Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Av en prisstigning på 5,3 prosent i 2021, utgjorde økningen i strømprisene hele 3,3 prosentpoeng (62 prosent), ifølge SSB. Og dette fortsatte med uforminsket styrke gjennom 2022.

Så uten den dyre strømmen, så hadde prisstigningen i 2021 vært 2% :stuck_out_tongue:

2 Likes

Slapp av, jeg er hundre prosent klar over at jeg snakker til lukkede ører når jeg snakker til de som snakker i mot. Stort sett folk som normalt ville betalt sånne som meg flere tusen kroner i timen for å få råd. Ikke så lett for de som gjerne mener mye, men vet veldig lite. Da er alt en jungel der ute :wink:

De politifolkene som eventuelt gjorde det, bør jo straffeforfølges mer enn noen andre. Man har jo lov å forvente mer av politi i slike situasjoner. Men det er uansett ikke uventet om det også blant disse politifolkene også fantes fanatiske Trump- tilhengere som ønsket mest mulig ut av situasjonen.

Det var vel nettop det AOC klaget på, at det sporet ble svært lite etterforsket, slik at man ikke viste grunnen til at sperringer ble fjernet og dører åpnet. Men 6 politifolk ble suspendert etterpå. Uten at det har vært veldig mye informasjon om videre straff.

Sansynligvis fordi man allerede hadde bygget et narrativ i media som ikke nødvendigvis passet med det man fant.

3 Likes

Hvis det er tolkningen din av Destiny så er det litt artig. Av de på venstresiden blir han kalt republikansk støttespiller, spesielt for å gi plattform til Lauren Southern, Nick Fuentes og en del andre som støtter Trump eller har mer ekstreme posisjoner innenfor forskjellige temaer som rase, religion og politiske ytterpunkter og på høyresiden har han blitt relativt godt mottatt av mange, selv om han argumenterer for og støtter det han mener er gode punkter hos demokratene, klarer han også å peke på det som er dårlig/han er uenig i. Ble blant annet bannet fra Twitter og Twitch for sine uttalelser i kontroversielle saker rundt noen av de mer politiserte skyteepisodene i USA de siste årene og trans-bevegelsen. Men han er vel for venstreorientert til å høres på? :stuck_out_tongue: Ved valg stemmer han på demokratene nå tror jeg, men stemte republikansk fram til han var rundt 22-23 år, og han arrangerte en dør-kampanje med mange i Georgia som var med på å få demokratene inn der. Synes han er spennende å høre om hvis man klarer å se forbi amerikansk tenkemåte. Tror ikke man klarer å finne så mange på venstresiden som er mer sentrumsnær i tankegangen enn han, spesielt i hvem han snakker med og temaene de tar opp, selv om humor og retorikk kan være litt teit, spesielt om man ikke er vant til hans stil. Anbefaler å se mer, kanskje debatter mot noen du er enig med, så kanskje han fremstår på en annen måte der. I hvert fall en av få som gjør noe av politisk aktivitet i tillegg til internett-debatt opplegget.

3 Likes

Der spørsmålet egentlig står på den fronten er hvor mye de skal undersøke ved bygging i forhold til kostnaden for slikt arbeid, samt kostnaden for å sikre mot absolutt alle scenarioer. Vi er langt ifra en slik prosess i Norge enda dessverre. Det kommer nok til å ta lang tid når det først blir satt ned et utvalg for å vurdere atomkraftverk sitt potensiale i norsk kraftmiks, samt lokasjoner for en slik løsning. Jeg vil ha det arbeidet i gang så raskt som mulig. Mohn-bedriften driver med forberedelser til det nå, som er flott. Igjen er det de private som baner vei, men politikerne gjør det ikke lett for dem hittil.

