Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Styringsrente:
Norge 2,75%
USA 4,37%
EU 2%

Hva har skjedd med NOK vs USD siden USA begynte å øke renten kraftig? Se for deg hvordan det hadde sett ut med styringsrente her på 1% :stuck_out_tongue:

Høyres forslag:

  • Øke potten med 800 millioner kroner. 400 millioner kroner til å senke kravet om strømintensitet fra 3 prosent til 2,5 prosent, og 400 millioner kroner inn i det regjeringen har kalt for trinn 1 i sitt opplegg, slik at mer av strømregningen dekkes.

  • Ber regjeringen senest innen desember vurdere om ordningen fungerer etter hensikten og om det er behov for lignende ordninger neste år og komme tilbake til Stortinget før juleferien med dette.

  • Påpeker også at det er utfordringer for bedrifter som bruker naturgass og ber regjeringen vurdere situasjonen for disse og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

… så egentlig ikke noe særlig i mine øyne. Bedriftene i Norge bruker 83 TWh i året, så 800 MNOK rekker da til ca 10 øre ekstra støtte pr kwh? 83000000 KWh/800 mnok? Helt marginalt.

Åja, så de hadde ikke gått for sitt eget forslag, så med Høyre i regjering, så hadde støtten til bedrifter blitt som nå @bamse :see_no_evil:

Av og til er H og AP så jævelig på linje at det kan være vanskelig å skille :rofl:

EDIT: jeg må faktisk si at det jeg fant her ikke er det jeg forventet å finne når jeg begynte å finne ut av hva Høyre ønsket. De er nok bare glade for at det er AP som sitter i shiten nå. :smiley:

4 Likes

Mulig.
Det viktigste for meg er hvordan skatter og avgifter innrettes.
Høyresiden skjønner at verdier må skapes.
Støre & Vedum gjør utrolig mye dumt. Det verste er å rive ned tilliten til en stabil skattepolitikk. Det de gjør med formueskatt + utbytteskatt er selvskading. Utrolig at ikke Støre skjønner det. Kanskje fordi han ble født rik? (Arvet).
Virker ikke som han skjønner bæret av samfunnsøkonomi.
Vedum gidder jeg ikke nevne. Han er bare en klovn.

Edit:
Jeg har sansen for Venstres økonomiske politikk. Dessverre roter de seg helt bort om mye annet. Dessuten havner de vel under sperregrensa, forhåpentlig sammen med SP og Krf.

5 Likes

Noe jeg lærte om H under pandemien er at de ikke planlegger langt fram, og ser mest til hva andre gjør og så flisespikker litt før de innfører det samme.

Når de ikke en gang i opposisjon klarer å stå for det samme som de innførte i regjering (lakseskatt), eller står for noe særlig høyrepolitikk så er det litt vanskelig å se for seg at de skulle gjort ting radikalt annerledes. Høyre står ikke egentlig for mye høyreorientert politikk.

Men de ville nok ikke forsøkt å få lagt ned det meste av private barnehager, sykepleier, osv osv osv andre tjenester hvor det private avlaster det offentlige. Så med andre ord ville Rødt og SV vært mye mer populære siden “ulikhetene øker og det er forferdelig.” Det kan med andre ord være helt ok at også venstresiden styrer litt i vanskelige tider, og folk ser at ting ikke nødvendigvis blir fantastisk bare man får fjernet de jævla rikingene :slight_smile:

Personlig tror jeg Norge kunne forhandlet med EU rundt elektrisitetspriser kontra gasspriser, og fått til noe fornuftig. Men, da ville det kommet enda klarere fram hvordan Norge er krigsprofitør, og folk ville ikke trodd vi var så snille. Ergo, når det verste som finnes er å bli anklaget for egoisme er det vanskelig å sette litt hardt mot hardt :slight_smile:

6 Likes

Jeg er litt der at når de tetter skattehull (5 års regelen), så trenger de ikke samtidig øke formueskatten og utbytteskatten. Problemet til AP/SP er nok at for å få gjennom noe, så må de ha støtte fra SV i stedet for KrF slik som tidligere.

