Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er ikke vanskelig å si for ansatte. Uten fast jobb, så er det mye vanskeligere å få huslån. Du ender da opp på leiemarkedet og må stadig flytte og betale noe sånt som 20-30% høyere pris i utgangspunktet, noe som bare blir verre etterhvert som prisene går oppover.

Ja, mange ansatte vil nok ha fast stilling eller leies inn fra eget firma på oppdragsbasis.

Det spørs hva utgangspunktet er, men man skulle tro at etterisolering av vegger og loft, nye vinduer, ny ytterdør og varmepumpe skulle være nok. Men mitt hus får bedre karakter når jeg kun legger inn byggeåret 1905, varmepumpe og areal på “enkel versjon” enn når jeg fyller inn all info om etterisolering med ny kledning, nytt tak og undertak, nye vinduer, balansert ventilasjon med egne anlegg for hver boenhet, ny ytterdør i “detaljert versjon”.

Så det er neimen ikke godt å vite.

Jeg lager energiattester for alle kundene mine. Alltid enkel versjon. Totalt ubrukelig! To like hus fra 1970 hvor mye er gjort og ingenting er gjort får samme karakter. Skal man fylle ut detaljert versjon bør man bestille takstmannn som tar 10 000 for det. Det har jeg spart mine kunder for å bare forklart kjøperne at karakteren ikke er til å stole på uansett. Setter heller opp enkel oversikt over hva som er gjort og kan dokumentere forbruket med så og så mange beboere. Det er mer nyttig info.

3 Likes

Ny rekord i eksport av vannkraft for uken som var. 870 GWh, som på årsbasis tilsvarer strømeksport på 45,4 TWh, eller 3 ganger årlig kraftoverskudd.

Det var ikke den eneste rekorden, aldri før har fremtidsprisen for 2 kvartaler frem i tid vært så høy. Så ingen grunn til å tro at strømmen blir billig til sankthans.

12 Likes

I Norge har vi anledning til å selv å regne ut energiklasse eldre boliger via Energimerking.no. Dette kan uansett ikke ha noen betydning som dokumentasjon på energiklasse i forbindelse med de kommende krav. Jeg kan jo få så høy klasse jeg bare ønsker, når jeg selv legger inn data for utregningen!
Dermed må myndighetene kreve en dokumentert energiklasse utført av uavhengig fagmann.

Nå er ikke reglene for oppgradering av boliger vedtatt enda, men det diskuteres overgangsordninger. Som at man for eneboliger ikke trenger å oppfylle reglene før fem år etter salg, arv, utleie eller annen overføring.

Det litt spesielle er at EU vil innføre nye regler for å kutte fossile utslipp fra boliger. I Norge varmer vi boligene med vannkraft og oljefyren er vel nå historie.
Men argumentet her hjemme er at redusert strømforbruk i boligene gir mer tilgjengelig fornybar kraft til transport og næringsliv (og utenlandskabler).
NVE og Sintef har beregnet at energieffektivisering av boliger kan frigjøre 4 terrawattimer, kanskje mer.

Trolig må rundt 200.000 eneboliger, tomannsboliger og rekkehus til pers inne 2050.
“Etterisolerer” blir ganske sikkert et statusyrke fremover med god lønnsomhet.

Det tallet er vel kun for de boliger som skal oppfylle kravene til 2033?
Når det gjelder nullutslipp til 2050, vil det gjelde store deler av boligparken.
Vel, vi får se hvordan folket reagerer på om de må bruke opp mot en million kr slik at myndighetene får mer strøm å selge til Europa…

3 Likes

Tror at trønder, møringer, romsdalinger og sunnmøringer kan få «søringpriser» i vinter.
I morgen er snittprisen for strøm i midt-Norge på 268 øre, tross at det skal blåse ganske greit (9-11 m/s) i tidsrommet det brukes strøm 9-17.
Så midtnorsk vindkraft bør produsere fint med strøm.

På fredag derimot, og videre utover, vil det bli lite vind og bortimot null med vindkraft, så da får vi en test på hva prisnivået kan bli i midt-Norge i vinter.

