https://www.realclearpolitics.com/video/2023/03/01/dr_marty_makary_the_greatest_perpetrator_of_misinformation_during_covid_was_the_us_government.html heh. Er bare morsomt.
Han var rimelig forbanna for Ă„ si det mildt.
Takk gud for politikken om private sykehus. Jeg har selv helse forsikring gjennom jobben, og i dag mottok jeg behandling for en vond skulder som mÄtte opereres.
Dagen etter det fĂžrste fast legebesĂžket ble jeg ringt av volvat og fikk time hos ortoped 3 dager senere.
En rask undersÞkelse og jeg ble henvist til operasjon hos volvat uka etterpÄ. Er idag ferdig med operasjonen og alt ser vellykket ut enn sÄ lenge. 1uke og 4dager siden ballen startet Ä rulle
Jazzet og snakket litt med legen etterpÄ, og om denne skulderen skulle blitt behandlet i det ordinÊre helsevesen sÄ hadde det blitt 6mnd vente tid minst. Og det morsomme i hele saken er at kirurgen pÄ volvat hadde vÊrt den samme personen som skulle operert meg pÄ det offentlige sykehuset.
Hva er greia med lege yrket og 2 arbeidsplasser, hvor har det gÄtt galt i verdens dyreste land Ä bo i?
FÄr se om enkelte medier gjÞr er troverdig forsÞk pÄ Ä ivareta/gjenvinne oppfattet integritet.
Holder stand ved denne enda. At man kan la seg lure er jo ris til egen rĂŠv
Ref posten til Jcp
NĂ„ begynner det Ă„ koke bra.
The greatest perpetrator of misinformation during the pandemic has been the United States government.
Misinformation thatâŠ
Covid was spread through surface transmission
That vaccinated immunity was far greater than natural immunity
That masks were effective. Now we have the definitive Cochrane review. What do you do with that review? Cochrane is the most authoritative evidence body in all of medicine and has been for decades. Do you just ignore it and not talk about it?
That myocarditis was more common after the infection than after the vaccine. Not true, it is 4-28 times more common after the vaccine.
That young people benefit from a booster, misinformation. Our two top experts on vaccines quit the FDA in protest over this particular issue, pushing boosters in young, healthy people. The data was never there. Thatâs why the CDC never disclosed hospitalization rates among boosted Americans under the age of 50.
That vaccine mandates would increase vaccination rates. A George Mason University study shows that it didnât. It did one thing, it created âNever-Vaxxersâ who are now not getting the childhood vaccines they need to get.
Over and over again, weâve seen something that goes far beyond using your best judgment with the information at hand. Weâve seen something that is unforgivable, and that is the weaponization of medical research itself. The CDC putting out their own shoddy studies, like their own study on natural immunity looking at one state for two months, when they had data for years on all 50 states. Why did they only report that one sliver of data? Why did the salami slice the entire database? Because it gave them the result they wanted.
The same with the masking studies. The data has now caught up in giant systematic reviews, and public health officials were intellectually dishonest. They lied to the American people.
Jesus
Ikke rart det skrives;
FÄr for guds skyld hÄpe at de ikke finner pÄ Ä gjÞre det.
Da blir det nok flere âanalyserâ om hvordan politikken til inkompetente politikere vil pĂ„virke strĂžmprisen i favĂžr til selskapet nok en gang
Passer vel nĂ„? Skal vi gĂ„ vekk fra âNĂ„ er det vanlige folks turâ ?
â Dette er et altfor lavt nivĂ„, som vi Ă„penbart ikke er fornĂžyd med, sier partisekretĂŠr Kjersti Stenseng til ABC Nyheter.
Samme regla etter hver mÄling, men ingen endring
17,2mrd i utbytte⊠hvor mye formuesskatt betaler eierne av Statkraft?
SÄ det ble brukt ca 30 milliarder pÄ strÞmstÞtte til private, samtidig bidro Statkraft med ca 43 milliarder til staten (sum av skatt og utbytte). SÄ statkraft alene dekker strÞmstÞtten og 40% mer.
Ja, det er flere strÞmtiltak, bl.a. bostÞtte og stÞtte til landbruk, men til sammen blir det ikke i nÊrheten av 43 milliarder for 2023. Staten tjener penger pÄ strÞmkrisa, mens nÊringsliv og folk flest betaler.
