Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Dette gjelder ikke bare de med skjerm, men biler hvor det er knapper osv man ikke kan føle seg fram til. Som dessverre er vanlig. På min bil, så er vifte knappen helt ubrukelig små.

Ser den. Men knapper og brytere kan man i vert fall normalt betjene i blinde. I motsetning til skjerm!

Dette forklarer faktisk regjeringens politikk på en god måte: inflasjon gir ulikheter som øker, truer jobber, gjør det vanskelig å planlegge, og går ikke over av seg selv.

image

Men er “økte ulikheter” problemet? Eller er det økende fattigdom, og at de vanskeligstilte sliter mest? Fordi hvordan man snakker om ett problem, og tenker på ett problem, vil faktisk i svært mange tilfeller også definere hvordan du løser problemet. Har man jobbet med litt avanserte prosjekter har man sikkert gått i denne feilen mange ganger, jeg har i hvert fall gjort det: du definerer problemet feil, og designer derfor en løsning som løser problemet du har definert, men ikke de faktiske problemene på en god måte. Man forstår først de faktiske problemene og oppgavene som skal løses når du får definert dem korrekt, og deretter kan du lage gode løsninger.

Fordi presse og venstresiden har nå falt totalt for ideologien om at “økte ulikheter” er problematisk, så er det faktisk problem nummer 1 for denne regjeringen (hvis jeg tror på intervjuet i artikkelen). Første og viktigste ting som tas opp - at ulikhetene øker.

Men, hvordan får fattige det dårligere ved at forretningsfolk med formue OGSÅ får det dårligere? Hvordan forbedres vilkårene for de som ikke får ting til å gå rundt med dagens strømpriser, rentenivået, inflasjon ved at man skattlegger de som lykkes og har formue hardere - så hardt at man ødelegger næringslivet og flere og flere rømmer landet?

Jo, ved å ha blind tro på at “økte ulikheter” er ett samfunnsproblem. Og løser man det ved å straffe de velstående så … blir fattige folk lykkelige? Hvor er logikken? Den finnes ikke, dette handler om blind tro på en ideologi om at “ulikheter” er negativt. Ved å straffe de som lykkes, så tror man at man samtidig hjelper de fattige. En liten realitetsorientering her … dette er kun propaganda.

Hvordan hjelpe de fattige, de som ikke får det til å gå rundt i dagens samfunn?

  • Øke støtten til flyktninger, asylsøkere. Dette er det viktigste tiltaket som kan gjøres, med tanke på at vi vil ta i mot enorme summer asylsøkere i fjor, i år, og potensielt framover så lenge det er krig i Ukraina. Dette gir enormt mange flere fattige som (midlertidig?) nå er en del av det norske samfunnet.
  • Makspris på strøm opp til en viss sum per person bosatt på en adresse i henhold til folkeregisteret, eventuelt at staten betaler strømkostnad opp til en viss sum per boenhet (staten tar regningen for første 1000kr- per måned?). Eller andre tiltak som spesifikt gjør at staten tar mer av kostnaden for energi for lavtlønte men ikke for alle. Finnes sikkert smartere løsninger.
  • Øke trygdesatser, spesifikt for barnetrygd, uføretrygd og minstepensjonister.
  • Lavere skatter for de med månedsinntekt under 30 000kr (ca 12%, øker du til 35 000kr dobles antallet som ville nyte godt av det til ca 24%, og ved 40 000kr er det nesten 40%).
  • En rekke andre åpenbare tiltak som rettes mot lavtlønte, folk med dårlig råd som sliter, osv. Gidder ikke skrive for mye.

Men hva er prioriteringen til regjeringen? “Økte ulikheter.” Og det er jo faktisk mye enklere å gjøre noe med - ved å ta tak i problemet slik det er definert fra motsatt side.

