Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hva er humoren her?

1 Like

Veldig dårlig unnskyldning. Kriminell adferd er utenfor politikernes kontroll. 100% enkeltpersonens ansvar, er derfor man også straffer for det.

Politikere har ikke samvittighet, så du kommer ikke langt der.

1 Like

Dette er argumentet for at nordmenn er medskyldige i å drepe barn i krigssoner fordi vi selger våpen til USA.

Du vil ende opp med å gå i sirkler til alle er delvis moralsk ansvarlige for alt som skjer i verden. En mann voldtar en dame ett sted i verden ? Det er den kollektive kulturen som er ansvarlig - spesielt alle menn. Ett barn mishandles i afrika? Det er følgende av vestlig imperialisme. Flom i Pakistan? Norge som ikke bidrar nok i forhold til klimaet.

Gjesp sier jeg. Sure, det går å argumentere slik. Det er dog dritkjedelig. Som jeg har sagt mange ganger, moralpolitikk er dritkjedelig. Gjør du ikke noe bryr du deg ikke. Gjør du noe er det for lite. Gjør du mye er det uønsket innblanding. Gjør du alt for mye er det imperialisme og fy og skam.

“Det er ikke riktig” er ett helt fint og flott argument helt til man ber folk være konsekvente. Og da finner man stort sett ut at de aldri er konsekvente. De argumenterer for at man i DETTE tilfellet skal vektlegge moral og etikk, men i andre tilfeller er det ikke superviktig eller relevant.

Så her er motargumentet: ved å ikke stemme, eller stemme i Norge på alt annet enn MDG, så er du medskyldig i menneskeskapte klimaendringer og at menneskeheten skal forsvinne på sikt. Alt annet blekner i forhold. Fy skam alle slemme forferdelige mennesker som er moralsk medskyldige i sånt faenskap, de burde finne seg en skammekrok snarest.

Hvis du er amerikaner og støtter flyktninger og illegale innvandrere så er du for at kartellene tjener milliarder av dollar og dreper hundretusener av amerikanere gjennom dopsmugling. Stem på demokratene, du er ondskapen selv pga hva slags faenskap du er medskyldig i.

… og titusener av andre eksempler som er enkle å komme med, og like kjedelige alle sammen.

13 Likes

https://youtube.com/clip/UgkxpSmwhJAcea_BfwWOH0VZC7h4ESEM5pBW

Hadde det enda vært så bra at MDG jobbet for mer atomkraft hadde jeg vært enig <3 Deres tiltak løser ingenting, bare skaper lidelse og god luft å puste inn på løkka. I dop-eksempelet er det heldigvis hovedsakelig 2 parter. Deg og den kriminelle. Du gir han penger, han bruker det på mer kriminalitet. Ikke så komplisert. Mesteparten av den organiserte kriminaliteten i Oslo springer ut av etterspørselen etter hasj i byen. Vil du redusere det? Kjøp mindre dop.

Den kriminelle er ansvarlige for sine handlinger, du er ansvarlig for dine handlinger.

Om du vil trekke ett moralsk ansvar ligger det på samfunnet som helhet som gir incentiver til kriminell virksomhet gjennom reguleringer og lovverk som forbyr en adferd mange ønsker å engasjere seg i, og som ikke moralsk fordømmes av folk flest, men som styrende organer har bestemt skal kriminaliseres.

Samme argument gjelder 100% svart arbeid (vaskehjelp?), piratkopiering av film og tv-serier, osv osv osv. Du er med på å opprettholde incentiver til kriminalitet.

Last ned 1 sang ulovlig, du bidrar til all kriminell virksomhet, inkludert at norske barn blir kidnappet og voldtatt. Sure.

Gjesp sier jeg.

13 Likes

At det er en åpenlyst scriptet samtale mellom CNN og intervjuobjektet.

2 Likes

Kjøper du dop går kronene til kriminell aktivitet, du kan gjespe så mye du vil. Etterspørselen er kilden til problemet. Når du kjøper dop er du etterspørselen.

