Angående formueskatt syntes jeg det er ypperlig at all formue verdsettes likt, jeg er mot bunnfradrag - burde selvfølgelig være lik formueskatt fra første krone… og så fjerne hele dritten. For alle hater formueskatt som gjelder dem selv, det er bare det at mange vil ha formueskatt for de slemme andre som er rikere enn dem selv. En sjalusiskatt burde man vel egentlig kalle det. Ineffektivt og gir lite inntekter til staten er det også.
Det man har av formue er i utgangspunktet noe man allerede har skattet av. Ofte er det kapital som er bundet opp i verdier som ikke er lett omsettelige. Blir det inntekt av det bør man i utgangspunktet skatte av inntekten.
Arveskatt er en bra ting for å omfordele verdier mellom generasjoner, og bør introduseres - igjen fra første krone - og være på identisk nivå som en utflytteskatt, whatever. Dvs - har du tjent opp verdier i ditt liv har du allerede betalt skatt av de inntektene, men dine barn har ikke skapt verdiene og det er greit at staten forsyner seg med en prosentandel i hvert generasjonsskiftet uansett om det er en enebolig til millioner eller en bedrift, bondegård, landområder, whatever. Er man opptatt av omfordeling og like muligheter er det logisk å være for arveskatt selvsagt. Så alle som stemmer på AP og andre partier til venstre for det burde i utgangspunktet være for dette.
Å kutte i skatt på inntekt, whatever. Det blir nesten alltid litt flisespikkeri uansett som skiftende regjeringer kan flytte på noen hundrelapper eller tusenlapper på årsbasis, men som i praksis ikke endrer på systemet veldig mye.
Jeg er for å fjerne alle unntakene for MVA - lik MVA for alt er en forenkling av systemet som jeg støtter. Selv om det gir høyere matvarepriser og er noe som går utover de fattigste (som mye annet). En hevelse av barnetrygden gir sånn sett mening i kombinasjon, for de som har det trangest er de med dårlig inntekt og som må forsørge flere individer. Man kunne nok også behovsprøvd den, men det er det ikke stemning for i Norge.