Poenget mitt ang. strømpris er mest det at et fysisk atomkraftverk kan gi Østlandet strømsikkerhet uavhengig av kabler, og at vi da kan både kutte dem uten risikoene for underskudd som nå er hovedargument for å bevare dem, og kan velge å utnytte dem ved massiv eksport om de skulle forbli. Det regjeringen har sagt er vel at de tror det ikke er mulig å dele opp markedene, men må se nærmere på det… :stuck_out_tongue: Som de nå gjør endelig. Men uansett vil strømprisene roe seg når krigen er over, så da er det bare CO2 avgiften som vil bli importert og føre til en minimumspris rundt 90-100 øre på norsk strøm når Europa importerer fra oss. For å komme lavere må strømproduksjon fra fossile kilder med CO2 avgift ut av miksen vår. Da må enten kabler kuttes (byråkratisk), ikke fysisk :stuck_out_tongue: eller eksporten må gjøres utenfor vårt eget kraftmarked, eller vi kan overstige eksportpotensialet i kablene. 1. og 2. av disse er “pennestrøk” i forhold til det 3. alternativet. :slight_smile:

Et enda viktigere moment å huske på er at det nå er strømkrise pga. vinterstid, som blir ganske redusert i omfang av at vi har en konge varmebølge i Europa nå, sammenliknet med f.eks. Russland som har en kuldebølge. Hadde det vært motsatt ville Europa vært i en mye dypere krise nå.

Politikerne kan være veldig glade for at det ikke er tilfellet, siden strømprisene i Europa blir relativt lave nå sammenliknet med hva forventningene var. Og når sommeren kommer vil det være lave priser i hele Europa(1kr/kwt ca.), så ikke lave historisk sett, men ok nivå, pga. CO2 avgiften. Litt usikker på om CO2 avgiften på gass endres nå som gass skal bli grønt, vet ikke.

Anyways, håper vi kan garantere for strøm i Norge igjennom atomkraft+vann med litt vind i stedet for vind+vann. Det ser vi allerede at ikke funker, spesielt så lenge kablene gir incentiv til å selge reservene våre.

5 Likes

Takk for et interessant svar!

Den største bøygen når det gjelder atomkraft, er vel egentlig psykologisk betinget? Det gjelder vel også som bakgrunn for Tysklands beslutning om å fjerne atomkraften…

4 Likes

Egentlig ikke, Tysklands beslutning om å fjerne atomkraft kommer av mange faktorer, men sterkest blant dem investeringsbankenes krav om å ikke gjøre atomkraft grønt fordi de selv ikke var investert i atomkraft enda, og hadde fulgt EUs ønske om full satsning på vind. De har gjort avtaler og lagt opp incentivene mot vind og investorene vil ikke være med på atomkraft. Dette er da investorene som driver pensjonsfond osv. Altså fond som er i det offentliges interesse.
Det er en del andre ting som påvirker beslutningen, men hovedvekten ligger på at de som sitter med kapitalen ikke ønsker en overgang til atomkraft før de har posisjonert seg, og de posisjonerer seg ikke før de må/er sikret at det blir satsing. Så det er en “ond” spiral i at ingen vil ta det første skrittet uten støtte fra andre siden. Det er også et problem at ulykken i Fukushima tiltrakk så mye oppmerksomhet, og grunnen til det er som du nevner den psykologiske biten. Frykt er så effektivt spredt på internett og derfor pusher mediene negative saker om atomkraft veldig sterkt, fordi cost/click er enormt god på de sakene sammenliknet med mye annet. Det fører igjen til en negativ spiral som styrer politikerne i det at frykt rundt atomkraft kan komme raskt om andre land gjør ting feil og får en ulykke. Selv om ulykken skulle være aldri så liten, blir mediaeffekten enorm.

3 Likes

Slik jeg har forstått det vil det ta 10 år å bygge det. Og så må jo alt planlegges i detalj. Så det ville bare vært en løsning på lang sikt. Sånt driver vi ikke med.