Grunnrenteskatten forstår jeg, men å starte opp med 40% det virker jo litt som selvskading. Hadde de gått for f.eks. 20%, så hadde det nok vært mye mer spiselig. Også kunne de heller økt den etterhvert, når de så konsekvensene.

Som softwareutvikler, så vet jeg at det er bedre med mange små endringer enn få, store endringer. Økonomisk, så er høyre relativt spiselig i mine øyne.

Problemet mitt med Høyre er distrikspolitikken, som vel egentlig kan beskrives som en sentraliseringspolitikk, noe du kan få billig av meg. Det må gå an å beholde helsetilbud utenfor Oslo.

5 Likes

Når du skriver om saker er jeg ofte enig. Pussig at du er på venstresiden og jeg på høyresiden :rofl:

3 Likes

Det er nesten som om det mangler et skikkelig sentrumsparti…

7 Likes

Jeg mener staten bør slankes og skatter holdes så lave som mulig. Det er verdiskaping (private bedrifter spesielt) vi må leve av.
Formueskatt hadde vært OK hvis bunnfradraget hadde vært f.eks 100mill. Da hadde ikke oppstartselskaper eller vanlige folk som hadde vært flinke til å spare/investere blitt skadelidende.
Formueskatt + utbytteskatt som i dag er selvskading. Helt idioti!

Samtidig bør de svakeste slippe å bli klienter. De første 250K skattefritt slik at uføre og minstepensjonister klarer seg.

6 Likes

Vi kan leve lenge på naturressurser, og det er åpenbart planen til sittende regjering.

4 Likes

Hehe, mer et naturlig utfall enn en plan. :stuck_out_tongue: Fallnett kan man kalle det. Får SV kutte oljen er også den kua dau, og da er det ikke så mange melkekuer igjen på gården.

2 Likes

:rofl:
Liker Støre, jeg.
Håper han sitter til Mimir får rett i at strømmen i kr er høyere enn AP´s oppslutning :rofl:

5 Likes

Er det tallet inkludert industri med gunstige fastprisavtaler? De bør i så fall trekkes fra. De bedriftene som går med enorme overskudd trenger ingen støtte da.

Har en mistanke om at SV har en stor del av æren for at ting trekkes til venstre. Som opposisjonsparti og budsjettpartner for en mindretallsregjering har de stor makt i forhandlingene og får mer enn tyngden skulle tilsi. Dette trekker AP-politikken til venstre, og da går det selvfølgelig enda mer ut over SP som egentlig vil til høyre for AP.

Når det gjelder proteksjonisme, motstand mot EØS/ACER o.l. er det på papiret SP som gjelder sammen med deler av Frp sin politikk, men begge disse partiene blir overkjørt om de havner som juniorpartner i en regjering. SP har like mye de skulle ha sagt i EØS-saken som Frp hadde angående bompenger og drivstoffavgifter. Avgiftene gikk som kjent opp og nye prosjekter med bompenger ble vedtatt.

Frp gikk til slutt ut av regjering, og SP lærer vel nå at de ikke burde vært der mtp velgerflukten.

Et skikkelig sentrumsparti er et stort savn. Venstre er nå det eneste alternativet for meg. Liker mye av politikken der, spesielt rundt næringsliv, gründere og utdanning. Men værre med innvandringspolitikken og den generelle naiviteten. De er vel mest troverdige miljøforkjemperen på borgerlig side og over hele linja egentlig.

7 Likes

Interessant, jeg har faktisk merket en sterk dragning mot FRP for deres næringslivsvennlighet i debatter og politiske arbeid på Stortinget. De kommer med en del pragmatiske forslag som blir nedstemt, men allikevel skal de ha for forsøket. Men jeg er også ikke i bås med dem pga. innvandrerpolitikken og den generelle naiviteten på det menneskelige der, spesielt kommunikasjonen deres er jeg sterkt imot. For meg havner de i samme bås som Rødt på kommunikasjonsplanet, uakseptabel misbruk av populisme. Venstre er nok et fint kompromissparti for mange, (de har også hatt flere forslag jeg er for, og stemt relativt fritt som jeg liker) spesielt fordi de styrker høyresiden mer enn noen annen stemme siden de må over sperregrensen.

