Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Mener ikke at vi skal slutte å selge strøm til Europa så lenge vi har et reelt overskudd. Problemet er jo at vi har skaffet til veie mulighet for en så stor eksport av strøm at vi samtidig har importert Europeisk pris . Vi har samtidig importert følgene av de kriser som ellers i større grad enn nå ville kun berørt andre land enn oss.
Ser frem til konklusjoner om det er mulig med et to-pris system for strøm. En markedsstyrt pris for eksport, og en innenlandsk pris som i større grad tilsvarer produksjonskostnaden for strømmen.
Så lenge EU ikke taper noe på dette i forhold til dagens system, så kan jeg ikke skjønne grunnlag for at dette ikke skulle være mulig?

2 Likes

Vi tar en for laget. Hjelper oss lite å prøve å sikre et fortsatt liv på den grønne gren gjennom proteksjonisme om det går i utforbakke med resten av Europa. Ytterst komplekst materie uten enkle svar. Ta en Trump med Norge først er uansett ikke nødvendigvis svaret for et land med under 1% av Europas befolkning.

Hvorfor må vi ta en for laget når det gjelder strøm? Vårt “bidrag” er noe sånt som 0,00001% av Europas strømbehov.

På en annen side leverer vi mellom 20-25% av Tysklands gassbehov. Vi skal ta en for laget ved å fortsette å lete etter å pumpe opp hydrokarboner. Å ødelegge det Norske strømmarkedet og fjerne all konkuransekraft vi har er ikke å ta en for laget. Det er bare å sørge for at korrupte politikere får den velviljen de trenger internasjonalt for å kunne sikre seg toppjobber.

16 Likes

Solid argument :+1:

Det er det viktigste argumentet. Vårt bidrag gjør ingen forskjell. Det er på Gass og Olje vi kan gjøre en forskjell. Ikke strøm.

Vi dreper Norsk konkuransefortrinn og gir Norske innbyggere en ekstrem ekstra regning. Samtidig som vi ikke løser noe problem for Europa.

Kutt gassen til Europa, så vil du fort se hvor mye problemer vi løser med den eksporten.

13 Likes
  • Anders Tegnell slutter som statsepidemiolog - har fått toppjobb i WHO

  • Sveriges tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har nu fått ett toppjobb som “senior rådgivare” åt den internationella finansjätten Bank of America Merrill Lynch**

  • JP Morgan skapade till och med en särskild tjänst åt hans bror Henrik Reinfeldt. En tjänst som han enligt sin Linkedin-profil fortfarande har kvar. Anders Borg fick i samband med regeringsskiftet en lukrativ tjänst som “rådgivare” åt amerikanska Citibank.

  • Finansminister Magdalena Andersson (S) kommer föreslås till en “tung post” inom Internationella valutafonden, IMF. Detta enligt uppgifter till Ekot.

  • Sveriges tidligere finansminister, Anders Borg, er blitt ansatt som rådgiver hos Citi, med spesiell fordypning i spørsmål innen offentlig sektor og den nordiske regionen.

  • Den tidligere svenske statsministeren Carl Bildt (M) har fått ny toppjobb som ansvarlig for spredning av vaksiner i Verdens helseorganisasjon (WHO). Det melder Regeringskansliet i en e-post til det svenske nyhetsbyrået TT.

  • Göran Persson berättar bland annat att Bildt erbjudits ambassadörsposter samt att lanseras som svensk kandidat som chef för Europeiska investeringsbanken.

5 Likes

the endgame

5 Likes

" * Redusere skatt på aksjeutbytter og gevinster til 34 prosent (i dag 35,2 / 37,84 prosent)." :partying_face:

1 Like

Skjønner ikke hvordan du kan mene at vi ikke “tar en for laget” fordi om stat, fylker og kommuner lar folk og industri i Norge få kjøpe strømmen rimeligere i stedet for at det offentlige soper pengene inn og flår oss? Jeg skriver jo at vi fortsatt skal selge reelt overskudd av strøm til markedspris til Europa. Dermed vil Europa fortsatt få den dråpen i havet med strøm fra oss som før, men dog begrenset av at vi faktisk har et overskudd å selge.
Men samtidig forstår jeg jo at dere som bor i regioner med mer rimelig strøm kan synes det er greit at det offentlige tjener enorme summer på strømmen… Det er rart med det man ikke selv føler på kroppen.

2 Likes

Synes det er helt sprøtt selv. Ene og andre idioten skylder på Ukraina krigen. Galskapen vil ingen ende ta hvis ikke politikerne vedgår hvor ynkelig og dårlig håndtert disse utenlandskablene er håndtert.

Selg for all del strøm til Europa.
Men spar for faen folket for markedsspekulasjonen fra retard styrte Tyskland.

9 Likes

Altså, på en måte, så tenker jeg at de bare kunne økt strømstøtten. Staten kommer samme hva utrolig bra ut av situasjonen. Så kunne de bare latt problemet ligge der i bakkant. Vi beholder det vannet vi selv trenger allerede. Vi satte opp prisen.

