Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Rødt vil belønne mindre lønnsomme bedrifter og straffe de lønnsomme ved å innføre progressive skatter for bedriftene.
Politisk kvarter NRK kl.0745-0800 i dag.

Hvordan bli som Venezuela raskest mulig :crazy_face:

6 Likes

Det er helt korrekt!. Ganske sykt at en kvinne risikerer fengsel, fordi biologiske menn ikke liker at hun sier biologiske menn ikke kan være kvinner.

3 Likes

Helt feil fremstilling av saken, overhyping av noe tull. Ja, det er viktig at de lovene blir korrekte, men det her blir ikke noe 3 års fengsel. Med mindre hun har gjort noe av det verste man kan tenke seg innenfor hatefulle ytringer i tillegg. Alle involverte misbruker en feiltolkning av loven for å få flere følgere i sosiale medier, så de kan få mer makt, penger og oppmerksomhet. Jeg vil si gi de 0 oppmerksomhet og gå videre.

2 Likes

Samtidig som Ellingsens sak ble henlagt, startet etterforskning av den lesbiske kunstneren Tonje Gjevjon. Igjen er grunnlaget hatkrim mot kjønnsidentitet, men denne gang anmeldte politiets egen hatkrimgruppe.

En facebookstatus etterforskes, der Gjevjon skriver at det er perverst å skulle godta menn som lesbiske, og at det er et vanvittig trosregime når norsk lovverk krever dette av lesbiske kvinner.

Her har politiet en egen enhet som anmelder ytringer på sosiale medier om at menn ikke kan være lesbiske eller føde barn. Det bør og må få oppmerksomhet. Jordan Peterson så denne patologien i samfunnet komme for flere år siden.

Jeg synes det er oppriktig skremmende at det har gått så galt, så raskt.

6 Likes

I England er det enda verre.

Men satser på det ordner seg.

3 Likes

Kanskje man bør ytre seg om kjønn, identitet, etnisitet, alskens legnninger, religioner, etc, via karikaturtegninger. Her skal ytringsfriheten fortsatt ha et visst gjennomslag.

2 Likes

Det er egentlig en naturlig konsekvens av å ha for lite strøm. Kraftkrevende industri må stoppes da - de andre industriene har høyere verdiskapning per energienhet forbrukt.

2 Likes

Dette var et meget godt innlegg!

Når det gjelder påstandene fra våre myndigheter om at eneste løsning på strømkrisen er mer innenlandsk utbygging av vindkraft osv, så burde det vært mulig for noen regnekyndige å avsløre en slik sannsynlig bløff.
Vi vet at Europas kraftbehov er så enormt at deres import av strøm fra Norge er som en dråpe i havet. Da burde det vært mulig å regne ut hvor mye ekstrastrømproduksjon som kablene kan klare å eksportere til Europa før vi får igjen et økende kraftoverskudd i Norge? Det er jo først da at vi kan håpe på lave priser i Norge! Når innenlandsk produksjon av strøm overskrider eksportkapasiteten i utenlandskablene. Selv er jeg redd for at sannheten er at vi kan fylle hele kysten med vindmøller uten nevneverdig prisfall på strømmen. Vi blir rett og slett lurt!
Uten begrensning av strømeksport, er den eneste virkelige løsningen at Europa selv får opp sin strømproduksjon i tilstrekkelig grad. Det vil være tragisk om vi i Norge i mellomtiden har ødelagt mye av Norsk natur som følge av bløffen fra våre myndigheter!

4 Likes

Deler av denne debatten er oppkonstruert av denne “kunstneren” som har forfulgt transpersoner med trakassering og stygge meldinger over mange mange år. Hun virker ikke å være helt god.

Om man leser begge siders innlegg i saken så kan man gjøre seg opp en mening om hvem som trakasserer - de meldingene er ikke helt gode for å si det slik.

2 Likes

Men det er ikke reelt? Det reelle var at hun ble anmeldt AV POLITIET - ikke av offeret - for å kontinuerlig over en periode på flere år trakassere en enkeltperson.

1 Like

Har ikke sansen for de folkene heller. Jeg kjenner ikke saken. Det høres ikke ut som om hun er særlig stabil da.

Som flere her er inne på, man må bygge ut produksjonskapasiteten ganske kraftig, samtidig som eksportkapasiteten ikke økes. Da vil vi igjen kunne få lave priser. Alternativet: kutte kabler eller politisk begrense eksporten ser jeg på som helt usannsynlig.

1 Like

Det er jo ikke for lite strøm, det er for høy eskportkapasitet. Når vår eksport av strøm kun utgjør ca 1% av det europeiske behovet, sier det seg selv at om vi hadde dobblet eksporten vår, hadde ikke det vært nok til å mette det europeiske markedet.

Elkem har langsiktige kraftkontrakter som sikrer selskapets kraftforbruk i Norge på konkurransedyktige nivåer, ifølge selskapet.

«Men som følge av situasjonen i kraftmarkedet kan selskapet nå øke verdiskapingen ved å redusere produksjonen og selge kraften til svært attraktive priser i Norge», skriver selskapet i meldingen.

3 Likes

Se innlegget tre poster over! :smiley:

Dessverre, så er strømprisene nå så høye i Norge at det blir startet opp 0 ny industri. Elkem har svært langsiktige strømavtaler med gode priser fordi de tidligere eide disse vannkraftverkene.

6 Likes

Ikke bare er prisene for høye, det er ikke ledig kapasitet på nettet engang.

Hvor mye skyld har eksporten av strøm for dette?

Ja? De “etterforsker” denne statusen:

Hvorfor i hule helvete anmelder Politiet dette, og hva pokker er galt med det som skrives?

Det er i all hovedsak spot-on som jeg ser det. Og uansett om man skulle være uenig, så har da ikke Politiet (eller noen andre for den saks skyld) noe med å anmelde henne.

11 Likes

Ja, leste innlegget. Var jo bare en shitpost til regjeringen med lite oppmerksomhet med @ til hun andre i seg. Forfølger hun folk over tid og trakasserer dem, så må jo en anmeldelse være greit. Hun virket ikke helt stabil når hun skriver på den måten offentlig, om at menn er perverse skapninger som bruker lesbisk som skalkeskjul for å være pervo. (i kommentarene under) Her er det tydeligvis mer kontekst vi ikke har. Og regner med det er mer direkte ting hun blir anmeldt for ja. Anyways, flott å få orden på det i rettssystemet, så får vi se hvordan lovene våre fungerer i praksis, i stedet for å måtte gjette.

2 Likes

Faktum er at det er politiet som har anmeldt henne - så de bør ha noe mer å gå på. Hva de har det vet vi ikke.

Det virker som om det dreier seg om private meldinger også - men jeg har ikke interesse for å sette meg mer inn i saken. Jeg blir ikke engasjert for å si det slik. Dette er det etter mitt syn ganske snevert å gidde å bry seg om.

1 Like

Hehe, helt enig, jo mindre oppmerksomhet det får, jo mindre blir det av det. :slight_smile:

Altså, politiet har en egen nettgruppe som ser etter slike ytringer. De er på reddit, FB, instagram osv.