5 Likes

Jeg tror folk vil ha et sentrumsparti som kan bidra til stabilitet, kompromiss og få ting gjort. Det bidrar også først og fremst å redusere polariteten å ha et sentrumsparti. Da får opposisjonen en politikk som drar litt i sin retning også. Eller i hvertfall ikke for langt motsatt.

FRP syns jeg er best på samferdsel, næringsliv, skatt og avgifter og er minst naiv av alle partier. De har dog en for stor skepsis til innvandring og burde snakket mer om hva som er problemene rundt vårt system enn de innvandrerene. Liker ikke at de vil heve straffenivå på mye og tror at løsningen alltid er flere folk i fengsel. Så er de i mot legalisering av cannabis, som er veldig avleggs.

3 Likes

Mitt syn er at vi mangler ett ordentlig høyreparti - og da mener jeg ikke populistisk “bruk mer penger på alt” høyreparti.

I sentrum har vi sånn ca halve AP, H, SP, V, og KRF. Blir for trangt der. Hva er det egentlig folk savner i sentrum som ikke H og AP kan sånn halvveis late som om de står for i opposisjon?

5 Likes

Vi ser jo nå, AP og SP må samarbeide med SV som gjør store utslag. Økning av skatter i hytt og pine. Dersom det hadde eksistert et større sentrumsparti ville kanskje regjeringen samarbeidet med de i stedet. Da kan vi også få en politikk som er forankret mer i sentrum og gjør at det blir enklere å inngå tverrpolitiske vedtak som får stå seg. Det blir satset mer om ting er enklere å få til over tid. Og da fører også politikken til mer “impact”. Når ikke politikken blir omgjort ved neste valg.

3 Likes

AP og SP kunne da fint samarbeidet med H om de ville. Eller V og KRF. KRF var vel egentlig Støre sin drøm en gang i tiden, helt til noen fortalte han at det ikke gikk an.

Det vi savner i Norge er ett parti som står for en mindre stat, og mindre offentlige arbeidsplasser, og syntes det er bra at folk skaper noe selv og at man tjener på å lage og skape noe. Det gjør ingen partier i praksis per i dag. Offentlig sektor og offentlig forbruk skal bare øke uansett hvem som styrer. Skattene også.

Når H også syntes det er så superviktig at oppdrettssektoren skal bidra med mer til statskassa fordi det holder ikke at vi tjener tusen milliarder ekstra vi må ha mer mer mer mer og MER i felleskassa så er det bare å gi opp. Merk - motsatt av hva de selv gjennomførte i regjering etter å ha utredet problemstillingen. Så lenge AP får skylda for å gjennomføre dette, så er H også for å øke skattene dramatisk. Bare bittelitt mindre enn sittende regjering. I praksis? Ingen opposisjonspolitikk, bare litt flisespikkeri.

Høyre er i praksis det store sentrumspartiet du etterlyser per i dag - de er i hvert fall ikke noe reelt orientert mot høyresiden politisk. Det er ingen politiske partier i Norge i dag som vil ha en høyreorientert politikk.

I praksis får man ta konsekvensene og erkjenne at det norske folk har tatt ett klart valg - vi vil ha mer venstreorientert politikk. En større stat. Mer offentlig forbruk. Rausere støtteordninger. Mer til alle. Alltid. Det er hva slags politikk nordmenn ønsker. En svært venstreorientert politikk.

Og selv om jeg savner ett høyreorientert parti i Norge som kan føre reell opposisjonspolitikk så erkjenner jeg at det ikke er noen stemning for ett sånt type parti her i landet. Ikke nå, ikke de siste årene, og ikke på lang tid framover. Høyre ble store ved å ta på seg rollen som det store folkelige sentrumspartiet - ikke som ett parti som fører reell høyreorientert politikk.

10 Likes

Når jeg tenker meg om er jeg egentlig mer enig med deg enn meg selv :joy:

7 Likes