Grunnen til at jeg tror på høye priser i midt-Norge er at man i N03 har klart å tømme magasinene skikkelig hurtig i det siste.
Tømt 4,9%-poeng sist uke, til noe under normal, og en fyllingsgrad 69,5%. Om neste 2 uker blir værmessig slik værmeldingen viser tror jeg fint man klarer 10-prosentpoeng til og havner i en «litt anstrengt situasjon», kraftprodusentenes «sweet spot» for inntjening.

Dagens spådom er altså «sørnorske strømpriser» i Midt-Norge denne vinteren.

Blir spennende å se om jeg treffer på denne.

4 Likes

Det går seg vel til for dem i det Nord-Sverige begynner å produsere skikkelig igjen?

Ja, det er det som er spenningsmomentet, og det jeg er litt usikker på. Vi får se, men slik jeg vurderer det nå så holder jeg en knapp på dyr strøm, også i Midt-Norge denne vinteren.

Ja det blir jo noe å arve, mangler bare at arveavgiften blir gjeninnført :hot_face:

@Snoeffelen, hvor lenge tror du gasslagrene i Europa holder hvis det blir kaldt i Europa ut til februar?

Forventer du enda høyere strømpriser i jan-mars i Norge enn dagens?

Her er framskrivinger av lagerbeholdning ut desember baser på forventet forbruk og tilgjengelig import.

image

image

image

Bundesnetzagentur - Current status of gas supply

2 Likes

Hvis gassnivået fortsetter å falle med 0,4 prosentpoeng slik som det gjorde den 2. desember, så tar det 250 dager før det går tomt.

Både desember, januar og februar kan nok typisk ha høyere gassforbruk, men jeg tenker at sjansen for at Tyskland skal oppleve noen krise er nær 0.

Innen 2050 må da kontinentaleuropa ha sett til helvete å fått skaffet seg nok atom/fornybar energi, og vi oppgradert vår vannkraft så dette konstruerte energi problemet er en sagablott.

2 Likes

Veldig lav risiko for det ja; utfordringene består i å få fylt opp igjen før neste vinter. Her er en veldig god oversikt og beskrivelse over importkapasiteten til Tyskland for 2023. (klikk bilde for link)

image

I tillegg deler Tyskland rørgassinfrastruktur med andre EU-land som kan benyttes om de har ledig regassifiseringskapasitet.

image

Skjer nok en del innen 2050 ja.
Men for svært mange huseiere, og jeg vil anta mange av dere her på forumet, vil måtte belage seg på en ekstrem kostnad for å oppfylle de krav som skal innfris innen 2030 og 2033.

Fra rundt mars, så vil det være like varmt som i midten av november, så jeg forventer egentlig bare 3 måneder med fallende gasslagre. 96% - 0,4 prosent poeng * 90 = 60% fulle gasslagre i mars. Skal være ganske lett å fylle dem opp da?

Utfordringen er som sagt kapasiteten i regassifiseringskapasitet når gassen kommer med skip i form av LNG, og ikke i gassform via rør fra Russland, pluss at lagrene vil nok være langt under 60% i mars.

Har vært ekstremt positiv utvikling på gasslagrene så langt og det ser jo bra ut med tanke på vinteren men har også vært veldig gunstig vær så lagrene kommer nok til å få perioder med langt høyer trekk. Så 60% fulle kommer de nok helt sikkert ikke til å være ved utgangen av mars.

For 2 år siden falt lagrene 14,3% i desember og 22,55% i januar. Mens mars lå på ca samme nivå som desember. Jeg er veldig spent på hvor stor nedgangen kan bli pr. dag når det blir kuldeperiode. Kan nok bli ganske bratt fall tror jeg. Men holder lagrene seg over nivået for 2 år siden så er det ekstremt bra. Da snakker vi om rundt 30% som bunn. Men været vil være ekstremt utslagsgivende. Og vi har enda ikke sett ordentlig kulde som viser hvor ille nedgangen på lagrene blir under slike forhold.

1 Like