Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Sponset av en av verdens største plastikkforbrukere. 127milliarder engangsflasker lager de i året.

2 Likes

Dax18 om rusreformen.
Blir det mer eller mindre dop når det ikke lenger er straffbart å bruke?

Jeg mener reformen er feil. Terskelen for å teste dop har blitt lavere.

4 Likes

Flere land har gjort det samme med ønskede resultater.

Mener det skal være godt dokumentert.

3 Likes

Burde vi hatt fengselsstraff i stedet for bøter for å kjøre for fort? Hadde blitt færre som kjørte for fort da. Hva med å miste lappen for å kjøre 5 km/t for fort?

4 Likes

Under COP 22 var coca-cola “platinum” sponsor. De har visstnok ambisjon om å bli “net zero” i europa 2040, globalt 2050. Bare å begynne å plante trær.

Finnes værre ting en cola da :slight_smile: melk har f eks 4x høyere co2-fotavtrykk. Var nok ikke så mange som ville stusset hvis cop hadde skaffet seg sponserer fra landbruksnæringen.

Men hva cop skal med sponsorer til i det hele tatt…?

3 Likes

Jeg er ikke så redd hvis mine nærmeste kjører 5km/t for fort, men jeg blir fryktelig redd hvis de begynner med stoff.

6 Likes

Vel, di har lettere for å unngå å havne i en veldig stigmatiserende situasjon da. Som gjør det hele enda værre på alle måter.

Det er jo for at folk skal få generelt større sjanse for å ikkje havne i nettopp den situasjonen du frykter… Som vi alle frykter.

At noen vi er glad i blir helt ubrukelige eller bare ødelegger for seg selv og andre.

Synes det gir god mening.

1 Like

Kan like gjerne banne alkohol også da.
Mye dårlige valg blir gjort under alkoholpåvirket tilstand. Terskelen til å teste ting blir veldig lav etc.

Edit: Tror aldri man kommer til noen form for rusreform selv. Ikke på denne siden av århunderet hvertfall.

For mange sterke meninger både mot og for.
Om ikke annet så kansje det er mulig å skille alvorlighetsgrad på type stoffer som er mindre skadelige enn andre.

Har man en alvorlig sykdom/døende for eksempel så syns jeg den personen det gjelder skal få tilgang. Sikter da til Marihuana og Psilocybin.

7 Likes

100% enig!
Døende burde absolutt få slippe å lide.
Jeg er heller ikke motstander av fri dop på gamlehjemmene.
Men for mennesker med livet foran seg ,.,.,.,
Jeg har jobbet en del i Amsterdam og sett hvordan lette stoffer bringer tyngre stoffer med seg. Sånn vil jeg ikke ha det.
Alkohol har kommet for å bli. Jeg ønsker ikke at narkotika skal aksepteres.

7 Likes

Noen må jo betale prateklassen for å synse og mene

2 Likes

Det som er skadelig med hasj er tjære. Som du får i vanlig lovlig røyk. Skal man snakke om inngang til farlige stoffer så er alkohol skurken. Helt utvilsomt. Samt at man må oppsøke kriminelle for å få tak i hasj. Kriminelle som tjener stort på å få deg til å prøve noe annet og mer avhengighetsskapende.

6 Likes

Jeg kjenner flere som har brukt litt forskjellige greier. Straff for bruk er ikke noe som skjer i praksis for vanlige folk. Mao ikke noe som er med i vurderingen for bruk eller ikke.

Straff for bruk treffer helst de som et langt ute å kjøre. De som allerede har problemer. Straff for disse gjør bare ting mer vanskelig.

4 Likes

Hvis du går i en gågate med en joint i lommen og en hund er til stede så er det ikke bare bot. Du får en razzia i huset ditt med på “kjøpet”. Midt i fleisen på naboer/foreldre/barn. Steingale spør du meg. Dealere misliker jeg dog sterkt. De må tas.

5 Likes

Gamle folk, som mange av oss her på forumet er, følger ikke med i timen, hasj har blitt noe helt annet enn det var.
For det første mikser folk opp THC og CBD, og tror at siden hasj-/marihuana-produkter brukes i legemidler så er det å ta seg en blås, omtrent som ta ut en blå resespt på eget initiativ.

Poenget er at cannabidiol (CBD), som utprøves som legemidler på flere felter,

er noe annet en “virkemidlet”, eller det som får deg høy i hasj, nemlig THC (tetrahydrocannibidol). som er den psykoaktive substansen.

