Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Bloomer*

Det er mye å kritisere regjeringen for, og at Vedum i det hele tatt ble finansminister er jo bokstavelig talt på jordet.

Det sagt skulle jeg egentlig til å si at det blir jo bedre i Norge dag for dag, men glemte at vi ikke har Høyre i regjering lengre, får vente på statistikken :stuck_out_tongue: Kanskje det er sant at det går verre nå på de fleste fronter.

Det er mye som går galt i det store bildet. Noe har regjeringen fått i fanget, og noe er selvforskyldt.
Men det som overrasker mest er det elendige håndverket i detaljene, der regjeringspartiene faktisk bedriver aktiv selvskading.

Ta miljøfeltet. Mange store utfordringer å ta tak i. Men selv i de mindre går Ap på snørra. Tenk å legge en firefelts motorvei gjennom et naturreservat. Det må vel være den ultimate resignasjon i en symbolsak.
Nesten enda verre er det at regjeringen har halvert bevilgningene til strandrydding som i år blir på 30 millioner kroner. Finnes det noe tiltak som engasjerer flere hele kyst-Norge rundt? Og som i neste omgang utløser så mye frivillig arbeidsinnsats, så mye bevissthet og miljøengasjement blant så mange mennesker?
At ikke en engang en partistrateg har satt foten ned og minnet Støre på at det faktisk også er mange potensielle Ap-velgere som trasker langs svaberg og strender og plukker plast. Budsjettkuttet er en veldig liten sum spart for å gjøre så mange velgere forbanna.

Det er et paradoks at 50 år etter at Olav Gjørevoll ble Norges og hele verdens første miljøvernminister, er den stolen for alle praktiske formål rungende tom. En tom stol er ingen velgermagnet.

9 Likes

Kan bli artige forhandlinger :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hvor god er den norske strømstøtten?

2 Likes

Skulle likt å sett penger brukt i snitt på strøm i Oslo vs resten. :sweat_smile:

1 Like

Olivenolje er også billigst i Italia, Tyrkia, Hellas og Spania…dvs hvor det produseres vs Norge, UK, Nederland eller USA.

6 Likes

Bor du i blokk i Oslo eller andre steder så bruker du normalt sett mindre strøm pr/m2 enn om du bor i andre boligtyper, men bor du i blokk i Oslo så koster også boligen i snitt mer enn den gjør om du bor i blokk andre steder :wink:

2 Likes

Det er interessant at SSB slår fast at mye av inflasjonen skyldes økt strømpris.

Og som vi vet skyldes den høye strømprisen i Norge den politiske linja om å slå sammen det norske markedet for strøm med det europeiske.

Som så har ført til import av europeisk strømpris til Norge.

Norges Banks mandat er jo å redusere inflasjon til et normert nivå, så når inflasjonen går opp, så går Norges Bank igang med sitt virkemiddel og øker renta!

Så nå har norske forbrukere fått økte strømpriser.

Og for å bøte på dette øker Norges Bank renta, for å redusere tilgang på kapital og derigjennom redusere prosjekter og antall ansatte i økonomien.

Øke arbeidsledigheten, med andre ord.

Det norske folk har altså fått økte strømpriser og derfor økte renter og derfor økte priser på alle produkter, og økt arbeidsledighet i en ond sirkel.

Kutt de store eksportkablene, så er denne onde sirkelen avsluttet.

12 Likes

Matrasjonering i Brittania :upside_down_face:

1 Like

Dette blir litt som situasjonen her hjemme når de hadde bommet på hvor mye smør folk kom til å bruke. Det vil være over i løpet av noen uker.

2 Likes

Planøkonomi :heart:

1 Like

Det tok faen meg ikke lang tid.

6 Likes

Jeg håper virkelig resten av fylkene har bedre vett.

Siden jeg egentlig vil ha AP skiftet ut så støtter jeg … hehe. Mja, altså, syntes timingen er dårlig, litt lenger tid i skammekroken hadde sett bedre ut, men det er da null overraskelse :slight_smile:

7 Likes

Skattesnylter og løgnhals blir tatt inn i varmen igjen.
Mens Trond Giske som raker inn velgere til AP blir stående med lua i hånda…
Galskap parti.

7 Likes

Elsker dagens Arbeiderparti, det må jeg bare si! De leverer på ALLE områder, til sine politiske motstandere…
:+1::laughing:

5 Likes

Ja, for Trond Giske har helt klart gjort alt etter boka. :crazy_face:

Kan ikke si jeg er så veldig imponert. Fin støtte til Ukraina da. Der er jeg faktisk fornøyd.

3 Likes

Honk Honk :trumpet: :clown_face: :earth_africa:

1 Like

Hehe skal ikke mye til før jeg blir trigget av nyheter om barnevern om dagen :stuck_out_tongue: Siden vi har hatt denne diskusjonen før Christian svarer jeg til deg, men innlegget håper jeg alle leser, da det som skjer nå burde være noe alle vet om.

