Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det blir ikke mindre av det, det blir bare mer og mer av galskapen. At noen snakker den i mot er like nødvendig som det er viktig. Det er slik Jordan Peterson ble (ufrivillig) kjent, da han tok til orde mot lover i Canada som gjorde det straffbart å ikke titulere mennesker med foretrukket pronomen.

Bare se hva som skjer i omtalen av de som sier “fuck off, dette er bullshit”: de karakterdrepes og folk med flytende, binære kjønnsidentiteter skriker i SOME at de er forfulgt, og myndighetene anmelder mennesker som uttrykker sin frustrasjon over galskapen (her: facebookstatusen til lesbisk kvinne).

Jeg mener, JK Rowling er visstnok transfobisk for å mene at biologisk kjønn er reelt. Og idiotien får vi servert gjennom “seriøse” aviser som VG og Dagbladet som gjengir det som at hele verden raser mot Rowling, selv om det egentlig er snakk om 4 aktivister på Twitter og Tik-Tok.

Folk flest legger seg deretter på linja de blir fortalt at er “riktig” i frykt for å tas av PK-mobben.

11 Likes

Har ikke rukket å lese igjennom alt her, men ganske radikale forslag om endringer fra skatteutvalget. Det er virkelig MYE å sette seg inn i her:

3 Likes

Siktemålet er å gjøre det mer lønnsomt å arbeide. Utvalgets utgangspunkt er at Norge har OECDs høyeste andel av befolkningen på helserelaterte ytelser, som for eksempel uføretrygd og arbeidsavklaringspenger.

Når man leser om folk som lever på 15k med to barn (50%), så framstår det ikke akkurat attraktivt å ikke jobbe…

Utvalget foreslår å redusere formuesskatten og mener skatten bør erstattes delvis av en ny skatt på arv.

Weee, det er sånt som fungerer dritbra når Høyre og AP bytter på skatteregimer. Det ender alltid med at de som har best penger skatteplanlegger seg rundt hele problemstillingen.

Utvalget foreslår også å endre satsene på mons, slik at alle betaler 25 prosent. I dag er det kun 15 prosent mons på dagligvarer, og utvalget vil dermed gjøre matvareprisene høyere.

Mer handelslekasje til Sverige! :crazy_face:

3 Likes

Det samme med de som forlater Twitter. Det står i VG og Dagbladet at mange forlater Twitter når Twitter oppnår nye all time highs i menneskelige brukere.

1 Like

Ny boligskatt

For boligskatten foreslår utvalget at 1 prosent av boligens ligningsverdi blir tillagt eierens inntekt som kapitalinntekt. Dette blir skattlagt med 22 prosent. Slik skatt på «inntekt av egen bolig» ble avskaffet fra 2005.

Utvalget anbefaler at det innføres skatt på fordel ved bruk av egen bolig som fases inn over noe tid, slik at det gis tid til tilpasning. De foreslår også at skattefritaket for fritidsboliger oppheves.

Jesus… Skal de innføre alt som har blitt fjernet tidligere??

4 Likes

Mannen i gata må jo dekke opp for de rike som flytter ut med formuene sine, for en overraskelse :blush:

Skatten skal inn okkesom :no_mouth:

4 Likes

Folk bruker twitter som før, men jeg har sett mange som lager seg paralelle kontoer i andre sosiale medier som de kan switche over til hvis det blir for ille på twitter, eller de blir bannet. Det var tydeligvis et såpass stort problem at twitter forbød å linke til disse andre kontoene.

2 Likes

Det er feilaktig logikk du legger til grunn der. Det er ikke et massivt problem når brukertallene stiger. Du er offer for propaganda. Dessuten så er du forklart flere ganger at ingen nektes å linke til andre sosiale medier. Det er promotering som forbys. Men du fortsetter med hakk i plata og later som du ikke forstår engelsk. Er det gøy?

Nei, jeg er et offer for å ha tenkt selv. Twitter forbød linking til kontoer på en rekke konkurrerende medier. Jeg ser ikke hvorfor de gjør dette hvis det ikke er et problem. Spesielt når det er EU direktiver som gjør at å forby slik linking fra 2024 av vil gi store bøter. Allerede nå ser jeg for meg at dette kan skape problemer i EU.

Btw, så har vi ikke desember-dataene. Så vanskelig å si hvilken vei ting går. Jeg tviler på at det er noe særlig fall. Alt jeg har sett er at folk danner seg “livliner” ut av Twitter.

3 Likes

De reduserer formuesbeskatningen, samtidig som de i praksis innfører en helt ny formuesbeskatning for boligeiere.

Vanskelig å selge 0,5 % av boligen for å betale skatten, men siden de foreslår å senke inntektsskatten betraktelig burde dette gå fint for de fleste boligeiere. Formuebeskatning burde idéelt sett beregnes ut fra all formue og ikke kun eiendom, men det viser seg dessverre at alt for mange er flinke til å stå oppført med 0 i formue selv med titalls millioner eller mer på bok (utenfor bok for å være presis).

2 Likes

Det er vel ikke helt korrekt haha. Han søkte og oppsøkte oppmerksomheten rundt sine meninger gjennom Youtube-videoer han selv publiserte om temaet og gjorde så og si alt han kunne for å nå så langt og bredt det var mulig. Deltok i debatter, TV-intervjuer, skrev bok, reiste verden rundt for å promotere boka osv. Streamet vel også litt om jeg ikke tar feil? Var det flaks at forsøkene hans tok av? Ja, men det var ikke ufrivillig.

