Slik jeg har forstått det vil det ta 10 år å bygge det. Og så må jo alt planlegges i detalj. Så det ville bare vært en løsning på lang sikt. Sånt driver vi ikke med.
Men til og med Tyskerne forstår vel at man kan ikke sammenligne en kraftforsyning fra atomkraft med vindkraft! Vindkraft er linket til været og blir dermed kun et supplement.
Begrunnelsen du uttrykker hadde uansett vært litt mer logisk om det var nybygging av atomkraftverk det var snakk om. I Tyskland legger man jo ned allerede finansierte og godt fungerende atomkraftverk. Og det forsetter man med også etter man har lært at gassavhengighet fra Russland var et stort feilgrep!
Tyskerne har jo fortsatt kullkraft.
Og så har de Støre.
Jeg tror det er enklere å se dette, ikke som en konspirasjonsteori, men som ett folkekrav. Det er mange tiår med sterk motstand mot atomkraft, og de grønne - som er store i Tyskland - ble grunnlagt på motstand av atomkraft.
Man lar ikke småting som en krig eller energikrise komme i veien for å endelig få gjennomslag for ting man har krevd i 50 år - nedleggelse av atomkraftverk.
After the Social Democrats (SPD) and the Green Party won the elections in 1998, the government of Gerhard Schroeder (SPD) reached what became known as the “nuclear consensus” with the big utilities (in 2000). They agreed to limit the lifespan of nuclear power stations to 32 years. The plan allocated each plant an amount of electricity that it could produce before it had to be shut down. Because nuclear power generation can vary, the plan did not set an exact date for the complete phase-out. But in theory, the last one would have had to close in 2022. New nuclear power plants were banned altogether. The agreement became law in 2002 (Atomgesetz). Two plants (Stade and Obrigheim) were taken offline in 2003 and 2005. The opposition Christian Democratic Union (CDU) and its chairwoman, Angela Merkel, objected to the agreement, calling it a “destruction of national property” that would be revoked if the CDU came to power.
When the CDU/CSU won the elections in 2009 and formed a coalition with the Free Democrats (FDP), they extended the operating time by eight years for seven nuclear plants and 14 years for the remaining ten. This became known as the “phase-out of the (nuclear) phase-out” (Ausstieg aus dem Ausstieg). Some 40,000 people went to the streets in Berlin, to protest against this decision in autumn 2010.
At investeringsbanker ikke investerer i noe fordi det er uinvesterbart fordi politikerne som vinner valg har som krav at det skal nedlegges … gjør ikke at det er investeringsbankene som er primærårsak. De har kun reagert på det eksisterende politiske bildet som har vært der de siste tiårene.
Jeg tror at forklaringer basert på “onde kapitalister” er helt feil.
Jonas vil ikke vedkjenne seg slagordet «Nå er det vanlige folks tur!».
Det er altså vi som har hørt og sett syner.
Så nå skal det altså ikke være vanlige folks tur lenger.
At AP skal late som om de bryr seg om næringslivet samtidig som de skal samarbeide med SV om budsjett er bare tragikomisk
Det ironiske er at KrF er det som mangler for at det hadde blitt litt mer fungerende kompromisser…
Hehe, da vet man at det står bra til… når det er det som gjør lapskausen fullkommen mener eg…
Jeg syntes AP virker tannløse.
Ja, slipp Mdg og Rødt også inn i mixen, så skal du se det går bra dette
For meg fremsto det som åpenbart at politiet åpnet noen barrikader fordi de var for få politimenn. Da mener jeg bestemt standard prosedyre er å trekke seg tilbake til neste støttepunkt.
Det var på ingen måte for å ønske dem velkommen inn i hvertfall
Nå ble dører også åpnet. Og folk nærmest geleidet inn.
Mye som skurrer. Men det er jo også grunnen til at svært få har blitt dømt. Vanskelig å dømme noen for innbrudd når de blir ønsket velkomne av politiet.
