Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Demokratene vil jo forsøke å få Trump til å vinne fordi han er letteste kandidaten å slå. Men, jeg tror han har mistet så mye kredibilitet nå i mellomvalget og vil få enda mer problemer framover. Så jeg tror ikke han blir kandidat. Men! Tiden får vise :slight_smile:

2 Likes

I forhold til alt arbeidet som gjøres innad i det republikanske partiet for å stoppe han tror jeg vi kan trekke konklusjonen om at han fortsatt anses som en sterk kandidat innad i partiet. Spesielt hos de som ikke liker han. Men ja, tør ikke sette penger på en Trump seier, min teori hviler som sagt på at han får tilbake alle de sosiale kanalene.

2 Likes

Nesten like stort og avgjørende som det amerikanske presidentvalget er det kommende ledervalget i Sosialistisk Venstreparti når nå Audun Lysbakken går av.

Blant konkurrerende partier på venstresiden ble det ansett som en skikkelig uting og en uvennlig handling da SV på slutten av 90-tallet startet trenden med å velge seg folkelige og forførende ledere som Kristin Halvorsen, hvilket ifølge konkurrentene villedet velgere over i feil fold.

Dette folkeforføreriet kan nå gå mot slutten. I dag ble det kjent at Ingrid Fiskaa, medlem i Stortinget utenrikskomite, støtter Kjersti Bergstø som ny leder og seg selv som ny nestleder, begge ihuga Nato-motstandere.
Det gir ikke mye i odds å vedde på at et slikt lederskap vil gi oss et SV slik vi engang kjente det; som et veldig prinsippfast og veldig lite venstreparti - uten snev av denne forvirrende og forførende karismatiske folkeligheten i toppen.

7 Likes

NATO-motstand blir nok populært igjen på ett tidspunkt. Det er som en rekke andre saker - lett å være prinsippfast når det ikke er dagsaktuelt.

1 Like

Det er litt interessant hvordan Russland sitt angrep på Ukraina nå i 2022 har endret min egen oppfatning av hva som er viktig. Og hvordan Brexit har endret synet mitt der. Jeg tenker dette er organisasjoner som trengs, men at de må jobbes med fra innsiden, ikke fra utsiden. For min del, så er jeg rimelig sikker på at det er en varig endring. Det har nok også gjort at jeg vil søke mer mot sentrum ved neste valg enn jeg var ved dette valget.

Som med alle organisasjoner, så har både NATO, EU, FN osv gode og dårlige sider.

Sånn angående norsk politikk, så satt jeg å hørte på radioen på vei hjem fra skitur i dag og de snakket om at det er en markant økning i de som søker sosialhjelp. Det får meg til å tenke at de godt kunne gitt en økt strømstøtte for de første kwt og mindre støtte for de siste kwt. Strømregningen er nå på ca det dobbelte av det som har vært vanlig. Dette får garantert flere rett over på sosialhjelp. Man får jo sosialhjelp hvis man går gjennom byråkratiet, men jeg er jo litt der at det burde vært unødvendig. Det hele er jo også innrettet så dust at hvis en støtte går opp, så går gjerne en annen ned. Det hadde vært bedre å bare løse det der problemet er, på strømregningen.

5 Likes

Mens stadig flere blir fattige blir staten stadig rikere. Er det rart vanlige folk blir forbanna?
Strøm-markedet fungerer ganske enkelt ikke.
Strøm, vann, veier, skole, rettsvesen og forsvar skal ikke styres av markedskrefter. Det er fellesgoder vi betaler for gjennom skatten. Regjeringens oppgave er å organisere disse for å gi best mulig kvalitet for pengene, ikke for å øke statskassa.

Å messe om barnetrygd, bostøtte etc er bare for å prate bort problemet som er for lave minstepensjoner og uføretrygder (ikke inflasjonsjustert på mange år). Merkelig at det må være de blå (f.eks Ringnes) som må forklare dette for dem som liksom skulle være på vanlige folks side.

