Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Dette er noe av det mest pinlige jeg har sett av en norsk politiker, bortsett fra ulovlige handlinger:

Helt forkastelig å kalle dette noe annet enn et overfall.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes
3 Likes

Jada klarer seg nok… ?

Jeg syntes bare det er for drøyt at relativt milde vitser om negative ting skal forbys fordi “noen blir sikkert såret.”

Jimmy Carr har en vits jeg syntes er morsom:

“Say what you want about the Make A Wish foundation, but they can work with a deadline.”

På ett eller annet tidspunkt så blir det slik at man kan enten vitse om absolutt ingenting, eller så kan man vitse om alt - men man bør ikke fokusere på en gruppe og kun slenge dritt om dem.

Hvis en komiker har ett show som varer i en time og bare slenger dritt om en gruppe, uansett om det er svarte, hvite, menn, damer, asiater, feite, demokrater, republikanere, dumme folk, militære, politikere, rike, fattige, whatever - vel, det blir veldig slemt og potensielt diskriminerende på ett tidspunkt.

Men en enkel vits om en gruppe eller en person, og så går man videre til neste? Det er kanskje mildt ubehagelig, men det bør være noe man kan godta.

“Jada I love you. Gi Jane 2, can’t wait to see it.”

Det er så mildt på skalaen at jeg ikke fatter at det er over grensen. Da får man bare si at ett oscarshow bør være uten vitser i stedet, eller nekte 13 åringen å se ett sånt forferdelig show.

5 Likes

Jada er en pen dame, og hun ser ikke så verst ut med kort hår om jeg skal være ærlig. Da er det verre med millioner av mindre pene menn som blir enda mindre pene ved å miste håret. Har det noensinne vært tabu å kødde med skallede menn? Ikke så vidt jeg vet. Forhåpentligvis kommer vi aldri dit.
Denne fillesaken gjenspeiler det bedritne samfunnet vi må slite med for tiden.
MEN; jeg lurer fortsatt på om denne ørefiken var iscenesatt eller ikke? Sånn som det utløper seg mot Smith i ettertid så virker det jo ekte. Synes den første reaksjonen til Rock etter fiken var et innøvd skuespill, men når han pratet etterpå så virket han oppriktig satt ut. Og dere har vel lagt merke til hvor godt Smith flirte rett etter vitsen? Før han skjønte hvor forbannet Jada ble og sendte ham opp på scenen. Mannen er eid så det holder.
Will out.

2 Likes

Det kunne dessverre vært tilfelle, ja. Og det er aldeles ikke riktig. Men nå er det også en vesensforskjell på barn i en skole og voksne mennesker som blottlegger seg i media. Samtlige på den seremonien har valgt et liv i rampelyset og med det følger det noen konsekvenser. Man må tåle litt og så får man heller ta det igjen verbalt.
Handlingen til Smith er på ingen måte unnskyldt - at den var så svak gjør det egentlig bare verre.

Du får ta et google søk på hva som defineres som mobbing. Spoiler alert, en kommentar/vits er ikke mobbing.

Begge hadde havnet i trøbbel, fordi den ene mobber og den andre bruker vold. Men det er jo barn, så kanskje en dårlig sammenlikning, spesielt når du ikke har helt kontroll på begrepet mobbing.

Når det kommer til hva som skjedde synes jeg vitsen var helt innafor. Hvis Will Smith synes det var en ekstremt forferdelig vits, kan skrike å si ifra salen, ikke bruke vold. Noe Will Smith er enig i også.

Forøvrig en ekstremt patetisk gjeng i salen som gir en mann som utfører slike handlinger stående applaus.

4 Likes

Hva snakker du om her?

Les litt her også du

https://lovdata.no/nav/lov/1998-07-17-61/kap9a

@nordpolen sjekk spesielt paragraf 9A-4

Nå har jeg ikke sett hele utdelingen, men dette kan vel sies å være applaus for selve skuespillerakten og prisen den førte til? Selv om den aktuelle hendelsen var noen minutter tidligere så kan man ikke bruke et menneskes historikk som argument for enten applaus eller buing. Her er det viktig å være konsekvent. Selvfølgelig er det vesentlig hvor alvorlig episodene er, men akkurat denne saken er ikke så alvorlig at det burde føre til etterspill resten av kvelden. Eller?
For å dra det ekstremt: om Hitler hadde oppstått i dag og gjort noe formidabelt, så hadde han allikevel fått voldsom kritikk og lite hyllest. Roman Polanski har vært utstøtt fra miljøet i årevis pga hans forhistorie. Lars von Triers sleivete uttalelse har gjort det samme. Begge er fantastiske regissører og ingenting kan forandre det.

…når jeg tenker meg mer om så skjønner jeg din frustrasjon. Folk er ikke konsekvente og spiller med den samme pipen. Så å kalle dem patetiske er jeg ikke uenig i.
:cowboy_hat_face:

1 Like

Verden hadde vært bedre om dette var tilfellet. Jeg foretrekker “death of the author” framfor “hvis du liker min kunst, så doner her fordi jeg må være ett fantastisk flott mennesket du vil støtte.”

Problemet er at flertallet i verden ser ut til å være uenige med meg. De vil heller boikotte alle som ikke er “perfekte” (inkludert stemmer på riktig parti), framfor å gi faen i kunstneren bak kunsten de liker.

