Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvor ille står det egentlig til med boligen din hvis du skal måtte bruke millionbeløp på å oppfylle kravene?

Greit nok å være motstander av tvang på dette området men tror vel du overdriver kostnadsnivået. Tror de fleste kan komme unna med et overkommelig beløp men de med dårligst råd kan selvsagt slite. Mye bør jo være sårt tiltrengt oppgradering i disse tilfellene.

God venstrepolitikk. Dette er helt som forventet ut fra venstresidens politiske plattform. De ønsker å sterkt begrense alles mulighet til å benytte seg av midlertidige ansatte, selvsagt. Veien til lykke er fast ansettelse, og kun fast ansettelse. For å styrke arbeidstageres rettigheter i teorien.

1 Like

Lurer på hvor mange sykemeldinger det blir nå. Om de faktisk aldri kan bli avlastet igjen.

Staten er selv 110% avhengig av konsulenter i sitt virke. Tror ikke loven blir som venstresia håper.

Det der er faktisk så jævlig drøyt, tvinger folk inn i lavt lønnede og drøyt mye deltids stillinger. Sosialismen med liten k :nauseated_face:

2 Likes

Fant denne også nå: Høyring om avvikling av mellombels deklareringsunnatak for varer med verdi under 350 kroner, og tiltak for å forberede avviklinga - regjeringen.no

De gjør så mye piss under radaren.

3 Likes

AP, SP og SV forstår ikke hvordan verden fungerer. De skal ha ideologien sin igjennom uansett hva det koster, så lager de et unntak i forskriften, så deres egen arbeidshverdag fortsatt er behagelig.

Lovforslagene deres ødelegger så enormt mye at man ikke tror de er ment sånn, men de er det.

Edit: Som sagt sikrer de seg selv: “I lovproposisjonen er det lagt til grunn at den generelle innstrammingen i adgangen til innleie
i utgangspunktet bør gjelde alle bransjer og ikke være geografisk avgrenset. Departementet
vurderte samtidig at det kan være behov for avgrensede unntak når det gjelder innleie av
helsepersonell for å sikre forsvarlig drift av helse- og omsorgstjenesten, og rådgivere og
konsulenter med spesialkompetanse. I lovproposisjonen er det derfor lagt fram forslag til en
forskriftshjemmel som åpner for en avgrenset unntaksadgang på disse områdene. Forslaget til
forskriftshjemmel i § 14-12 nytt sjuende ledd lyder slik:
Departementet kan i forskrift gi regler om tidsbegrenset innleie av helsepersonell for å sikre
forsvarlig drift av helse- og omsorgstjenesten, og om tidsbegrenset innleie av
spesialkompetanse, som avviker fra bestemmelsen i første ledd.
Bestemmelsen innebærer at det i forskrift kan fastsettes regler som gir adgang til innleie i noe
flere tilfeller enn det som vil følge av § 14-12 første ledd. Det vises til lovproposisjonen punkt
6.4.4”

4 Likes

Mitt hus er ca 40 år. Jeg skiftet vinduer og etterisolerte deler av huset for 7 år siden, så jeg er nok ikke blant dem som får de største utleggene med det første. Men selv i mitt tilfelle vil det bli betydelige utgifter om jeg skal oppfylle krav til nullutslipp.
Beløpet på rundt 1 mill kr er det som blir beregnet for et gjennomsnittshus som må skifte vinduer, dører og så etterisoleres. Det tror jeg stemmer ganske så bra.
Poenget er hvordan myndighetene skal kunne kreve dette utført hos alle dem som ikke ønsker det, ikke har råd eller kan få lån.

2 Likes

Som med all annen innkreving.
Sosialister og miljøvernere har nok en våt drøm om å få alle inn i blokker. Det er mer energieffektivt.
Huseiere er ikke “vanlige folk” og får liten medfølelse. Du er rik.

4 Likes

Du burde vel ikke få noen utlegg nå da.
Regner med du er innen for F allerede.
Neste krav er 2050. Tror du uansett må regne med litt kostnader innen da. Ingen hast for folk å søke om lån riktig enda for å oppfylle 2050 kravene.

Er vel 2030 kravene som genererer kostander i nær fremtid. Og da snakker man ikke om millionbeløp.

Der tar du nok feil! For de aller fleste hus som er bygget frem til 80 tallet, vil de måtte skifte vinduer, dører og etterisolere for å møte kravene som gjelder for 2030 og 2033. Da snakker man om rundt 1 mill kr! Dette stemmer godt med hva det kostet meg for 7 år siden, etter normal prisstigning.
Men har du noen tanker om hvordan myndighetene skal få folket til å gjennomføre en så kostbar oppgradering?

