Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det betyr at det i enkelte lederstillinger, hvor man kan bestemme arbeidstiden sin selv, så får man ikke betalt pr time. Man får rett og slett betalt for å få jobben gjort. Samme hvor mange/få timer det tar. Man har altså en fri stilling. Ofte, så betyr det at man jobber maaaaaaaange timer. Også er lønnen deretter.

Når jeg skriver “fri stilling” med anførselstegn, så vil det si jobber hvor stillingen overhodet ikke er fri. Arbeidstiden er bestemt ovenfra og man har egentlig rett på overtidsbetaling. Typisk folk som er ansatt som “daglig leder” i butikker med en håndfull ansatte i kjøpesentre som selv står i kassa. Her kan man gå anmelde og vinne saken og få utbetalt overtidsbetaling i ettertid, så sant man klarer å dokumentere timene man har blitt pålagt å jobbe.

1 Like

Det er relativt utbredt, blant annet mange unge ingeniører som får kontrakter som sier de har uavhengige stillinger slik at de ikke har rett på betaling for overtidstimer, samtidig som de i realiteten ikke er uavhengige nok til å si nei til sjefen. Det gjelder ikke alle, men er vanlig nok til at Tekna har hatt det som bekymringspunkt.

Når det er sagt så tror jeg de fleste ingeniører foretrekker sine karrierer fremfor læreryrket.

Da er vi tilbake på det punktet jeg skrev over, her må man i så fall dokumentere timene man jobber og så kan man kreve overtidsbetaling i ettertid hvis man føler jobben ikke står til lønnen.

… jeg ser fortsatt ikke helt logikken ved at fordi noen blir tvunget til å jobbe ulovlig overtid, så skal ikke lærere kunne avspasere overtiden de jobber i ferier.

Har forresten en kompis som er i hvert fall sånn passe ung ingeniør, tipper han har dratt inn 2-300k med overtidsbetaling pga utenlandsjobber osv. Har man lyst å jobbe ekstra som ung ingeniør, så går det an å få seg jobb et sted hvor man får betalt for det.

Stillingene jeg sikter til er nærme andre halvdel av innlegget for å si det forsiktig.

Her tror jeg mine venner ikke står på kravene pga ambisjoner i selskapet

1 Like

Vi skrev samtidig, jeg så ikke din siste før jeg selv postet.

Lærerne har et normalt arbeidsår totalt sett målt i timer, de ha bare flere timer i uka og flere ferieuker. At andre yrkesgrupper jobber ulovlig overtid er whataboutism i den sammenhengen. Jeg fikk bare inntrykk av at du ikke visste hvor utbredt det var at folk jobber ubetalt overtid (med varierende grad av press).

1 Like

Kommer veldig an på lærere hvor mye de jobber. Mange som jobber som lærere jobber mer i begynnelsen, og så etter noen år og de har lært seg fagene jobber de mye mindre (har flere i utvidet familie som er lærere).

Hvis man tror på historien om at lærere jobber i snitt 43 timer per uke og det gjelder alle lærere så tror man på eventyr. Noen jobber mer, mange jobber mindre spesielt når de har vært noen år i yrket.

Det å alltid skulle henge seg opp i detaljer er litt spesielt uansett for min del. Mange jobber ubetalt overtid i det private næringsliv, og hvis du er fornøyd med årslønna hvem bryr seg?

Jeg syntes ikke spesielt synd på lærere eller sykepleiere, de har visst i stor grad hva de gikk til.

Om man ikke sjekker årslønna før du tar en utdannelse, hvem skal du skylde på da?

Problemet er at historisk har det hatt en ganske stor merverdi å jobbe som offentlig ansatt med større rettigheter og sikrere jobb. Men når man kun diskuterer lønn, og kun forholder seg til dagens verden hvor arbeidsledigheten i praksis er nær null, så verdsetter man selvsagt ikke disse tingene mye.

1 Like

Jeg var faktisk ikke klar over at det var spesielt utbredt. Spesielt for ingeniører hvor arbeidsledigheten i praksis er 0 og vel har vært det svært lenge.

