Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tror de trenger den fritiden borte fra barna. Hva annet skal de gjøre når de ikke underviser da?

De fleste lærere kunne nok godt tenkt seg å jobbe 37,5 timers uker og ikke 43,5 timers uker (eller hva det nå enn er) som de gjør i dag.

Planlegge undervisning?

Er jo også helt idioti at lærerne trenger planleggingsdager … etter 8,5 ukes fri gikk de i fjor rett ut i en planleggingsdag…

For barnehage ansatte kan jeg skjønne det. De har ferie som oss andre dødelige. De trenger en planleggingsdag i ny og ne. Mens for lærerne, nei fy f…

Det samme kan du si om maaange andre yrkesgrupper… som ikke har de sinnsyke feriene som lærerne har. Nei, sytpeiser er de.

Som sagt, jeg skal begynne å synes synd på de når de går med på å kutte feriene sine.

Er det mange yrkesgrupper som har lovpålagt mer enn 37,5 timers uker og ikke har mer enn 5 ukers ferie/avspasering? Lurer på hvem du sikter til.

1 Like

Se feks på hele helsesektoren…

Pluss mange andre der det kanskje ikke er lovpålagt men man blir likevel presset til det.

Lærerne lever i en alternativ virkelighet…

Heh, dama jobbet som lærer. 4 uker før hun skulle ha 8 uker betalt sommerferie sa hun opp. Hun fikk ingenting igjen for det. Jobben i det private innebar mindre arbeid, mindre stress og 100k mer i lønn. En annen i familien jobber som lærer. Han sier at han jobber ca 50 timer i uken. Mao, avspaseringen er ikke i nærheten å dekke det han jobber utover en vanlig arbeidsuke.

Nå skal det sies at arbeidspresset i helsesektoren er høyt, men der blir du faktisk betalt for timene du jobber ekstra. Det gjør du ikke som lærer.

Pluss mange andre der det kanskje ikke er lovpålagt men man blir likevel presset til det.

Vet ikke helt hva du mener her? Jobbe uten lønn? Hvilke yrker er det?

… også synes jeg hele logikken med at “andre har det verre, så du kan ikke klage” er en elendig måte å argumentere på. Kjøper du den hvis arbeidsgiveren din sier at andre har mindre lønn, så nå skal du ned til samme lønn?

5 Likes

En av fordelene med sikker offentlig jobb er at man ikke frykter å bli arbeidsløs. Men i dagens samfunn med så lav arbeidsledighet og gode ordninger, meh - hvem verdsetter det?

1 Like

Kjenner til folk i elektronikkkjeder som blir presset til å ikke ta betalt for overtiden de jobber. Mellomledere.

1 Like

Dvs folk i “fri stilling”? :stuck_out_tongue:

1 Like

Hva betyr det i denne sammenhengen?

Jeg mener, det er helt normalt å ikke få fullt ut betalt for tida man bruker. Så lenge man er fornøyd med kompensasjonen totalt sett bør man egentlig ikke klage for mye syntes jeg. Spørsmålet er om totallønnen er grei nok i forhold til arbeidsinnsatsen man legger ned og fritida man får.

2 Likes

Det betyr at det i enkelte lederstillinger, hvor man kan bestemme arbeidstiden sin selv, så får man ikke betalt pr time. Man får rett og slett betalt for å få jobben gjort. Samme hvor mange/få timer det tar. Man har altså en fri stilling. Ofte, så betyr det at man jobber maaaaaaaange timer. Også er lønnen deretter.

Når jeg skriver “fri stilling” med anførselstegn, så vil det si jobber hvor stillingen overhodet ikke er fri. Arbeidstiden er bestemt ovenfra og man har egentlig rett på overtidsbetaling. Typisk folk som er ansatt som “daglig leder” i butikker med en håndfull ansatte i kjøpesentre som selv står i kassa. Her kan man gå anmelde og vinne saken og få utbetalt overtidsbetaling i ettertid, så sant man klarer å dokumentere timene man har blitt pålagt å jobbe.

