Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Høyre har vel stort sett ført til at ting har blitt bedre for både fattig og rik?

2001-2005 KRF, Høyre, Venstre
2005-2009 AP, SP, SV
2009-2013 AP, SP, SV
2013-2017 Høyre, FRP, Venstre, KRF
2017-2021 Høyre, FRP +Venstre/KRF
2021-2025 AP, SP, SV

image

12123: Andel personer 16 år og over (prosent), etter økonomisk romslighet og betalingsvansker, statistikkvariabel og år. Statistikkbanken (ssb.no)

Så kan vi jo tenke igjen litt over om det er best å dra alle opp eller alle ned i det store bildet.

2 Likes

Pest eller kolera som er så frustrerende her til lands… Har du noen alternativer?

Kjipt når det kun er rødt som samstemmer noe med mine meninger ang dagens tilstand, samtidig som det er mye annet som bommer totalt.
Kommer nok aldri til å stemme rødt, men det frister å gjøre det på pur F :frowning:

3 Likes

Å ikke stemme sier også noe

8 Likes
3 Likes

Det første Støre og AP burde gjort, om de skal ha håp om å gjenvinne noe tillit fra folket, er å innrømme den egentlige sannheten bak dagens strømkrise. Folk er jo ikke så dumme som AP synes å tro…

9 Likes

Hva er den?

Den er gjengitt så mange ganger i denne tråden at det bør være unødvendig å beskrive den igjen.

At strømprisen styres av noen få i utlandet pga. at eksportkablene har for høy kapasitet for vår produksjon, at det er veldig lite strøm som eksporteres og at styringsretten vår er begrenset av ACER vinterpakken.

2 Likes

Det Støre gjør er å si “det er ikke min skyld at AP faller til bunns, det er strømprisene, og det kan jeg ikke gjøre noe særlig med.” Han forsøker med andre ord å unngå personlig ansvar for at det norske folk ikke er fornøyd med dagens styring.

For min del er jeg mer misfornøyd med skattepolitikken og retorikken som viser at AP har gått langt til venstre og ødelegger for næringslivet og muligheten til å bli rik her i landet. Strømpolitikken er mer en naturlig konsekvens av at energipolitikk har vært nedprioritert i evig lang tid inntil det faktisk ble problemer, og folk kan ikke forvente at politikere skal prioritere områder som velgerne gir faen i. Ergo, folket har like mye skyld som politikerne.

Hvis man først skal nærme seg EU politisk, og gjennomføre det grønne skiftet, og være mot atomkraft, og ha kostbare klimakvoter, sanksjonere Russland, +++ så får det noen konsekvenser. Og det er litt rart at man skal være så veldig mot de logiske konsekvensene av ting man er for :slight_smile:

Jeg tipper det snakkes litt på bakrommet mellom EU og Norge om en løsning på strømprisene som kan presenteres i sommer. Man kommer seg gjennom denne vinteren uten å lage problemer, EU får mer tid på seg fram til neste vinter, og man vet mer om situasjonen i Ukraina. Det er med andre ord ikke akseptabelt å tvinge fram en krangel mellom Norge og EU i vinter, men til våren så kommer det en fantastisk flott løsning som skal forsøke å redde valget for AP - og om det ikke er like god løsning når vi får vinter igjen så spiller det mindre rolle, for da har vi kommet gjennom valget :slight_smile:

Det som skjer etter 11. september (valgdag kommunevalg) har tross alt mye mindre betydning enn det som skjer før det. Og etter kommunevalget er det lenge til stortingsvalg, så da kan ting snu igjen før vi snakker sensommer/høst 2025 :slight_smile:

6 Likes

Hvorfor går dem i så fall over til Høyre ?

2 Likes

Et relevant spørsmål!

Man kan også spørre seg om hvorfor det kun er de minste partiene som er noenlunde på linje med folkeflertallet i en av de sakene som betyr mest for hva folk vil stemme på…?

2 Likes

Lettere å lansere forenklede løsninger på komplekse utfordringer for de mindre partiene som uansett ikke vil måtte stå til ansvar.

4 Likes

Jo, ser den.
Men i dette tilfellet tror jeg heller at årsaken er at de store partiene har låst seg til avtaler som de ikke forsto helt konsekvensen av og som de nå ikke skjønner hvordan de kan komme ut av.

5 Likes

Norge har i så fall låst seg. Så hvis vi er låst som nasjon, så lyver de partiene som eventuelt later som om vi ikke er låst. Og hvis vi ikke er låst, så er det ikke en god grunn til å late som om man er låst bare fordi man syntes det er behagelig å late som om man ikke kan gjøre noe med saken.

4 Likes

Godt poeng.
Kan også være at AP & H ikke tør å innrømme at de har driti på draget.

5 Likes

Norge er låst til avtaler (om du sikter til ACER) og her er alle partier av en viss størrelse like skyldig alle som en. Samtidig kan ikke Norge bare mele sin egen kake i det uendelige uten at det får konsekvenser. Et Norge som tjener uhorvelige summer på Ukraina-krigen og et Europa i energiskvis vil nok neppe bli særlig spiselig dersom vi i tillegg skal vise fingeren til våre naboer og nekte å dele våre strømressurser.

6 Likes

I dette tilfellet er vel begrepet “låst” ganske subjektivt?
Spørsmålet blir heller hvilke konsekvenser man er villig til å akseptere samt hva man prioriterer.
Hadde de styrende politikere vært mer ærlige rundt dette i sin informasjon, og ikke bare skyldt på krig og gasspriser i Europa, tror jeg uansett de ville fått mer forståelse.

5 Likes

Tyskland fyller opp sine lagre av gass. På samme måte må Norge kunne fylle opp vannmagasiner.

6 Likes

Der har vi vel også en stor grad av styringsrett. Uten at det i seg selv er en garanti for lave strømpriser, mer som en sikring mot mulighet for strømrasjonering worst case.

1 Like