Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Stuntet ferdig utført

5 Likes

Når de trekker stevningen så er det fordi mandatet til den sittende kommisjonen i kongressen ikke lenger gjelder etter 3 eller 6. januar om jeg ikke husker feil, for etter det tar Republikanerne over flertallet i kongressen.

3 Likes

Faen i dag blir det å lufte gjennom hele boligen, varme opp til 26, vaskemaskin i full vigør gjennom helgen, Pcn kan stå på selv om jeg ikke bruker den, børste støv av varmekablene på badet, lage fem retters middag fra bunnen av, sette på varmepumpa i garasjen, og sist men ikke minst; Movie action mode på 85 tommer tvn (Som gir deg advarsel om høyere strømforbruk ved aktivering) :sun_behind_small_cloud:

6 Likes

Synd jeg kun klarer å dra 15kwh over tid uten å sprenge overspenningsvern. Jaja, får kjøre et par turer ekstra med elbilen.

4 Likes

MDG vil gjøre fyrverkeriforbudet nasjonalt: – Vi mener at tiden er overmoden - VG god venstrepolitikk. Kjør på videre.

1 Like

Når verden er i ferd med å gå av hengslene, er det godt å se at det mest pragmatiske partiet vi har her i Norge har prioritetene sine på rett plass! /s

8 Likes

Det gjør vondt med så dryppende sarkasme :see_no_evil:

4 Likes

Kjipt når man går til forbud i stedet for holdningskampanjer. Men de vet vel at folket ikke er enig, så da er det vel bare forbud som fungerer i praksis. Hvem er det de bestemmer på vegne av igjen?

3 Likes

Dobbler fyrverkeri budsjettet iår, viktig å skyte opp en bombe for alle MDGere som sitter hjemme med pinnekjøtt imitasjonen sin og lurer på hvorfor de blir feite og late.

9 Likes

Tror de i MDG bare så halvveis uti Hakkebakkeskogen :cowboy_hat_face:

1 Like

Jupp men med pumpekraft kan man lagre denne energien og utnytte den når det ikke blåser. Er litt tap selvsagt men ikke så mye at det ikke er verdt det og det er jo periodene hvor det er mangel på energi.

Jeg mener det er en del å hente på utbedring og utbygging av vannkraften. Det man stort sett har snakket om er vel å oppgradere gamle turbiner for høyere effekt og utnyttelse. Jeg snakker også om å legge til flere løp og turbiner. Men dette må også ses i sammenheng med pumpekraft da man ikke bare kan peise på med effekt uten å sørge for vann som kan utnyttes. Ellers tømmer man jo bare magasinene raskere og må ha lav produksjon større deler av året.

Også her er det det å kunne utnytte kapasiteten i kablene på best mulig måte og da er økt effekt i vannkraftanlegg og pumpekraft en måte å gjøre slik at vi kan ta imot billig overskuddskraft og selge den tilbake når den behøves som mest.

Vindkraft og solkraft vil bidra til at man kan spare på vann når disse produserer godt og at man da kan produsere mer fra vannkraft når det behøves som mest.

Men alt må ses i sammenheng.

Til de som sammenligner bidraget med det bidraget gass gir så vil jeg bare si at det er en totalt uinteressant sammenligning. Dette kan bli et viktig bidrag selv om det i seg selv er lite i forhold til energien i gassen som eksporteres. Blir som å hevde at vi bør slutte å eksportere sei fordi den har liten verdi i forhold til laksen som eksporteres. Blir bare tullete argument.

For det første er spørsmålet feil. Jeg mener vi på en lønnsom måte kan bidra til at overgangen til grønnere energi faktisk kan fungere i Europa. Vi ER ikke løsningen men jeg mener vi bør være en del av løsningen. Skal jeg svare like flåsete som andre her på tråden kan jeg vel si at naturen som skal ofres er et piss i havet i forhold til naturen vi har. Man må selvsagt ta hensyn når man bygger ut men vi har faktisk veldig mye natur i Norge og jeg mener det finnes en del steder som kan brukes uten at det er rassering og vil plage noen. Det er mye ubrukt natur i Norge og noe av den burde kunne benyttes. Jeg er jo litt oppgitt over at alt liksom skal være rassering av natur. En dal med en stor innsjø på grunn av naturlige formasjoner er liksom vakkert mens en dal med menneskebygde formasjoner som skapet en innsjø er rassering. Vi må bare se på hvor og hvordan vi bygger ting. Jeg synes både vindmøller og demninger kan være fasinerende,

