Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Men de skriver at “alle” gjør det. Det er så vanlig at det er unormalt om du ikke tar kokain. Så vanlig tror jeg ikke det er på vestlandet, som jo har to av de største byene i Norge. Her i byen er det fortsatt kø i baren…

Jeg føler mer at det er vennene til Sofie Elise som skal ufarliggjør kokain og gi støtte til henne ved å si at “hallo alle gjør jo dette”. Men jeg tror at det er mer de miljøene hun henger i, at det er vanligst.

3 Likes

Jeg har ikke sjekket, men jeg antar offentlige ytelser, som vanlig, ikke følger inflasjonen. Det er helt håpløst.

2 Likes

Knappene i midtkonsollet tror jeg nok de fleste også ser på når de skal velge de. Det beste er jo det som kan styres fra rattet.
Men knapper tar fokus relativt kort tid så slik jeg ser det langt mindre farlig enn disse skjermene. Jeg har blitt veldig bevist på å prøve å minimalisere bruken av skjermen i min bil og kun gjøre en operasjon/trykk av gangen og få meg trafikken mellom operasjonene/trykkene hvis jeg absolutt må gjøre noe der. Er jo veldig mye av funksjonaliteten som man må innom skjermene for å ordne i nye biler. Noe av det jeg synes er verst er lister man skal scrolle i. Det tar ofte for lang tid.
Er ikke lange tiden man trenger av uoppmerksomhet for at ting kan skje. Fått meg et par vekkere men heldigvis aldri kommet ut for noe.
Mer av funksjonaliteten bør nok flyttes til skjermen foran rattet eller i HUD. Skjermene midt i bilen er ikke bra for sikkerheten.

5 Likes

Ja, jeg ser egentlig ikke den store forskjellen i å se på mobilskjerm eller en skjerm til høyre i bilen.
Det beste er HUD. Da får du avgjørende informasjon uten å flytte blikket fra veien.

2 Likes

Nei nødvendigvis ikke så stor risikoforskjell. Faren med mobil er vel at den har høyere sjanse for å ta fokus i lengre tid som jo øker risikoen.
Dog hvis jeg først skal sjekke noe på mobilen i bilen så holder jeg den slik at jeg lett kan flytte øynene mellom mobil og trafikkbildet så litt enklere å få med seg hva som skjer men stjeler definitivt fokus uansett så ikke bra det heller selvsagt :grimacing:
Å få ting over på HUD er nok det sikreste ja. Men er vel ikke der med det første.

1 Like

Det er bare å se på det som å kjøre i fylla. 0,5-1 promille =12x sjanse for ulykke. Mobil 3x. Man må nesten bare stoppe hvis det er noe viktig. Problemet er nok hvis det skjer noe uventet. Ender med at man kjører ned barn, syklister eller kræsjer i biler.

3 Likes

Haugesund er full av både heroin og kokain min venn.

Lettere å få tak i kokain enn alkohol for unge i Stavanger også. En sms det og du får det levert på døra :joy:
Svært få jeg kjenner som ikke bruker kokain her og der, dessverre.

1 Like

Det er noen narkomane som sitter i gågata. De fleste innflyttere fra Bergen som får 500 kroner mer på sosialen her enn i Bergen. Greit nok det. Men i utelivet så ser jeg ikke noe til kokain eller snifferier generelt. Men registrerer at utelivsbransjen sier det er økende her også. Det er uansett slik at om du treffer en vilkårlig på byen så har han mest sannsynlig ikke tatt noe slikt. Og folk drikker øl og sprit her, ikke vannflasker…

Det blir helt feil å si at det er unormalt om man ikke tar det.

