Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hva med en sertifiseringsordning for komikere a la den som Mattilsynet har. Med forbud mot å fuske i faget på fritida.
:yum: :neutral_face: :slightly_frowning_face: :rage:

2 Likes

Ja komikere får ikke lov til å være morsomme på fritida. Inside handel med humor straffes med 6 mnd fengsel :sweat_smile:

4 Likes

– Jeg håper ikke at noen tar det ille opp at jeg bruker rullestolen som et hjelpemiddel, for den hjelper meg. Jeg knapper ingen ressurser. Jeg bruker for eksempel ikke handikap-parkering, for det har jeg ikke bruk for i min situasjon. Så jeg håper og tror at ingen tar det ille opp, så tenker jeg at det trengs mer ressurser og tilrettelegging for alle som har funksjonsnedsettelser.

Så lenge det ikke går utover andre, så er det for min del stort sett greit hvordan folk lever livet.

Ett spørsmål som gikk igjen fra følgerne til Morten var om Jørund Viktoria får statlig støtte. Ifølge hun selv får hun kun støtte i form av en rullestol fra NAV.

– Rullestolen er en mental avlastning som gjør at jeg er i stand til å jobbe. I forhold til NAV og rullestol, så er det klart at det er dokumentert med lege og psykolog. Det er en offisiell diagnose som ligger i bunn og rullestolen holder meg i arbeid. De skattepengene jeg betaler i året dekker ti rullestoler, så det regnestykket er et positivt regnestykke, forteller hun.

– Folk i kommentarfeltene skrev at dette kan ikke vi som samfunn akseptere og at hun trenger psykisk hjelp. Men hun har fått hjelp psykisk og hun har fått en hevisning fra psykolog og lege. Rullestolen har hun fått innvilget av NAV, og du får ikke innvilga ting fra NAV uten å ha støtte fra lege og psykolog,

Jeg blir mye mer negativ hvis det går utover andre eller man får statsstøtte. Denne artikkelen indikerte implisitt at det ikke var noe “staten betaler” men sitatet jeg hentet fra en annen artikkel indikerer at staten faktisk betaler. For rullestol i hvert fall, og siden psykolog osv er inne i bildet, kanskje for andre ting nå eller tidligere. Veldig vanskelig å si noe med sikkerhet egentlig.

Jeg lurer litt på hvordan barna takler noe sånt, og eventuelt hvor gamle de er. Er vanskelig hvis det går sterkt utover familien din, mens du krever å være deg selv.

Uansett tror jeg man skal klassifisere sånne ting som en sykdom, og ikke ett fritt livsstilsvalg. Dvs, personen har psykologiske problemer og trenger åpenbart hjelp. Er dette “riktig” form for hjelp? Får vel nesten la ekspertisen i form av psykolog/psykiater finne ut av det, men virker ikke intuitivt som en god ide for min del å la en person med psykiske problemer følge tvangstankene sine. Men whatever.

Jeg liker ikke at man framstiller det som “dette er mitt valg” i stedet for “jeg har ett psykisk problem som jeg får behandling for, og dette er en del av behandlingen.” Det er kanskje mitt problem med en rekke av artiklene rundt temaet.

7 Likes

Men Antonsen har ikkje sjikanert, mobbet eller vært ekstrem. Han er bare kjendis

Han har ikkje forfulgt vedkommende å presset det på henne.

Nå har ikkje eg fulgt saken noe særlig men å komme med en støtende kommentar er ikkje straffbart
Er det ikkje litt vel enkelt å straffe noen om det blir tilfellet.

Kan en straffes for å bruke ytringsfriheten? det være både med eller uten humor.

Eg sier ikkje det er greit å si sånt. Men, kan vi straffes for å bruke kjeften upassende?

Da mener eg selvsagt ikkje der hvor ekte rasisme forekommer. Typ vold, mobbing, hærverk, trussler og andre former for kriminalitet hvor man blander inn rasisme for å gi rasismen dets virkning.

“Du har for små pupper til å være her”.

“Du er for mørk til å være her”

“Du er for stor/liten til å være her”

“Du er for lys til å være her”

Skal du få 10 laks’ish i bot for å si noe sånt på byen?

Er vi der liksom?

Antonsen hatet ikkje vedkommende. Det kommer jo tydelig frem.

Hypotetisk:
Det som kanskje er like interessant er om Antonsen med loven i hånd kan kreve erstatning for å få navnet svertet og blandet med hatkriminalitet. Når han er et varemerke selv. :man_shrugging:

7 Likes

Å bli ufrivillig gjenstand for fokuset til en spritmarinert AA, som uten å være invitert setter seg ned ved bordet ditt og skal være morsom på din bekostning, tror jeg de fleste fort ville syntes var i overkant kleint.

Jeg har veldig sansen for AA som komiker, men det han skriver om å revurdere sitt forhold til alkohol tror jeg kan være fornuftig, for dette er ikke første gangen han har tråkket i salaten.

