Tenkte å følge opp med hva jeg mener er problemet med massiv eksport-kapasitet, og hvor det glipper for Statkraft, Statnett, NVE og ikke minst politikerne.
Jeg har en slags forståelse for at Statkraft og Statnett oppfører seg som en kommersiell aktør og skaffer sine eiere (stat og kommune) størst mulig (finansielle) inntekter.
Problemet, mener jeg, er at dette ikke er til det beste for Norges innbyggere, og at vannkraften, og infrastrukturen rundt, er bygd opp gjennom over hundre år fra skattepenger.
Det er ikke gitt at vi kommer bedre ut med store finansielle inntekter sammenlignet med billig strøm til små og mellomstore private bedrifter. Og at produksjon skjer i Norge.
Hvis man ser til tysk industri, som har gått på billig russisk gass, så kan vi få en ide om hva billig energi betyr for en nasjon, og hva resultatet kan bli om den billige energien faller bort.
NB Poenget med sammenligning med Tyskland er kun å vise hvor gunstig billig energi er for en nasjon, intet annet.
Figuren under er laget av Goldman Sachs
Ser man på figuren over ser man at den billige russiske gassen kun er en veldig liten andel av innsatsfaktorene i tysk produksjon. Problemet blir likevel at hvis den faller bort, eller blir så dyr at man heller kan gjøre det et annet sted, feks i Kina, så kan det på kort sikt bety at masse små og mellomstore bedrifter ikke blir konkurransedyktig, og på lang sikt industridød.
Det er ikke gitt at større finansielle verdier til statskassa, som en strømpris på 2-3 kroner kilowatten, eller mer, gir større samfunnsøkonomisk gevinst enn en strømpris på 20-30 øre.
Jeg tror politikerne er naive her, og at selv om det finansielle regnestykket ser bra ut så lønner det seg ikke i det store bildet, for Norges innbyggere.
Det er selvsagt også en irritasjon at dette er noe som jeg tenker er et brudd på en lenge avtalt samfunnskontrakt, og noe det er bred enighet i Norge om, vannkraften skal skape verdier i Norge.