Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

“Om seksuell omgang mellom søsken finner sted i en kontekst preget av maktulikhet og utnytting,
rammes det også av andre straffebud, ikke minst om seksuell utnyttelse. For slike krenkelser har
rådet foreslått en styrking av barns vern.”

“Rådet anbefaler at søskenincest avkriminaliseres. Forbudet om søskenincest i § 312 har ikke
en klar berettigelse i verneverdige interesser, og rådet mener at kriminaliseringen vanskelig
lar seg forsvare ut fra skadefølgeprinsippet. Skadefølgeprinsippet bygger på tanken om at
individene i størst mulig grad bør kunne handlet fritt, og går ut på at straff bør forbeholdes
handlinger som kan medføre skade eller fare for skade på interesser som har et rettmessig
krav på vern, se punkt 20.4.1 for nærmere omtale av prinsippet. Rådet minner om at det skal
mye til for å straffe noen som har seksuell omgang med en person som deltar frivillig.”

“Rådets syn er at seksuell samhandling mellom søsken bør straffeforfølges når og fordi det
innebærer overgrep og utnyttelse, men ikke alene på bakgrunn av familierelasjonen. Rådets
forslag om avkriminalisering dreier seg kun om det siste. Hvis et søsken har omsorg for et
annet, rammes seksuell omgang dem imellom av forbudet mot incest etter rådets forslag om
en ny bestemmelse om seksuell omgang med nærstående i § 309. Relasjonen mellom søsken
kan også være av en slik karakter at straffealternativet i bokstav a i den foreslåtte bestem-
melsen i § 293 om seksuell utnyttelse kommer til anvendelse. Dette straffealternativet rammer
utnyttelse av et avhengighetsforhold, tillitsforhold eller overmaktsforhold, som også kan skje
mellom søsken. Det kan også være kjennetegn ved selve utøvelsen som gjør at forholdet
rammes av de foreslåtte bestemmelsene om seksuell omgang uten samtykke §§ 291, 292 eller
294.”

2 Likes

Bør leses!

"Nå stenger Elkem ned to smelteovner fordi det er mer lønnsomt å selge strømmen til utlandet, enn det er å lage silisium.

Nyheten kommer noen uker etter at Hydro tok ned produksjon av aluminium på Husnes med samme begrunnelse."

"Uten strømkabler og eksport hadde Norge hatt nesten gratis strøm med dagens forsyningskapasitet.

I november ble det produsert 14,3 milliarder kilowattimer (TWh), mens vi brukte 10,6 milliarder kilowattimer.

Vi hadde altså en overproduksjon på 3,7 milliarder kilowattimer, og likevel er prisen høy."

" Nesten uansett hvor mye Norge bygger, så er det en dråpe i havet for Europa. Resultatet av en slik politikk blir store naturinngrep og enda større fortjeneste for kraftprodusentene, men like dyr strøm for folk flest og de bedriftene som overlever strømpriskrisen.

Europa må løse Europas krise

Årsaken til kraftkrisen i Europa er at man avviklet kull og atomkraft og gjorde seg avhengig av gass fra Russland. Løsningen er å bygge ut egen energiproduksjon så raskt som mulig, inkludert atomkraft."

" Tilhengere av elektrisitetseksport viser til at Norge må ha tilgang til å importere strøm når det er lite nedbør, og det er i og for seg riktig. Men dette er ekstremt unntaksvis. Ser vi på statistikken, så er det bare syv av de siste 61 årene hvor Norge har nettoimportert strøm."

6 Likes

Jeg tenker dette nesten utelukkende er pga strømprisene. Driver du en business i dag, så treffer strømregningen riiimelig hardt. Bor du i et gammelt hus, eller hadde dårlig råd fra før, så svir det. Har du hytte, så kan det hende du har stengt ned hytta for vinteren. Politikken rundt strømprisene er mao noe som treffer svært mange.

8 Likes

Strømprisen er nok det viktigste ja, nummer to er økt rente, så kommer råvare og matprisene på 3-4. plass. Komboen er giftig, men husker folk det til neste valg? Får sjå.

2 Likes

H og FrP har i praksis 50%. Valget kan ikke komme fort nok.

