Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Nye EU-krav om etterisolering av våre boliger!

Hvordan kan myndighetene kreve at vanlige folk skal ta en utgift på rundt 1 mill kr for å møte nye krav? Hva med de som pr i dag ikke en gang har råd til mat? Hva skjer om man ikke har råd eller nekter? Blir man kastet ut av huset?
Det er jo ofte minstepensjonister og andre med dårlig råd som bor i de eldste husene. Fatter heller ikke hvordan man skal klare å få alle eldre hus til å bli nullutslippshus??

4 Likes

Det er helt usannsynlig at noen kommer til å bli kastet ut eller tvunget til å bruke masse penger på etterisolering. Dette virker som en skremselssak fra huseierne.

3 Likes

Jeg ville ikke vært for trygg på det. Virker det som om stat og kommune tar hensyn?

Det er jo klart at boligverdien stiger med ett par millioner fordi man får noen hundre meter med fortau, så syntes det er helt logisk at regningen veltes over på de andre beboerne i veien.

Alternativet ville jo vært å si … det har ikke vært fortau her hittil, så vi trenger det ikke selv om vi bygger ett par hus til. Og det ville vært urimelig :slight_smile:

For meg høres det logisk ut at hvis noen skal bygge så mye at det krever utbedring av veien, så må utbyggeren betale det uten at de kan lempe kostnader over på andre. Evt “nybygg”-tomter blir tilsvarende mindre verdt som kostnaden for å utbedre veien. Så trenger ingen å selge huset fordi noen andre skal bygge seg hus.

4 Likes

Håper du er ironisk!! Saken er jo sinnsyk! Tvinge folk til å betale flere mill. Hadde klikket.

3 Likes

Eller faller et par millioner fordi utsikten erstattes med innsyn (nye nabohus)

2 Likes

Enig

Det var sarkastisk ment ja.

Selvfølgelig burde ikke ett prosjekt for å bygge 8 boenheter (4 tomannsboliger) utløse ett veikrav til 17 millioner kroner som man kan kreve å få refusert av andre som bor i veien.

Logikken burde være at når en vei er privat så må det være opp til de som faktisk eier veien å velge om de vil forbedre den eller ikke, og hvis de som bor der ikke vil betale så blir ikke veien utbedret. Da får heller folk bo andre steder eller flytte hvis de ikke liker at den private veien har for dårlig standard.

Eller man kan kreve utbedring og velte kostnaden over på de som bor der selvsagt. Som virker veldig rart, men sikkert bedagelig for byråkrater som kan vedta uten at det får konsekvenser for dem eller berører kommunens budsjett.

2 Likes

Dette er jo ikke en påstand kun fra Huseierne. Det er referert i flere nettsteder. Huseierne vil kreve en viss støtte og momsfritak, men har så langt ikke fått respons fra myndighetene.
Alle hus i energiklasse G skal ha oppfylt nye krav innen 2030, klasse F i 2033 osv. Alle hus, nye og gamle, skal være nullutslippshus innen 2050.
Jeg trodde det var opp til meg selv om jeg ville bruke penger på oppvarming eller isolering?
Uansett hva vil myndighetene gjøre i forhold til dem som ikke har råd, ikke oppfyller krav fra banken om å kunne få nytt millionlån, eller rett og slett bare nekter?
Jeg ser også for meg en rekke typer hus der det ikke vil være mulig å oppnå de nye krav, f.eks. et eldre murhus.
At de kan kreve dette for nybygg er en helt annen sak. Der vil man bare ikke få ferdigattest om huset ikke oppfyller kravene.

4 Likes

steike for en motivasjon politikere har i å fullstendig rokke grunnmuren under de mange prosjekter vi har både til land og offshore,- deriblandt alle type sektorer :man_shrugging: wtf er det de holder på med??

5 Likes

Jeg jobber selv i et konsulentfirma der vi fra tid til annen leier personer ut til prosjekter. Disse er fast ansatt hos oss og blir leid inn på grunn av sin kompetanse. Kan det nå bli slik at bedrifter ikke kan leie inn spesialistkompetanse?

1 Like

Dette er nok snakk om fast innleie. Der folk er innleid over flere år.

1 Like

Er jeg den eneste på dette forum som eier en bolig som kan bli rammet av disse nye regler, og som da kan bli pålagt et millionutlegg på min bolig?
Personlig ble jeg rimelig sjokkert når jeg ble oppmerksom på hva som var på gang.

3 Likes

får håpe du har rett evilfreud

1 Like

Sto noe om at konsulenter med spesialkompetanse kan være unntatt. Det kom lite klart fram i artikkelen hvorvidt dette gjelder ALT av innleid kompentanse, eller kun i noen sektorer. Personlig er jeg selvstendig næringsdrivende (for så vidt konsulent med en viss spesialkompetanse, om ikke jeg er vel rund i kantene på hva som regnes som “spesial”) som lever av å bli leid inn på prosjektbasis til ymse kundetyper. Spent på hvordan dette påvirker meg.

1 Like

Spesialkompetanse kan enten tolkes til å være noe bare en håndfull personer i landet besitter av kompetanse eller så kan det tolkes til å være en type kompetanse som bedriften som leier inn ikke kan ha selv. Jeg heller mot den siste tolkningen mens den første og strengeste tolkningen for så vidt kan gjelde for de som min arbeidsplass leier ut.

1 Like

Hvor ille står det egentlig til med boligen din hvis du skal måtte bruke millionbeløp på å oppfylle kravene?

Greit nok å være motstander av tvang på dette området men tror vel du overdriver kostnadsnivået. Tror de fleste kan komme unna med et overkommelig beløp men de med dårligst råd kan selvsagt slite. Mye bør jo være sårt tiltrengt oppgradering i disse tilfellene.

God venstrepolitikk. Dette er helt som forventet ut fra venstresidens politiske plattform. De ønsker å sterkt begrense alles mulighet til å benytte seg av midlertidige ansatte, selvsagt. Veien til lykke er fast ansettelse, og kun fast ansettelse. For å styrke arbeidstageres rettigheter i teorien.

1 Like

Lurer på hvor mange sykemeldinger det blir nå. Om de faktisk aldri kan bli avlastet igjen.