Nå starter politikken til de “anti-kommersielle” å vise sitt resultat: Nyhetsstudio Bergen - Toppe om fengslet 17-åring: - Staten har ansvar (dagbladet.no)
At de er overrasket får meg til å slutte å håpe på at de i det minste har en egen plan når de presser ut de kommersielle. Dette blir resultatet, psykisk skadete barn i fengsel i Norge i 2023. Siden det offentlige ikke strekker til alene. De klarer ikke tilby det de har satt som krav til seg selv, og derfor eksisterer de private. Det er fakta man velger å se bort ifra, og de eneste det går utover er barna i andre enden, som ikke har egen stemme.

Om man ikke er oppdatert på hva de foretar seg ovenfor de mest sårbare i samfunnet kan man lese kjapp oppsummering her. Mye mer penger brukt, dårligere resultat er det de går for.:
Meir til institusjonsbarnevernet - regjeringen.no

Fra 1. juli i år blir det ulovlig å formidle fosterhjem privat, at man ikke kan ha en privat bedrift som holder avtalen om fosterhjemmet. At det må være kun fosterhjemmet selv og kommunen som er involvert. Så da får vi se om det blir underskudd på fosterhjem der, eller om kommunene klarer å rekruttere, administrere, filtrere ut de useriøse og holde tilbudet klart i tilstrekkelig grad som de private har gjort til nå for dem nesten gratis. Det blir garantert dyrere, som vi har sett av budsjettendringene som kommer med mange hundre millioner ekstra til fosterhjem, men om de klarer å få til et fungerende tilbud når de private avtalene går ut og de bedriftene må finne på noe annet gjenstår å se.

Men de har i hvert fall satt ned et utvalg(tross at de allerede har gjort ekstremt inngripende tiltak). Helt sykt eksperiment de holder på med i ideologiens navn:
Barnevernsinstitusjonsutvalget

De private blir tvunget ut, og blir samtidig bedt om å opprettholde tilbudet til de offentlige er klare til å ta over. De private har ikke syke marginer, de som ikke har tjent gode penger på at eiendomsprisene har økt de siste 20 årene sitter ikke med masse verdier å bruke på omstilling, fordi driften bare så vidt går i pluss med snitt på 3% driftsmargin.

Dette er reelle endringer vi får i Norge. Og pga. “anti-kommersielle”-kampen som startet i 2018 ser vi nå resultatene:

Færre får hjelp fra barnevernet, flere er ansatt. Tallene for 2022 og 2023 kommer nok til å være enda verre. Da de fleste av endringene først slår inn nå i 2023 og i 2022. Og de private fortsatt bærer mange oppdrag som var inngått før endringene slo/slår inn, og derfor blir fullført.

De negative resultatene vi vil se mer av er:

-Flere barn får ikke hjelp når de blir utsatt for overgrep, omsorgssvikt, vold og utrygge omgivelser.

Det resulterer i:

-Flere døde barn, flere voksne med betydelige psykiske lidelser, flere kriminelle, flere rusavhengige, mere vold og overgrep både mot barn, men også fra de som aldri fikk hjelp og gjentar måten de vokste opp på. Flere som ikke deltar i arbeidslivet. osv.

-I tillegg for kommunene blir kosekvensene: Mindre åpenhet når ingen utenfra får se hva de gjør bortsett fra ved statlig tilsyn, mindre kompetanseutveksling mellom kommer, Dårligere tilbud i alle situasjoner hvor de ikke strekker til. Nødvendig overbemanning for å kunne ta toppene i aktivitet. Høyere kostnader. Situasjoner hvor små kommuner ikke har noen på jobb pga. sykefravær/oppsigelser. Steder hvor rekruttering ikke fungerer vil stå uten folk og da inget tilbud. osv. osv.

Glad jeg blir forelder til mine barn og at jeg kan forsørge dem, og forhåpentligvis klarer det uten å trenge hjelp utenfra, og at jeg bor i et område hvor tjenestene er store og har et stort fagfelleskap hvis jeg skulle trenge hjelp. De som trenger hjelp kommer bare til å se tilbudet bli dårligere og flere av de som driver med overgrep og annen faenskap kommer til å kunne fortsette med det.

Men heldigvis kommer ingen private til å tjene 2-3% i overskudd, og spesielt de som tjener mer, så da er vel det verdt det?

Uansett har barnevernledere som har ansvar for barna lov til å bryte loven for å ivareta barnas interesser. Får bare håpe de har nok oversikt til å fortsatt benytte private der det er nødvendig. Problemet er bare hvis de private faktisk blir borte. Da har de ingen alternativ lenger, så da blir det fengsel for barna f.eks.

8 Likes