Signifikant overdødelighet = ikke verdt å diskutere, roger.
Synes denne artikkelen dekker dette bra?
Ja, flott! Artikkelen er også full av forbehold, som den nødvendigvis må være. Så får man tro det følges opp ytterligere. Det er uunngåelig (store) mørketall assosiert med andre følger av pandemihåndteringen.
Får ikke redigert mer, men denne er jo skrevet som respons av professor Jarle Aarstad:
Folkehelseinstituttnotatet hevder videre at overdødelighet i 2022 kan relateres til covid-assosierte dødsfall. Uten å gå inn i en kausalitetsdiskusjon vil jeg imidlertid minne om at europeisk overdødelighet vedvarte i 2022 tross nedgang i covid-assosierte dødsfall.
De 1700 dødsfallene som ble borte fra influensa og de ekstra fra covid-19 dekker veldig mye av avviket? Høyst håndfast.
Se ovenfor. Det lille jeg har har lest av foreliggende artikler og publikasjoner på overdødelighet tegner et mye mer sammensatt bilde enn det jeg opplever at dere ikke ønsker at skal diskuteres.
Merkelig at det ikke er noen overdødlighet i Norge blant folk under 60 år når det er det i England både for aldersgruppen 25-49 år og for 50-64 år.
Helsevesenet i UK er i ferd med å kollapse. Jeg familie (tanter, onkler, tremeninger) og helsevesenet har blitt så underbemannet de siste årene at du ikke får behandlingen du skal ha i tide. At det gir ekstra dødsfall som ikke burde ha vært der overrasker meg ikke i det minste. Jeg hadde en tante som hadde noe som kunne ha vært en blodpropp, det tok 12 timer fra hun ringte inn før det kom ambulanse å hentet henne.
Her er en artikkel som er inn på det du skriver om at helsevesenet kollapser der. Men det virker litt som at han aktivt leter etter andre grunner enn covid når han tar opp slikt som
Our society is defined by inequality, and poverty breeds poor health: conditions such as obesity, high blood pressure, respiratory disease, even cancer. So what happens if you throw a pandemic at an under-resourced healthcare system, in a profoundly unequal society ravaged by poor health?
Men at overarbeidede helsearbeidere og et system i kollaps selvfølgelig påvirker tallene også. Det kan jo forklare at vi ikke har den samme økningen. Men hvorfor har veldig mange andre land samme tendens som UK? Kollapser helsevesenet i alle land unntatt Norge og Sverige?
Jeg har ikke sett på noe andre tall. F.eks. tallene for Tyskland kunne jo vært interessant å se.
In December 2022, excess mortality continued to vary across the EU. Bulgaria and Romania recorded little or no excess deaths. The most affected EU country, Germany, recorded an excess mortality rate of 37.3 %.
I desember 2022? Når Omikron hadde fått fotfeste? Jeg skjønner ikke poenget ditt? Altså, folk daua av Covid-19, det er jo 100% klart. Vaksinen reduserte antall døde, men den ga ikke 100% beskyttelse.
Eh what, jeg leste feil, tenkte des 2021. Hvorfor skulle det være høyere dødelighet i des '22?
Jeg forsøker å finne kilder til det du spurte om. Har ikke noe poeng . Vil bare vite hva som skjer.
Her er mer:
https://www.researchgate.net/publication/362777743_Excess_mortality_in_Germany_2020-2022
Altså, jeg fikk runde to med covid-19 i november 2022, men det var ikke inntrykket mitt at det var noe som rammet spesielt hardt/bredt?
EDIT: ser ut som jeg tok feil.
Very high death figures at the end of the year
In September and October, death figures were 11% and 20%, respectively, above the comparative figures of the previous years. Covid-19 deaths increased from the beginning of September to the middle of October, but not to the same extent as total death figures. The difference from the median of the previous years was lower in November (+7%) and the number of Covid-19 deaths declined. Based on an extrapolation, the end-of-year death figures observed in December again were markedly above the comparative figure (+19%), with the most significant increase (+32%) recorded in Week 51 (19 to 25 December). According to the current Weekly Influenza Report (only in german) of the Robert Koch Institute (RKI), the incidence of respiratory diseases in general from November onwards exceeded the peak of serious waves of influenza in the previous years. More than 110,000 deaths were recorded in December 2022, a figure above the level reached in previous flu waves.
Det var en runde med covid her også. Naboen min vet jeg hadde covid før jul en gang. Men det skal jo ikke være så farlig for unge folk som oss. Følte meg ikke akkurat døden nær da jeg fikk covid. Men så har jeg ikke hatt noen bivirkninger av vaksinen heller.
Sånn rent anekdotisk, så hadde jeg noe reaksjon på vaksinen, ble relativt dårlig første gang jeg ble smittet (Delta), tok vel et par uker før jeg var i slaget igjen. Når jeg fikk Omikron, så var det over på noen dager. Dama hadde det lettere enn meg under Delta og verre med Omikron…
Den relevante delen fra over er:
respiratory diseases virker å stå for de ekstra dødsfallene
Det er jo mildt sagt spesielle tall for “Excess mortality in Germany”, og det jeg synes er veldig spesielt er den ekstremt store overdødeligheten blant unge mennesker i 2022, bortsett for de under 14 år.
Hegnar har vel mye rett i det han skriver her.
Men hvordan skal man noen gang få rette opp disse lønninger i forhold til andre lønnsgrupper, dersom alt er låst i forhold til frontfagmodellen til evig tid? På et eller annet tidspunkt kan det jo hende at man ikke har annet valg enn å løfte noen av de offentlig ansatte til et høyere lønnsnivå?
Kanskje overdødeligheten skyldes at “alle” tar harde narkotiske stoffer på byen i Oslo for tiden?