1 Like

Så trist som det er tenker jeg en del utesteder bør stenges hvis de ikke klarer å stoppe kundene fra å bruke lokalene som ulovlig dopingssted. De kaster deg ut sekundet du tar opp en medbrakt øl, men en pose kokain går greit :stuck_out_tongue: Kanskje lettere å skjule. Har sett enten noen ta kokain eller rester fra andre som har gjort det på do på Louise hver gang jeg har gått ned dit siden coronaen. Blant annet han ene fra Madcon for en del år siden. Har dog ikke vært der på ca. 6mnd nå.

@Morti så skal det sies at ingen jeg kjenner så vidt meg bekjent driver med sånt. Noen har drevet litt med hasj, men ikke noe sterkere. Så er ikke så veldig utbredt som folk skal ha det til i min gruppe i hvert fall, men vi har passert 30. Kanskje det er annerledes i 20-25-kategorien.

Skal på en fest senere i år med rundt 300 deltakere, får melde tilbake etter det :stuck_out_tongue:

2 Likes

De vekterene jeg kjenner får null hjelp fra politiet til å stoppe ulovlig dopbruk.
Så det blir totalt ansvarsfraskrivelse.

Har en inngiftet tysk politimann i familien, som “kun” får jobbe som vekter i Stvg og Bryne.
Han er helt oppgitt over politiets oppførsel når de tar kontakt vedr dopbruk.
Politiet tar rett og slett øldrikking på gaten mer alvorlig enn kokain blant unge.

3 Likes

Det er langt fra bare på utestedene stoffene konsumeres.
Heller ikke så rart om livet i Oslofjorden er litt stressa.

2 Likes

Det er “den kompakte majoritet” med relativt mye høyere lønn som gjør de fattige enda fattigere. Det er det virkelig store problemet for de fattige i Norge. Når et stort flertall har relativt mye høyere lønn enn et lite mindretall fattige så drives vel prisen på varer som de sistnevnte kjøper eller kanskje kunne hatt råd til oppover. Etterspørselen fra de virkelig rike må vel derimot ha helt minimal innvirkning på prisnivået på de varene de fattige i det hele tatt kan kjøpe.

3 Likes

2 Likes

Nr ?

1 Like

Så hva skal politiet gjøre?

Mange utesteder sliter med salget av alkohol fordi det er billigere og enklere å ruse seg med en pille eller pulver. Det er overhodet ingen risiko knyttet til å bli tatt.

Vi boomere og småbarnsforeldre kommer til å få oss en real en i bakhodet av den politikken som føres av politikerne vi har valgt. Og etterpå får vi en rett i fleisen av den oppveksten vi har gitt barna våre.

Jeg tror en av rot-årsakene til det vi ser på dette området, samt incel - problematikk, samt manglende respekt for autoritet, samt økende bruk av antidepressiva ++, er de siste tiårenes undergraving av familie-institusjonen.

Vi får en befolkning som i økende grad har en oppvekst preget av ustabile familieforhold, utrygge rammer, uten mannlige rollemodeller…

Skulle skrevet mer, men redd jeg tilter. Går meg heller en tur ut og trekker litt frisk luft.

13 Likes

Dersom man kan gi 6000 i bot for offentlig drikking burde man vel kunne gjøre det samme for sniffing av kokain på dass på nattklubb?

7 Likes

Leste du lenka?

“Høyesteretts nye praksis innebærer at det som utgangspunkt ikke skal utmåles straff for rusavhengiges erverv, besittelse og oppbevaring av mindre doser narkotika. Dermed er det heller som hovedregel ikke grunnlag for å opprette straffesak i disse tilfellene, fremkommer det av riksadvokatens notat.”

Hva gjelder ikke rusavhengige er det også kommentert. Bevisbyrden ligger på myndighetene, så i praksis det samme.

Å ta noen for å drikke offentlig er en smule enklere enn å ta noen som svelger en fluor-tablett…

1 Like
4 Likes

“Verden må gå fra 51 milliarder tonn i årlige utslipp til null. Eller sagt på en måte som nordmenn forstår: Hvis vi legger ned Norge, så vil én tusendedel av problemet være løst.”

16 Likes