Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

økonomiprat i USA :sweat_smile:

1 Like

Hus fra 2008 som trekker 5500 kwt i desember? Har et hus på 170 m2 fra 1995 som trakk 3500 kwt. Kjøpte varmepumpe i år da, fordi strømprisen var så høy. Vi er også tre barn og to voksne.

Jeg sliter litt med sympatien merker jeg. Med et såpass nytt hus, så burde han jo ha brukt mye mindre strøm enn meg. Ikke mer. Hvis han ikke har varmepumpe, så er det en rimelig åpenbar løsning. Tenker jeg sparer rundt 8000 kwt i året, eller rundt 16000 kr i året. Kostet ca 35k ferdig installert. Med 10 års levetid, så går jeg 125k i pluss på varmepumpen. Høyst sannsynlig varer den lengre enn ti år.

5 Likes

Har en 12 år gammel varmepumpe, den varmer som bare det, selv på kalde dager.
Jeg bor i Finnmark, her er det ganske kjølig til tider :stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

7 Likes

En eldre modell som er dårligere enn den jeg kjøpte gir 2,2x tilbake selv ved minus 22. Her ligger det stort sett mellom +5 og -15 vinterstid. Ligger vel rundt 4x rundt null.

Hvor kaldt blir det det du bor? Ikke så ille ved kysten, men innenlands blir det vel minus 50. Da blir vel effekten heller laber. :sweat_smile:

Det morsomme er jo at for å få varmen ut i resten av huset, så må det være godt og varmt i stuen. Så synd :joy:

1 Like

Tror ikke de mobile atomreaktorene dere har oppe i finnmark er tilgjengelige for oss dødelige i sør.

Er ofte 20 minus eller mer, kan bli mot 30 minus her, men sjelden.
Bor midt mellom kyst og vidde, så vi slipper den verste kulda og de verste vinterstormene.

3 Likes

image
Godt stedsvalg som jeg nevnte tidligere :slight_smile: Jeg ville foretrukket indre oslofjord, men her er også samme konsept. Håper dette i det minste får en del prosesser i gang! Norsk Kjernekraft AS vil bygge kjernekraftverk i Halden – E24

3 Likes

Ser en fyr kommentere på artikkelen:

Lett å si “trenger ikke subsidier” om et type kraftverk som aldri er bygget i verden enda. Ja, mange små modulære anlegg på tegnebrettet, men “proof is in the pudding”. Bygg og bevis.

Men Norge skal definitivt ikke være en prøvekanin for helt ny type anlegg, som antagelig får store overskridelser under bygging og blir verdens dyreste kraft når anlegget står der om 10-20 år.

Billig sol, vind, vann og energilagring i våre vannmagasiner er det vi trenger mer av.

Han glemmer at dette er et privat prosjekt som eksplisitt sier at de ikke ønsker seg offentlige subsidier. Mao, dette prosjektet risikerer kun pengene til investorene.

Han har et poeng i at det ikke er bygget noe særlig med små modulære atomkraftverk, men så virker det samtidig som de har tenkt å bruke seg av tech som andre driver å utvikler.

Number of global small modular reactor projects 2022, by capacity and status. Three small modular reactors (SMRs) were operational in 2022 , located in Russia, China, and India. Three more were under construction, while 65 SMRs were still in the design stage. Most of them had a capacity of between 100 and 300 megawatt

Konseptet med disse SMR-ene er at de skal ha enklere design enn dagens reaktorer, med passive sikkerhetsmekanismer.

Current status of SMRs

In practice, the implementation of SMRs has been on hold for years. Since SMR projects are not standardized, and designing and licensing processes are country-dependent, new reactors would not be operative before 2030. The estimated capital costs for SMRs are proving to be unexpectedly high: SMRs’ levelized costs of electricity (LCOE) could be over 100 U.S. dollar per megawatt hour compared to around 30 U.S. dollars for solar and wind energy.

Jeg tror tanken er å følge et slikt prosjekt som er i designfasen nå og som kommer online i 2030. Så burde det gå an å få en fabrikklaget slik reaktor levert og installert i løpet av relativt kort tid (5 år).

Mao, jeg tror ikke disse har tenkt å putte så mye penger inn i noe prosjekt i utgangspunktet, de har tenkt til å først skaffe seg de nødvendige tillatelser, når det er på plass, gjøre klar byggeområdet og så få en ferdigbygget SMR levert, klar til å sette opp.

Halden er forresten en logisk lokasjon, ettersom det er ett av to steder hvor det var reaktorer i Norge og dermed også kanskje noe kompetanse.

