Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tenkte å følge opp med hva jeg mener er problemet med massiv eksport-kapasitet, og hvor det glipper for Statkraft, Statnett, NVE og ikke minst politikerne.

Jeg har en slags forståelse for at Statkraft og Statnett oppfører seg som en kommersiell aktør og skaffer sine eiere (stat og kommune) størst mulig (finansielle) inntekter.

Problemet, mener jeg, er at dette ikke er til det beste for Norges innbyggere, og at vannkraften, og infrastrukturen rundt, er bygd opp gjennom over hundre år fra skattepenger.

Det er ikke gitt at vi kommer bedre ut med store finansielle inntekter sammenlignet med billig strøm til små og mellomstore private bedrifter. Og at produksjon skjer i Norge.

Hvis man ser til tysk industri, som har gått på billig russisk gass, så kan vi få en ide om hva billig energi betyr for en nasjon, og hva resultatet kan bli om den billige energien faller bort.

NB Poenget med sammenligning med Tyskland er kun å vise hvor gunstig billig energi er for en nasjon, intet annet.

Figuren under er laget av Goldman Sachs

Ser man på figuren over ser man at den billige russiske gassen kun er en veldig liten andel av innsatsfaktorene i tysk produksjon. Problemet blir likevel at hvis den faller bort, eller blir så dyr at man heller kan gjøre det et annet sted, feks i Kina, så kan det på kort sikt bety at masse små og mellomstore bedrifter ikke blir konkurransedyktig, og på lang sikt industridød.

Det er ikke gitt at større finansielle verdier til statskassa, som en strømpris på 2-3 kroner kilowatten, eller mer, gir større samfunnsøkonomisk gevinst enn en strømpris på 20-30 øre.

Jeg tror politikerne er naive her, og at selv om det finansielle regnestykket ser bra ut så lønner det seg ikke i det store bildet, for Norges innbyggere.

Det er selvsagt også en irritasjon at dette er noe som jeg tenker er et brudd på en lenge avtalt samfunnskontrakt, og noe det er bred enighet i Norge om, vannkraften skal skape verdier i Norge.

9 Likes

Rasisme er ikke greit, bare for å ha sagt det. Mener ellers at @olafalo har et poeng når han sammenligner Hijab/Niqab med hakekors. Jeg vil også legge til “Z”,
Om de er rasistiske, fascistiske eller undertrykkende symboler er de i alle fall ikke inkluderende.

7 Likes

Jeg mener man må kunne klare å differensiere bruken og symbolikken ut ifra kontekst.

Brukes hijab av fri vilje så er den ikke undertrykkende. Brukes den som en systematisk middel for å undertrykke ref Saudia Arabia eller Iran så ja, da brukes den som et middel for å undertrykke.

Nå er Saudia Arabia kanskje det landet som tolker islam strengest og minst pragmatisk. Ser du på de som bestemmer der, prinsene (og også prinsessene), så lever de veldig uislamsk på privaten, men bruker religionen som et maktmiddel. Samme i Iran.

Når du møter en kvinne i hijab på Kiwi er det lite trolig brukt pga undertrykkelse, men trolig av fri vilje. Det valget har ikke kvinnene ikke i Iran, ikke pga islam, men pga regimet.

4 Likes

Det var kaldt og blåste når jeg gikk hjem i dag, og jeg hadde ikke lue. Så en dame med hijab og tenkte, det hadde vært praktisk i dag for å slippe å fryse på ørene.

Men symbolbruken? Tja. Hakekors symboliserer noe mye verre enn hijab, men begge deler er symboler for ting jeg mener er - åpenbart - negative.

Jeg misliker personlig at det er “rasisme” å kritisere en islamsk dame for å bære hijab, men det er “rasisme” å ikke kritisere noen med hakekors. Det er greit å mene begge grupper står for ting som er “feil” og den ene mye verre enn den andre - men hvorfor skal du gå rundt og konfrontere og plage andre mennesker bare fordi du er uenig med dem? La folk være seg selv, og hvis du ikke liker det de står for - hold avstand. Det syntes å være bedre ut fra teorien om at vi faktisk bør være ett tolerant samfunn som aksepterer at folk har meninger og standpunkter vi selv mener er forkastelige, og egentlig hører hjemme på historiens skraphaug.

For min del så bør folk ha rett til å gå rundt og ikke bli plaget av andre folk med andre meninger, selv om jeg mener de er noen håpløse mennesker som tror på “feil” ting. Så jeg er mot at man skal gå rundt og plage noen som bærer nazist-symboler, z-symboler, eller hijab, eller kors, som stemmer på SV eller FRP, eller signaliserer whatever du er uenig med. Folk bør kunne få lov til å signalisere whatever the fuck de står for uten å bli plaget av andre. Det betyr ikke at du trenger å være venner med dem, eller like dem.

Jeg mener hijab symboliserer støtte for en undertrykkende og kvinnefiendtlig islamsk kultur.

For min del er det fjernt å uttrykke støtte for feminisme, homofile, og islam samtidig. Og en utbrodering her må jeg nok stå over ut fra hensynet til forumregler.

11 Likes

Så du mener at forholdene beskrevet i Groruddalen ikke har noe med politikk å gjøre?
Svært snodig tankegang, da det nettopp er politikken som er ført over flere tiår som har skapt de forholdene som er der og andre plasser.