Problemet er vel at det er vanskelig å få tak i nye lærere. Nettopp fordi nok folk skjønner at det er idiotisk å ta en 6 års utdannelse for å få så lav lønn…

For sykepleiere så er det vel hele greia med å måtte jobbe skift som velter tuen. Lønnen er vel rimelig grei for 3 års utdannelse.

2 Likes

Jepp, akkurat dette. Selvfølgelig alltid noen som er ekstra samvittighetsfulle og jobber mye av lærere, men aldri verden om det er flertallet.

Det er ikke det jeg ser og hører av mange bekjente heller. Mange lærere tvert i mot syter mye og sykmelder seg lett. I barneskolen har de undervisning typisk fra 0830 til 1300. Det er ganske mange timer igjen da til å få gjort unna resten av jobben sin…

Ja, det er intenst mens de er i klasserommet. Og all honnør til de lærere som gjør en god jobb! Det er ikke alle som har det i seg!

Men dette gjelder igjen også mange andre yrker med intensive arbeidsoppgaver. Det er ikke whataboutism a spørre hvorfor kun lærere skal fortjene så vanvittig lange ferier. Det er et samfunnsproblem i seg selv.

Skift og deltidsstillinger er noe forferdelige greier. Det burde være mulig å organisere ting bedre så folk får faste tidspunkter å jobbe på, og heltidsstillinger. Men er det mulig? Tjaaaa ?

Jeg forsto aldri som vekter på Gardermoen hvorfor man ikke kunne ha fast arbeidstid og skulle skifte fra å jobbe torsdag-fredag-lørdag-søndag fra kl 6 eller noe en uke, til tirsdag-lørdag 15-22 neste uke, og så noe annet igjen uka etter. Mulig jeg husker detaljene feil siden dette er flere tiår siden, men det hadde vært mye enklere å forholde seg til en fast døgnrytme. Å sortere post på natta sommerstid på postbygget var mye enklere, bare å jobbe nattskift hver dag.

Jeg syntes ikke det er ett samfunnsproblem i seg selv. Men jeg liker ikke argumentasjonen fra folk om at lærere “egentlig ikke har mer ferie.” De har mer ferie. Sånn er det bare. Og det er en del av totalkompensasjonen.

Det er generelt vanskelig å få rekruttert gode folk over alt for tida, fordi arbeidsledigheten er lav. Kanskje for lav. Dette er bra for arbeidere og driver lønninger (og pris på tjenester og inflasjonen) oppover.

1 Like

Hele læreryrket er sykt klønete lagt opp. Når du starter er arbeidsbelastningen altfor høy, etter endel år, så har den falt betraktelig. Hvis du ikke er kontaktlærer da. Nye lærere blir ofte satt opp som kontaktlærer, noe som omtrent burde vært forbudt. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Har du hatt unger på barneskolen med begge foreldre i full jobb? :sweat_smile:

Jeg har ikke barn og har aldri ønsket å få barn heller.

Men jeg har etter hvert blitt onkel, og har søsken i den situasjonen - uten at det er det samme som personlig erfaring.

1 Like

Jeg har det! Er problemet ditt at barna har mer ferie enn du har? Fram til 4. klasse, så har man SFO, etter det, så burde de strengt tatt kunne klare seg alene hjemme. Det går også an at en av foreldrene har fri noe av tiden, så ikke fullt overlapp. Også har man besteforeldre.

2 Likes

Det er bare ett problem, og det er at kvinnen ikke er der hun er skapt til å være, i hjemmet. Ufyselig tankegods å sette sin lit til besteforeldre.

1 Like

3 år til med denne herlige korrupte søppelet av en statsminister.

3 Likes

Interessant synspunkt, uten at jeg er sikker på at artikkelforfatteren har rett i alt.

1 Like

Under hatten til en skatterdgiver. Fem - mill-formuer tror jeg de skal slite med å få på kundelisten. 20-30 kanskje?

Kan ikke skjønne at dette regnestykket forsvarer en utflytting. Når han snakker om 5 mill-formuer på vei ut blir det useriøst.

