Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Må si at jeg synes det høres ut som surr for veldig mye innen realfag.

En anekdote: jeg hadde 9 dager på meg til privatist eksamen i 3mx (3. VGs matte fordypning, realfag). Jeg brukte 50-60 timer på å gå gjennom pensum, regne oppgaver osv. Faren min er mattelærer, så fikk hjelp av han hele veien.

Det å ha noen til å med en gang forklare deg alt du lurer på er svært mye verdt. En som gir rette oppgaver, osv.

I det man begynner med egenlæring og gruppeoppgaver blir mange ekstremt lite effektiv, sammenlignet med å ha en lærer.

Det jeg tenker er det verste i dagens skole er at man får oppgaver utfra alder, ikke evner.

Har et barn som når han var 4,5 kunne matte som en 3. klassing etter å ha sett på number blocks på tv og ha fått helt dilla på matte. Han skal begynne på skolen til høsten. Han vil da bli undervist på samme måte som de som såvidt har lært seg å telle.

Kunne gi han tekstoppgaver også. Feks “hvis du skal bygge fire like hus, som har fire dører hver, hvor mange dører trenger du?” svaret var rimelig kjapt 16. Enten ganget, eller plusset seg til svaret.

2 Likes

https://www.nrk.no/norge/46.400-nordmenn-pa-minstesats_--dodsflaut-at-regjeringen-ikke-tar-mer-tak-1.16298405

Minstesatsen er så lav at hun får bostøtte og penger til strøm nå på vinteren.

Må si meg enig i kjepphesten til @bamse. Få opp minstesatsene til de er til å leve av, få folk som jobber med å dele ut småpenger i nav ut i produktivt arbeid.

5 Likes

Jeg tenker de viktigste egenskapene man trenger for å lykkes som menneske er evnen til å stå igjennen vanskeligheter uten å gi opp og finne en vei for å lykkes.

Når mennesker lærer seg å tro på sine egne evner og kritisk tenkning fordi de har erfart at det fungerer, så kan man nå veldig langt. Å ha karakter og disiplin i arbeid er mye viktigere enn å ha talent. Egenskaper unger burde trene fra tidlig alder. Da er de i stand til å lære kompliserte konsepter når de blir eldre, fordi de har troen på seg selv og vet av erfaring at de har det som kreves.

Selv studerte jeg realfag og petroleum. Når jeg startet som student var jeg ikke proppfull av selvtilliten når jeg startet, fordi jeg visste at jeg hadde lett for å gå lei og gi opp når ting gikk trått. Jeg fant heldigvis ut at hvis jeg jobbet sammen med andre studenter i kollokvie og ansvarliggjorde hverandre for egen læring, gikk læringen mye raskere og det ble ganske gøy å lære, og selvtilliten kom tilbake. Da kunne vi drøfte det vi lærte vi fikk forklare for hverandre det vi hadde forstått. Noen ganger med studentassistent, andre ganger bare medstudenter. Det samme opplegget de sier de kjører i acton academy. Samtidig som læring nesten som et spill.
Var det noe jeg elsket som liten, var det strategispill.

Som ung skulle jeg gjerne i mye større grad lært verdien av selvkontroll og gleden i å lykkes etter litt strev.

4 Likes

Det med utdanningsdelen er jeg ikke godt nok bevandret i hva som funker i praksis. Acton - konseptet ser og høres veldig bra og fornuftig ut. Dessverre tror jeg ikke det er realistisk full skala for alle. Til det trengs det så mange mentorer som ikke bare har det som en jobb, men må være en livsstil.

I småskala, ideell organisering med de rette folka - kjør på!

Mtp religions-koden handler nok det om å legge av seg fordommer, slutte å skyte på stråmenn, og heller erkjenne at det ligger dybder og meninger der som har hatt betydning tidligere. Og det er naivt og ignorant av oss å tro at det skal være uten verdi for oss. Jeg synes det er et utrolig spennende område å utforske.

Min egen holdning er at jeg sannsynligvis ikke har det fulle og hele bildet av universet. Jeg tror også en del tenkere opp igjennom historien har gått grundigere til verks enn jeg noen gang vil være i stand til å gjøre. Da tenker jeg at det er smart å forholde seg litt ydmyk til det. Konkludere får jeg nok aldri gjort, og andre som har konkludert er jeg generelt veldig skeptisk til.

