Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det kreves et stort antall personer å operere kraftverk i dag. Kraftverket Zaporizhzhia i Ukraina hadde f.eks. 6700 ansatte. Fordelen med å ha mange hundre kliss like kraftverk er jo at hvis du har jobbet ved en slik cluster, så skal det lite til for å få jobb ved en annen cluster.

Det er ikke slik at hvis du bygger noe modulært, så blir det automatisk mer vedlikehold.

Når du skal bygge ting over en hvis størrelse, så må det bygges on-site.

Dere kan lese om det her:

In comparison to existing reactors, proposed SMR designs are generally simpler, and the safety concept for SMRs often relies more on passive systems and inherent safety characteristics of the reactor, such as low power and operating pressure. This means that in such cases no human intervention or external power or force is required to shut down systems, because passive systems rely on physical phenomena, such as natural circulation, convection, gravity and self-pressurization. These increased safety margins, in some cases, eliminate or significantly lower the potential for unsafe releases of radioactivity to the environment and the public in case of an accident.

Enklere kraftverk med enklere sikkerhetssystemer høres lettere å vedlikeholde enn store monolittiske atomkraftverk med aktive sikkerhetsmekanismer.

2 Likes

Nei, prefab benyttes ofte ved store byggeprosjekter, nettopp for å spare tid og penger on-site.

Forsåvidt greit nok

  • Modular – making it possible for systems and components to be factory-assembled and transported as a unit to a location for installation.

Stort sett bedre å ha ting satt sammen på en fabrikk enn ute på en byggeplass.

Tenker bare basert på kjedereaksjonens potensiale i mindre mengder fuel at lavere volum for fuel gir mye mindre energi ut, men jeg er ikke såpass lærd i fysikk at jeg kan formelen for energi mot masse i små mot store reaktorer. E =mc^2 er jo lineær, men ville tro man får mindre og mindre optimale forhold for en kjedereaksjon ved mindre masse.

Ja, vi mangler en atomkraftverkenes Ivar Kamprad.

Det kan nok stemme ja. Hvis du leser artikkelen jeg linket til, så står det at drivstoffet ikke trengs å byttes så ofte i disse mindre reaktorene. Jeg ser ikke hvorfor dette er et problem dog.

Ye, jeg er i utgangspunktet mot alle forslag som ikke er et stort vanlig anlegg, helst en kopi av et eksisterende anlegg. Tror sjansen for å få igjennom et atomkraftverk faller ved å foreslå alternativer, spesielt nyere løsninger eller løsninger som ikke er testet enda. I teorien har vi rundt 30-40 alternativer som ville fungert, men de andre tenker jeg kan sees på når man først har fått etablert atomkraft som en løsning Norge bruker. F.eks. Sverige ville jeg tenkt dette passer for, siden de allerede har tre atomkraftverk som produserer ca. 30% av deres strøm.

1 Like

Good luck å få bygget noe etter 20-40 år gamle tegninger.

Finland sitt atomkraftverk tok eeevigheter å bygge. Frister ikke å bygge flere slike one-offs?

Frister meg ^^ Vi kan f.eks. spørre disse om bistand: Vil bygge seks nye anlegg for kjernekraft - Tu.no
Nytt atomkraftverk godkjent i Storbritannia | Finansavisen
Frankrike vil bygge nye atomkraftverk - Tu.no
Storbritannia bygger atomkraftverk – E24

1 Like

Om vi først skal bygge et atomkraftverk her i Norge så kan jeg garantere at vi kommer til å prøve å finne opp hjulet på nytt.

2 Likes

Europas største atomkraftverk

550 mål er gjerdet inn med stålnetting og piggtråd

Som er bittelite, 750 ganger 750 meter. Tar ikke plass i det hele tatt!

Alle de du snakker om der har vel ikke bygget et atomkraftverk på 30+ år? Tyskland sine tre nyeste, som fortsatt er i drift er fra 1982 hvis jeg husker rett. Dvs for 40 år siden.

Kostnadene ved å bygge disse vanvittig komplekse atomkraftverkene som er mer eller mindre one-offs, er så store at jeg har mer troen på at de klarer å designe SMR atomkraftverk som kan fabrikkbygges som blir konkurransedyktige. At disse er enklere og kan bruke passive sikringsmekanismer gjør også at de nok vil være tryggere.

Ye, men de bygger dem nå/straks, de kan bistå oss :slight_smile: Anyways, så dette klippet for første gang nå. Heftig å se det så deltajert. Det ble kanskje publisert tidligere, har bare ikke sett det selv før: «Helge Ingstad»-rettssaken: Lydloggen på tankskip spilt av i retten: – Warship? Fucking hell! – NRK Vestland

1 Like

Hvis jeg først skulle hatt noen til å bygge for oss, så hadde jeg nok gått for samme løsning som finnene. Olkiluoto Nuclear Power Plant - Wikipedia

Det prosjektet startet i 2005 og var planlagt ferdig i 2010, men kom først i skikkelig drift i desember 2022. De har mao feilet i neste 12 år, total byggetid nesten 18 år, så de hadde kanskje bare brukt 10 år andre gang, mens britene og franskmennene sikkert bruker 18 år som finnene :stuck_out_tongue:

Kina begynte å bygge i 2008 og begynte i drift 2018, men var ute av drift i et år fra 2021 til 2022.

Nei, jeg har virkelig mer tro på at hvis verden skal skalere opp byggingen av atomkraftverk, så må man over på SMR. Som de driver på nå, så er det altfor mye “mekk”.

1 Like

Tidligere var den politiske kampen sånn høyre eller arbeiderpartiet. Nå handler det vel mer om woke eller ikke woke. Da er ikke Støre så værst. Han bare later som han er woke. Han er tross alt en politiker fra venstresiden. Men får vi en virkelig woke statsminister, da er faren på ferde. Jeg tåler helt fint at den andre siden har makta når det er sånn noenlunde fornuftig tankegang bak, selv om jeg er uenig. Og det medfører at i hvertfall noen får fordeler, selv om det ikke er meg.

Woke er vel når folk lukker øynene for realiteten, lager sin egen sannhet og bare gunner på. Totalt frakoblet normale vitenskaplige og rasjonelle tankerekker.

4 Likes

Jeg jobber på båt og det er langt fra lukrativt. Ungdom burde blitt frarådet dette yrket såfremt ikke betingelsene bedres betraktelig.

2 Likes

Kanskje vi skulle satse på en profesjonell hær ala:

PS: bare tuller litt da, ikke klikk nå

5 Likes

De som fortsatt er interessert i strømpolitikk bør lese denne:

3 Likes

Du er vist transphobic om du ikke vil date menn som kler seg ut som damer og sansynligvis trenger mental hjelp.

5 Likes

En morsom video da, lo godt av det siste eksemplet. :cowboy_hat_face:

Interessant innlegg om " de gode" på venstresiden.

6 Likes