Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Grei utvikling på magasinene forrige uke. Ble vel importert 0,8TWH den uken og det hjalp jo på.

Gasslagrene fortsetter fantastisk utvikling og ser vel ikke ut til at en eventuell lengre kuldeperiode skal kunne være noen trussel mot forsyningen lenger.

I tillegg til god evne til omstilling må det vel sis at værgudene har hjulpet meget godt på og forsåvidt vist langefingeren til Putins plan om å skape energikaos i Europa.

Som en liten anekdote (eller noe slikt) kan jeg jo nevne at den høyst varierende strømprisen i desember og smartlading av bil gjorde at ladingen av ca 370kwt i desember kostet med nesten 20 kroner etter at strømstøtten er mottatt. Med elbil og smartlading kommer man veldig godt ut slik strømstøtten er utformet. Jeg ville vel endret den til å beregnes ut ifra en brukers gjennomsnittspris men det krever vel en del ekstra.

6 Likes

Enkleste hadde vært 90% støtte på alt over 70 øre, time for time. Ingen snittpriser, ingen “spekulering” av totalforbruk eller hvilket effektrinn man skal satse på.

2 Likes

Det er jo faktisk slik at dere som justerer forbruket etter timesprisen faktisk gjør det billigere å drifte strømnettet. Så selv om fordelen kanskje er litt drøy nå, så har det en verdi for samfunnet. Spesielt i svært kalde perioder, hvor effekten er et problem, så er det positivt at så mange som mulig har slik strømstyring.

8 Likes

Akkurat disse argumentasjoene fra myndighetene om strømforbruk sliter jeg med å få til å gå opp.

  • Argumentasjonen er at man må flytte forbruket fordi nettet ikke tåler eller vil få problemer i fremtiden hvis man ikke flytter forbruket vekk fra toppene…
  • Hus og hjem har bare blitt mer og mer energieffektive med tiden.
  • Samtidig pusher man elbiler i stor skala som fører til ekstreme strømtopper i forhold til tidligere på nettene. Hvem i alle dager hadde strømpeaker på +10 kWt før man hadde elbil?
  • Samtidig som man messer om at man må få ned forbruket for å unngå massive investeringer i strømnettet… Pusher man milliarder inn for å øke eksportkapasiteten… Samtidig skal man elektrifisere store deler av sokkelen, bare for å brenne gassen i Europa. Og på toppen av dette igjen, fabler man om å etablere datasenter, kryptofarmer og batterifabrikker. Hvor alle har et stort strømbehov…

Man knekker ikke et strømnett av å bygge noe flere boliger eller at man starter en platetopp når man kommer hjem og skal lage middag. Men jeg vil tro man vil ha problemer når alle i nabolaget skal lade bilen sin midt på natten, hvor samtlige ligger opp mot maks effekt den billigste timen.

Man snakker om et strømforbruk hvor man passerer hva man vanligvis kjører på julaften… Hver gang man lader elbil, hele året.

Da kan man snakke om en samtidighetsfaktor som går rett ut vinduet.

11 Likes

Kan vi ikke bare nedlegge distriktene, flytte alle inn i høyblokker i byene, jobbe fra hjemmekontoret, forby biler og kun bruke offentlig transport, og så samtidig innføre enbarnspolitikk for å få befolkningskontroll?

Vil ikke det være det beste for planeten?

Eller, nest beste.

Beste er vel en verdenskrig.

5 Likes

Nei en skikkelig dødelig pandemi er bedre :slight_smile:

1 Like

Du må ikke, men gjør du det så kan du spare en del penger ved å gjøre det om du har avtale om timespot. Ellers har jeg ikke sett noe fra myndighetene hvor de anbefaler noe annet enn elbillading på natten, altså ikke type vaskemaskin og tørketrommel.

Det blir ingen ekstreme strømtopper av det, fordi da er det meste av industri og næringsliv stengt. Derfor er også nettleien 10 øre billigere på natten.

Det viktigste er ikke å få ned forbruket, men å få bort forbrukstoppene siden toppene kanskje står for 5% av forbruket. Man må altså øke kapasiteten i hele nettet for å klare toppene. Det blir som å bygge 8-felts motorvei inn til en liten by i Norge for å prøve å sikre seg mot at det ble kø i rushet.

Ingen milliarder som blir pøst inn p.t., men det er aktuelt å bytte kablene til Danmark når det når enden på teknisk levetid.

