Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tobarnsmoren har 23.000 kroner utbetalt i lønn – og får det til å gå rundt som eneforsørger
Brita (41) har bare 8100 kroner å rutte med i måneden.
Leiligheten i Moss kjøpte hun med arv etter faren; derfor har hun ikke lån på den.

Hva i alle dager binder opp de resterende 14900 kr i mnd…???
23000 i mnd uten boliglån bør være rimelig enkelt å få til å gå rundt…

5 Likes

Det er endel av disse artiklene om fattige som overhodet ikke henger på greip.

Postet en hvor vedkommende hadde ca 8k etter bolig for seg og datteren, det er trangt!

2 Likes

Tak på strømprisene til bedrifter vil være det samme som subsidie, og vil rammes av regelverket til EU så lenge vi har en avtale om prissetting via Nordpool.

Her tar Rødt og Moxnes feil. For Støre får uventet drahjelp av milliardær-karavanen ut av landet som høvler ned inntekts- og formuestoppen og dermed kapper avstanden mellom topp og bunn.
Erfaringene viser at det er langt enklere å kutte toppen enn å heve bunnen når likhet er det overordnede målet,

Moxnes har ganske sikker noen gode råd og tips til Støre om hvordan få enda større fart på karavanen…

3 Likes

Rødt syntes det er bedre med mindre forskjeller, og med oljeformuen til Norge så vil det faktisk ta flere år før de har ruinert landet hvis de får makt. Sånn sett er det ikke åpenbart for folk flest at politikken deres er hjernedød idioti hvis man ser det helhetlig. Dessverre.

De har vært svært dyktige til å snakke om “forskjeller” som om det er ett gigantisk problem. Men noen store forskjeller trenger man faktisk for å ha ett fungerende næringsliv.

Men for all del, når man syntes alle burde være fattige sammen i stedet for at noen skal være rike, så gir svaret seg selv - ødelegg alt av incentiver til innovasjon og økt produktivitet, og la oss ikke ha noen fungerende økonomi. Alt blir bedre hvis noen sentralt plassert vedtar hvordan ting skal gjøres og hvem som skal ha beslutningsmakt ut fra viktige kriterier som alder, etnisitet, kjønn, seksuell legning, og først og fremst at man har partiboka i orden og er en rettroende som aldri har stått opp mot diktaturet som marxismen vil fremtvinge.

Misunnelse er en sterk drivkraft hos mange mennesker. Hvis naboen eller noen andre har mer enn dem så er det bedre å rive dem ned og bli fattig selv, i stedet for å ikke bry seg.

Rødt kritiserer regjeringen for å ikke øke selskapsskatten. Partiet ønsker dessuten å hente inn mer skatt fra store formuer og utbytte.

For all del. Vi trenger ikke noe norsk næringsliv. Bedre at rike folk flytter til utlandet, og at alle private forretninger i Norge er utenlandske kjeder som betaler skatt til sine hjemland.

9 Likes

Milliardærer er vel som fotballspillere. De beste drar utenlands. Så blir landet sittende igjen med subbet - bunnfallet innen milliardærsegmentet…

Det aller mest skremmende med at nesten 10 % av befolkningen vil stemme på Rødt, er at de ikke forstår hvor alvorlig det ville vært for Norge å gå ut av Nato i disse tider! Partiet mener jo samtidig at vi ikke skulle gitt våpenstøtte til Ukraina…

4 Likes

Vil det si at det kostet 200mnok å slå dem sammen også? :thinking:

Det er bare penger. Stort sett irrelevant i norsk politikk.

2 Likes

Hahaha, jeg lo så høyt av denne at treåringen kom for å undersøke hva som var så morsomt.

4 Likes

Håper virkelig dette stemmer.

3 Likes

Kommer nok i ny smartere versjon

“During greenhouse intervals in the Earth’s deep past, we have forested ecosystems all the way up to 85, 86 degrees north and south latitude,” McElwain says. There were no places on Earth where the climate was too cold for trees to grow during these times

Drep beveren, redd miljøet

1 Like

tror det er på tide å opplyse kina at det er noe som heter " inkubasjonstid " :telephone_receiver: :thinking:

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Det enkle svaret er vel at mye gikk feil i Helseplattformen til Helse Midt Norge. Christoffer Lange fra Cognite gir en litt mer utfyllende forklaring.

2 Likes

… nemlig at kontekstuell observasjon (også kjent som observerende intervju) fungerer aldeles utmerket når man skal endre på de eksisterende systemene eller lage nye. Før Helseplattformen ble designet burde ekspertene fra systemutvikleren Epic vært på plass ved St. Olavs Hospital for å studere hvordan de ansatte faktisk jobber – og forstått hvordan systemet deres skulle forbedret og effektivisert arbeidshverdagen for leger, sykepleiere, andre sykehusansatte, og pasienter. Man skal være forsiktig med antakelser, men jeg velger likevel forsiktig å anta at det ville holdt med mindre enn 300 eksperter i to uker for den jobben.

Jeg lage software og har jobbet med endel som lager software og det er veldig mange av disse som er teknisk veldig gode, men mangler en god forståelse av brukeren. De prøver ikke prate med brukeren. Å prate med folk er ikke grunnen til at de tok jobben. De lager ting de tror trengs.

Min tankegang er at jeg vil gjøre så lite som mulig, for å kunne gjøre så lite som mulig, så må jeg vite nøyaktig hva brukerene ønsker å oppnå.

Nå skal det sies at jeg jobber etter prinsippet om at med små inkrementelle forbedringer og små funksjoner lagt til for hver iterasjon som blir tatt i bruk, så skal det godt gjøres å gå på en skikkelig blemme.

Det prosjektet her er løst på helt motsatt måte lengre sør i Europa for kosten av dass papiret til konsulentene her. De gikk for det bruken ønsket seg, å knytte applikasjoner sammen. Ikke lage dem på nytt. Det krever ekstremt mye mindre og kan gjøres inkrementelt, app for app.

… Dessverre ikke like glamorøst.

Btw, morsomt å lese artikkelen, for det er veldig mye jeg bruker til daglig uten at jeg kan sette ord på det som forfatteren her gjør. Har 21 års erfaring i stedet for masse teori.

Btw, jobber i et lite team og jeg blir stort sett brukt som kontaktpunkt, vi har en hacker, en som jobber jevnt og godt osv. Man trenger litt forskjellige folk for å få et godt team.

4 Likes

Her lukter det dårlig prosjektledelse, ikke mine penger og en stor aktør som kan vise til at dette kan de.

Et kort googlesøk på Epic sine programvarer forklarer litt hvor shit det er.

2 Likes

Sannheten er vel at havvind ALDRI vil bli lønnsomt. Jo mer vi bygger ut jo mer må vi skattebetalere punge ut.
Samtidig drar regjeringen inn penger fra strømselskapene slik at de ikke gjør det som ville vært lønnsomt - å investere mer i vannkraft.
Dropp havvind, bygg heller atomkraft.

13 Likes

Vindturbiner vil kreve rundt 100 km2 for å matche en moderne modulær reaktor på størrelse med en fotballbane, som leverer ca 300 MW til ca 30 øre pr kw/t.

Selv med 100 km2 har vindparken på toppen bare en teoretisk lik kapasitet, Den leverer fremdeles kun når det blåser. 70% av tiden blir man avhengig av balansekraft fra andre kilder.

Kjernekraft er fremtidens løsning!

14 Likes