1 Like

Mulig jeg var uklar, jeg opplevde applausen ble gjort som støtte til handlingen.

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg er allikevel ikke enig med deg i at man se skal se bort ifra historikken til mennesker, -når det er snakk om minutter etter på.

Jeg har i og for seg inntrykk av at Will Smith er en fin fyr, men som hadde en dårlig dag og dret seg ut. Skal han lide for denne handlingen resten av livet? Nei. Et par minutter, -ja det synes jeg, -til og med flere dager også.

Han har også gått ut og beklaget seg, -som også er bra.

2 Likes

Jeg jobber med dette daglig. Hvor har du din praktiske erfaring fra? 70-tallet?

I hvilket trinn? Jeg håper det har bedret seg siden 90-tallet. Plageåndene fikk en stiv pekefinger og “Fy!”, også var det samme opplegget uken etter. Nå er nok dette veldig forskjellig fra område til område også, fra skole til skole. Men mitt inntrykk av straff og konsekvens på den tiden er at det ikke hadde mye sammenheng. Dette er et utrolig viktig element i barns utdanning og det er så synd når det ikke blir fulgt opp korrekt.

1 Like

Du kan godt mene at det er en generell holdning i samfunnet. Men har du bodd under en stein de siste årene, det har aldri vært så mye fokus på psykisk helse som det er i dag.

Det virker ikke som du har forståelse av begrepet mobbing, det virker heller ikke som om du har sjekket det opp. Og hvis du mener en enkeltvits fører til traumer, vel da får du nesten sjekke opp det også. Sjekk opp det 9A-greiene også

Ungdomsskole og Høyskole. Jeg er enig i alt det du skriver her. Nøkkelordet er “på den tiden”, folk har dårlige erfaringer og lite kunnskap og tror alt er likt som det var for 30 år siden. Som jeg skrev over, man må ha bodd under en stein i mange år for å ikke ha fått med seg det kollektive fokuset på psykisk helse i dagen samfunn.

Det betyr dog allikevel ikke at man fortsatt skal fokusere på fysisk vold. Som Will Smith brukte fordi det ble fortalt en vits han ikke likte.

Hva er poenget deres?

Psykisk vold eller mobbing bør ikke godtas? Ok, det er vel ingen som er uenige i det.

Eller at fysisk vold bør godtas som respons til psykisk vold? I så fall, så er jeg 100% uenig. Og jeg mener at dette er noe av problemet man har i USA nå - man har godtatt fysisk vold som respons for tale man misliker i lang tid.

Eller er poenget deres at man aldri skal vitse om negative ting, eller grupper av mennesker? Som sagt, hvis man vil nedlegge all komedie er det i utgangspunktet ett ok resultat - men da får vi innføre det for alle grupper, og så bare nedlegge komedie som genre.

“Morra di er så feit at…”

Overvekt er ett alvorlig samfunnsproblem. Alle som vitser om sånt er forferdelige mennesker som bør fjernes fra samfunnet?

3 Likes

Problemet er at folk stapper i seg et overskudd av kalorier og ikke trener det bort.
Barnekreft er uheldig, å bli tykk som voksen er et valg. Men for å ta litt politikk i dette, hvor sprengt er det ikke at det er mva på brokkoli og spinat osv? Fjern alt av avgifter på slikt for å få ned prisen. Folk trenger mer av dette.

Når det kommer til humor så bør alt være lov så lenge det generaliserer. Går man spesifikt på en person gang på gang så blir det mobbing. Problemet i dag er jo at bare en vits eller kommentar blir kategorisert som mobbing tvert. Man har like tynn hud som en brannskadd soldat.
Om man ikke kan vitse om menneskers elendighet så kan man knapt vitse om noe som helst. Man trenger ikke flire av alt, men la nå folk fortelle vitsene sine i fred uten å lage så j**** mye ståk.

1 Like

“Gang på gang” - sure, muligens. Kommer litt an på omfanget hvor grensen går tenker jeg, men enig i konseptet.

En vits, en gang?

Tonnevis av vitser om Donald Trump som feit. Var alle som dro en vits om det - eller de som nevnte det en eneste gang samtidig mobbere av alle som sliter med overvekt?

Når man kaller en vits - en gang - for psykisk vold og mobbing fordi kanskje noen som har samme sykdom reagerer negativt? Det er for meg det samme som å ønske å nedlegge all komedie.

In the interview, comedienne Judy Gold, who, like Jerry Seinfeld, refuses to play college campuses, claims young people simply can’t take a joke. She attributes their humorlessness to their nonsensical belief that words are more dangerous than actions. College students demand the world adjust to them when, in fact, they should be adjusting to the world, Gold claims.

Dette har de jo jobbet hardt for i USA i flere år, og er en utvikling jeg ikke liker.

Men jeg aksepterer at mange ønsker denne utviklingen velkommen.

6 Likes

Jeg innser at mange ønsker dette, men jeg aksepterer det overhodet ikke. Jeg vil tale det rett imot, så får folk bare være uenige. Har ingen intensjoner om å vinne i et demokrati eller i en popularitetskonkurranse, men skal legge meg med god samvittighet.

5 Likes