Konsentrasjonen av THC i hasj har økt gjennom de siste 10 årene.

"Cannabismarkedet og produktene er i sterk endring. Hasj og marihuana har blitt mye sterkere rusmidler enn tidligere fordi innholdet av det rusgivende virkestoffet THC har økt. I 2010 inneholdt beslaglagt hasj i underkant av 10 % THC. I første halvdel av 2019 melder KRIPOS at gjennomsnittet er 31 %. Det er på mange måter et endret rusmiddel vi nå står overfor. Det er godt dokumentert at høyere THC-innhold gir sterkere rus, og sannsynligvis også økt risiko for helseskader."

Skal vi “sammenligne” med alkohol-prosent, så har hasj gått fra vin til sprit på 10 år.

Og er det generasjon X som snakker så tror de at hasj er det samme nå som før, når det egentlig er øl og sprit som er den relative forskjellen.

A total of 38,681samples of cannabis preparations were received and analyzed between January 1, 1995 and December 31, 2014. The data showed that, while the number of marijuana samples seized over the last four years has declined, the number of sinsemilla samples has increased. Overall, the potency of illicit cannabis plant material has consistently risen over time since 1995 from approximately 4% in 1995 to approximately 12% in 2014.

Og legemidlet CBD, har gått fra bitte-lite til knøtte-lite.

" On the other hand, the CBD content has fallen on average from approximately 0.28% in 2001 to <0.15% in 2014, resulting in a change in the ratio of THC to CBD from 14 times in 1995 to approximately 80 times in 2014."

De som selvsagt er heeelt på jordet er folk som tok seg en blås under woodstock, eller er fra hippie-tida, folk som nå er pensjonister.
De husker hvor koselig det var med en tjall, og tror det ikke er så farlig om ungdommen prøver seg litt, men tenker ikke på at de holdt på med (cider (0,7%) og lettøl (2,5%), ) er helt innafor, når det i virkeligheten er en flaske sprit.

Jeg mener selvsagt ikke at en tjall er som en cider, en tjall er selvsagt verre enn cider, og dagens hasj med over 30% THC er selvsagt langt skumlere enn sprit, og også tjære.

Folk på dette forumet bør skjønne at når virkestoffet av noe er 10-20, kanskje 30 ganger så konsentrert leker man med helt andre greier.

Selv om en pille er greit er det ikke det samme som å skylle ned hele pilleglasset.

14 Likes

Kina slipper ikke opp på covid.

5 Likes

Noe av det verste med diverse narkotika er hvem og hvilket miljø du må vanke i for å skaffe deg godsakene.

Godt eksemplifisert med alkohol, der staten har stålkontroll på tilbud. Foruten litt hjemmebrent og Polsk smugling.

Derfor er det lite til ingenting med alkoholforbruk som gjør at det er naturlig å begynne med kokain, for staten tilbyr deg ikke kokain etter å ha fått deg som øl-kunde.

Men det kan du banne på at klassens idiot-dealer gjør etter å ha solgt deg hasj. Da har de plutselig piller, opiater og masse snacks du bare MÅ prøve.

Derav en sosialt betinget gateway-effekt, som staten nærmest kan utradere ved riktig reguleringspolitikk i mine øyne. De kan også øke skatteinntekter, redusere politiets arbeidspress og kapasitetsproblemer.

Kun min mening selvsagt.

9 Likes

En glimrende artikkel som viser at norske sosialister er mer opptatt av ideologi enn fornuft. Forøvrig en ideologi som gjør oss alle fattigere.
Artikkelen gir også et godt bilde på hva som skjer med eiendomsprisene.

6 Likes

En liten dose med humor for å bedre tirsdagen deres!

1 Like

Kjøper man dop i Norge i dag ulovlig er man bidragsyter til at norske barn blir kidnappet og sendt ut av landet som sex-slaver. Pengene fra jointen går til å betale flybilletten, bilen de bruker osv. Uten deg ville det ikke skjedd i snitt. Verdt å huske på at sponsing av kriminelle nettverk gjør deg moralsk medskyldig i alt du er med å sponse. Det er derfor salg av hasj osv. godt kunne vært gjort av lovlige butikker i stedet for dagens situasjon. For å kutte deres største inntektskilde og heller tatt inntekten til stat og kommune.

2 Likes

Dette er faktisk på politikernes samvittighet, og ikke en stakkar som vil kose seg med en liten grønn en

1 Like