Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Her er en artikkel som er inn på det du skriver om at helsevesenet kollapser der. Men det virker litt som at han aktivt leter etter andre grunner enn covid når han tar opp slikt som

Our society is defined by inequality, and poverty breeds poor health: conditions such as obesity, high blood pressure, respiratory disease, even cancer. So what happens if you throw a pandemic at an under-resourced healthcare system, in a profoundly unequal society ravaged by poor health?

Men at overarbeidede helsearbeidere og et system i kollaps selvfølgelig påvirker tallene også. Det kan jo forklare at vi ikke har den samme økningen. Men hvorfor har veldig mange andre land samme tendens som UK? Kollapser helsevesenet i alle land unntatt Norge og Sverige?

2 Likes

Jeg har ikke sett på noe andre tall. F.eks. tallene for Tyskland kunne jo vært interessant å se.

1 Like

In December 2022, excess mortality continued to vary across the EU. Bulgaria and Romania recorded little or no excess deaths. The most affected EU country, Germany, recorded an excess mortality rate of 37.3 %.

Skjermbilde 2023-02-24 kl. 09.52.18

I desember 2022? Når Omikron hadde fått fotfeste? Jeg skjønner ikke poenget ditt? Altså, folk daua av Covid-19, det er jo 100% klart. Vaksinen reduserte antall døde, men den ga ikke 100% beskyttelse.

Eh what, jeg leste feil, tenkte des 2021. Hvorfor skulle det være høyere dødelighet i des '22?

Jeg forsøker å finne kilder til det du spurte om. Har ikke noe poeng . Vil bare vite hva som skjer.

Her er mer:

Skjermbilde 2023-02-24 kl. 09.58.04

https://www.researchgate.net/publication/362777743_Excess_mortality_in_Germany_2020-2022

3 Likes

Altså, jeg fikk runde to med covid-19 i november 2022, men det var ikke inntrykket mitt at det var noe som rammet spesielt hardt/bredt?

EDIT: ser ut som jeg tok feil.

Very high death figures at the end of the year

In September and October, death figures were 11% and 20%, respectively, above the comparative figures of the previous years. Covid-19 deaths increased from the beginning of September to the middle of October, but not to the same extent as total death figures. The difference from the median of the previous years was lower in November (+7%) and the number of Covid-19 deaths declined. Based on an extrapolation, the end-of-year death figures observed in December again were markedly above the comparative figure (+19%), with the most significant increase (+32%) recorded in Week 51 (19 to 25 December). According to the current Weekly Influenza Report (only in german) of the Robert Koch Institute (RKI), the incidence of respiratory diseases in general from November onwards exceeded the peak of serious waves of influenza in the previous years. More than 110,000 deaths were recorded in December 2022, a figure above the level reached in previous flu waves.

Det var en runde med covid her også. Naboen min vet jeg hadde covid før jul en gang. Men det skal jo ikke være så farlig for unge folk som oss. Følte meg ikke akkurat døden nær da jeg fikk covid. Men så har jeg ikke hatt noen bivirkninger av vaksinen heller.

Sånn rent anekdotisk, så hadde jeg noe reaksjon på vaksinen, ble relativt dårlig første gang jeg ble smittet (Delta), tok vel et par uker før jeg var i slaget igjen. Når jeg fikk Omikron, så var det over på noen dager. Dama hadde det lettere enn meg under Delta og verre med Omikron…

Den relevante delen fra over er:

respiratory diseases virker å stå for de ekstra dødsfallene

1 Like

Det er jo mildt sagt spesielle tall for “Excess mortality in Germany”, og det jeg synes er veldig spesielt er den ekstremt store overdødeligheten blant unge mennesker i 2022, bortsett for de under 14 år.

8 Likes

Hegnar har vel mye rett i det han skriver her.
Men hvordan skal man noen gang få rette opp disse lønninger i forhold til andre lønnsgrupper, dersom alt er låst i forhold til frontfagmodellen til evig tid? På et eller annet tidspunkt kan det jo hende at man ikke har annet valg enn å løfte noen av de offentlig ansatte til et høyere lønnsnivå?

3 Likes

Kanskje overdødeligheten skyldes at “alle” tar harde narkotiske stoffer på byen i Oslo for tiden? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Jeg tok visst feil her. Etter en samtale med lillebroren min i går så er det visst veldig utbredt i Haugesund også. Huff, visste ikke at det var så vanlig her borte også.

7 Likes

Skremmende hvor utbredt det er.
Helt ok for en som jobber for NRK å fremme bruk også tydeligvis :man_shrugging:

4 Likes

De unge vet best, i hvert fall om sin omgangskrets, men de overdriver nok også litt.
Men nå etter at det har blitt så mye prat om det regner jeg med problemet øker en del.

5 Likes

lol. Media altså.

Jeg tror sjansen for Giske til å bli relevant igjen går gjennom arbeiderpartiet og ikke å starte ett eget parti. Han kan bare la Støre og gjengen kjøre ting enda mer til helvete og så starte en revolusjon sånn det ser ut nå. Men, hvem vet?

Noen som tror han starter eget parti? :slight_smile:

Arbeiderpartiets lokallag i Trondheim mangler bare 0,6 prosent for å krysse den magiske sperregrensen, ifølge en fersk undersøkelse utført av ABC Nyheter.

Basert på hvor mange som stemte ved forrige stortingsvalg i Norge, betyr det at 134 000 mennesker sier de ville stemt på Trond Giskes lag.

Nidaros alene er dermed omtrent like store som både Venstre og Rødt, og større enn MDG og KrF var ved forrige stortingsvalg.

4 Likes

Nei han er ung nok til å vente det ut.

3 Likes
  • Hele tanken bak Nidaros er å løfte og styrke den sosialdemokratiske ideologien og et bredt fellesskap der folk kan bli hørt. Det er grunnen til at mange tusen har meldt seg inn, forklarer Giske til ABC Nyheter.

. Vi skal ikke stille egen liste. Målet er å gjøre Arbeiderpartiet attraktivt for disse velgerne. Mange av de som liker Nidaros kommer fra andre partier, og mange er nok tidligere AP-velgere. Hvis vi fikk dem tilbake, ville det gi Ap et stort løft, fortsetter han.

Med tanke på at AP har mistet store deler av velgermassen sin, så har han jo definitivt et poeng.

3 Likes
3 Likes

Dette burde styrke rettsaken rundt grunnlovstridig suverenitetsavståelse. ACER kan ikke på en og samme tid representere makta EU nå sier det har, og samtidig ikke utgjøre suverenitetsavståelse.

Det er dog ønsketenkning å tro at noe blir reversert. Fosensamene alene viser tydelig nok at staten ikke bryr seg om lov og rettsavgjørelser.

9 Likes