Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Denne forsto jeg ikke; hva har testkrav av reisende fra kina å gjøre med handelskrig?

Videre; jeg forsøkte å sitere og tolke enhver setning du skrev (fordi jeg ser på deg som en smart
person), men denne gangen forstod jeg rett og slett ikke logikken i noe som helst av innlegget ditt :slight_smile:

2 Likes

USA har handelskrig gående mot Kina. En rekke andre land er også bekymret for Kina og deres innflytelse i verden. Vi har nå så enorm spredning av covid at noen tusen ekstra smittede i Norge eller titusener i USA utgjør liten forskjell for noe som helst. Så hvorfor krever man da at reisende fra Kina og ikke alle land skal bevise at de er usmittet? Det er en form for byråkratisk straff. Ett signal om at vi ikke er venner. At ting kan bli verre i forholdet framover. Men gjort indirekte så man slipper direkte konfrontasjon. Som en del av pågående handelskrig. Eller man kan tro at man gjør det fordi man er bekymret for smittespredning hvis man vil… selv om det selvsagt ikke er troverdig.

3 Likes

Tolker det dithen at Norge driver ingen indirekte handelskrig mot Kina.

All den tid innreisende bruker penger i landet de reiser til så synes det er snedig at innreisekarantene skal indikere at man gir ett signal om “byråkratisk handelskrig”. Da mener jeg besøkslandet er en vinnende part i en indirekte handelskrig siden penger flyter ut av Kina til f.eks USA. Netto win USA, eller?

Denne kan jeg forstå, og det er kanskje hele poenget.

3 Likes

Min personlige preferanse ville vært å ikke skru opp fiendtlighet mot Kina maksimalt unødvendig før Ukraina krigen var over. Men her er det mange hensyn å ta. Jeg er glad ikke Norge automatisk slenger seg på her.

4 Likes

2022 Capital Gains Tax Rates in Europe | Tax Foundation

Turkey (TR) Top Marginal Capital Gains Tax Rate 0.00% Shares that are traded on the Stock Exchange and that have been held for at least one year are tax-exempt (two years for joint-stock companies).

Noe før AS Norge? :smiley:

eller denne:
Slovenia (SI) 0.00% Capital gains rate of 0% if the asset was held for more than 20 years (rate up to 27.5% for periods less than 20 years).

Vi har lært at det viktigste er at vi gjør noe.

1 Like

Faktisk det motsatte vi har lært.

https://www.dn.no/energi/strom/energi/ny-rekord-i-stromimport-til-norge/2-1-1381921

Vi importerer halvparten av strømmen og det koster fortsatt nesten 2x normalen. Enten reguleres dette, eller så har vi permanent høy strømpris.

3 Likes

Uregulerbar strøm - Om Norge setter egen pris på innelands bruk, så vil vel det vi får inn av uregulerbart import falle under samme pris da leverandører av strømmen “må” bli kvitt det uansett? Tjene 0,50 øre eller null. Nå er jeg usikker på om andre land kan komme inn å snappe opp overskuddet mot en høyere pris men :sweat_smile:

Vi har veldig lett regulerbar strøm, det har ikke resten av Europa. Til og med Sverige har endel atomkraft som det ikke for mening å skru ned.

Stemmer, så ved veldig overskudd som det var i natt så vil vi importere mye fordi landene som produserer den uregulerbar strømmen ikke kan bruke den raskt nok

Holdhus opplyser at produksjonen i landene rundt oss, Nederland, Tyskland, Danmark, Sverige var høy og at det var mye uregulerbar produksjon. Samtidig holder norske vannkraftprodusenter igjen egen produksjon.

Overnevnte har ikke akkurat vært normen i det siste, more like, stars aligned i en krise :fireworks:

1 Like

Må si VG skuffer meg. Kjøre denne nyheten på forsiden uten å ta med seg at putin kjører med skuespiller(e) i bakgrunnen, ikke nødvendigvis militære. Hun ene dama der er med på aaaaalt mulig rart hvor putin skal framstå folkelig. Hvorfor? Fordi putin neppe tør å være blant folk.

4 Likes

Er det fremdeles innafor å diskutere lakseskatten her?

Bunnfradraget er ulovlig, ifølge dagens innlegg i DN. Dersom de vinner gjennom med det argumentet vil jeg tro det er bunnfradraget, og ikke selve skatten, som blir justert. Alle skal få betale 62% skatt til slutt. :grimacing:

https://www.dn.no/innlegg/skatt/grunnrenteskatt/oppdrett/den-foreslatte-lakseskatten-er-ulovlig/2-1-1381645

1 Like

Tviler på at de kommer noen særlig vei med den angrepsvinkelen. Muligens blir utfallet at skatten blir utvunnet.

Skatt er en kostnad for selskapene.