12 Likes

Jeg tror vi har vært innom temaet før, men jeg syntes vi burde behovsprøve strømstøtte i større grad. Det hadde vært en ypperlig måte å inndra mer kjøpekraft fra øvre middelklasse, og kanskje dempe inflasjonspresset den veien. Men, jeg innser at jeg som bor i leilighet uten stor regning ikke er beste person til å ha en objektiv mening om saken :slight_smile:

Jeg kunne også i denne situasjonen vært med på KORTVARIG ekstrastøtte til folk på NAV osv - men problemet er at hvis man har “ekstrastøtte” i noen år så blir det ansett som normalen og umulig å fjerne i ettertid. Så… tja.

Det pandemien viste oss var vel at det var svært sterkt behov for å forenkle NAV-systemet, og gjøre det enklere å bruke det - og å være saksbehandler - men at politikerne elsker komplekse systemer som gjør at alt skal vurderes og tar lang tid.

Løsningen på dette er å vedta kortvarig makspris på strømregning for privatpersoner opp til en viss maks - og så får strømselskapene dekke det inn gjennom andre, eller få det tilbakebetalt fra staten (som uansett tjener grovt).

Problemet med denne løsningen er at du da kamuflerer at vi har ett megagigantisk strukturelt problem, og folk tror ikke det er noe stort problem - for de merker det ikke på lommeboka.

Skal man få en politisk prioritet rundt det å gjøre noe med energipolitikken så må det være en prioritet for folk flest også. Jeg syntes det er interessant hvor lite H sier om problemet for tiden…

Hele Europa kan ikke bare vedta makspris, blir ikke mer strøm av det. Men, det blir billigere strøm for de rikeste - og vi er de rikeste :slight_smile:

3 Likes

Vi, som i Europa, ja.
Vi, som i Norge, nei.

Forslaget mitt btw ville være økt støtte på de første 1000 kwt / måneden og mindre støtte på kwt 3001-5000. Det hadde økt støtten til de som bodde minst og trangest, vært relativt nøytralt for de med middels og redusert støtten til de som hadde best plass. Jeg hadde endte opp i den siste kategorien. Det kan være støtte burde vært mindre fra 2001-5000 kwt.

3 Likes

– Folk fryser
– Vi i Arbeiderpartiet kan ikke akseptere at innbyggerne sitter hjemme og fryser på grunn av høye strømpriser samtidig som statens inntekter er større enn noen gang. Det går bare ikke an å forklare folk, sier Kari Nessa Nordtun (Ap) til VG.

I dette VG-intervjuet sier Kari Nessa Nordtun, som leder Aps energiutvalg:

At markedet ikke lenger fungerer
At strømselskapene bør reguleres kraftigere enn i dag
At det haster med å få ned prisene
At Ap må vurdere å gjøre strømstøtteordningen bedre

4 Likes

Kanskje AP må høre med AP hvorfor AP er i opposisjon til AP og hvorfor det er greit - men ikke hvis Giske AP er i opposisjon til Støre AP ? :slight_smile:

Ok, det er sikkert en bedre måte å formulere problemet på :slight_smile:

6 Likes

Var i tvil om den burde postes her eller på Meme-tråden.

5 Likes

Det er korrekt oppfattet. Jeg er ikke overrasket. Om Desantis blir kandidaten for republikanerne så blir demokratene glade selv om de får større sjans for å tape valget. Sier jo bare litt om hvor idiotiske de er nå for tiden. Jeg har lyst til å stemmeheie på demokratene, men når de er idioter hele gjengen så går ikke det dessverre.

Enkelte klarer å se hva som er rettferdig. Andre syns bare det er rettferdig alt som går til egen fordel. De er idioter og skjønner ikke at det som er til deres fordel i dag kan gå i mot dem i morgen.

Ytringsfrihet var kjernen av vestlige demokratier. Nå er det bare vi som vil redde ytringsfriheten selv om det er venstre siden som på sikt vil ha mest utbytte av å beholde ytringsfrihet som i dag. Så egentlig så kjemper vi demokratenes kamp for deres skyld fordi de er for dumme til å skjønne dette selv.

Jeg har mer tro på at demokrater blir dømt for noe de har gjort enn at Trump skal bli dømt for noe han ikke har gjort.

Trump var meget effektiv i å få gjennomført endringer. Nye handelsavtaler var i boks med en gang. Amerikanske bedrifter valgte bort utenlandske satsinger til fordel for lokal etablering. Mye bra som ble gjort. Så valgte demokratene å kjøre uetiske impeachements for alt mulig tullball som aldri kunne føre frem. Så Trump ble vel den mest motarbeidede presidenten ever. Sett i det lyset fikk han gjort mye. Håper Desantis får det lettere.