Sokkelen mener jeg bør elektrifiseres med flytende vindmøller. Uansett har det vært, og er, mer lønnsomt for AS Norge å selge gass og kjøpe strøm. Derfor har jeg hele tiden ment at det er viktig å få på plass gode støtteordninger, og da også for næringslivet.

4 Likes

Norsk olje og gass + Equinor sine mål kan ikke oppnås med vindmøller alene. Det må i tilfelle kombineres med batterier. Sannsynligvis går det ikke da heller. Kun elektrifisering eller karbonfangst virker relevant om målene skal nås.

1 Like

Hvilke tall for produksjon og forbruk av strøm på sokkelen er det du legger til grunn da?

Jeg legger til grunn at vindmøller må ha en viss GTG kapasitet i beredskap. Inverterne har ikke grid forming kapasitet. De må kjøre mot en GTG kapasitet med tilsvarende utslipp og tap i lavlast. De produserer variabelt med strøm - optimistisk 50% av full kapasitet i snitt over året.

Allerede her svikter det når kuttmålene er 55% i 2030 så hjelper det ikke selv om alle felt gikk på vindmøller. Matten går ikke opp.

Pluss:
Skalaen er for liten for leverandørene og Siemens Gamesa og Vestas er ikke interessert i å levere et lite antall møller. Man får ikke svar om man spør om 5 havvindmøller.

2 Likes

Ser nå for meg at man har kabler til land som alle vindmølleparker har. Produseres det mer strøm enn plattformene trenger går strømmen til land, er det for lite får man strøm fra land. Med tiden skal uansett de fleste installasjoner på overflaten fjernes, og da skal all strøm på land, med unntak av behovet fra bunnfaste produksjonsanlegg.

Økt behov for sikkerhet, i tillegg til dieselgeneratorene som de har, kan man også få med f.eks. individuelle kabler fra flere møller. Og skulle man av ulike grunner velge GTG som back up så er det vel ikke slik at de skal behøve å stå og surre og gå hele tiden?

Både Equinor og Aker er store innen vindkraft, så jeg kan garantere at om de hadde ringt så ville Siemens og hvem som helst andre tatt opp røret uansett antall.

Bør være gode nyheter for gassprisene, og etterfølgende strømprisene fremover for Europa.

1 Like

Jeg vet at aktører i bransjen har fått negative svar på små prosjekter uten tilknytning til land.

Aker er ikke Aker heller. Det er et utall forskjellige selskaper.

Tenker at Aker burde dekke det, men det er da Aker > Aker Horizon > Mainstream Renewable > Offshore Wind.

Om Aker Engeneering, Aker Solution, eller andre under Aker-paraplyen vil ha noen turbiner så tror jeg ikke det vil være veldig vanskelig selv om det aktuelle prosjektet ikke skulle være veldig stort.

For øvrig tror jeg ingen ville satt i gang et sånt prosjekt med bare 5 møller, men som du ser så driver Aker stort innenfor vindkraft, og det samme gjør Equinor som nettopp kjøpte lisens til en vindmøllepark på den amerikanske vestkysten, utenfor California.

Leverandørene prioriterer store prosjekter. En vindmølle på 15 MW kan dekke forbruket til enkelte platformer alene.

Med 4-5 store møller så har man dekket de fleste.

Det kan den ikke. Den kan under optimale forhold dekke store deler av behovet til en platform. Desverre er det nesten aldri optimale forhold.

De som tror vindkraft kan erstatte gassturbiner på platformer lever i en drømmeverden. Man må ha kraft fra land fordi man trenger kontinuerlig strøm. Vindkraft er desverre et håpløst sidesteg som koster fryktelig mye uten å løse noe problem.

6 Likes

Det er mye av og på. Her tysk havvindkraft i desember 2022. Det hjelper lite å doble eller triple mengden vindmøller når produksjonen er slik om det blir overproduksjon på maks.

Lagring i form av pumpekraft eller flytende co2 av konseptet til “energy dome” må ha mye for seg i kombinasjon med slike kilder.

Evt så velger man kraftkilder som faktiskt kan levere hele tiden og ikke kun når det er optimale forhold.

4 Likes

Med vindmøller til havs og kabler til/fra land så har man en løsning som leverer hele tiden.

Man har en elendig dyr og dårlig løsning.

Beste er gassturbiner på platformene. Kortreist gass og strøm.

9 Likes