2 Likes

Vinduer inkl montering 5000 per stk. 3 etasjer inkl kjeller. To vinduer per side per etasje blir da 24 vinduer til 120 000 totalt. 3 stk ytterdører til 10 000 per stk er 30 000,-. To balkongdører til 7500 per stk blir 15000,-.

Etterisolering 2-4000 per kvm veggflate eller 4500 per kvm vegg/tak inkl ny kledning og tak. Om vi ser på prisen for etterisolering og utlekting av veggen koster mellom 500 og 1000 kroner per kvadratmeter veggflate. Gjør man det selv, noe omtrent alle med dårlig råd kan, får man en kostnad på ca 750*240 på 180 000 for vegger. Uten å skifte kledning.

Et vanlig hus på 100 kvm grunnflate har gjerne 120 kvm veggflater per etasje. Har man to etasjer og tar taket får man 120+120+100 kvm 340 kvm*4500 så koster det ca 1 530 000 for ny kledning og etterisolering samt nytt tak alt utført av fagfolk.

Har man ok tak og klarer seg med å etterisolere vegger får man 240 * 2500-3000 = 600 000- 720 000 utført av fagfolk.

4 Likes

Det er nok kun et fåtall som har evne og tid til å gjøre en så omfattende jobb selv.
Jeg gjorde grundige forespørsler hos fagfolk for 7 år siden, før jeg valgte firma. Fikk det da relativt rimelig til en pris mellom 800 000 og 900 000 kr. Da ble ikke tak/ loft etterisolert.

3 Likes

På høy tid det kommer endringer på bruk av vikarer.

Hvor jeg jobber, som er en av norges største bedrifter, er det utstrakt bruk av vikarer. Dette blir utnyttet til det ytterste for å unngå å ansette dem fast.

Når personene nærmer seg grensen for å måtte bli ansatt, blir dem “rotert” ut av stillingen, for å bli erstattet av en fast ansatt. Vikar kommer da inn for å dekke posisjonen for den fast ansatte. Mens den første vikaren blir rotert rundt til en annen posisjon/stilling i selskapet.

På denne måten kommer dem rundt kravet om å ansette dem fast for å dekke et reelt behov.
Dette er så gjennomført at bemanningsselskapet er pålagt å holde kontroll på lengden deres personell er engasjert på hver enkelt stilling, får så å varsle/ trekke dem ut av stillingen før man nærmer seg grensen for fast ansettelse.

Dette bare eskalerte når dem åpnet opp for mer bruk av vikarer, og man fjernet muligheten for fagforeningene å lage en kollektiv sak på vegne av medlemmene.
Man kan prøve å kjøre en slik sak, men det blir på individuelt basis og man står alene. Og man kan nok kysse alle muligheter farvell på fast stiling i fremtiden hvis man ikke vinner frem. For som sagt, på papiret ser alt flott ut.

5 Likes

Hvor kjøper du vindu?

Var noen vanvittig billige vinduer med montering…

1 Like

Hvorfor tror du de ikke vil ansette personene fast? Hvis de hadde fjernet denne retten til fast stilling ved en viss tid, ville de da ha jobbet i stillingen permanent?

Logikken hvorfor dem ikke blir ansatt klarer ikke jeg å se. Vi snakker om en betydelig mengde folk.
Men hvis jeg skal spekulere kan jeg tenke meg det går på regnskapsmessige ting og driftskostnader kontra “andre utgifter”. Fast ansatt og lønn vil jeg tro går på litt andre regnskap en “midlertidig vikar” for å ta unna “aktivitetstopp” :man_shrugging:

Hadde det ikke vært krav om fast ansettelse etter en hvis tid, hadde dem bare blitt værende i stillingen vil jeg tro.

Behovet er X antall personer. Dette endrer seg ikke. Problemet for vår del er når tiden nærmer seg og folkene forsvinner ut. Nye kommer inn og man må kjøre full opplæring. Tiden går, og det er det samme opplegget om igjen. Siden folkene også er inne på forskjellige tidspunkt, betyr det i praksis man har noen i opplæring hele tiden. Dette gir da utslag i komptansegap og høy bruk av overtid. Vi har folk som ikke kan være med på møter på kveldstid, da dette vil tippe dem over maksgrensa på overtid… Og det etter man har fått utvidet overtiden etter søknad til arbeidsmiljøtilsynet…

1 Like

Ja, det er litt komplisert for personalansvarlige, på den ene siden er vikarer flott fordi man tar mye lavere risiko som selskap i forhold til sykdom, skader, ferie, arbeidere som ikke presterer og personer som er destruktive for arbeidsmiljøet. På den andre siden er problemene du nevner over. Vanskelig å si hva som er best i møte med en så lite dynamisk regel.

Obs bygg

Og dette er for å oppnå 2050 kravene?
Hva tror du man kan slippe unna med for å klare 2030 kravene?