Man skulle i alle fall tro det var cirka verdens mest interessante og viktige ting å sette lys på og diskutere. Uansett hva som ligger bak.
Kan det ha noe å gjøre med at den første tiden under pandemien, fra mars 2020 var smittevernet ekstremt strengt håndtert. Forekomsten av influensa og andre smittsomme sykdommer falt dramatisk. Lite risikoadferd, ja egentlig langt mindre opphold utenfor hjemmet generelt.
Sommeren 2021 slapp man opp på tiltakene, da med mindre resistens i befolkningen mot eksempelvis. influensa.
Et litt perifert eksempel er hvordan tallet på trafikkdrepte eksploderte fra 2021 til 2022 med 50 prosent, og drukningsulykker med 17 prosent.
Mest interessant er antagelig dødstallene på norske sykehjem i disse årene.
En så stor variasjon i dødelighet har helt sikkert fanget interessen til forskere med hang til tallknusing.
Jeg klarer ikke helt å få den forklaringen til å rime med dataene:
Døde per år siden 2014:
2014: 40 394 døde
2015: 40 727 døde
2016: 40 726 døde
2017: 40 774 døde
2018: 40 840 døde
2019: 40 684 døde
2020: 40 611 døde
2021: 42 000 døde
2022: 45 774 døde.
Svaret på hvorfor nær sagt alle land opplever en kraftig overdødelighet er garantert sammensatt: alvorlig syke kom senere til livsviktig diagnose og behandling, gjennomgripende drakoniske tiltak har gått hardt utover mental/fysisk helse for sårbare grupper, og ikke minst har man en joker i form av massevaksinering.
Det forstemmende er at det ikke er et tema i offentligheten. Om det viser seg at man ser at yngre aldersgrupper er overrepresentert har man en tornefull vei foran seg, såpass er sikkert.
Vi får glede oss til den dagen 2023-tallene ligger på bordet - gitt at vi ikke selv inngår i statistikken.
Blir vanskelig å verdsette ett foster i en politisk debatt samtidig som det moralsk riktige (i den moralske kulturkrigen) er å støtte abort så sent som mulig.
Så en mangel på debatt handler nok om to ting: at man ikke bryr seg, og ikke vil bry seg?
Jeg kan se en rekke faktorer som kan påvirke dette, og vi har vel tidligere diskutert temaet noe. Jeg er enig i at vaksine KAN være en stor del av forklaringen, i hovedsak pga timingen (som ikke passer med når vi fikk korona, men når vi fikk vaksine). Men, i bakhodet:
Fra 2015 til 2019 kan man ikke skylde på covid eller korona.
Nedgangen i levendefødte per 1 000kvinner har følgende karakteristikker for 2015-2019:
- 50% nedgang for 15-19 år.
- 32% nedgang for 20-24 år.
- 14.6% nedgang for 25-29 år.
- 3.8% nedgang for 30-34 år.
- 5.6% nedgang for 35-49 år.
- 8% oppgang for 40-44 år.
- 12% nedgang for 45-49 år (men tallene er små, bør sees bort fra).
For USA når man sammenligner endringer 1990-2019:
Så, en teori kan være:
Det har vært en trend de siste (ti)årene i retning av at unge kvinner velger bort å bli unge mødre. Spesielt for de yngre. De har andre muligheter i livet, mer selvstendighet, og ønsker å etablere seg mer, tjene egne penger, reise og oppleve mer, før de slår seg ned som mødre i midten/slutten av 30-åra.
En potensiell mulighet kan være at de som var i forhold, og ønsket å bli mødre, valgte å gå den veien i stor grad når de ble innesperret av regjeringer i hele den vestlige verden og så på en usikker framtid i 2020 fram til man fikk vaksiner. På samme måte som ett enormt antall mennesker skaffet seg katt og hund under korona. Man valgte en livsstil.
Men, samtidig, noe skjedde i denne perioden som gjorde at datingmønsteret endret seg enda mer. De som ikke hadde ett sterkt ønske om å bli foreldre fikk i stedet satt karrieren på vent, mistet en del av livet i den mest aktive perioden. Så når man fikk muligheten til å gå ut og leve livet igjen, etter å ha levd med tiltak i en lang periode, så hadde kulturen endret seg så mye at enda færre ønsker å få barn på kort sikt. En trend som allerede var sterk før korona - kulturmessig, og selvvalgt.
Man kan jo også se dette i sammenheng med hvor negativt bildet av menn har blitt i kulturen i det siste hvis man vil spekulere vilt.
Men teorien vil være at korona akselererte trenden som har eksistert lenge enda lenger i retning av at kvinner velger bort å bli mødre - eller få mange barn, men at de som har vært i forhold og ville ha barn på sikt valgte å gå den veien under korona-restriksjonene før vi fikk vaksine - noe som skjulte den underliggende trenden i en kort periode.
Denne teorien vil da støttes ved at:
2021 var ett svært unormalt år i en generell trend - økning av fødsler, tvert mot den generelle nedgangen.
Med så stor kontroll folk har over det å bli gravid og å velge å gjennomføre svangerskapet, så føler jeg at dette er en potensiell forklaring (men det er også vaksiner som sagt, jeg ser ikke bort fra det som potensiell forklaring).