Den 4 statsmakt er viktig for demokratiet. Derfor er det viktig. Jeg oppfatter at de andre statsmaktene er fungerende. Så er det selvsagt enkeltsaker som er viktige. Men om statsmaktene gjør jobben sin korrekt så vil i hvertfall demokratiet fungere. Det er viktigere for meg enn alle enkeltsaker jeg kan tenke på. For det får innvirkning på mye med tiden.

3 Likes

Må jo faktisk gi til kred til han fra SP her, han lot seg ikke hisse opp og kom med greie svar tilbake.

At fyren fra rødt nevner 9-10kr i strømpris er jo latterlig. Ved 10 kr strømpris, så betaler vi 1,63 kr. Noe som får regningen til å gå opp fra ca 1,20 kr i en “normal” desember til 2,33 kr, så rundt 100% opp. Som forsåvidt er mye, men ikke 25x høyere som det kunne blitt uten støtteordning ved 10 kr.

1 Like

Sånn er det å gå i mot establishmentet.

Malcolm X og Martin Luther King Jr. ble i sin tid også trakassert og forfulgt av CIA/FBI. Det samme med ledere av anti-war bevegelser påå 1960-70 tallet.

1 Like

Heisann vi klarte å ødelegge kraftsystemet her til lands så du må betale flere hundre prosent mer for strømmen enn før, men du får strømstøtte av meg som dekker mye, men ikke alt.
Hvorfor? Dette har vi gjort for dere, folket, fordi vi er glad i dere.
Og kraftsystemet har tjent oss godt opp gjennom tidene.
Kabler? Hvilke kabler? Slava Ukraini :ukraine:
Hilsen Aasland og co :heart:

3 Likes

Ja Trump uttalte på forhånd at han ville rydde i CIA og deep state. Noe som bør gjøres. Men dette har nok skremt andre fra å uttale noe sånn på forhånd. Om Desantis er så smart som alle sier så antar jeg at han har lært litt av hva som egentlig gjorde at Trump ble motarbeidet. For å si det sånn, det hadde ikke noe med prostituerte å gjøre, hverken amerikanske eller russiske.

1 Like

Bedriftene sliter.
Og uten strømstøtte til hytter vil mange lokalsamfunn slite også.

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan strømstøtten fungerer da jeg har fastpris. Men er det riktig at dere bateler 1,63 ved 10kr?
Er det ikke avgifter (moms, nettleie,) på toppen?

4 Likes

Spiller ingen rolle, vi trenger ikke noe privat næringsliv eller industri i Europa.

3 Likes

Glemte momsen over! Så 1,63+25% pluss rundt 70 øre i nettleie. Så totalt 2,70 ved 10 kr. Mot normalt ca 1,30.

2 Likes

Blir ikke dette litt forenklet?
Hadde strømprisen vært flat, hadde det jo vært hold i talla, men det er ikke tilfellet.

Stømstøtten trer i kraft ved en månedlig gjennomsnittspris over 70 øre eks mva. (87,50,-)
Det dekkes 90% over 87,50,- til månedens gjennomsnitt.
Gjennomsnittsprisen støtten regnes ut fra er Nordpool-priser, og ikke basert på hver enkelt husholdnings forbruk.

Siden strømmen generelt sett er vesentlig dyrere de timene av døgnet folk faktisk bruker strøm, vil en betydelig del av forbruket (øvre prisleiet) få lav dekningsgrad.

Eksempel:
En husholdnings gjennomsnittspris av faktisk forbruk a 2000kW en mnd ligger på 750 øre.
Gjennomsnittspris Nordpool samme mnd er 450 øre

Faktura uten strømstøtte: 2000 x 7,50 = 15.000,-
Strømstøtte: 2000*0,9(4,50-0,875) = 6.525,-,

Faktura etter strømstøtte: 8.475,-

Reelt sett dekker altså stømstøtten i eksempelet over kun: 6525/(2000*(7,50-0,875)) = 49% av strømregningen over “70 øre”

Tragikomisk når man ser hvordan dette har blitt fremstilt av tåkefyrsten og morroklumpen…

13 Likes