1 Like

Men til og med Tyskerne forstår vel at man kan ikke sammenligne en kraftforsyning fra atomkraft med vindkraft! Vindkraft er linket til været og blir dermed kun et supplement.
Begrunnelsen du uttrykker hadde uansett vært litt mer logisk om det var nybygging av atomkraftverk det var snakk om. I Tyskland legger man jo ned allerede finansierte og godt fungerende atomkraftverk. Og det forsetter man med også etter man har lært at gassavhengighet fra Russland var et stort feilgrep!

3 Likes

Tyskerne har jo fortsatt kullkraft.
Og så har de Støre.

6 Likes

Jeg tror det er enklere å se dette, ikke som en konspirasjonsteori, men som ett folkekrav. Det er mange tiår med sterk motstand mot atomkraft, og de grønne - som er store i Tyskland - ble grunnlagt på motstand av atomkraft.

Man lar ikke småting som en krig eller energikrise komme i veien for å endelig få gjennomslag for ting man har krevd i 50 år - nedleggelse av atomkraftverk.

After the Social Democrats (SPD) and the Green Party won the elections in 1998, the government of Gerhard Schroeder (SPD) reached what became known as the “nuclear consensus” with the big utilities (in 2000). They agreed to limit the lifespan of nuclear power stations to 32 years. The plan allocated each plant an amount of electricity that it could produce before it had to be shut down. Because nuclear power generation can vary, the plan did not set an exact date for the complete phase-out. But in theory, the last one would have had to close in 2022. New nuclear power plants were banned altogether. The agreement became law in 2002 (Atomgesetz). Two plants (Stade and Obrigheim) were taken offline in 2003 and 2005. The opposition Christian Democratic Union (CDU) and its chairwoman, Angela Merkel, objected to the agreement, calling it a “destruction of national property” that would be revoked if the CDU came to power.

When the CDU/CSU won the elections in 2009 and formed a coalition with the Free Democrats (FDP), they extended the operating time by eight years for seven nuclear plants and 14 years for the remaining ten. This became known as the “phase-out of the (nuclear) phase-out” (Ausstieg aus dem Ausstieg). Some 40,000 people went to the streets in Berlin, to protest against this decision in autumn 2010.

At investeringsbanker ikke investerer i noe fordi det er uinvesterbart fordi politikerne som vinner valg har som krav at det skal nedlegges … gjør ikke at det er investeringsbankene som er primærårsak. De har kun reagert på det eksisterende politiske bildet som har vært der de siste tiårene.

Jeg tror at forklaringer basert på “onde kapitalister” er helt feil.

13 Likes

Jonas vil ikke vedkjenne seg slagordet «Nå er det vanlige folks tur!».
Det er altså vi som har hørt og sett syner.
Så nå skal det altså ikke være vanlige folks tur lenger.

9 Likes

At AP skal late som om de bryr seg om næringslivet samtidig som de skal samarbeide med SV om budsjett er bare tragikomisk :slight_smile:

10 Likes

Det ironiske er at KrF er det som mangler for at det hadde blitt litt mer fungerende kompromisser…

4 Likes

Hehe, da vet man at det står bra til… når det er det som gjør lapskausen fullkommen mener eg… :grinning_face_with_smiling_eyes::laughing:

4 Likes

Jeg syntes AP virker tannløse.

4 Likes

Ja, slipp Mdg og Rødt også inn i mixen, så skal du se det går bra dette :rofl:

2 Likes

For meg fremsto det som åpenbart at politiet åpnet noen barrikader fordi de var for få politimenn. Da mener jeg bestemt standard prosedyre er å trekke seg tilbake til neste støttepunkt.

Det var på ingen måte for å ønske dem velkommen inn i hvertfall :stuck_out_tongue:

4 Likes

Nå ble dører også åpnet. Og folk nærmest geleidet inn.

Mye som skurrer. Men det er jo også grunnen til at svært få har blitt dømt. Vanskelig å dømme noen for innbrudd når de blir ønsket velkomne av politiet.

3 Likes