Fokuset er på å ødelegge for “de slemme rike” fordi de har helt sikkert skyld i at vanlige folk sliter. Tross alt, du må jo være ond for å lykkes og bli rik, du har grovt utnyttet vanlige folk og er en slem og ond kapitalist fy skam! Sånne folk vil vi ikke ha her i landet.

Jeg tror regjeringen genuint ikke forstår hvorfor de får så dårlig oppslutning når de jo har gjennomført kampen mot ulikheter såpass bra. De går jo hardt ut mot de slemme rike. Laksebaroner. Eiendomsbaroner. Strømbaroner. Finansfjotter. Barnehagebaroner. Adelen skal tas, det er både pressen og regjeringen med på, for ulikhetene må jo bekjempes. Logisk nok?

Men har det falt dem inn at i realiteten spiller det ingen rolle om vi har 0, 1, 10, eller 100 Røkke-folk i Norge, det som betyr noe er at om man forbedrer økonomien og livskvaliteten til folk flest? Og om ulikhetene minsker fordi man skattlegger alle rike så hardt man kan, eller gir faen - det påvirker ikke folk flest? Det viktige er … hva har du (regjeringen) gjort for meg (og min familie) i det siste? Og hvis svaret er “ingenting, ting blir dårligere” - har du da lykkes med å hjelpe de som sliter, fordi du jager de slemme rikingene til Sveits?

Her har AP forberedt seg supergodt på å forklare dagens situasjon, hva deres prioriteringer er, og på enklest mulig måte forklare regjeringens politikk og hva de har fokus på. Og, det de gjør gir nå mer mening. Fordi - de har ikke prioritert “folk som sliter” eller “fattige” - de har prioritert å bekjempe forskjellene. Ja, for dem er nok det å hjelpe vanskeligstilte en del av det, men er det det viktigste? Ut fra pressedekningen og min forståelse av regjeringens politikk så kan jeg ikke se at det å hjelpe de som har det vanskeligst er prioritert skyhøyt - når jeg tenker på de større endringene som gjennomføres, er ikke det skattlegging av rike? Tetting av skattehull? Skattlegging av vannkraft, laksebaroner, og som i Oslo - forsøke å få nedlagt private selskaper som jobber med offentlige tjenester innen barnehager, barnevern, og helseomsorg? Og strømstøtte til alle? Men hvor er de store pakkene og endringene som ikke hjelper alle, men kun de som virkelig sliter?

Mitt syn: AP burde legge om taktikken totalt, og ha fokus på:

  • Vi er for arbeidsfolk, og da må også arbeidsgivere ha det bra. Styrke arbeidsfolks rettigheter, men slutte med hatefull retorikk mot bedriftseiere uansett formuens størrelse. Det kan Rødt og SV drive med.
  • Vi skal hjelpe de vanskeligstilte, her er en rekke tiltak for de som ikke lykkes i dagens samfunn.
  • Superduperextrapakke for asylsøkere/flyktninger fra Ukraina pga dagens spesielle situasjon.

Da tror jeg oppslutningen om AP spesielt vil snu opp. Men, kan de snu, og legge vekk fokuset på “ulikheter” og “de slemme rike som sikkert har skylda” ? Jeg tviler :slight_smile:

ps: jeg har mine bias, og dette er ett finansforum. Men setter pris på om noen som støtter AP kan plukke dette fra hverandre så jeg får bedre forståelse for hva sittende regjering gjør som virkelig er superbra for de som sliter mest i dagens samfunn.

10 Likes

Ikke hvis knappene kjennes prikk like ut! Tesla har stemmestyring via en knapp på rattet. Har ikke testet den selv da.

