. A great many, especially children, die in transit or soon thereafter.
1932-1933 The Soviet government sharply increases Ukraine’s production quotas, ensuring that they could not be met. Starvation becomes widespread. In the summer of 1932, a decree is implemented that calls for the arrest or execution of any person – even a child — found taking as little as a few stalks of wheat or any possible food item from the fields where he worked. By decree, discriminatory voucher systems are implemented, and military blockades are erected around many Ukrainian villages preventing the transport of food into the villages and the hungry from leaving in search of food. Brigades of young activists from other Soviet regions are brought in to sweep through the villages and confiscate hidden grain, and eventually any and all food from the farmers’ homes. Stalin states of Ukraine that “the national question is in essence a rural question” and he and his commanders determine to “teach a lesson through famine” and ultimately, to deal a “crushing blow” to the backbone of Ukraine, its rural population.
1933 By June, at the height of the famine, people in Ukraine are dying at the rate of 30,000 a day, nearly a third of them are children under 10. Between 1932-34, approximately 4 million deaths are attributed to starvation within the borders of Soviet Ukraine. This does not include deportations, executions, or deaths from ordinary causes. Stalin denies to the world that there is any famine in Ukraine, and continues to export millions of tons of grain, more than enough to have saved every starving man, woman and child.
https://holodomorweb.wordpr…
November 16, 1933, President Franklin Roosevelt ended almost 16 years of American non-recognition of the Soviet Union following a series of negotiations in Washington, D.C. with the Soviet Commissar for Foreign Affairs, Maxim Litvinov. https://history.state.gov/m…

5 Likes

Takk, du bekrefter det jeg mener. Kvinner har ingen mulighet å gjøre tiltak for en tryggere hverdag når presse fortier viktig informasjon.

Kvalmt.

8 Likes

Ja der kom den. Afghanere. Selvsagt ikke et ord om det i norsk presse.
Jeg stusset veldig på måten pressen fremla denne alvorlige saken når den kom (ref. linkene over).

Men nå gir det jo mening på en måte . Direkte kvalmt og synd er det!

Synes ikke det er greit å beskytte nasjonalitet slik som pressen og myndigheter aktiv nå ofte gjør på denne måten.

4 Likes

Det som mest irriterer meg er at de skriver “hjemhørende”. Så da tenker folk lokale ungdommer.
Tingen er at Norge har ikke en kultur for gruppevoldtekt av tilfeldig småbarnsmødre som venter på bussen. Og pressen gjør seg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å skjule sånne fkata.

11 Likes