Staten da eller?
Burde kunne gi mer grunnlag for omsorg pÄ bekostning av tidspress og profitt. Men vi har jo sett sÄ mangt et eksempel pÄ at det heller ikke gir noen garanti for gode forhold. Vi trenger kanskje bedre regelverk?
Du ville nok blitt overrasket, men de fleste som jobber innen velferd er idealistiske og realistiske samtidig. De jobber ikke nÞdvendigvis for profitt, men for Ä kunne fylle behovet og hjelpe sÄ mange som mulig. En konsekvens av det er at de mÄ gÄ med overskudd for Ä kunne overleve. Det er dog noen som er bÞrsnotert, og da mÄ de jobbe for profitt i ledelsen i hvert fall. Kan vÊre med pÄ at bÞrs og velferd kanskje ikke er en optimal kombo, selv om de fÄr til skala mye raskere enn vanlige privateide selskaper, men privat eierskap og velferd er ekstremt effektivt og har generelt hÞyere kvalitet til en lavere pris enn det offentlige klarer. Spesielt fordi private kan omgÄ vanlig 8-16 dager som det kommunale benytter, 3 mnd ansettelsesprosess og bistÄ raskt nÄr noen blir syke eller slutter. Det er forsikringsselskapene som betaler nÄr private blir syke, ikke kommunen. 33% av alle kommunalt ansatte barnevernsarbeidere slutter hvert Är og kommer hovedsakelig ikke tilbake til yrket. I tillegg blir en veldig stor andel syke ila. Äret. Uten private er det garantert at man fÄr underbemanning og underkvalifiserte ansatte i omtrent alle tjenester, som bare vil forverre det allerede forferdelige nivÄet vi er pÄ nÄ etter noen fÄ Är med fÞrst KRF sin politikk, men ogsÄ venstresiden sitt press.
Det finnes ingen garantier for at alt er perfekt over alt. Det som er fakta er at private er bedre, raskere og billigere i snitt enn det offentlige, for det offentlige. I tillegg fÄr de ansatte i deler av det private mye bedre betalt enn i det offentlige, for samme jobb. Fordi mesteparten av pengene gÄr dit de hÞrer hjemme, hos de som gjÞr den vanskelige jobben. Det har ikke det offentlige skjÞnt at funker.
Jeg har ikke noe fasitsvar pÄ dette. Vi har vel sett nok av stygge eksempler pÄ dÄrlig standard bÄde hos private og hos det offentlige.
LĂžsningen er vel kanskje et bedre og mer spesifikt og klart regelverk der hensynet til den enkelte som trenger omsorgen blir viktigere enn effektiviteten til den ansatte?
Det viktigste er mer kontroll fra det offentlige gjennom uvarslede tilsyn og gjennomgang av utfÞrt arbeid. Problemet med det er at de da vil fÄ enda mer data pÄ hvor bra det private er, og det Þnskes ikke hos dagens ledelse. NHO har gÄtt ut flere ganger med Þnske om mer kontroll av private og regjeringen har brukt mangel pÄ kontroll hundre ganger som argument for at private ikke bÞr brukes, men ingen i det offentlige er motiverte til Ä innfÞre mer kontroll. De private er med, politikerne sier de trenger det, men politikerne gjÞr det ikke.
Eventuelt kan de gjÞre som med fosterhjem og ha full gjennomgang av virksomhetene for godkjenning med oppfÞlgingstilsyn hvert andre Är uvarslet f.eks.
Saken er vel ikke sÄ klokkeklar som det du synes Ä hevde?
Her er to tilfeldig valgte eksempler pÄ det:
Ja, skulle til Ä si det. ALL erfaring fra innland og utland tilsier at private driver betydelig bedre og mer effektivt enn det offentlig, OGSà innen helse-relaterte bransjer. Hvor godt det private leverer er sÄ i stor grad styrt av hvor gode reguleringer og kontrollmekanismer som er pÄ plass.
Det er sÄ fantastisk patetisk Ä se idiotene pÄ venstresiden stÄ og skamlÞst argumentere for sine hÄplÞse standpunkt med meningslÞse floskelargumenter og fordi fordi⊠ideologi⊠og samtidig drite loddrett i faktiske forhold og data!
Dette er det jeg ogsĂ„ har sett gjentatte ganger. LĂžnnen som blir âborteâ er gjerne elendige pensjonsordninger. Noe som slĂ„r hardt ut i yrker hvor man neppe holder til man er 70.
NÄr det kommer til lÞnna for f.eks. private leger, sÄ tviler jeg pÄ at man ser det samme. Det er fÞrst og fremst de nederst pÄ rangstigen som fÄr dÄrlig betalt i det private.
Har ikke tid til Ä se dypere pÄ de artiklene nÄ, men det er gjort undersÞkelser i regi av NHO og departementet. Sier ikke at der det er overskudd av sÞkere med nok erfaring og utdannelse vil lÞnnen vÊre hÞyere. Kun der det er hÞyt behov og ikke nok sÞkere. Som oftest i avanserte stillinger.
Og ja, selvsagt finnes det dÄrlige eksempler pÄ private drift. Men dette er jo fullstendig anektotisk. Typisk media og typisk venstresiden Ä fokusere pÄ slik fÞlelsesbasert argumentasjon.
Man mÄ se pÄ data og statistikk, men se det er de ikke like interessert i, som nevnt over her!
DĂ„rlige eksempler er vel heller normen i det offentligeâŠ
Det virker da som om du ogsĂ„ lar sterke fĂžlelser styre din argumentasjonâŠ
Ja, piss meg i Þret jeg blir forbanna fÞlelsesladet nÄr jeg diskuterer disse tingene!
Jeg blir generelt trigget av idioti, men jeg prĂžver i det lengste Ă„ ikke la argumentasjonen bli fĂžlelsesbasert for det. Det er jo to forskjellige ting
Jeg deler din forbannelse, spesielt nÄr det gjelder behandlingen vi gir vÄre gamle og syke. Men det gjelder uansett om det skjer i offentlig eller privat regi.
Det er basically det jeg ogsÄ skriver, at private Þker lÞnningene der det er det er vanskelig Ä fÄ tak i folk, og senker lÞnningene der det er nok folk. Som typisk vil si Þkte lÞnninger for hÞyere utdannede og vice versa for de med lavere utdannelse.
Hadde jeg vÊrt lege, sÄ mÄ det vÊre gull Ä jobbe for et privat sykehus. Har prata med en som er overlege pÄ Drammen sykehus og hun mÄ jobbe mye mer enn hun Þnsker, med kjipe skiftordninger.
Btw, jeg tror du har helt rett i det du skriver om at mÄten privatiseringen som nÄ blir gjennomfÞrt blir gjort pÄ en rÊva mÄte innen barnevernstjenester. Det mÄtte ikke bli sÄnn, men rent praktisk, sÄ blir det sÄnn.
De grelleste eksemplene er egentlig nÄr tjenester som er ute pÄ anbud hos private og de skal bytte aktÞr fordi noen andre har vunnet anbudet. Om det gjelder sÞppeltÞmming eller TT tjenester. Det gÄr altfor ofte skikkelig dritt.
Er ikke det greit da, gitt at minstelÞnn, pensjonsrettigheter etc er regulert? Markedsteori og effektivitet pÄ sitt beste?
Ja, i tillegg, som er ganske viktig, sÄ fÄr de ansatte og spesielt da personer som er selvstendig nÊringsdrivende utrolig stor frihet fra ansvar for selve tilbudet. Det blir opp til selve selskapet Ä sikre. En annen kan ta jobben om de ikke vil. I kommunale stillinger har de ikke samme fleksibilitet og de ansatte mÄ strekke seg til de mÄ sykemeldes i mange tilfeller. Det er utrolig mye som er annerledes, sÄ lÞnn kan ikke direkte sammenliknes uten Ä ta med bÄde det negative og positive ved hver situasjon spesifikt.
Jeg tror ikke at det er bra at businessmodellen til det offentlige er at det er samvittigheten til de ansatte som brukes opp til de gÄr pÄ veggen. Bedre Ä flytte ansvaret opp pÄ tjenesteleverandÞr, her da ekstern, men optimalt ville kommunen tatt det ansvaret selv pÄ kommuneledelse-nivÄ eller hÞyere, og gitt frihet til Ä prioritere seg selv i stÞrre grad til de under. Ikke at ansvaret for Ä sikre tjenesten holdes hos de som jobber i selve arbeidet.
Teoretisk sett enig, men sÄvidt jeg vet, sÄ er det ikke vanlig Ä ha med lÞnn til ansatte i kontraktene. Som gjerne gir lavere/dÄrligere pensjonsvilkÄr.
Basert pÄ empiri hos bÄde min kone og meg, sÄ scorer private barnehager og private legetjenester hÞyt over de offentlige. Ikke dermed sagt at det er slik overalt.
Det kalles anekdotisk, ikke empiri
Her er mine egne anekdoter i mĂžte med offentlige sykehus.
Jeg dro til legevakten pÄ en sÞndag, ble sendt til sykehuset og operert med en gang. Tror jeg satt 20 min og ventet.
Jeg har ogsÄ en baby som fikk anfall, ringte etter ambulanse, de var her pÄ under fem minutter.
Fattern har operert begge hoftene, den ene for 10+ Är siden, den andre nylig. Etter den siste operasjonen var han pÄ fÞttene mye hurtigere en fÞrste gang. Selv om han nÄ er godt opp i 70-Ärene. De har rett og slett blitt mye flinkere.
Jeg er veldig imponert.