3 Likes

Det akademiet høres ut som noe hvor barn lærer å “vokse som personer” men lærer fag dårligere. Det kan være bra for noen, dårlig for andre, og utføres bra eller dårlig avhengig av ressurser.

Med andre ord, jeg antar det er mye dyrere å drifte enn en normal offentlig skole for at det skal bli bra.

5 Likes

Jeg vil heller ha ungen min på et slikt akademi enn under vårt rådende skolesystem.
Utdatert og elendig som det har blitt.

Kvalm over behandlingen lærere blir utsatt for.

4 Likes

Det går i hvert fall riktig vei da. (6-års perioder, den lengst til høyre er 2015-2021)

Må faktisk si jeg er sjokkert over den lave prosenten her. Fra min VGS klasse, så var det ingen som sluttet. Tipper det var noen som hadde ikke bestått i 1-2 fag, men ikke verre enn noe som lot seg fikse med et ekstra år/privatist eksamen.

Ref: https://www.ssb.no/statbank/table/12971/tableViewLayout1/

2 Likes

Jeg skal begynne å synes synd på lærerne når de godtar å gå ned til 6 ukers sommerferie og droppe enten vinter- eller høstferien sin…

Tror de trenger den fritiden borte fra barna. Hva annet skal de gjøre når de ikke underviser da?

De fleste lærere kunne nok godt tenkt seg å jobbe 37,5 timers uker og ikke 43,5 timers uker (eller hva det nå enn er) som de gjør i dag.

Planlegge undervisning?

Er jo også helt idioti at lærerne trenger planleggingsdager … etter 8,5 ukes fri gikk de i fjor rett ut i en planleggingsdag…

For barnehage ansatte kan jeg skjønne det. De har ferie som oss andre dødelige. De trenger en planleggingsdag i ny og ne. Mens for lærerne, nei fy f…

Det samme kan du si om maaange andre yrkesgrupper… som ikke har de sinnsyke feriene som lærerne har. Nei, sytpeiser er de.

Som sagt, jeg skal begynne å synes synd på de når de går med på å kutte feriene sine.

Er det mange yrkesgrupper som har lovpålagt mer enn 37,5 timers uker og ikke har mer enn 5 ukers ferie/avspasering? Lurer på hvem du sikter til.

1 Like

Se feks på hele helsesektoren…

Pluss mange andre der det kanskje ikke er lovpålagt men man blir likevel presset til det.

Lærerne lever i en alternativ virkelighet…

Heh, dama jobbet som lærer. 4 uker før hun skulle ha 8 uker betalt sommerferie sa hun opp. Hun fikk ingenting igjen for det. Jobben i det private innebar mindre arbeid, mindre stress og 100k mer i lønn. En annen i familien jobber som lærer. Han sier at han jobber ca 50 timer i uken. Mao, avspaseringen er ikke i nærheten å dekke det han jobber utover en vanlig arbeidsuke.

Nå skal det sies at arbeidspresset i helsesektoren er høyt, men der blir du faktisk betalt for timene du jobber ekstra. Det gjør du ikke som lærer.

Pluss mange andre der det kanskje ikke er lovpålagt men man blir likevel presset til det.

Vet ikke helt hva du mener her? Jobbe uten lønn? Hvilke yrker er det?

… også synes jeg hele logikken med at “andre har det verre, så du kan ikke klage” er en elendig måte å argumentere på. Kjøper du den hvis arbeidsgiveren din sier at andre har mindre lønn, så nå skal du ned til samme lønn?

5 Likes

En av fordelene med sikker offentlig jobb er at man ikke frykter å bli arbeidsløs. Men i dagens samfunn med så lav arbeidsledighet og gode ordninger, meh - hvem verdsetter det?

1 Like

Kjenner til folk i elektronikkkjeder som blir presset til å ikke ta betalt for overtiden de jobber. Mellomledere.

1 Like

Dvs folk i “fri stilling”? :stuck_out_tongue:

1 Like

Hva betyr det i denne sammenhengen?

Jeg mener, det er helt normalt å ikke få fullt ut betalt for tida man bruker. Så lenge man er fornøyd med kompensasjonen totalt sett bør man egentlig ikke klage for mye syntes jeg. Spørsmålet er om totallønnen er grei nok i forhold til arbeidsinnsatsen man legger ned og fritida man får.

2 Likes