Sjansen til å skylle på politikere og samfunn går ut vinduet i det du velger å bryte loven og skape mer av den etterspørselen. Ja politikere kan endre ting, men de kan ikke stoppe deg fra å kjøpe dop eller ikke.

Argumentet jeg argumenterer mot er “dop er greit å kjøpe”. Du mener jo ikke det eller?

1 Like

Greit? Nei. Gjør deg til medskyldig i voldtekt av barn? Dette er logikken som fører til masseovervåkning av befolkningen og fjerning av individuelle rettigheter. I mine øyne er det tullete. Man trekker ansvaret for langt og er ikke konsekvent i forhold til alt annet.

Hvis du vil trekke ansvaret så langt så forventer jeg som en konsekvens at du gjør det på alle politiske områder. Kort og godt. Ikke “akkurat denne saken er jeg opptatt av, så her gjør jeg det.”

14 Likes

2 ulike syn på Audun Lysbakken som nå går av.
Jeg støtter Spetalen !

7 Likes

:cold_face: :cold_face: :cold_face: :cold_face: :cold_face: :cold_face:

Herlig politikk av dagens tåkeregjering.

1 Like

Burde kanskje ha en småprat tråd for kraftsituasjonen i Norge og EU men siden dette har vært her så langt…
Fortsatt fantastisk utvikling på kraftsituasjoner i Norge:






NO2 er vel egentlig eneste område godt under medianverdien men begynner å bli et akseptabelt nivå. Mye nedbør også denne uken så kraftsituasjonen burde være helt grei her hjemme.

EU har også fortsatt fin utvikling i gasslagrene. Så blir det veldig spennende å se når kulda setter inn om hvor fort det går nedover da. Været har jo vært ekstremt gunstig så langt.

2 Likes

Hva om vi legaliserer og fjerner inntektskilden til de kriminelle? Tror vi da at disse blir lovlydige, eller finner alternative inntektskilder, gjerne mer ekstremt enn å selge dop. Dagens løsning funker da greit om man tenker over alternativene.

NO2 er også der størstedelen av eksporten ut av landet skjer.

Ferske analyser fra Statnett: Kan få kraftunderskudd fra 2027 – E24

Som jeg har messet om lenge… det bygges for lite ny kraftproduksjon. Fortsetter det er det mange som kan legge ned. Takk til Motvind og regjeringens aggressive skattepolitikk.

2 Likes

Vi har jo nok fornybar.

Så hva er problemet?

Vi bør la være å elektrifisere så er vi safe i mange år. Alternativt oppgradere vannkraft.

Vindkraft er dødt. Vårtids Asbest.

8 Likes

DET er jo det artikkelen handler om. Fagfolk med kalkulator har regnet seg frem til et annet svar enn deg.

Problemet er at kalkulatoren viser minus.

Oppgradering av vannkraft kan på langt nær ordne hele biffen. Vi må også bygge mer av noe. Gjerne vannkraft. Regjeringen satte en stopper for nye vannkraftprosjekter.

Lest Rystads nyeste fremskriving? Han pleier å ha god peil…
Energy crisis: the beginning of the end for gas-fired power in Europe (rystadenergy.com)

Særlig.

6 Likes

Tror nok vindkraft er kommet for å bli. Og med den regulerbare vannkraften er vi jo i en kjempeposisjon til å kunne utnytte den godt. Rom for langt høyere produksjon mener jeg. Så kan vi jo bruke energien til industribygging eller eksportere den.
Synes “vi har nok” er et ganske idiotisk standpunkt. vi har mer enn nok olje også men er det ikke fint at vi produserer mer enn vi selv behøver?

2 Likes

Det er fordi de har tatt med all kraften som skal sendes til platformene.

Fasit endrer seg ikke bare fordi man lager en artikkel som er opplagt feil.

Vindkraft er dødt. Vår tids asbest. Og noen sliter med å ta det innover seg.
Vindkraft er ikke fornybart. Det er et miljøproblem.

5 Likes