Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Men, da må vi også avskaffe mandag, torsdag, søndag og kvinnedagen først. Kan ikke ha sånne ord. Også “men” må byttes ut. Blir vanskelig det her. Alle dager må være like nøytrale. Må bli dag 1 dag 2 dag 3 dag 4 osv. Men Dag er et guttenavn, så det må bare hete 1, 2, 3, 4, 5 osv. Men tallet 2 er antallet kjønn vi hadde før, så det er støtende og…

6 Likes

Det er for min del greit om folk på videregående dater hverandre selv om det er ett par år aldersforskjell men 15 og 27 er … ikke bra? Voksne folk får ta ansvar for egne valg men derfor er vel 18 myndighetsalder også.

1 Like

Det de åpner for i praksis er at Støre kan plukke opp sin neste flamme etter ungdomsskolen i andre halvdel av 10. klasse :slight_smile: Så hyggelig!

Men for å være seriøs, vet ikke hvordan en 15-års grense vil fungere i praksis. Såvidt meg bekjent begynner kids å eksperimentere med sånt ned i 12-13 årsalderen, og kanskje de har sett en topp i dette rundt 15-16 år, og derfor tenker senking vil flytte grensen tålbart lavere. Det jeg tror vil skje er at eksperimenteringen da begynner tidligere, men har ikke noe grunnlag for det. Det andre jeg er mer redd for er samfunnets seksualisering av jenter, som da over tid vil gå på yngre jenter, om vi tar en sammenlikning med f.eks. Japan. Det ønsker jeg ikke en dreining mot her. Anyways, virker som feil medisin, bør heller gjøre reglene slackere for 15-17 åringer og det er det. Ikke blande inn oss over mener jeg.

2 Likes

Må bare innføre alder/2 +7 regelen? :smiley:

Må si jeg har sansen for Torbjørn Røe Isaksen som politisk redaktør.

4 Likes

Er det håp om noe sunn fornuft likevel?

" * Å skape et eget prisområde for strømmen som eksporteres. Dette kan innrettes på flere måter, men handler i realiteten om å lage et toprissystem der målet er å eksportere til europeisk markedspris og så få egne priser innen prisområdene i Norge."

4 Likes

Ja, men de fikk et tilleggsmandat fra regjeringen Støre

Regjeringen Støre ga i desember i fjor utvalget et tilleggsmandat og et nytt medlem. I tillegget står det blant annet: «Utvalget bes vurdere hvordan skattesystemet kan bidra til omfordeling, herunder formuesskattens rolle.»

1 Like

Med forståelsen de har vist i den offentlige debatten og deres historie med økonomiske tiltak, så har jeg dessverre 0 håp om at dette ville fungert, selv om de hadde prøvd. Men for all del lykke til. Bedre at de prøver enn ingenting.

1 Like

Kan ikke forstå annet enn at man må få lov til å selge en vare til den pris man vil, og også få lov til å velge å gi egen befolkning gunstigere pris enn andre? Kan vel ikke defineres som subsidiering av innenlandske kunder så lenge strømmen tross alt selges med fortjeneste?

2 Likes

Enn så lenge Statkrafts CEO får bonus utifra høyere strømpris, så må vi nesten si at noen over må ta styring. Vet ikke om den ordningen er borte nå, får håpe det. Kunne gitt motsatt incentivordning, så kanskje det blir gjort noe :stuck_out_tongue:

3 Likes

Dette handler vel om EØS / ACER og tilsvarende båndtvang som vi har signert på. Er ikke så sikker på at de får det til uten at EU reagerer.

1 Like

For noen år siden hadde vi en debatt om den seksuelle lavalderen der det fremkom at helsesøstre av og til skrev ut p-piller til 13-14 år gamle jenter som var seksuelt aktive - uten foreldrenes samtykke.
Hensikten var å unngå gravididet.
Det har nok foregått mye utforskende gråsoneaktivitet blant veldig unge som voksne stilltiende aksepterer, mens lavalderen er en juridisk grense til bruk når det blir sak av atferden.

2 Likes

utlendingene bare rister på hodet av oss :face_with_raised_eyebrow:
image



image

image

5 Likes

Øystein for President!

19 Likes

Hvis regjeringen hadde ment at nå er det vanlige folk sin tur, så kunne de ha økt fribeløpet før skatt til 250.000 slik at folk kunne klart seg selv uten å bli klienter på NAV.
Det hadde også gjort mange sosionomer og byråkrater overflødige.

9 Likes

Ikke helt enig, men skjønner logikken. USA har endel slike nullskattytere, uten at det har løst problemet.

1 Like

USA er et helvete for de svake. Men i Norge ville de svakeste klart seg langt bedre hvis de ikke ble klienter slik de blir nå. Det kan ikke være bra for sjela å trygle på NAV.
Ingen er tjent med å ha en fattigklasse av klienter.

Hvis inntekter under250.000 var skattefrie tror jeg langt flere ville jobbet også.
Noen av dem som er uføre av psykiske årsaker kunne kanskje fått bedre helse av å klare seg selv.

3 Likes

Tja, det beste er nok ha gjennomsnitt lønn og ikke satse for å oppnå noe i dette Landet…

1 Like

Noe av det viktigste man kunne gjort for å hjelpe uføre ut av trygdeavhengighet tror jeg ville vært å utforme et system som var slik at man garanterte å gå litt i pluss om man jobbet litt. Slik det er nå med sosialstønad og bostøtte og aap osv med forskjellige regler for hver så har vi faktisk noen som ikke tør ta det første steget ut i delvis jobb fordi de mister mer i stønad enn de får i lønn ved å jobbe deltid.

“Det skal alltid lønne seg å jobbe” gjelder i øvre grense, hvor 1kr mer i lønn garantert ikke gir mer enn 1kr i skatt, men for de fattigste gjelder ikke dette.

4 Likes

Fant hele forslaget.

Når det gjelder øvrige bestemmelser, foreslår rådet at kriminaliseringen av kjøp av seksuelle
tjenester fra voksne og kriminaliseringen av søskenincest oppheves.

Hvorfor er det ingen aviser som har kommentert at de ønsker å avkriminalisere søskenincest. Det er jo bare graps.

4 Likes

Omfg… :dizzy_face: