Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hvis noen er god i jobben sin så frykter de ikke litt konkurranse. Har gode erfaringer fra begge selv.

1 Like

Blir litt usikker her, om du bare kødder, eller bare er en besservisser uten substans.
Siden våre opplevelser over tid er basert med møter med både det offentlige og private i både barnehager og helseinstitusjoner, så fastholder jeg at det er empiri.
At man kan ha gode erfaringer med det offentlige der det offentlige nærmest har monopol, skulle da bare mangle. Det har jeg også.

1 Like

Anekdoter = det hendte meg eller min venn.
Empiri = det er forsket på det og det finnes statistikk/data om temaet.

At man selv har erfaringer, selv om man eventuelt har hundrevis av erfaringer, betyr ikke at det er empiri, fordi man ikke har gjort en systematisk vitenskapelig undersøkelse om saken.

Dette er også ett problem når politikere ofte snakker om “hauger av folk har kontaktet meg for å si at de er enige.” Joda. Men, før du foretar en spørreundersøkelse så aner du ikke om du nå kjemper for en bitteliten minoritet sin hjertesak og de er lidenskapelig opptatt av saken, eller om dette er noe du har bred folkelig støtte for.

Jeg har også positive erfaringer både personlig og gjennom familien med det private og det offentlige helsevesenet. Men, det forblir anekdoter og har liten betydning for offentlig diskusjon.

Empiri er noe som dette:

I en studie, publisert i Social Science & Medicine, undersøkte forskere helsevesenet i 21 europeiske land, og så på sammenhengen mellom graden av markedstilpasning av helsevesenet og hvor fornøyde innbyggerne var.

Våre funn tyder på at folk foretrekker offentlige helsetjenester, men at det ikke spiller så stor rolle for folk hvem som tilbyr tjenestene. ​Tvertimot tyder våre resultater på at private aktører kan knyttes til høyere tilfredshet, sier professor Pål Erling Martinussen ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Det som er viktig for folk er at det offentlige finansierer og regulerer helsesystemet, forklarer han.

Uten at jeg har lest studien eller går god for resultatene.

8 Likes
  • En anekdote er en kort, karakteristisk, ikke-dokumentert historie om en kjent person eller begivenhet. Anekdoten er ofte en spøkefull fortelling med et tydelig poeng, men ikke like komisk som en enkel vits.

• Empiri er begrep som betegner informasjon frembrakt ved observasjon, erfaring eller eksperiment.

Wikipedia

https://snl.no/empiri

Spiller ingen rolle hvor mange personlige observasjoner du har. Hvis de ikke er innhentet på en systematisk vitenskapelig måte så er det ikke empiri.

Empiri (fra gresk empeirikós = «erfaringsmessig», avledet av empeiría = «erfaring») innebærer at konklusjon er basert på sannsynlig erfaring. Empiri bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten, iakttakelser og eksperiment og derav de erfaringer som er gjort, framfor på i forvegen oppstilte teorier eller filosofiske resonnement. Empiriske data er data som er produsert ved et eksperiment eller ved observasjon.

Empirisk eller empiri er begrep som betegner informasjon frembrakt ved observasjon, erfaring eller eksperiment. Det er et sentralt konsept i vitenskap og vitenskapelig metode at alle fakta må være empiriske eller basert på bevis eller logisk konsekvens som er observerbart av sansene. Det er vanligvis differensiert fra den filosofiske bruken av empirisme ved bruken av adjektivet «empirisk» eller adverbet «empirisk». «Empirisk» som et adjektiv eller adverb blir brukt i sammenheng med både naturvitenskap og samfunnsvitenskap, og refererer til bruken av hypoteser som er testbare ved hjelp av observasjon eller eksperiment. I denne bruken av ordet er vitenskapelige utsagn basert på våre erfaringer og observasjoner. Empiriske data er data som er produsert ved hjelp av eksperiment eller observasjon.

Syntes også at det var noe selektiv sitering fra wikipedia.

Dog, greit. Jeg var litt kranglete i kveld. Dette kan være generasjonskløft eller dialekt eller slang for alt jeg vet. Men jeg har aldri vært borti at folk hevder i en diskusjon at personlig erfaring er empiri uten å møte motbør / korreksjon.

Alt jeg kan huske å ha sett og lest tilsier at “empiri” = vitenskapelige data, og ikke subjektiv personlig erfaring. Kan det være at folk noen steder bruker ordet annerledes? Sure. Språk er under utvikling og har alltid vært det. Men for meg blir det å bruke ordet “empiri” om “min personlige erfaring uten bevis” å vanne ut begrepet.

Vanner man ut begreper nok så har de til slutt ingen definisjon, verdi eller betydning. Mener man at “empiri” kan brukes om all subjektiv erfaring uten bevis så kan jeg si “empirien tilsier at marxister er fjols” mens en annen kan si “empirien tilsier at marxister er genier” og en tredje person kan si “empirien tilsier at marxister ikke eksisterer” osv i det uendelige, med uendelig mange konklusjoner om marxister som motsier hverandre uten at noen trenger å fremlegge bevis eller sannsynliggjøre at deres oppfatning er basert på noe annet enn subjektiv erfaring. Fordi det er den subjektive erfaringen personene påstår de har. Og på ett eller annet tidspunkt så blir ordet empiri fullstendig meningsløst.

Men å bruke ordet “empiri” som synonym for personlig erfaring, er det virkelig normalt hos folk?

9 Likes

SNL:
Empiriker, empirist, er en person som anser erfaringen som den høyeste kunnskapskilde og grunner sine handlinger på den.

Så jeg uttalte meg klosset, men sannsynligvis innafor. Jeg er altså empiriker.

2 Likes

Empiri – Wikipedia

Empiri må ikke forveksles med empirisme som er en bestemt teori om hvordan vi oppnår erkjennelse. Empirisme stilles ofte opp mot rasjonalisme og hvor empirisme betoner erfaring mens rasjonalisme betoner logikk.

Ah ok. Da er jeg med på hva du mente.

Jeg er motsatt, som sikker det fleste har oppfattet. Jeg vektlegger rasjonalisme. Det vil si at jeg mener det man tenker seg fram til har mer verdi enn det man føler seg fram til (og mange vil sikkert si at dette er en urettferdig beskrivelse av empirismen).

3 Likes

Greit nok, men det er greit å være klar over hva uttrykket empirisk betyr, som ikke må blandes sammen med å være empiriker, som i denne sammenheng betyr nesten det motsatte. :see_no_evil:

@anon80503862 belyste på en ypperlig måte hvorfor jeg mente det du skrev var anekdotiske og ikke empiri. Så det trenger jeg ikke gjenta.

3 Likes

Ler meg skakk av hvor raskt diskusjonen plutselig tar et sidespor på empiri vs anekdote.

Anyways, tenkte denne grafen kunne deles

Min (anekdotisk) erfaring er også at leger og økonomier tjener bedre privat. Gjelder trolig også sykepleiere. Tror pleieassistenter og andre liknende tjener nok bedre offentlig.

8 Likes

USA sitt problem er vel mer vektrelatert enn noe annet.

Russland sitt problem er absolutt null respekt for menneskeliv.

3 Likes

Enig, vektrelaterte og livsstilsrelaterte trolig og at alt helse koster så hinsides mye. Japan ser bra ut :blush: Rike russere får vel behandling i utlandet de som kan.

1 Like

USA sitt problem er i stor grad fullstendig gjennomført for-profit i alle ledd.

Alle biotekselskaper satser jo i utgangspunktet på at de skal tjene enormt i USA av en grunn :slight_smile:

7 Likes

Kanskje da like greit å kutte ut fremmedord? :grinning:

1 Like

Grei utvikling på magasinene forrige uke. Ble vel importert 0,8TWH den uken og det hjalp jo på.

Gasslagrene fortsetter fantastisk utvikling og ser vel ikke ut til at en eventuell lengre kuldeperiode skal kunne være noen trussel mot forsyningen lenger.

I tillegg til god evne til omstilling må det vel sis at værgudene har hjulpet meget godt på og forsåvidt vist langefingeren til Putins plan om å skape energikaos i Europa.

Som en liten anekdote (eller noe slikt) kan jeg jo nevne at den høyst varierende strømprisen i desember og smartlading av bil gjorde at ladingen av ca 370kwt i desember kostet med nesten 20 kroner etter at strømstøtten er mottatt. Med elbil og smartlading kommer man veldig godt ut slik strømstøtten er utformet. Jeg ville vel endret den til å beregnes ut ifra en brukers gjennomsnittspris men det krever vel en del ekstra.

6 Likes

Enkleste hadde vært 90% støtte på alt over 70 øre, time for time. Ingen snittpriser, ingen “spekulering” av totalforbruk eller hvilket effektrinn man skal satse på.

2 Likes

Det er jo faktisk slik at dere som justerer forbruket etter timesprisen faktisk gjør det billigere å drifte strømnettet. Så selv om fordelen kanskje er litt drøy nå, så har det en verdi for samfunnet. Spesielt i svært kalde perioder, hvor effekten er et problem, så er det positivt at så mange som mulig har slik strømstyring.

8 Likes

Akkurat disse argumentasjoene fra myndighetene om strømforbruk sliter jeg med å få til å gå opp.

• Argumentasjonen er at man må flytte forbruket fordi nettet ikke tåler eller vil få problemer i fremtiden hvis man ikke flytter forbruket vekk fra toppene…
  • Hus og hjem har bare blitt mer og mer energieffektive med tiden.
  • Samtidig pusher man elbiler i stor skala som fører til ekstreme strømtopper i forhold til tidligere på nettene. Hvem i alle dager hadde strømpeaker på +10 kWt før man hadde elbil?
  • Samtidig som man messer om at man må få ned forbruket for å unngå massive investeringer i strømnettet… Pusher man milliarder inn for å øke eksportkapasiteten… Samtidig skal man elektrifisere store deler av sokkelen, bare for å brenne gassen i Europa. Og på toppen av dette igjen, fabler man om å etablere datasenter, kryptofarmer og batterifabrikker. Hvor alle har et stort strømbehov…

Man knekker ikke et strømnett av å bygge noe flere boliger eller at man starter en platetopp når man kommer hjem og skal lage middag. Men jeg vil tro man vil ha problemer når alle i nabolaget skal lade bilen sin midt på natten, hvor samtlige ligger opp mot maks effekt den billigste timen.

Man snakker om et strømforbruk hvor man passerer hva man vanligvis kjører på julaften… Hver gang man lader elbil, hele året.

Da kan man snakke om en samtidighetsfaktor som går rett ut vinduet.

11 Likes

Kan vi ikke bare nedlegge distriktene, flytte alle inn i høyblokker i byene, jobbe fra hjemmekontoret, forby biler og kun bruke offentlig transport, og så samtidig innføre enbarnspolitikk for å få befolkningskontroll?

Vil ikke det være det beste for planeten?

Eller, nest beste.

Beste er vel en verdenskrig.

5 Likes

Nei en skikkelig dødelig pandemi er bedre :slight_smile:

1 Like

Du må ikke, men gjør du det så kan du spare en del penger ved å gjøre det om du har avtale om timespot. Ellers har jeg ikke sett noe fra myndighetene hvor de anbefaler noe annet enn elbillading på natten, altså ikke type vaskemaskin og tørketrommel.

Det blir ingen ekstreme strømtopper av det, fordi da er det meste av industri og næringsliv stengt. Derfor er også nettleien 10 øre billigere på natten.

Det viktigste er ikke å få ned forbruket, men å få bort forbrukstoppene siden toppene kanskje står for 5% av forbruket. Man må altså øke kapasiteten i hele nettet for å klare toppene. Det blir som å bygge 8-felts motorvei inn til en liten by i Norge for å prøve å sikre seg mot at det ble kø i rushet.

Ingen milliarder som blir pøst inn p.t., men det er aktuelt å bytte kablene til Danmark når det når enden på teknisk levetid.

Sokkelen mener jeg bør elektrifiseres med flytende vindmøller. Uansett har det vært, og er, mer lønnsomt for AS Norge å selge gass og kjøpe strøm. Derfor har jeg hele tiden ment at det er viktig å få på plass gode støtteordninger, og da også for næringslivet.

4 Likes