4 Likes

Det er lettere å forstå rente, råvare og matpriser. Dette er ikke noe regjeringen har direkte råderett over.

Man kan jo si at renten er det regjeringen som står bak, men her er det faktisk Norges Bank uavhengige. Like greit at Jens Stoltenberg ikke er sentralbanksjef.

Interessant lesing: Skal sentralbanker styres? så, banken er ikke 100% uavhengig, men evt direkte politisk inngripen av regjeringen skal skje offentlig og har såvidt jeg vet ikke skjedd siden loven ble endret.

Vi har vel aldri sett så raske svingninger før her til lands. Tror det har noe med den katastrofestemningen vi sitter med og som forsterkes dag for dag…
Før sommeren satt vi på den grønne gren, nå er vi i fritt fall. Ingen vet hvor dypt fallet går. Alt peker i feil retning, strømpriser, matpriser, skatter og avgifter, rentenivå, etc. Og ingen, verken politikere eller andre, har gode svar. Ikke Ap, ikke Høyre, ikke Sp eller SV, etc.
Derimot kommer det flere signalet om enda mer elendighet, slik mange f.eks leser dette skatteutvalget.
Og imens raser krigen.

Tror vi vil se en stabilisering når/om vi ser begynnelsen på slutten av nedgangskurven. Men tviler på om Ap kommer seg over 25 prosent igjen.
Akkurat nå er det litt som den gamle, litt omskrevne TV-reklamen: Hysj da barn, Støre gjør så godt han kan!

Men om vi sammenligner med oss selv i et 30 års perspektiv, sitter vi fortsatt på en grønn gren, og ikke minst sammenlignet med så godt som alle andre.

Men det som overrasker mest er hvor uforberedte våre politikere har vært, og hvor fomlete de er nå.

4 Likes

For å komme oss rundt Acer, må vi tenke kreativt.
Gi Bane NOR ansvaret for vedlikehold av utenlandskablene. Fremover blir det viktigere en noen gang med mye nedetid.

10 Likes

“The decision will have no impact on customers or employees.”
“We will use this time to bring forward maintenance and improvement work at our plants to position for the future”
“The two furnaces are expected to remain shut until early first quarter 2023.”

Er bare snakk om noen uker nå hvor de kan bruke tiden til vedlikehold og driftsoptimalisering i stedet for produksjon på to av ovnene. På lengre sikt er det bekymringsfullt, men Elkem har vel uansett gunstige strømavtaler så vidt jeg vet.

1 Like

Problemet til AP heter Jonas Gahr Støre. Siden han er rik må han trekke partiet til venstre for å tekkes venstresiden av partiet. Jens Stoltenberg som var født inn i arbeiderbevegelsen trengte ikke å bevise noe som helst overfor venstresiden. Han ville aldri ha trukket partiet slik mot venstre da han i motsetning til Støre forstod at AP var et bredt folkeparti som favnet både fattige og rike, og ikke minst næringslivet i Norge. Støre klør seg sikkert nå i hodet over all velgerflukten til Høyre, men om han forstår den store feilen han har gjort er vanskelig å si.

5 Likes

Påstår ikke at renten styres av noen andre enn Norges Bank. Påstår at den er resultatet av regjeringen og forrige regjeringers politikk og at de eneste som kan påvirke KPIene Norges Bank styrer etter i en bedre retning er sittende regjering(innenfor den makten Norge har). Fordi rente ikke kommer til å gjøre utslag på annet enn boligpriser og investeringsvilje, og der har regjeringen allerede motarbeidet rentekonsekvensene. Så problemet blir at folk blir fattige, men konsum i kroner vil være høyt fordi det nødvendige koster mer. Norges Bank virker ikke å forstå at inflasjonen er importert, så renten ikke er et godt virkemiddel. Og regjeringen virker ikke å forstå at inflasjonen er importert, så en kontraktiv finanspolitikk skaper mer skade enn det leger.

2 Likes

Dersom strømprisen er det viktigste, så hjelper det ikke om Høyre overtar ved neste valg. De har samme medisin for strømmen som AP.