1 Like

Det er relativt utbredt, blant annet mange unge ingeniører som får kontrakter som sier de har uavhengige stillinger slik at de ikke har rett på betaling for overtidstimer, samtidig som de i realiteten ikke er uavhengige nok til å si nei til sjefen. Det gjelder ikke alle, men er vanlig nok til at Tekna har hatt det som bekymringspunkt.

Når det er sagt så tror jeg de fleste ingeniører foretrekker sine karrierer fremfor læreryrket.

Da er vi tilbake på det punktet jeg skrev over, her må man i så fall dokumentere timene man jobber og så kan man kreve overtidsbetaling i ettertid hvis man føler jobben ikke står til lønnen.

… jeg ser fortsatt ikke helt logikken ved at fordi noen blir tvunget til å jobbe ulovlig overtid, så skal ikke lærere kunne avspasere overtiden de jobber i ferier.

Har forresten en kompis som er i hvert fall sånn passe ung ingeniør, tipper han har dratt inn 2-300k med overtidsbetaling pga utenlandsjobber osv. Har man lyst å jobbe ekstra som ung ingeniør, så går det an å få seg jobb et sted hvor man får betalt for det.

Stillingene jeg sikter til er nærme andre halvdel av innlegget for å si det forsiktig.

Her tror jeg mine venner ikke står på kravene pga ambisjoner i selskapet

1 Like

Vi skrev samtidig, jeg så ikke din siste før jeg selv postet.

Lærerne har et normalt arbeidsår totalt sett målt i timer, de ha bare flere timer i uka og flere ferieuker. At andre yrkesgrupper jobber ulovlig overtid er whataboutism i den sammenhengen. Jeg fikk bare inntrykk av at du ikke visste hvor utbredt det var at folk jobber ubetalt overtid (med varierende grad av press).

1 Like

Kommer veldig an på lærere hvor mye de jobber. Mange som jobber som lærere jobber mer i begynnelsen, og så etter noen år og de har lært seg fagene jobber de mye mindre (har flere i utvidet familie som er lærere).

Hvis man tror på historien om at lærere jobber i snitt 43 timer per uke og det gjelder alle lærere så tror man på eventyr. Noen jobber mer, mange jobber mindre spesielt når de har vært noen år i yrket.

Det å alltid skulle henge seg opp i detaljer er litt spesielt uansett for min del. Mange jobber ubetalt overtid i det private næringsliv, og hvis du er fornøyd med årslønna hvem bryr seg?

Jeg syntes ikke spesielt synd på lærere eller sykepleiere, de har visst i stor grad hva de gikk til.

Om man ikke sjekker årslønna før du tar en utdannelse, hvem skal du skylde på da?

Problemet er at historisk har det hatt en ganske stor merverdi å jobbe som offentlig ansatt med større rettigheter og sikrere jobb. Men når man kun diskuterer lønn, og kun forholder seg til dagens verden hvor arbeidsledigheten i praksis er nær null, så verdsetter man selvsagt ikke disse tingene mye.

1 Like

Jeg var faktisk ikke klar over at det var spesielt utbredt. Spesielt for ingeniører hvor arbeidsledigheten i praksis er 0 og vel har vært det svært lenge.

Problemet er vel at det er vanskelig å få tak i nye lærere. Nettopp fordi nok folk skjønner at det er idiotisk å ta en 6 års utdannelse for å få så lav lønn…

For sykepleiere så er det vel hele greia med å måtte jobbe skift som velter tuen. Lønnen er vel rimelig grei for 3 års utdannelse.

2 Likes

Jepp, akkurat dette. Selvfølgelig alltid noen som er ekstra samvittighetsfulle og jobber mye av lærere, men aldri verden om det er flertallet.

Det er ikke det jeg ser og hører av mange bekjente heller. Mange lærere tvert i mot syter mye og sykmelder seg lett. I barneskolen har de undervisning typisk fra 0830 til 1300. Det er ganske mange timer igjen da til å få gjort unna resten av jobben sin…

Ja, det er intenst mens de er i klasserommet. Og all honnør til de lærere som gjør en god jobb! Det er ikke alle som har det i seg!

Men dette gjelder igjen også mange andre yrker med intensive arbeidsoppgaver. Det er ikke whataboutism a spørre hvorfor kun lærere skal fortjene så vanvittig lange ferier. Det er et samfunnsproblem i seg selv.