7 Likes

Det er to forskjellige situasjoner:

  1. Skjedde nylig hvor han som full mann oppsøkte henne, og oppførte seg rasistisk.
  2. Skjedde for 6 år siden, han var edru, og en fan oppfattet han som hyggelig og morsom der og da - men pga hendelsen over har nå sluttet å være fan, og er nå såret over hva som skjedde for 6 år siden.

Jeg har ikke forsvart 1 - jeg syntes han er åpenbart skyldig. Min greie er at hvis man har en positiv interaksjon med noen, som du oppfatter som positiv, og som du har syntes er positiv i 6 år, så er det patetisk å endre oppfatning om det og så bli veldig såret og oppfatte deg selv som ett offer fordi du slutter å like personen pga en ny hendelse mot en annen person. Som skjer mange år etter din interaksjon.

2 Likes

Utfordringen her er jo at Antonsen ikke har valgt en tilfeldig person. En tilfeldig mørk person.

Han har valgt en SVÆRT kontroversiell person som har vært i media og vært noe krass og på kanten selv.

Hadde han gjort og sagt dette mot en tilfeldig sort person tror jeg personlig jeg nok ville sett med avsmak på han . Men han valgte en person som ikke har spesielt rent rulleblad selv. Og som lever av kontroverser.

7 Likes

En fredløs mener du? Hva prøver du egentlig å si?

2 Likes

Er jo her også Jordan Peterson ble verdenskjent for sin motstand mot Bill C 16.
Som tatt fra hukommelsen innebar at man kan anmeldes og straffes for bruk av feil pronomen.
Aka ytringsfrihet frarøvet om den hadde gått gjennom.

2 Likes

Er man en drittsekk så kan det være folk missliker deg uavhengig av kjønn og hudfarge.

1 Like

For all del!

Jeg mistenker ikke AA for å være rasist, jeg tror bare han er et rasshøl med alkoholproblemer.

4 Likes

Virker jo som at han ikke går inn og ut av karakter men faktisk er sånn alltid.

Det ene mister man all inntekt av. Se på Hulsker.

Om 6 mnd tipper jeg hun lever godt av foredrag for mange bedrifter, veldedige organisasjoner og fotballklubber som gjerne vil pynte litt på imaget sitt.

Atle Antonsen derimot vil trolig være en inntektsløs hjemmesitter.

1 Like

Han mister nok dømmekraft som mange andre når han drikker. Men konsekvensen blir store når man er kjendis. Synd for han, fordi han er nok ikke rasist. Han har mange gode venner som er farget.

2 Likes

Kanskje det at han gjorde akkurat det mot akkurat henne kan få tåka til å lette litt rundt temaet. :crossed_fingers:

1 Like

Min tanke er at det å bli stemplet som rasist og det å få rasistiske meldinger over tid er belastende.
Forskjellen er at Antonsen har klart dette selv, mens den andre parten bare har blitt rammet av idioter.

Noen som blir grovt mobbet over tid kommer kanskje aldri ut i arbeidslivet. Det trenger ikke nødvendigvis å være noe annerledes for en som har opplevd rasisme over lange perioder, som opplever at det i perioder vil gjenta seg og egentlig aldri gå vekk.

Så jeg vet ikke om jeg synes så synd på om Antonsen eller Hulsker mister inntekten sin en periode. At de mister den for alltid tror jeg ingenting på.

Den største forskjellen er at dette har de klart helt på egenhånd

Hvis denne personen er så kontroversiell som folk mener, så må det jo være ekstremt mange andre måter Antonsen kunne gått frem på.
Som å gått på budskap hun formidler, fremfor noe så simpelt som hudfarge.

4 Likes

Ingen som ikke mener han kunne håndtert seg annerledes. Straffes som hatytring? Det er noe annet.

2 Likes

Hensynsløs atferd er også er mulighet

Litt tatt ut av kontekst. Men eg plaget en kamerat mye fordi han har lang forhud.

Han har ikkje anmeldt det. Men det var myyye drøyere enn det her. Og kjempemorsomt.

Altså han kan bruke den som en hanske når han er kald på hendene :wave::palms_up_together:

Uansett, det kan jo ikkje vær straffbart av meg å si til han fire fem ganger i året at den er for lang til at han kan være på denne puben eller lignende.

Altså eg dro den kjempelangt :grin: (pun intended)

Hadde eg derimot reist hjem til han på natta gjentatte ganger, tagget antiforhudisme på døra og skrevet hatmeldinger om forhuden hans å lagt i posten hans… da er det jo åpenbart en annen sak.

Litt bør man tåle. Og forhuden kan brukes til så mangt,. Akkurat som arv og gener generelt, og hals.

Men Antonsen står faktisk i fare for å få et svakere økonomisk år enn han ellers ville gjort. Det kan jo bli bedre også enn estimert for all del.

Men å gå ut i media å ‘male’ en person i en farge foran hele verden er noe helt annet enn å bare gå bort til noen å være uskikket.

Nå var det jo hun som malte han, fordi han var ‘uvøren’ og sølte.

3 Likes

Den lange forhuden hans? :hushed::laughing:

Årets innlegg? Ler så jeg griner…

Altså tenk å komme inn på forumet og dette er første innlegget du leser. En dude som legger ut om kompisens lange forhud… :rofl:

3 Likes