1 Like

Folk har en tro på at Erna ville klart å styre noe bedre, uten at man ønsker seg en vilt annerledes politikk helhetlig sett.

Hva de bygger det på kan man jo diskutere :slight_smile:

4 Likes

Tror Erna hadde innført strømstøtte for både bedrifter og hytter, som hadde virket.
Dvs for alle.

2 Likes

Hittil i argumentasjonen er jeg nok rimelig enig.

Her… Tjah. :stuck_out_tongue:

Altså, jeg har lekt med akkurat samme logikk som du bruker her, så litt enig er jeg jo, men samtidig, så nei. Inflasjonen er ikke kun importert. Marginene til bedriftene i 2021 var stort sett veldig høye, mao at prisene på varer solgt økte mer enn prisene på varer kjøpt. Høyere rente gjør at det er mindre penger for privatpersoner å bruke, noe som øker konkurransen. Noe som typisk gir lavere priser.

Nå hadde visst forbruket i Norge økt (hittil i 2022 vs 2021, i 2021-kroner). Så uten rentegrepet, så vil jeg anta at prisene i Norge hadde vært endel prosent høyere.

Det største problemet jeg vel egentlig har er at strømmen er så vanvittig dyr for bedrifter og fortsatt svært dyr for veldig mange med middels til dårlig råd. Det vil da slå beina under på endel bedrifter som egentlig er liv laga. Dette er jo også noe som ikke øker konkurransen, men svekker den, ettersom noe tilbud faller bort.

Btw, endel av grunnen til at Norge har såpass høy rente er nok også fordi en lav rente nå nok ville ha svekket kronekursen enda mer. Det var visst ett av problemene på 80-tallet som gjorde at Norges Bank ble gitt friere tøyler til å justere opp (og ned) renten.

Kanskje, men det er samme Erna som vedtok å innføre de siste utenlandskablene (med støtte fra bl.a. AP såvidt jeg husker). Hun satt også med tallene som viste at de da økte differansen mellom eksportkapasitet og overskudd til det verre.

Det er jo også Erna som kjørte på med overmedisineringen under Covid-tiden som har ført oss dit vi er nå. (Med god hjelp av det store utland).

Det er jo litt morsomt å se hvor lite plass Høyre tar i media nå. De holder klokelig munn og lar AP og SP grave sin egen grav. For de vet også at det ikke er så lett å sno seg gjennom problemene med høy inflasjon og reduserte kostnader…

6 Likes

Strømmen er det viktigste for hvorfor AP taper oppslutning og Høyre vinner oppslutning. Er bare det jeg sier. :slight_smile:

Dette er et ok argument som jeg vurderte å inkludere, men droppet. Viktig nok og har ikke et godt svar på dette så lenge resten av verden fyrer opp renten. Er usikker på hvor mye det i praksis ville påvirket kronekursen, da den har vært veldig svak lenge nå. Og man på et vis kan argumentere for at rentehevingene ikke har hjulpet, men siden man ikke ser alternativet så blir det vanskelig å si hva som ville skjedd uten.

Jeg tror ikke Erna kunne reddet situasjonen helt, eller veldig mye egentlig, mtp. folks privatøkonomi. Men tror de kunne hjulpet bedriftene mer, og kanskje i det minste kommunisert bedre.

Det viktige Erna ville gjort er å stoppe utraderingen av det private helse-Norge. Der er vi rimelig fucked om kort tid.

3 Likes

Det tror jeg du har rett i. Jeg synes nesten litt synd på Støre nå, men sånn er det vel, regjerende partier får skylda for alt som er feil. Tviler på at alternativ med Høyre ville medført særlig bedre opplegg rundt f.eks. strømstøtte for privatpersoner. Kanskje for næringsliv, men har de gått ut med noe konkret om dette, eller sitter de bare stille i båten?

1 Like

Er klar over det. Jeg for min del bare påpeker det tragiske i at begge våre to største partier er like hjelpeløse når det kommer til den enkeltsaken som nå betyr mest for folk. Man kan vel si at folket lurer seg selv om de innbiller seg at Høyre vil forvalte våre strømressurser på en mer fornuftig måte…

1 Like