Vanskelig å sette tall på det men vi kan absolutt være med på å lette overgangen til grønn energi og spille en ikke ubetydelig rolle i å bidra til å stabilisere energiprisene i omliggende land. Alle bidrag er viktige og om vi bare løser 1-2% av behøvet så vil det kunne være et viktig bidrag.
Lagring av energi er et av hovedproblemene ved overgangen til grønnere energi. Vi kan faktisk greie å bidra.
Men jeg er helt motstander av tafattgjengen som ikke ser nytten av å bidra når man bare kan løse en liten del av problemet. Man kommer aldri i mål med sånn tankegang.

5 Likes

Dette stemmer faktisk ikke. Norge har nemlig svært lite igjen av uberørt natur, det som kalles ekte villmark.
Vindmølleparker medfører svært mye veibygging og ødelegger dermed mye mer natur enn kun det området som møllene er plassert i.
Og når det gjelder hva som er pent å se på for oss mennesker, minner jeg igjen om at i denne sammenheng er jeg like mye opptatt av dyrelivet som av oss mennesker.
Jeg innser at vi nok må bygge ut noe, men er ikke positiv til at vi skal ofre Norsk natur for å avhjelpe en feilslått energipolitikk i Europa.

10 Likes

Det er da plenty av berørt natur som tåler mer berøring uten at det trenger å sette i gang en #metoo-kampanje fra grønne rabulister.

2 Likes

Slik ordlegger gjerne en seg som ikke har noe forhold til naturen?

5 Likes

Jeg har et nært og tett forhold til naturen som jeg er veldig glad i, men du kan da ikke være uenig i at det finnes svært store arealer som ikke er uberørt.

Derfor hevder jeg at veldig mange av disse områdene tåler mer berøring med tanke på fordeler kontra ulemper, når vi legger til grunn at vi faktisk trenger mer fornybar energi om et grønt skifte skal være mulig.

2 Likes

Ved starten av 1900-tallet var rundt halvparten av Norges fastlandsareal villmarkspreget. Nå (2021) er bare 11,5 prosent av arealet villmarkspreget.
Villmarkspreget natur er natur som ligger fem kilometer eller mer i luftlinje fra tyngre tekniske inngrep.

Et annet mål er inngrepsfri natur. I januar 2018 lå omtrent 44 prosent av fastlands-Norges areal en kilometer eller mer unna tyngre tekniske inngrep.

Den global naturavtalen som ble undertegnet i Montreal tidligere denne måneden har som mål å verne 30 prosent av klodens areal innen 2030.
Men i god, norsk tradisjon sier miljøvernminister Barth Eide at det ikke nødvendigvis gjelder for Norge eller for hvert enkeltland. Vel er det grisgrendt her. Men vi må jo ha skikkelig med albuerom til å drive ekspansivt med vårt, hvori opptatt vindmøller.
Her får nok den fattige del av verden tildelt nye oppgaver.

7 Likes

Det er noe eget med å være steder det ikke går vei til. Ikke at vi trenger å ta vekk de som ligger der, men vi kan beskytte de områdene dette gjelder for nå.

3 Likes

Noen som har sett nærmere på Biden sin 1,7 trillions pakke? Noen selskaper som drar inn?

Ja, er mange selskaper som dras inn.

Noen må fortelle mannen at det ikke er sånn man driver handelskrig.

Eller, kanskje han utmerket godt vet hva som er situasjonen, men ved å late som om man tror det er helserelaterte vurderinger som ligger bak så kan man unngå å legge seg ut unødvendig mye med Kina :slight_smile:

– Tiltak mot disse reisende ville bare blitt et slags show for å gi befolkningen inntrykk av at man gjør noe viktig.

Nei. Det man gjør er å fortelle folk at man står opp mot slemme Kina. Og det er “viktig” :slight_smile:

4 Likes