Det var kaldt og blåste når jeg gikk hjem i dag, og jeg hadde ikke lue. Så en dame med hijab og tenkte, det hadde vært praktisk i dag for å slippe å fryse på ørene.
Men symbolbruken? Tja. Hakekors symboliserer noe mye verre enn hijab, men begge deler er symboler for ting jeg mener er - åpenbart - negative.
Jeg misliker personlig at det er “rasisme” å kritisere en islamsk dame for å bære hijab, men det er “rasisme” å ikke kritisere noen med hakekors. Det er greit å mene begge grupper står for ting som er “feil” og den ene mye verre enn den andre - men hvorfor skal du gå rundt og konfrontere og plage andre mennesker bare fordi du er uenig med dem? La folk være seg selv, og hvis du ikke liker det de står for - hold avstand. Det syntes å være bedre ut fra teorien om at vi faktisk bør være ett tolerant samfunn som aksepterer at folk har meninger og standpunkter vi selv mener er forkastelige, og egentlig hører hjemme på historiens skraphaug.
For min del så bør folk ha rett til å gå rundt og ikke bli plaget av andre folk med andre meninger, selv om jeg mener de er noen håpløse mennesker som tror på “feil” ting. Så jeg er mot at man skal gå rundt og plage noen som bærer nazist-symboler, z-symboler, eller hijab, eller kors, som stemmer på SV eller FRP, eller signaliserer whatever du er uenig med. Folk bør kunne få lov til å signalisere whatever the fuck de står for uten å bli plaget av andre. Det betyr ikke at du trenger å være venner med dem, eller like dem.
Jeg mener hijab symboliserer støtte for en undertrykkende og kvinnefiendtlig islamsk kultur.
For min del er det fjernt å uttrykke støtte for feminisme, homofile, og islam samtidig. Og en utbrodering her må jeg nok stå over ut fra hensynet til forumregler.