Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Ikke fattige på papiret kanskje, men de fleste unge har mye gjeld. Gamle enker er nok heller ikke særlig rike.

Hmm kjente en gammel enke som satt i en 120-140m2 leilighet på St Hanshaugen, hun sparte forsåvidt alltid på strømmen og fyrte med ved. Eneste varme rommet i leiligheten var stuen :stuck_out_tongue:

1 Like

Har seriøst 100kr per kvm/mnd i strømregning hos meg :slight_smile: Trekkfull leilighet koster.

1 Like

Før eller etter strømstøtte? :stuck_out_tongue:

Etter ja, dyrt skal det være. Kommer av at det kun var 47 øre strømstøtte i november.
Forbruket mitt er en del lavere enn i fjor, men regningene er 2x. Blir veldig billig i desember da, siden jeg har 2,99kr i fastpris hele desember og strømstøtten blir rundt 3kr. Så må jeg over på spottpris ved nyttår.

image

1 Like

Heh, ser du har < 1000kwh forbruk i måneden da :smiley:

Ja, prøver å holde det lavt generelt. Bor jo alene fram til våren, så trenger ikke ta hensyn til andres behov helt enda :slight_smile: Så da er det relativt enkelt.

1 Like

Diesel til oppvarming er enda billigere, tror det er nede i ca 60 øre kwt varme.

3 Likes

Det er ca. 10 kwh per liter. Til oppvarming i brenner 90% effektivitet. I stempelmotor 25-30% effektivtet. Bare å regne.

2 Likes

2,22 kroner per kWh da hvis du får 9 kWh og har kjøpt dieselen for 20,- per liter :thinking:

Siden vi i Midt-Norge endelig har fått ta del i prisgildet skal det ikke ta så lang tid å spare inn kjøpssummen:

2 Likes

Strømprisen fikk lov å være lav så lenge folk hadde lov å ha oljeovner. Etter forbudet 2020 lå veien åpen :sweat_smile:

1 Like

Er jo nede i 18 kr nå. Billig! Så bensin til 16,98 i dag.

1 Like

Det er jo ikkje billig :upside_down_face:

2 Likes

Jeg har ingen erfaring med blokkene fra 70-tallet, men i de fra tiåret før kan jeg love deg at 1000w varme ikke holder. De med dårligst råd bor i de dårligste husene og bruker mest strøm per kvadratmeter. Blokker er ingen vidunderløsning, de gamle blokkleilighetene har typisk gamle vinduer som lekker masse varme og det er ikke plass til å legge inn noen titalls cm ekstra isolering.

5 Likes

Ikke direkte politisk, men absolutt verdt å høre på

2 Likes

Greia med blokker er at du gjerne har naboer på 3-4 av 6 sider av huset. Så det spiller relativ liten rolle hvor bra isolasjonen er, for varmetapet til de 2-3 gjenværende sidene er nær null. (Kommer an på hvor varmt naboen liker å ha det).

Kjedelig om du bor ytterst, på bunn eller på topp da :wink:

1 Like

På bunn går gjerne greit, der er det ofte kjeller under (så type 5-10 plussgrader selv midt på vinteren) På topp er det mer varmetap ja. Så topp på kant så har du 4 av 6 yttervegger hvis leiligheten er gjennomgående.

1 Like

Hos meg er det undergang under, og jeg er på enden, så her er det kalt gulv :stuck_out_tongue: Og de ved siden av har solgt.

4 Likes

Jeg har bodd i leilighet av nyere dato i øverste etasje hvor jeg aldri skrudde på varmen da kjøleskap, pc og matlaging alene holdt i massevis. Jeg har også bodd i iskald blokkleilighet. De fleste blokkene er ikke store nok til at “alle” har 2 eksterne flater. I en 4 etasjes blokk, med to oppganger @ to leiligheter per etasje så har 12 av 16 leiligheter 3 eller flere eksterne flater. Det er selvsagt bedre enn frittstående hus av samme kvalitet, men 1000W holder sjeldent gjennom vinteren. Og som sagt, gamle blokker betyr nesten alltid gamle vinduer.

For sikkerhets skyld så snakker jeg om landsdelen nord for Sinsen-krysset, det er mulig 1000W i snitt holder i mildere strøk.

1 Like