1 Like

Det er i utgangspunktet ikke noe mer grunn til å se dette som en reell forbedring enn “produksjonen” av behandlede pasienter ved sykehusene. Den gangen da det knapt var noen som ikke fullførte, dvs før Aps og Gudmund Hernes “reform” som dyttet alle ungdommer inn i VGS1, da var det også uten at det var et mål i seg selv å få (det til å se ut som) flest mulig “fullførte”. Det var kun kompetansen som var målet. Men etter “Reform 94” så ble dette nettopp et mål i seg selv og med stort press fra politikere for å få det til å se ut som dette var en vellykket “reform”, hele veien fra departement via direktoratet og ned til den enkelte læreren - press for å slippe flest mulig igjennom. Det er simpelthen en variant av “Keiserens nye klær”. Det er kanskje litt urettferdig å trekke frem en enkelt politiker for å vise hvor dårlig det står til med selv det helt elementære hos den gjengen på “toppen”, men eksemplet understreker både at det ikke står noe bedre til hos Høyre og at det å ha gjennomført en “utdanning” kan gjøre mer skade enn gagn.

Dette er nettopp den typen regnefeil som har ført til fatal feilbehandling av pasienter ved sykehus som de samme inkompetente politikerne også har “reformert”. Torbjørn Isaksen har en “MASTERGRAD” så hvordan er det mulig at han har så dårlige regneferdigheter ? Vel, “MASTERGRADEN” hans handler om den ideologiske guruen hans, Friedrich A. Hayek. Da skulle man kanskje tro at Isaksen hadde studert økonomifag, eller kanskje til og med matematikk etter at han gikk ut av den “videregående skolen” ? Men, “fagkretsen” var statsvitenskap, idehistorie og mediekunnskap… Og med det utgangspunkt fullførte han så en “MASTERGRAD” om Hayek, som han nesten 100% sikkert ikke var istand til å forholde seg om så bare tilnærmelsesvis objektivt til.

For omkring ti år siden publiserte Pearson International en undersøkelse av både kognitive ferdigheter og utdanning i de fleste land. Og selvsagt ingen overraskelse at Norge kom ut høyt på listen over “utdanning”, men ganske langt ned på kognitive ferdigheter. Når disse to “faktorene” ble summert kom jo dermed Norge ganske bra ut… I både USA og Russland var feks situasjonen mer i retning det motsatte. Høyere kognitivt nivå enn Norge, men adskillig mindre andel med “utdanning”. Dette kommer selvsagt også til uttrykk i andelen som “fullfører videregående skole”.

1 Like

Jeg kan ikke skjønne at det regnestykket ikke forsvarer en utflytting. Syntes det er helt åpenbart hvorfor folk flytter når man ser regnestykkene. Er liksom ikke som om Norge er ett unikt fantastisk land og Sveits (eller Tyskland, USA, whatever) er ubeboelige drittland.

Blir man i Norge i en sånn situasjon må det være pga nasjonalisme, at man foretrekker å bo der man er kjent, folk snakker norsk, eller personlige relasjoner (avstand til foreldre, barn, venner, søsken, eller at man tross alt er avhengig av å bo i Norge for å drifte bedriften eller jobbe mot kunder). Økonomisk er det selvskading.

For min del ville jeg flyttet for lenge siden hvis jeg var i den situasjonen. Regnestykket er helt åpenbart, velstående folk er uønsket og det er bevisst politikk. Ikke noe galt i det, folk har valgt seg regjering fra venstresiden, og dette er politikk som passer venstresiden utmerket.

Regjeringen + SV klarer tross alt å bevise at velstående folk skal jages vekk for det trenger man ikke i Norge. Og det er ikke en uønsket bieffekt, det er akkurat hva man ønsker. En seier politisk.

7 Likes

Skjermingsfradraget er på 1,1%, så for de med formue som har gått sakte opp i verdi er regnestykket feil. Med 55 MNOK i formue kan du ta ut rundt 600k skattefritt.