Sånn rent avtalemessig er det innafor. Og vi kan nyte godt av ekstrainntektene.

Strømstøtten måtte ha blitt basert på hva man faktisk betaler da, ikke som nå…

2 Likes

Vi kan bare vedta at i Norge er makspris 40 øre og strømselskaper har plikt til å levere til alle.

Så får vi bare leve med konsekvensene :slight_smile:

Ikke langt unna hvordan jeg har forstått Rødt sin politikk egentlig.

6 Likes

Jeg regner med det bare er et flåsete utsagn og ikke et forsøk på å presentere fakta. Norges bidrag har vel i snitt vært 13 TWH årlig de siste 10 årene og jeg tror elektrisitetsbehovet i Europa har ligget på rundt 4000 TWH årlig. Så hvis de tallene stemmer er det vel mer noe slikt som 0,33%, samt en del høyere de to siste årene.
Fortsatt ikke en veldig stor andel men en absolutt ikke helt uvesentlig andel da vi kan bidra når behovet er som størst.

Norge har slik jeg ser det en mulighet til å bli en viktig bidragsyter da mye av vår vannkraft er regulerbar og vi har ganske stor lagringskapasitet som kan utnyttes. Jeg mener vi skal se på hvordan vi kan utnytte dette ved hjelp av pumpekraft. Vi har ekstremt gode forutsetninger for å bli en ganske betydelig bidragsyter. Som @Snoeffelen har skrevet om tidligere så vil feks. utbygging av vindkraft i den sørlige nordsjøen slite med at det ligger masse vindmøller i samme område som vil føre til at når produksjonen er høy så vil sannsynligvis prisen være veldig lav. Disse vindmøllene vil nok i seg selv aldri bli lønnsomme.
Men hvis man samkjører utbygging av pumpekraft med vindkraft så har man langt større mulighet til å skape høy lønnsomhet. Her kan man også nyte godt av høy kapasitet på utenlandskablene da men kan ta imot billig overskuddskraft når det blåser mye og solen skinner og lagre dette. Og eksportere når det er mangel på kraft og prisene er høye. Virkningsgraden med pumpekraft kan vel med ny teknologi komme opp på 85%. Høyst variable strømpriser tror jeg blir vanlig fremover så jeg tror regnestykkene for pumpekraft kan oppjusteres.

Min smørbrødliste for strømtiltak er:

  1. Fortsett med utbygging av vindkraft både offshore og onshore.
  2. Fortsett med utbygging av solkraft.
  3. Øk effektgrad og produksjonskapasitet/effekt i eksisterende vannkraftverk og se gjerne på muligheten for flere.
  4. Bygg ut pumpekraft
  5. Sørg for å ha overføringskapasitet som gjør at alt det over kan utnyttes best mulig, dette inkluderer utenlandskabler.
  6. Se på utbygging av neste generasjons atomkraftverk.
  7. Sørg for gode ordninger for både private og bedrifter som sørger for at disse skjermes fra de store pristoppene.
  8. Satse på energieffektiviserende tiltak som reduserer eget strømforbruk.

Sikkert noe jeg har glemt i farten også. Men jeg tror vi med punktene over kan bli en langt viktigere brikke i Europas strømmarked i årene fremover. Og vi er slik jeg ser det tjent med å bidra til et mer stabilt strømmarked i Europa.

5 Likes

Heldigvis bor jeg i ett område som jeg tror er uaktuelt for vindmøller. Støyforurensing der man bor er noe forferdelig faenskap for livskvalitet.

Kjør på og bygg ut der jeg ikke bor (eller foreldre har hytte) :slight_smile:

5 Likes

Billigere å bare bygge atomkraft en vind pluss pumpekraftverk…

5 Likes

Nettopp, så hvorfor det faktisk ikke gjøres mer er faen så dårlig håndverk av de som “bestemmer” .

Men man skjønte fort hvor lite Jonas bryr seg når han klarer å lire fra seg: – At det går noen bedrifter konkurs i en økonomi som går bra, det skal vi leve med, sier statsministeren.

Altså hvilken planet bor han på?
Skal det virkelig holdes så hardt i stoltheten til tafattgjengen på berget at det går utover næringen som faktisk driver dette kalde jævla landet…

En smule frustrert i kveld :expressionless:

7 Likes

Med andre ord ganske piss i havet og ingenting som monner vs olje og gass leveransene våre.

4 Likes

Behøver ikke dra på så mye, men finnes noe mellom 120 øre for private, 400 øre for bedrifter og 40 øre for alle.

Feks en makspris på 80-100 øre for alle ville gjort mye.

1 Like

Hovedproblemet idag er mangelen på forutsigbarhet for bedrifter. Det å lede en strømkrevende bedrift er helt krise fordi det ikke finnes noen muligheter til å beregne kostnad det neste året.

5 Likes

Sånn sett, så ville selv 100 øre makspris gjort mye

1 Like