Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jeg fikk ikke veldig mye ut av dette intervjuet, for det virker ikke som de har noen helt konkrete tiltak som vil gjøre 2023 forskjellig fra 2022 når det kom til strøm, som vel er der skoen trykker hardest.

6 Likes

“Stø kurs” :chart_with_downwards_trend: :rofl: :partying_face:

3 Likes

Sentrum i norsk politikk er vel strengt tatt fylt til randen av partier som kun skiller lag i enkelte merkesaker.

Per-Kristian Foss (H), Kristin Halvorsen (SV), Sigbjørn Johnsen (Ap), Siv Jensen (Frp), Jan Tore Sanner (H) og Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har vært våre finansministre siden årtusenskiftet - med andre ord fra nesten hele den politiske vifta.

Man skal trolig tilhøre segmentet av særlig politisk interesserte plussvarianter om man i en blindtest greier å knytte riktig navn til riktig statsbudsjett.

Den veldige, politiske enigheten om de store linjene her til lands er både en styrke og en svakhet. Men det er lett å være enig i at man tidvis savner en reell opposisjon.

8 Likes

De er så nære så nære å se løsningen, men dog så fjernt…

4 Likes

Jeg har lest at de jobber med noe greier i “hemmelighet”, men det intervjuet var bare intetsigende.

Sikkert ignorant av meg, men det må jo være «lettere» å være politiker i Norge enn fleste andre land; vi har blant de aller rikeste statskassene i verden og medfølende ingen gjeld, rike naturressurser, liten befolkningen, god levestandard og etablerte offentlige institusjoner. En befolkingen som sjeldent klager ref bompenger, coronarestriksjoner, strømpriser etc som vi i stor grad bare godtar uten store demonstrasjoner.

Må da vel være en god plattform å bygge en politisk karriere på hvis man har litt teft?

9 Likes

Statsadvokaten henlegger sakene mot politikerne i pendlerboliger-sakene, melder Aftenposten.

Politiet åpnet etterforskning av flere stortingspolitikere etter kritiske mediesaker om pendlerboligbruken.

– Oslo statsadvokatembeter har besluttet å henlegge sakene, skriver Statsadvokaten til avisen.

:dizzy_face:

3 Likes

SP var vel blant de som så løsningen den gangen vi hadde muligheten. Som kjent er det vanskelig å bryte bånd med EU etter at du har rotet deg inn i spindelvevet, det hadde vært enklere å la være å inngå avtale:

8 Likes

Viktig å huske på at “ekspertene” da, de som ble brukt til å utrede dette, ga politikerne klar beskjed om at kablene ikke ville føre til dagens strømpriser. Skulle de ikke hørt på egne fagfolk? Og hvor var alle kritikerne da i høringsrunden? Offisielle høringssvar er det eneste som teller. Ikke folk som sa ditt og datt i aviser eller på sosiale medier. Kan ikke se at de hadde en klar forståelse av hva som ville bli utfallet. Gitt det, så er det viktigere å se på hva som ble gjort når det ble klart at kablene skadet Norges befolkning og næringsliv. Det er handling i etterkant som er lettest å angripe. Valgene før vi visste bedre er litt vanskelig å angripe tenker jeg.

Jeg lurer alltid på hva ekspertene tenker om saken før de gjør vurderingen. :see_no_evil:

1 Like

Det er en viktig og riktig kritikk å se på ekspertene her og om vurderingene deres var korrekte. Det skal være offentlig tilgjengelig for de som gidder å grave.

Et sjeldent eksempel på skikkelig journalistikk

8 Likes

Dette var vel debattert ganske heftig i tiden før avstemningen, og SP blant andre partier så hva konsekvensene ville bli ja. Ellers hadde de ikke stemt nei.

Problemet med mange nå er at dere møter dere selv i døra. Dere vil så gjerne klage på Vedum og “valget kan ikke komme raskt nok” slik at dere får stemme på Høyre. Når det da påpekes at Høyre faktisk er forslagsstiller og stemte for ACER er det “ekspertene” som forledet dem. Mens Vedum som må forholde seg til dette selvfølgelig har eneansvar, ingen eksperter å skylde på nå :+1:

4 Likes

En tekst med masse synspunkter og beskrivelser skrevet i “jeg-form”.

Synes det der var mer skjønnlitteratur enn journalistikk.

1 Like

Hver sin smak og mening. Du vil aldri lese noe slikt i en norsk avis så leserbrev på et nettsted er så godt du kan få det. All ære til Karl Inge Skogholt og Subject.

5 Likes

Da han står i posisjon til å rydde opp er det hans ansvar ja, som han selv sier. 100% hans ansvar. Han velger å bli i posisjonen uten å løse problemet, så da er han den som skyld skal rettes mot nå.
image

Det er en statsråds ansvar å rydde i saker ja, siden du gjerne vil få fokus bort fra mitt poeng som er at dere ikke vil lære. Skjenne mest mulig på den som i utgangspunktet ikke ville ha dette, helt til dere kan velge inn gutta krutt for en ny runde slik at de kan selge flere biter av selvråderetten vår.

Kjør på!

3 Likes

“selvråderett”!!
Blir provosert av utrykket.
Alle vil ha det, men ingen gjør noe for å beholde det. Ihvertfall ikke sittende regjering som dytter norske kapitalsterke ut av landet, slik at utlendinger kan ta over eierskapet.
Eller er “selvråderett” noe som vi kun har når staten eier ting?

1 Like

Se noen innlegg tidligere i debatten angående avstemning om ACER så ser du at enkelte partier gjorde noe for å beholde det mens andre gjorde det motsatte. Dette er et faktum, avstemninger i stortinget er gjeldende, all populismen og uttalelsene fra diverse opposisjonspartier imellom er støy. Se hva de forskjellige partiene faktisk har stemt for i stedet for å bite på populistiske utsagn.

Du får ikke bort ACER ved å bytte regjering og du får den ikke bort med dagens regjering, nettopp fordi EU har sine ufine metoder når du vil ut av noe du allerede har signert. Forskjellsbehandling av egne borgere og andre lands borgere er fy-fy, f.eks ser vi dette ved at EØS-borgere som har bodd en stund i Norge kan flytte ut og ta med seg pensjon etter norske satser.

Sjansen var der i 2018, en av de få sakene på mange år som har engasjert meg nettopp pga risikoen for å være bundet av et felles marked i en situasjon som dette.

Ellers om begrepet selvråderett: Det omhandler i normal bruk slik de fleste forstår det naturressurser, ikke børsnoterte selskaper som du nevner.

2 Likes

:money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face: Er nok en gjenganger