Er det jeg mener når jeg sier de ikke har med seg kalkulatoren i sine beslutninger. De mangler løsninger på problemene de identifiserer, som f.eks. at det er flere fattige, fordi de ikke fokuserer på å faktisk hjelpe fattige. De fattige trenger flere jobber, mer verdiskapning, mer boligbygging, flere innganger til arbeidslivet osv. Flere muligheter. Disse mulighetene fjerner de nå en etter en. Både med bemanningsforetak nekt, boligbygging-nekt, utflyttende jobbskapere og høyere arbeidsledighet (i hvert fall forventet). Samt inflasjonen som de lavtlønnede ikke klarer å få til lønnsoppgangen som skal til for å stå imot. Alt gåt mot sin hensikt om å gjøre landet bedre for fattige. Om noen enkeltpersoner blir rike, so what? De pengene er som regel 95% investert i næringslivet og resten brukes på arbeid og produkter andre kan tjene på. Nå er mye av det arbeidet flyttet til Sveitsiske bedrifter i stedet for norske. Konsekvensene får vi dessverre bare se i sakte film, og Støre er nok langt ute av regjering før det verste inntreffer. :confused: Staten bør endre momsen på strømregningen så den også blir redusert tilsvarende strømstøtten. Motbydelig at man må betale 25% på totalbeløpet uten strømstøtte, så trekkes strømstøtten bare fra selve beløpet for strømmen, ikke fra momsen.

5 Likes

Dette er feil. Løsningen er sikkert slik fordi noen steder i landet er strøm uten moms.

Strøm, Strømstøtte | Seks myter og fakta om strømstøtte.

2 Likes

Ehh, ja? Er det bare boomers og bygdefolk som frekventerer dette forum?

6 Likes

Blir nok hyggelig å sitte i regjering hvis dette er historiene vi skal lese kontinuerlig det neste halve året, og de ikke setter inn noen målrettede tiltak.

Men mange kommer til matutdelingene etter å ha søkt hjelp hos det offentlige hjelpeapparatet. Veiledere ber klienter oppsøke frivillige hjelpetilbud, går det frem av rapporten.

Fafo-forskerne har intervjuet ansatte, frivillige og hjelpemottagere ved Frelsesarmeens matutdeling i Oslo, Drammen og Sarpsborg.

Både folk som mottar hjelp og ansatte forteller at Nav henviser personer i økonomisk krise til Frelsesarmeens matutdeling.

Får større tiltro til styrende makter på denne måten :slight_smile:

5 Likes

Men de skriver at “alle” gjør det. Det er så vanlig at det er unormalt om du ikke tar kokain. Så vanlig tror jeg ikke det er på vestlandet, som jo har to av de største byene i Norge. Her i byen er det fortsatt kø i baren…

Jeg føler mer at det er vennene til Sofie Elise som skal ufarliggjør kokain og gi støtte til henne ved å si at “hallo alle gjør jo dette”. Men jeg tror at det er mer de miljøene hun henger i, at det er vanligst.

3 Likes

Jeg har ikke sjekket, men jeg antar offentlige ytelser, som vanlig, ikke følger inflasjonen. Det er helt håpløst.

2 Likes

Knappene i midtkonsollet tror jeg nok de fleste også ser på når de skal velge de. Det beste er jo det som kan styres fra rattet.
Men knapper tar fokus relativt kort tid så slik jeg ser det langt mindre farlig enn disse skjermene. Jeg har blitt veldig bevist på å prøve å minimalisere bruken av skjermen i min bil og kun gjøre en operasjon/trykk av gangen og få meg trafikken mellom operasjonene/trykkene hvis jeg absolutt må gjøre noe der. Er jo veldig mye av funksjonaliteten som man må innom skjermene for å ordne i nye biler. Noe av det jeg synes er verst er lister man skal scrolle i. Det tar ofte for lang tid.
Er ikke lange tiden man trenger av uoppmerksomhet for at ting kan skje. Fått meg et par vekkere men heldigvis aldri kommet ut for noe.
Mer av funksjonaliteten bør nok flyttes til skjermen foran rattet eller i HUD. Skjermene midt i bilen er ikke bra for sikkerheten.

5 Likes

Ja, jeg ser egentlig ikke den store forskjellen i å se på mobilskjerm eller en skjerm til høyre i bilen.
Det beste er HUD. Da får du avgjørende informasjon uten å flytte blikket fra veien.