Men det ville for meg vært en logisk forklaring ved at unaturlig mange fødsler i en kort periode med ett ustabilt og unormalt samfunn veies opp med unaturlig få fødsler i ettertid - av helt selvvalgte årsaker. Uten at jeg på noen måte kan bevise det. Det er bare en alternativ teori.
Ja, uthevet skrift er grunnen til at jeg brukte “forstemmende” i all den tid det er det jeg anser som den mest sannsynlige årsaken. Insentivene til å ikke ta diskusjonen er dels massivt sammenfallende på tvers av forvaltning, Storting og media (som skjønner at det er fare på ferde dersom mye av forklaringen ligger på fremheide tiltak og eventuelt injeksjoner).
Altså, covid-19 smittet vel flest folk i Jan - Feb 2022? Omikron? Hvis jeg ikke husker helt galt? Så det var vel endel dødsfall derfra da. I tillegg, så fikk ikke eldre influensa i 2019-2021, men fikk det etter at covid-19 restriksjoner ble opphevet. Kort sagt, flere covid-19 relaterte dødsfall i 2019-22, færre vanlige i 2019-21, da får man denne toppen i 22.
Jeg har hatt kidsa som har vært jææævelig mye sykere i 2022/23 enn i årene før.
Husker jeg så influensa tallene under covid-19, de var i praksis null.
Skjønner godt at tvilerne tviler mer når logikk basert på fakta presenteres uten slagside…
Om ikke man er litt interessert i signifikant overdødelighet i flere land, så er man for investert i et narrativ. Hvilken “logikk” er det du savner? Man har hatt et knippe historiske år med tiltak og intervensjon aldri sett maken til.
Bare innen kreftdiagnostikk og behandling tyder alt på at mørketallene og følgene av disse årene er brutale.
Men whatever, det var sikkert omikron. Spar oss for fordumming.
Du må gjerne snakke om at andre har et narrativ, og at de løper ærender for legemiddelindustrien og gud vet hvem. Spørsmålet du bør stille deg selv er om dette narrative speiler deg selv, eller om du er helt upåvirket av de som står for den vitenskapelige tilnærmingen.
Hva er problemet ditt? Skal man ikke undersøke hva overdødeligheten skyldes?
Du projiserer jo hardere enn en projektor. Du kommer til torgs med “tvilerne” når alt man gjør er en helt basal observasjon av noe man ikke vet svaret på. Og som det er påfallende lite diskusjon rundt (hittil). Det er ingenting “vitenskapelig” tilnærming annet enn enn å ettergå fenomenet.
Hva i alle dager er det ved mine innlegg som får deg til å lure på det?
Hva med dette?
Er du uenig i den logikken som følger av den observerte vitenskapen så langt?
Og hva er den? Sitter du med fasit før den foreligger for et fenomen man ikke vet hva skyldes?
Fasit sier at vaksinene beskytter folk mot alvorlig sykdom og død. Det er vitenskapelig bevist.
At det sitter noen nisser på forumet hos derimot.no og andre fjolseforum som hevder å ha knekt en kode som sier at det er en liten klikk av verdens rikeste mennesker som styrer verden får være så.
Man velger selv hvem og hva man velger å tro på, og man blir det man velger å tro på.
Hvem er det DU diskuterer med og om hva? Vi snakker om observert signifikant overdødelighet i nærsagt alle land med robust offentlig statistikk.
An estimated 9.4 million (march 2022) screening tests that normally would have taken place in the United States in 2020 didn’t happen. These missed screenings, many experts worry, could potentially lead to cancers being diagnosed at a more advanced stage and, ultimately, to more people dying from cancer.
Ta kvelden. Kanskje det kan skyldes ting som dette. Ingen snakker om vaksinene isolert sett. Det sagt, så kan hverken du eller andre fehoder utelukke at massevaksinasjonen er én variabel som ligger bak fenomentet.
Men det vet man altså ikke. Skal jeg spekulere skyldes det fortrinnsvis andre senfølger av den totale pakken av tiltak og belastninger.
Jeg tror dette sitter langt inne for folk. Mye skjedde i panikk og i unntakstilstand, folk var redde. Nå i ettertid vil nok en del prøve “å se en annen vei”, helt eller delvis ubevisst. Mange lot seg rive med og hoppet på en voldsom polarisering og hetsekampanje mtp vaksine.
Det er veldig lite fokus på å finne årsaker til overdødelighet i dag som påpekt her og det skyldes nok mye sterke kapitalkrefter, politikere som snur hodet en annen vei og folk som rett og slett ikke vil vite.
Det er liten grunn til at dødeligheten blant yngre folk skal være høyere nå pga nedstengingen, det er generelt lite kreft og sykdom i lavere aldersgrupper. Selvmord og slikt kan bidra, men da mest i 2020 og 2021.
Og polariseringen fortsetter i dag med en gruppe som hevder at alt som dør er pga vaksinene, mens andre nekter for at vaksinene har forårsaket skader som ikke viruset ville gjort…
Skulle gjerne sett en studie på død blant yngre ift vaksinasjonsstatus og tidligere covid-smitte. Kanskje herjer corona mer med kroppen selv i et relativt mildt sykdomsforløp og gir skader på organer som siden bringer elendighet.
Siden det som du sier koker ned til at du spekulerer så er det vel ikke større grunn til å bruke tid på å diskutere.