5 Likes

Jeg tror ikke det har stort med “fri vilje” å gjøre, men for de fleste at de har vokst opp med det som det normale og forventede i sitt miljø. Og selv om de ikke har hatt mødre med hijab så tror jeg likevel ikke det har mye med “fri vilje” å gjøre. Jeg har i det hele ikke så stor tro på den “frie vilje”. Jeg har en søster som er ti år yngre enn meg og noe av det hun har sagt som jeg husker best det kom da hun var kanskje omkring sytten år gammel og gikk den videregående skolen. Hadde ikke noe med innvandrere eller islam å gjøre. Det var noe om at det var blitt nesten umulig å være et individ slik jeg og min bare et drøyt år yngre søster var da vi var på den alderen. Man hørte ifølge henne til den ene eller andre gjengen og selv de som liksom var utenfor var i grunn en egen gjeng. Nå tror jeg ikke at det hadde så mye med at forholdene hadde endret seg så mye som den yngste søsteren min trodde, men mer med at vi to eldste hadde blitt flyttet uvanlig mye i barndommen. Så mye for min del at jeg som ganske liten begynte å oppleve det som normalt å ikke høre hjemme noe annet sted enn kanskje når vi besøkte våre besteforeldre. Ikke helt bra, men det ga også en mulighet til å unngå den påvirkningen fra den ene eller andre gjengen, Jeg mistenker ihvertfall at det er mye pga slik påvirkning at de som ikke har vokst opp med det i sitt hjemmemiljø likevel begynner å bruke hijab. Og det dreier seg ikke bare om at andre jenter allerede bruker det. Det handler nettopp også om det “aspektet” som kommer frem i den der “sketsjen” med Eia som pakistaneren. Det er ganske lett å tenke seg en liten variant med hijab der…

1 Like

Ser heldigvis at statsadvokaten henlegger saken mot AA. Ikke straffbar ytring.

6 Likes

Du trenger ikke tilegne meg tanker jeg ikke har.

Jeg sa at jeg ikke skjønte hva han mente var sammenhengen med det sitatet han dro ut av teksten min, med artikkelen fra resett og videosnutten fra NRK.

Du kan jo klippe ut sitatet riktig så det som skrives faktisk kan leses riktig.

1 Like

Tipper Bernt Hulsker føler seg jævlig urettferdig behandlet i dag!

1 Like

Ja egentlig. Dørvakter har sterkere vern.

AA sa ikke det magiske ordet.

Eller at taleføre kulturtopper med bedre betalte advokater enn Hulsker(antagelse fra min side) kommer lettere fra et møte med polititet

Nei det har også med at det her har oppstått en krangel i forkant.

1 Like

Blir vel anket hele veien til Haag den her

Den eia-sketsjen begynner å bli noen år gammel, og jeg tror det er blitt adskillig trangere kår for slike sketsjer i dag. Det er også en generasjonskløft mellom AA og den fornærmede som gjør at AAs forsøk på humor faller pladask igjennom.

2 Likes

Prøv denne i dag som hvit straight mann :slight_smile:

4 Likes

På den ene siden litt merkelig forskjell på reaksjon mellom de to saker.
På den andre siden så skulle vårt rettsvesen fått nok å gjøre om de skulle tiltalt alle som sier litt uoverveide ord i fylla ute på by`n…

4 Likes

@anon80503862 Jeg er enig med deg. Innen lovens grenser, la folk gå med og symbolisere hva de enn vil uten å måtte bli plaget av andre. Det er dette som er noe av det beste i Norge. Man trenger selvfølgelig ikke å være venner, like dem eller la seg agitere av dem.

Hijab var faktisk på langt nær så mye brukt i muslismke land før 30-40 år siden som nå. Se bilder fra Afghanistan før krigen med russerne, de bilder fra Iran før revolusjonen etc. De muslimske landene har gått i regress.

Nå er det ingen hemmelighet at araberlandene har vært så og si i en konstant krise etter at the Ottomanske riket falt post ww1 hvor UK, Frankrike og delte opp landene ref Sykes–Picot Agreement (russerne fikk sin egen revolusjon og kunne ikke bli med til tross for å ha lagt planene). Denne inndelingen av landene som stormaktene gjorde var på tvers av tidligere grenser og kulturer. Man definerte i prosessen bla nye land, feks Irak som britene definerte grensene til og satte inn en konge etc For å sitere den britiske statsministeren David Lloyd Georg «we reserve the rights to bomb niggers» når han snakket om bombingen av Bagdad.

Denne inndelingen er direkte linken til de problemene vi ser i Midtausten i dag (og tildeling av staten Israel etter ww2).

Dette er bare for å sette tema i kontekst i
klassisk Ray Dalio syklus. Fra å ligge teknisk og vitenskapelig i front fra 600 tallet til 1800 så falt Midtøsten bakpå når den industrielle revolusjonen startet i Europa. Den som hadde de nye våpnene som kom med den industrielle revolusjonen, den hadde makta.

Dette er bare for å belyse at det vi diskuterer har en lengre kontekst enn det lille øyeblikksbilde vi nå lever i. Det er som om vi skulle diskutere konflikten og intrigene i Game of Thrones universet kun basert på å ha sett episode 6 sesong 4.

For noen er bruken av hijab undertrykkende, for noen befriende og andre igjen dypt personlig.

Jeg vil påstå at dens symbolikk opp igjennom er mer komplisert enn svastikaen hvis vi ser dens bruk fra ww2 og ut.

Peace out. Da starter helgen med et glass 12 år Macallan :tumbler_glass:

10 Likes

God jul og godt nytt år :beers:

4 Likes

Pass på hva du sier til hvem nå @Andre10k :stuck_out_tongue_winking_eye: Ikke finn på noe kødd nå ved å dra’n for langt ref @Altiexiles

2 Likes