2 Likes

Nei nødvendigvis ikke så stor risikoforskjell. Faren med mobil er vel at den har høyere sjanse for å ta fokus i lengre tid som jo øker risikoen.
Dog hvis jeg først skal sjekke noe på mobilen i bilen så holder jeg den slik at jeg lett kan flytte øynene mellom mobil og trafikkbildet så litt enklere å få med seg hva som skjer men stjeler definitivt fokus uansett så ikke bra det heller selvsagt :grimacing:
Å få ting over på HUD er nok det sikreste ja. Men er vel ikke der med det første.

1 Like

Det er bare å se på det som å kjøre i fylla. 0,5-1 promille =12x sjanse for ulykke. Mobil 3x. Man må nesten bare stoppe hvis det er noe viktig. Problemet er nok hvis det skjer noe uventet. Ender med at man kjører ned barn, syklister eller kræsjer i biler.

3 Likes

Haugesund er full av både heroin og kokain min venn.

Lettere å få tak i kokain enn alkohol for unge i Stavanger også. En sms det og du får det levert på døra :joy:
Svært få jeg kjenner som ikke bruker kokain her og der, dessverre.

1 Like

Det er noen narkomane som sitter i gågata. De fleste innflyttere fra Bergen som får 500 kroner mer på sosialen her enn i Bergen. Greit nok det. Men i utelivet så ser jeg ikke noe til kokain eller snifferier generelt. Men registrerer at utelivsbransjen sier det er økende her også. Det er uansett slik at om du treffer en vilkårlig på byen så har han mest sannsynlig ikke tatt noe slikt. Og folk drikker øl og sprit her, ikke vannflasker…

Det blir helt feil å si at det er unormalt om man ikke tar det.

1 Like

Så trist som det er tenker jeg en del utesteder bør stenges hvis de ikke klarer å stoppe kundene fra å bruke lokalene som ulovlig dopingssted. De kaster deg ut sekundet du tar opp en medbrakt øl, men en pose kokain går greit :stuck_out_tongue: Kanskje lettere å skjule. Har sett enten noen ta kokain eller rester fra andre som har gjort det på do på Louise hver gang jeg har gått ned dit siden coronaen. Blant annet han ene fra Madcon for en del år siden. Har dog ikke vært der på ca. 6mnd nå.

@Morti så skal det sies at ingen jeg kjenner så vidt meg bekjent driver med sånt. Noen har drevet litt med hasj, men ikke noe sterkere. Så er ikke så veldig utbredt som folk skal ha det til i min gruppe i hvert fall, men vi har passert 30. Kanskje det er annerledes i 20-25-kategorien.

Skal på en fest senere i år med rundt 300 deltakere, får melde tilbake etter det :stuck_out_tongue:

2 Likes

De vekterene jeg kjenner får null hjelp fra politiet til å stoppe ulovlig dopbruk.
Så det blir totalt ansvarsfraskrivelse.

Har en inngiftet tysk politimann i familien, som “kun” får jobbe som vekter i Stvg og Bryne.
Han er helt oppgitt over politiets oppførsel når de tar kontakt vedr dopbruk.
Politiet tar rett og slett øldrikking på gaten mer alvorlig enn kokain blant unge.

3 Likes

Det er langt fra bare på utestedene stoffene konsumeres.
Heller ikke så rart om livet i Oslofjorden er litt stressa.

2 Likes

Det er “den kompakte majoritet” med relativt mye høyere lønn som gjør de fattige enda fattigere. Det er det virkelig store problemet for de fattige i Norge. Når et stort flertall har relativt mye høyere lønn enn et lite mindretall fattige så drives vel prisen på varer som de sistnevnte kjøper eller kanskje kunne hatt råd til oppover. Etterspørselen fra de virkelig rike må vel derimot ha helt minimal innvirkning på prisnivået på de varene de fattige i det hele tatt kan kjøpe.

3 Likes