Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tror ikke det er noen som kommer så dårlig ut i forhold til snittpris. Vil jo tro de aller fleste som sliter med strømregningen faktisk er litt bevist på forbruk og tidspunkt og havner rundt snittet.
De fleste med elbil kommer nok ofte gunstigere ut enn snittet (Jeg gjør det).

2 Likes

Jeg har ikke gjort andre tilpasninger enn å droppe nattsenking og kommer ut type 1% høyere enn snittprisen, så det fungerer helt greit i praksis. Hadde jeg ikke hatt så mye hjemmekontor, så hadde jeg kommet bedre ut.

Men da har vi vannkraften. Blir det for puslete er det mulig å effektoppgradere - ha flere turbiner i paralell. Dette kombinert med vindkraft og solkraft er mye billigere enn kjernekraft. Vi trenger masse billig strøm.

3 Likes

Eksempelet var for å vise hvor “skeivt” det kan treffe, og den gjennomsnittlige fra arbeiderklassens -og uførenorges representanter Ola Dunk eller alenemor Kari Nordmann på 20, som trenger støtten mest, har dessverre lite/ingen forutsetninger for å forstå hvordan de kan “lure systemet” for å tilpasse forbruket sitt på en økonomisk fordelaktig måte.

I tilegg bor dessverre disse som trenger støtten mest, gjerne også i de mest strømkrevende boligene

Hadde støtten vært timesbasert på lik linje med strømprisen (både teknologien og data er på plass) hadde støtten truffet mer rettferdig, mer forutsigbart, og menigmann hadde ikke trengt å detaljplanlegge hverdagen etter strømprisen.

At vi i det hele står i situasjonen med strømpriser i Norge på 50-100x produksjonskost før støtte, er forkastelig.

4 Likes

Jeg bare sier at halve problemstillingen som er rent teoretisk…

Bygge nytt i stedet for å bygge ut. Samme greia hver gang. Det er ingen andre enn det offentlige som har råd til å drive med sånn idioti.

Christian Grimsgaard er helt uenig. Han fastholder at det er langt mindre risikabelt å bevare og bygge ut Ullevål enn å bygge gigantsykehuset på Gaustad.

Rimelig sikker på at han har rett.

3 Likes

Når det gjelder strømpriser, så er det jo samfunnsøkonomi: Bok 1, første kapittel, at om en slår sammen to markeder, så vil det danne seg en felles pris.

Det norske kraftmarkedet ble slått sammen med det europeiske gjennom de store overføringskablene og vi fikk europeiske priser.

Ingen ansvarlig politiker kan hevde seg overrasket eller ført bak lyset her. Dette er elementært.

Men man skylder på gasspriser, Putin, osv, osv. Men ingen av disse europeiske forholdene hadde hatt innvirkning på norske strømpriser om vi ikke først var slått sammen med det europeiske kraftmarkedet gjennom de store eksportkablene.

Kablene er primærårsaken. Alt annet er sekundært.

Så hardet kommet et nytt falsk narrativ i det siste - vi må bygge ut mer fornybar kraft for å få prisen ned. Flere vindmøller. Når folk ikke vil ha vindturbiner kan de ikke klage på strømprisen!

Men igjen- vi er slått sammen med det europeiske markedet for strøm. Med felles pris. Vi får ingen særnorsk lav pris igjen ved å produsere mer kraft her hjemme. Og vi er for små til å påvirke den europeiske prisen.

Så dette er igjen ren, utspekulert bløff.

Og hvorfor bløffer de? Fordi de jobber for andre interesser enn folks ve og vel. For eksempel ideologisk EU-tilnærming eller diverse selskapers vekstmuligheter.

21 Likes

Fordi politikere vil ha ansvar for alt som går bra, uansett om de fortjener det eller ikke, og aldri ha ansvaret for ting som går dårlig, uansett om de fortjener det eller ikke.

9 Likes

Det er ikke et falsk narrativ. Strømprisene i midt-Norge det siste året har jo vist hvordan det går da. Et overskudd relativt forbruk og eksportkapasitet har gjort prisene lavere enn lenger sør.

1 Like

Om jeg har skjønt det rett, finnes det kun to muligheter for at Norge igjen kan få særnorsk billig kraft i dette markedet. Det ene er om Europa greier å produsere så mye ny kraft, også når det ikke blåser, at kabelkraft fra Norge under normale forhold er overflødig.
Det andre at Norge bygger ut så ekstremt mye ny kraft at utenlandskablene igjen blir en flaskehals mot at ny produksjon bare ender i økt strømeksport, slik at overskuddskraften må brukes her hjemme.
Ingen av dem virker veldig sannsynlige.
Da gjenstår det å gripe inn i markedet, og forhandle fram nye kabelavtaler. Eller?

Det har skjedd mye i kraftmarkedet bare fra valgkampen for godt og vel halvannet år siden. Mange av våre folkevalgte har fått en bratt læringskurve. De også. Noen husker kanskje Mdg, de er jo nesten glemt i dag. Men dengang danset de og hoppet opp og ned på scenen og utbasunerte at Norge, med vår fornybare vannkraft, skulle bli hele Europas batteri.
Slik gikk det jo ikke. Det gikk ikke så bra for Mdg heller. Foran neste stortingsvalg ryktes det at ambisjonene vil bli noe dempet. Partiets politikere skal fortsatt hoppe opp og ned, der ligger det en kontinuitet. Men først og fremst i forbindelse med relanseringen og gjenbruket av den populære OL-floka fra '94 på kalde dager.

Hele Europas floke?

11 Likes

Skal bygges mer kabler. Så vi kan ikke produsere oss ut av problemet.

2 Likes

Denne her er tankevekkende og trist.

6 Likes

Godt å vite at regjeringen følger med, i verdens rikeste land :see_no_evil:

3 Likes

Drøyt å skulle leve på 15k med to barn 50%… Hvis han betaler halvparten av bhg, så koster det alene rundt 3500 med mat. 11500 igjen da. Det går jo bare ikke.

2 Likes

Hvordan kom vi der at kvinner blir angrepet, anmeldt og trakasert av menn som mener at menn absolutt skal få lov å være kvinner.

Norge 2022

«Jeg identifiserer meg som» er det samme som å si «jeg later som at jeg er». Egentlig utrolig at sånt vies oppmerksomhet i det hele tatt.

5 Likes

Det kunne vært en løsning å koble havvind på allerede eksisterende kabler. La oss si at hver stasjon på land har 100% kapasitet så må havvindparkene ha 200% kapasitet eller enda mer om det kombineres med lagring eller hydrogenproduksjon offshore.

1 Like

Vi har jo det gamle Norske ordet “Ættestup” som kan sette dette i en historisk sammenheng.

Edit: måtte lese meg opp. Det virker som at historikere er enige om at Ættestup er et fiktivt fenomen i den norrøne befolkningen mens det kan være mer usikkerhet om hvorvidt det har vært et reelt fenomen blant samer.

3 Likes

Godt sagt. Mulig politkerne tror vi har ressursmangel eller overbefolkning er på berget