Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Skjønte ikke helt den kommentaren.
Kraftoverskudd generelt bør vi jo ha helt uavhengig av utenlandskabler og ikke. Og utbyggingen bør jo definitivt samordnes mye bedre da jo mange ting må på plass for at man skal få en helthetlig løsning som faktisk dekker alle behov.
Ekstremt enig i denne:
“– Vi trenger en plan fra regjeringen med klare mål for ny kraftproduksjon, nettutvikling og energieffektivisering frem og 2030 og videre, samt hvilke politiske tiltak som kreves for å lykkes.”

Jeg vil vel ha med kraftlagring (feks. pumpekraft) som et punkt også da jeg tror det vil bli viktig å kunne lagre overskuddskraft når det feks. blåser som mest.

2 Likes

Heh, som om ikke høyresiden har problemer med kalkulatoren :crazy_face:

3 Likes

Men det krever naturinngrep, man må jo bygge rør for pumpeanleggene. Hvis det blir seriøse planer om dette så kommer vi garantert til å høre fra samer og/eller naturvernsorganisasjoner at disse rørene er til hinder for lemen i parringssesongen, eller liknende argumenter.

Vi hadde nettopp åtte år med høyre-regjering, det er vanskelig å legge skylda på venstresida alene. Langsiktig planlegging i energipolitikken har manglet lenge.

8 Likes

Mange som motsetter seg alle former for naturinngrep, bortsett fra når de selv skal bygge seg hytte selvsagt.
Pumpekraft skal kunne bygges uten veldig store inngrep og de vil jo måtte ligge i et område hvor det allerede er gjort større inngrep. Greit å ta hensyn men tror vel ikke man skal legge seg på en linje hvor det må være null motstand for at ting skal kunne gjennomføres.

3 Likes

Du missforstår. Dette er resultatet av langsiktig planlegging. Det er jobbet aktivt FOR disse kablene og dette scenarioet i MANGE år.

https://www.norli.no/boker/skjonnlitteratur/krimboker/mafiela

Denne boken tok opp temaet i 2016. Dette er villet og ønsket politikk.

11 Likes

Mulig ordleggingen “God langsiktig energiplanlegging har manglet” ville truffet bedre. Jeg er helt enig i at dette nok er villet politikk fra noen ja, men jeg tror det er mye uvitenhet og nyttige idioter også.

4 Likes

tøffe tider i :uk:

3 Likes

Jeg mener du misforstår. Den langsiktige planleggingen på dette området har vært mangelfull helt uavhengig av kabler eller ikke.
Kablene er da bare en liten del av det komplette bildet.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

5 Likes

“Vår statsminister forklarer dyrtiden med krigen i Ukraina. Krigen er grusom, og er en utløsende faktor, men den egentlige årsaken ligger i avtalene, «ordningene», lovene, reglene og standardene som Norge høyst frivillig har vedtatt, samt i aktørenes kartelloppførsel som den tafatte konkurranselovgivningen ikke makter å forhindre.”

“Fordelen ved Norges billige strømproduksjon gikk tidligere til norske husstander og virksomheter i form av lave strømpriser. Nå flyter strømmen fra land med lave priser til land med høye priser, og den sterkt økte fortjenesten går til produsentene som har lavere kostnader enn marginkostnaden, og gevinsten som skyldes prisforskjeller mellom landene deles mellom nettselskapene i eksportlandet og importlandet.”

" Gjennomsnittlig pumpepris på bensin og diesel var i november 2022 23 kroner pr. liter, og råoljeprisen lå på 93 dollar pr. fat. Vi hadde denne råoljeprisen også i november 2007, september 2008, oktober 2010 og november 2014, men gjennomsnittlig pumpepris for disse periodene var bare 12 kroner og 70 øre."

9 Likes

Inflasjonen skyldes massiv pengetrykking over tid. Lockdown var det som satte pengeberget i bevegelse.

1 Like

Project Veritas er scam. De lever av å klippe ting ut av context på verst mulige måte så det høres ut som det de ønsker det skal være. Ville aldri stolt på noe de la ut. De er tatt for det utallige ganger hvor folk har hatt tilgang til alternative fulle klipp eller liknende. Dropp dem som nyhetskilde sier jeg, hvis ikke ønsker man å bli forledet.

6 Likes

Helt uenig. Project Veritas gjør en viktig og god jobb. Samme som Brennpunkt på TV2 om eldreomsorgen f.eks.

De er også utsatt for en svertekampanje fra etablerte medier og politikere. Som er de project Veritas avslører…

5 Likes

Ok. Hvem i dine øyne skal man stole på da?

Var en sak her som jeg postet hvor han fyren her hadde brukt 5500 kwt i desember. Syntes det var latterlig mye. Noe som stemte, ventilasjonsanlegget var i stykker, så varmegjenvinningen fungerte ikke. Balansert ventilasjon sparer rundt 5-6000 kwt året vs avtrekk. Tipper at han i stedet bruke 5-10k ekstra kwt. Anlegg med balansert ventilasjon bytter ut mer luft enn man typisk hadde gjort.

… Fyren burde fortsatt få seg varmepumpe da. Hvis han ikke liker latterlige strømpriser.

Her syntes jeg også journalisten gjorde en dårlig jobb i starten, for det var rimelig åpenbart at det var noe feil her…

3 Likes

Helt enig i at Brennpunkt gjør en god og viktig jobb, men det er faktisk et program på NRK, ikke TV2.

Har heller ikke sett at de utsettes for en svertekampanje fra etablerte medier og politikere, men dette kan du sikkert utdype, siden det er disse project Veritas avslører?

2 Likes

Faktisk.no, NRK og New York Times så klart :joy:

Fra spøk til alvor: om ikke man skjønner at man må konsumere kritisk fra ulike kanaler i dagens informasjonskompleks, så er man ute å kjøre.

Ingen tvil om at PV er høyreorientert og med en dels brokete historien. Det er heller ingen tvil om at flere at opptakene deres gir innblikk i viktige, gjerne fordekte, temaer.

Ser ikke hvordan dette klippet tilsynelatende skulle vært grovt manipulert. Utsagnene snakker i alle tilfelle nok for seg selv. Det beviser ingen ting, samtidig som det er forstyrrende å se folk fra innsiden gi uttrykk for den kynismen man burde være innforstått med at driver store deler av pharma.

6 Likes
7 Likes

To av de værste bransjene i verden. Men neeeida vi angriper oljebransjen i stedet :roll_eyes:

4 Likes