2 Likes

Dette er forholdsvis redundant, da alle anleggene som bygges må være 99,99% sikre uansett. Kontrollstaver i seg selv er en passiv sikkerhetsmekanisme. Hovedfordelen er at de er lettere å finansiere pga. mengden kapital man trenger, men effekten blir der etter, så det politiske arbeidet med å få godkjenning til en atomreaktor er potensielt mer per kwt enn ved et større anlegg. Men kanskje også sjansen for å få til et mindre anlegg er større. De har nok vurdert dette opp mot hverandre basert på responsen hittil.

SMR er lovende, men selskaper fra både USA og Sør-Korea eksporterer ferdige design for moderne atomreaktorer av stor størrelse som jeg tror kunne vært like egnet i Norge og som har helt overkommelige priser. Disse er også validert i bruk. Et stort kraftoverskudd hadde også mettet alle eksportkablene og kunne latt oss bruke mer av vannkraften som et regulerbart batteri der vi eksporterer mye mer kraft enn i dag. Da hadde det heller ikke vært noe problem å bygge flytende vindkraftverk med utenlandskabler slik at de prosjektene også er mer lønnsomme. Disse atomkraftverkene kan sannsynligvis operere i 80-100 år og vil når de er nedbetalt bli rene pengemaskiner for staten som eier. Mulig det hadde vært nødvendig å bygge enda flere utenlandskabler for at dette skal være lønnsomt fra første stund, men dimensjonerer man med et stort nok kraftoverskudd så er ikke det noe problem.

3 Likes

Dagens atomanlegg består typisk av 2-4 reaktorer på 1000 -1400 MWe. Et SMR anlegg vil typisk bestå av 2+ på 300 MWe hver. Hvis du vil ha høyere effekt, så bygger du flere SMR-er. Det kan godt bli 10+ på ett kjernekraftverk.

2 Likes

Kablene vi har kan eksportere 45 TWh, vi har bare 5-25 TWh overskudd. :stuck_out_tongue:

Men da kommer som alltid spørsmålet. Om målet er å være kostnadseffektiv, vil 10x SMRer koste mer eller mindre enn 3x vanlige reaktorer?
Veldig komplisert å besvare, og tror man nesten ikke kan vite det før det er gjort, men tror fortsatt SMRer er et villspor som vil hindre muligheten for bygging. Hovedsakelig fordi det er for nytt. Håper jeg tar feil.

1 Like

Det som ble bygget i Finland tok 18 år å få online. Jeg tenker at problemet var at du har et one-off prosjekt med 2000 arbeidere fra 75 nasjoner. Det må være et helvete å få på plass. (OL3 ble bygget i Finland)

Jeg tenker det da må være bedre å ha en fabrikk med et fast team med folk som bygger en og en prikk lik reaktor, med deler masseprodusert fra faste lokasjoner. Denne kan så skippes og så settes sammen av et tilsvarende team, som har satt opp akkurat samme reaktor flere ganger.

ref: http://www.eurodetachement-travail.eu/synthese/doc/atelier_construction_Varsovie/OL3/OL3_Nina.pdf

3 Likes

Den finske reaktoren er så vidt jeg skjønner den første av et nytt design så det forklarer sannsynligvis mye av forsinkelsene. Det samme gjelder vel også nye Hinkley Point i England? Det er nok helt kritisk at man velger den rette leverandøren med det rette designet og dette må være bygd og i bruk fra før.

2 Likes

Hva tenker du hvis de bygger et tradisjonelt kraftverk, med litt gammel teknologi, og får det opp ila. 7-10 år, og så produserer strøm til mye av østlandet+ en del eksport i 30-40 år og samtidig legger grobunn for flere anlegg, metoder og forsøk på ny teknologi? Det ville jeg sett på som et utrolig stort framskritt, og en kjempesuksess. Ser på situasjonen litt som når man dater en jente. Første kosestund kan kreve mye å få i stand, etter det går det helt av seg selv. :stuck_out_tongue: Her er politikerne dog veldig kostbare av seg. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Finnene brukte 18 år. Hvis vi klarer det på 12 år, så hadde det vært godt jobbet. Ikke umulig det tar oss 18 år også.

Godt mulig det tar mer enn 10 år. :slight_smile: Når vi kan bruke milliarder på å gjøre regjeringskvartalene fine, så kan vi kaste bort litt ressurser på at ting potensielt går tregere enn planlagt med atomkraft. Men å ikke begynne er worst case.

2 Likes

Joe Rogan, Jordan Peterson og Andrew Tate. Flere enes om at disse er farlige forbilder. Likevel har de mange tusen fans. Hvorfor?

Merkelig sammenblanding :roll_eyes:

3 Likes

Hitler hadde også mange tusen fans. Folk med sinnsyke ideer som er karismatiske nok får mange tusen fans. Ingenting nytt med det sånn egentlig.

1 Like