Synes det utsagnet er mer villedende en noe annet. Skatten er ment å bli tatt av overskuddet og faller bort hvis det ikke er noe. Så å kalle det en kostnad er bare surr. Det er en grunn til at man har uttrykk som EBITDA, EBIT og EBT.

3 Likes

Jeg mener de også bommer når de sier skatten rammer utenlandske eiere. Det er mulig for utenlandske investorer å kjøpe små oppdrettere, på samme måte som nordmenn kan kjøpe store. At det var flere utenlandske eiere i de store oppdretterne når skatten ble foreslått var tilfeldig, ikke et motiv så vidt jeg har forstått regjeringen.

Jeg synes det et litt overraskende at de skriver såpass svak kritikk mot en skatt som det finnes mye bedre argumenter mot (i sin nåværende form, prinsippet er jeg enig i).

2 Likes

Normalen nå i vinter må vel forventes å være en del høyere en gammel normal. Med de prisene som har vært er det nok ikke så rart at mange, deriblant Norge er villige til å by litt mer enn “normalt” for å sikre strøm på dette nivået. Forventningene til at prisene øker snart igjen gjør nok at nivået blir en god del høyere nå.
Synes det er veldig bra at det sikres strøm på dette nivået og at man sparer på vannmagasinene. Dette er jo slik i hvertfall jeg ønsker utenlandskablene skal benyttes :slight_smile:

Men på den positive siden har gasslagrene i EU faktisk steget litt helt mot normalen. Gunstig vær er selvsagt den viktigste faktoren men synes også det virker som forsyningen er bedre enn man kunne frykte og det kan vel hende redusert forbruk er en del av det også. Men gasslagrene er fylt opp med veldig dyr gass som de nok skal ha igjen pengene for så strømprisene vil nok fort øke en god del når det blir kaldere og denne skal benyttes til bla. strømproduksjon.

Men når gasslagrene nå holder seg så godt virker det som man greit skal unngå at disse tømmes veldig mye og at de da kanskje kan fylles igjen før neste vinter uten at man ser de skinnsyke gassprisene man hadde i fjor.

3 Likes

EBITDA, EBIT, osv er Earnings (overskudd) Before Interest (rente), Taxes (skatt), Depreciation and Amortization.

Hvorfor mener du at det er villedende å mene at skatt er en kostnad ? Er det fordi at hvis det ikke blir noe overskudd så faller skatten bort? På samme måte som hvis du ikke har gjeld faller rentekostnad bort, hvis du ikke skriver noe ned/av så faller andre kostnadstyper bort?

Jeg aner ikke om denne skatten er lovlig eller ulovlig. Er den ulovlig er jeg sikker på at den kan justeres dithen at den blir lovlig (selv om det eventuelt ville tilsi at den rammer alle og ikke bare de største bedriftene). Men det er da åpenbart at skatt er en kostnad og at det er anerkjent som det innen regnskap og finans?

Enig i dette argumentet. Ikke noe automatisk diskriminering ved størrelse på selskapet som skulle tilsi at det må favorisere nordmenn kontra utlendinger. Så føles som svak argumentasjon å dra inn.

Ekstraskatt for store selskaper og inndragelse av profitt fra de største har vært mer og mer oppe som noe man “bare kan vedta” politisk både i USA og EU. Tror ikke man når fram med den argumentasjonen heller egentlig men …

I tillegg er bunnfradraget innrettet slik at det utgjør selektiv konkurransevridende statsstøtte til fordel for oppdrettsforetakene som slipper grunnrenteskatt. Dette rammes av EØS-avtalens protokoll 9.

Det er åpenbart konkurransevridende til fordel for visse selskaper. Ulovlig? Tja. Det aner jeg ikke. men de skal selvsagt kunne prøve det rettslig, og hvis staten taper så får man bare justere det inntil det er lovlig. Viljen til gjennomføring er nok stor her hos staten, så om man må justere skatten noe for å få den gjennomført så antar jeg at det blir gjort. Selv om det betyr at alle selskaper til slutt må betale skatten.

3 Likes

Håper de som stemte for dette har lært før neste valg

5 Likes

Jeg kan aldri tenke meg at folk flest klarer å koble “vi stemte AP” til “dårlige vilkår på sykehjem X” til “skal stemme på noe annet i framtiden.” Det tror jeg blir for komplisert - samt at det forutsetter at dette er deres viktigste sak :slight_smile:

3 Likes

Gjelder forøvrig også barnevern, bemanning og en del andre sektorer. Oslo kommune har gått helt over til “ingen private” i ideologien. Realiteten er at private brukes mer enn før, fordi de må det, men da uten anbudsavtale og mye mer i siste liten. Alternativet er at folk ikke får hjelp og blir mishandlet/dør, som det nå skjer mer av. Kommune/byledelsen tar 0 ansvar for all jævelskapen som skjer pga. deres politiske ideologitull. Akkurat like ille som å blande religion inn i politikk. Samme resultat.

6 Likes