… nemlig at kontekstuell observasjon (også kjent som observerende intervju) fungerer aldeles utmerket når man skal endre på de eksisterende systemene eller lage nye. Før Helseplattformen ble designet burde ekspertene fra systemutvikleren Epic vært på plass ved St. Olavs Hospital for å studere hvordan de ansatte faktisk jobber – og forstått hvordan systemet deres skulle forbedret og effektivisert arbeidshverdagen for leger, sykepleiere, andre sykehusansatte, og pasienter. Man skal være forsiktig med antakelser, men jeg velger likevel forsiktig å anta at det ville holdt med mindre enn 300 eksperter i to uker for den jobben.
Jeg lage software og har jobbet med endel som lager software og det er veldig mange av disse som er teknisk veldig gode, men mangler en god forståelse av brukeren. De prøver ikke prate med brukeren. Å prate med folk er ikke grunnen til at de tok jobben. De lager ting de tror trengs.
Min tankegang er at jeg vil gjøre så lite som mulig, for å kunne gjøre så lite som mulig, så må jeg vite nøyaktig hva brukerene ønsker å oppnå.
Nå skal det sies at jeg jobber etter prinsippet om at med små inkrementelle forbedringer og små funksjoner lagt til for hver iterasjon som blir tatt i bruk, så skal det godt gjøres å gå på en skikkelig blemme.
Det prosjektet her er løst på helt motsatt måte lengre sør i Europa for kosten av dass papiret til konsulentene her. De gikk for det bruken ønsket seg, å knytte applikasjoner sammen. Ikke lage dem på nytt. Det krever ekstremt mye mindre og kan gjøres inkrementelt, app for app.
… Dessverre ikke like glamorøst.
Btw, morsomt å lese artikkelen, for det er veldig mye jeg bruker til daglig uten at jeg kan sette ord på det som forfatteren her gjør. Har 21 års erfaring i stedet for masse teori.
Btw, jobber i et lite team og jeg blir stort sett brukt som kontaktpunkt, vi har en hacker, en som jobber jevnt og godt osv. Man trenger litt forskjellige folk for å få et godt team.