Jordan Peterson var i begynnelsen opptatt av en ting, at loven var ordlagt sånn at han måtte si noe, ikke hva den inneholdt utover det. Så diskuterte han mange temaer i tillegg. Både identitetsspørsmål, men også mye annet. Hovedfokuset i hans popularitet nå er selvhjelps-materialet hans, som bla. boken (2018) omhandler, spesifikt laget for unge menn. Der er han god, på hans fagfelt: psykologi.

Problemet med Jordan er at han aldri sier hva som er konklusjonen i det han beskriver, så avhengig av kultur/erfaringer kommer man til sine egne konklusjoner som han ofte har motsagt at var det han mente, men det får ikke samme oppmerksomhet. Derfor har han slått veldig an, fordi all kan føle seg enig i det de selv mener han sier, selv om han egentlig ikke sier hva konklusjonen er, den tenker man bare selv når man hører på.

Jo, det er langt på vei korrekt. Vet ikke helt hva resten av innlegget ditt er rettet mot, for det fremstår dels usammenhengende. Jeg er på ingen måte enig i det du skriver om ham. Jeg har lest bøkene og lyttet til utallige intervjuer. Det er ingen tvil om hva hans konklusjoner eller synspunkter er.

I det hele tatt blir det en avsporing av diskusjonen: mannen så galskapen vi står i nå komme som en av de aller første. At han ringte i tåkeluren og ingen tok det alvorlig (nok) er en annen sak.

4 Likes

Et kjapt inntrykk av Skatteutvalgets forslag er at middelklassen går en noe dystrere tid i møte. De rike planlegger seg alltid rundt, og de som sliter skal få skattelette, mer bostøtte osv.

Men nå blir vel de fleste av forslagene kaldkvelt allerede under fødselen. Som økt boligbeskatning. Denne er lav i Norge sammenlignet med andre land i Europa. Men så har vi jo denne tilstanden i Norge som alle politikere lovpriser at alle skal ha mulighet til. og helst bør, eie egen bolig. Og att sekundærboliger, les utleie, er noe dritt.
Denne dobbeltkommunikasjonen er vrien. Man kan ikke lokke unge som gamle inn i egen bolig for så å gjøre boligen til den nye melkekua. Blir i beste fall marginale økninger.
Kommer det innskjerpinger, er det igjen vanlige folk som får en smell på pungen.

2 Likes

Jeg fulgte med da han ble kjent. Det var ingen ufrivillighet å spore.

Det blir vel til at de fleste flytter ut og at det er kun navere som blir igjen for å holde hjulene i gang i Norge. Det er en haug med professorer med i utvalget som alle mottar forholdsvis dårlig lønn fra det offentlige. Løsningene til utvalget var vel gitt på forhånd når det er slike som skal utrede skattesystemet.

2 Likes

Angående formueskatt syntes jeg det er ypperlig at all formue verdsettes likt, jeg er mot bunnfradrag - burde selvfølgelig være lik formueskatt fra første krone… og så fjerne hele dritten. For alle hater formueskatt som gjelder dem selv, det er bare det at mange vil ha formueskatt for de slemme andre som er rikere enn dem selv. En sjalusiskatt burde man vel egentlig kalle det. Ineffektivt og gir lite inntekter til staten er det også.

Det man har av formue er i utgangspunktet noe man allerede har skattet av. Ofte er det kapital som er bundet opp i verdier som ikke er lett omsettelige. Blir det inntekt av det bør man i utgangspunktet skatte av inntekten.

Arveskatt er en bra ting for å omfordele verdier mellom generasjoner, og bør introduseres - igjen fra første krone - og være på identisk nivå som en utflytteskatt, whatever. Dvs - har du tjent opp verdier i ditt liv har du allerede betalt skatt av de inntektene, men dine barn har ikke skapt verdiene og det er greit at staten forsyner seg med en prosentandel i hvert generasjonsskiftet uansett om det er en enebolig til millioner eller en bedrift, bondegård, landområder, whatever. Er man opptatt av omfordeling og like muligheter er det logisk å være for arveskatt selvsagt. Så alle som stemmer på AP og andre partier til venstre for det burde i utgangspunktet være for dette.

Å kutte i skatt på inntekt, whatever. Det blir nesten alltid litt flisespikkeri uansett som skiftende regjeringer kan flytte på noen hundrelapper eller tusenlapper på årsbasis, men som i praksis ikke endrer på systemet veldig mye.

Jeg er for å fjerne alle unntakene for MVA - lik MVA for alt er en forenkling av systemet som jeg støtter. Selv om det gir høyere matvarepriser og er noe som går utover de fattigste (som mye annet). En hevelse av barnetrygden gir sånn sett mening i kombinasjon, for de som har det trangest er de med dårlig inntekt og som må forsørge flere individer. Man kunne nok også behovsprøvd den, men det er det ikke stemning for i Norge.

6 Likes

Triggerwarning: Dette er skatteutvalgets forslag: Vil stramme skatteskruen på arv og bolig | DN

1 Like

Hvordan verdsetter man arv av en bedrift? F.eks. familiebedriften som lager spiker et sted utenfor byene som ingen vil kjøpe, men som har ansatte og produserer ca. i null på resultatet. Blomsterbutikken som går rundt null i byen. Skal alle legge ned når de arves? Eller skal man prise sånne bedrifter som arv til 0?

5 Likes

Auksjon. Byr ingen andre er 0kr helt ok.

1 Like