Var det ikke også noe kontroverser om hvorfor beredskapen ikke ble økt i forkant også. Til tross for intel om et potensielt konfliktnivå. Var vel ikke akkurat mangel på grupperinger som gikk åpent ut å ville marsjere mot Washington. Tenker da Proyd Boys og andre ytre høyre grupperinger.
Liker spesielt denne:
Hvor er alle de andre som skulle bidra til denne dugnaden, sier Vestre på pressemøtet.
Sist eg sjekka var vel dette selskaper som opererer på bakgrunn å generere profitt… Er vel ingen som med viten å vilje går inn for å tape fortjeneste fordi politikerene har klart å kuke det til for seg selv.
Hele debatten rundt rollene til en del av politiet, er vel egentlig en avsporing dersom det brukes som argument for å unnskylde Trump og hans tilhengere?
Saken blir ikke mindre alvorlig om deler av politiet var på mobbens side eller på annen måte ikke gjorde jobben sin riktig?
Det kom vel et rundskriv fra FBI med fare for bråk, men ser ut som ingen ønsket å heve beredskap, hverken dems eller reps.
Og det er jo det vi gjør, vi gir langt over det som kan forventes. At folk ikke liker vi tjener penger på gass er vanskelig å klandre oss for, er ikke Norge som har kjørt idiotisk energipolitikk. Norge har også satt av milliarder til gjenoppbygning etter krigen.
Så, det vil da bli masse ledig plass på barneskolene rundt om i landet, mens alle ungdomsskolene må bygges ut for å håndtere 33% flere elever. I tillegg, så må du flytte masse lærere fra barneskolen til ungdomsskolen. Dette høres fantastisk dyrt ut og gevinsten er neppe målbar.
Hva med forslag som ikke koster skjorta i stedet?
Små endringer tenker jeg er det man kan prøve på. Finne små ting som ikke fungerer bra og rette dem. I dag finnes det lovverk om hva slags forpliktelser skolene har til f.eks. ekstraundervisning, uten at dette blir fulgt. Hva med å sette inn støtet der i stedet.
Neida, store reformer er greia. Det er ikke slik man driver på i det private. Der gjør man små, gradvise endringer.
Høres veldig konservativt ut altså Men enig i at det virker som for stor endring om alle skoler skal innføre dette på kort sikt, selv om det skulle ha ønsket effekt.
Dette er nok dog korrekt:
“– Får ikke god nok veiledning
– Det er åpenbart mange elever som ikke får god nok veiledning og rådgivning før de bestemmer seg for studiespesialisering eller yrkesfag. Jeg tror det bidrar til at færre velger yrkesfaglig studieretning, sier Sanner.”
Det er veldig gode betingelser i mange yrkesfag som de fleste elever ikke engang vet om, som flere garantert ville valgt om de visste hvordan mulighetene var. Men løsningen ville i mine øyne vært bredere rådgivning tidligere eller noe i den duren, eventuelt kampanjer som viser bredt hvilke valg man har som ung i Norge. På vestlandet f.eks. har de videregående skoler for å jobbe på båt hvor man kan gå rett inn i høyt lønnede stillinger som 20-åring, og da begynne å bygge karriere og formue lenge før mastergrad-folket er klare. Det har nesten ingen hørt om engang på østlandet.
Er mye å velge i, men kan godt hende informasjonen har blitt bedre enn da jeg gikk på VGS. Det begynner å bli en stund siden. Da hadde vi så og si ingen annen info enn erfaringer fra venner og kjente+forventninger i forhold til hvilket studieløp man ville gå.
Trump bad om at nasjonalguarden ble satt inn for sikkerheten. Pelosi avslo hans forespørsel.
Det verste er jo at det virker som politikerne tenker slik. Vi kan ikke bare foreslå forbedringer eller bevilge penger til det. Vi må ha store toppstyrte reformer som vi kan si vi har gjennomført!
Da burde man mao tilby mer veiledning og rådgivning. Ikke flytte ett skoleår fra barneskolen til ungdomsskolen. Sistnevnte vil suge masse ressurser ut av skolen i mange år.