Men nÄr vi fÄr lakseskatten sÄ kan vi vel ha rÄd til Ä fikse dette?
NÄr Statkraft legger frem Ärsresultatet for 2022 tror jeg de fleste nÞyer seg med Ä se hva som skrives i media, for Ä plÞye gjennom 263 sider med rapport blir nok for mye for de fleste.
Og av de som faktisk tar seg litt tid tror jeg de fleste bare leser de fĂžrste sidene, og blir fort trĂžtte.
Mitt tips er; har man begrenset med tid, og skal man finne noe interessant, bĂžr man begynne Ă„ lese bakerst i boka !
Siste under-kapittel, i siste kapittel, i Ärsrapporten starter pÄ side 261, og har det fantasifulle navnet " Alternative Performance Measures",
med andre ord; alternative fakta, fake news, uvesentligheter, og andre saker som ikke har med sannheten eller virkeligheten i historiefortellingen Ă„ gjĂžre.
Og sant nok, pĂ„ siste linje i âbokaâ stĂ„r linjen med informasjon som Statkraft definerer som et âalternativt faktaâ; produksjonskostnad ! Den var pĂ„ 11 Ăžre i 2022.
(Cost of operations, Nordic hydropower generation in NO (Ăžre/kWh)).
Det finnes selvsagt flere interessante saker bortgjemt i fotnoter, og langt ut i rapporten.
PĂ„ side 231 under statistikken for âHuman rightsâ, pĂ„ linjen for
âCases where judicial or administrative sanctions have been applied due to material noncompliance with human rights legislationâ, sĂ„ stĂ„r tallet 0- null oppfĂžrt for 2022, tross at HĂžyesterett har slĂ„tt fast at etableringen av Fosen vindpark i TrĂžndelag er et brudd pĂ„ menneskerettighetene Norge har forpliktet seg til, og Fosen Vind DA er et joint venture-selskap eid av Statkraft (52,1 %), Aneo (7,9 %) og Nordic Wind Power DA (40,0 %) .
SĂ„ kunne man kanskje tenke seg at dette skulle vĂŠrt oppfĂžrt for 2021 (siden Fosen-dommen falt da), og faktisk har Statkraft oppfĂžrt tallet 1 for en sak med ânoncompliance with human rights legislationâ, men det er ikke hĂžyesterettsdommen, det er en sak i Chile:
âRuling by Supreme Court in Chile to halt archaeological investigations due to lack of indigenous peoplesâ consultations for Los Lagos. This case has been closed in 2022, and the Chilean authorities will carry out indigenous consultations related to the characterization and rescue of the archaeological findings.â
Det jeg synes er den morsomste fotnoten i Statkraft-rapport er" Note 38 Benefits paid to executive management and the Board of Directors".
For ser man pÄ side 177, om kompensasjon til styremedlemmer, sÄ ser man at alle styremedlemmer i 2022 hadde litt hÞyere kompensasjon i 2022 enn i 2021, bortsett fra en gruppe, ansatte-representantene.
Ansatte representantene har nesten halvert sine honorarer fra 2021 til 2022, fra 323 000 NOK til 169 000 NOK.
Det er ingen Þkonomisk grunn til at det skulle skje, og ansatte-representantene har jo fÞr hatt sammen linje som det vanlige styret har hatt fÞr;en Þkning Är for Är.
F.eks. ble ansatte-representantene kompensert med 304 000 NOK i 2019 og med 313 000 NOK i 2020.
Man kan jo spekulere pÄ hvorfor dette har skjedd, men mitt gjett er at halveringen av de som representerer de ansatte i styret mÄ ha skjedd pÄ de ansattes eget initiativ.
Fot-folket i Statkraft har selvsagt svĂŠrt god innsikt i alle detaljer i bransjen, og de har et ideologisk og politisk stĂ„sted, som med halveringen av kompensasjonen gir sin stemme om hvor de âstĂ„r i sakaâ.
Kanskje ikke âblodpengerâ er helt riktig ord, men halveringen tilsier at noe som fĂžr var en kjĂŠrkommen kompensasjon som har blitt mottatt som lĂžnn for viktig og godt arbeide nĂ„ fĂžles som svĂŠrt ubehagelig.
Men det er klart at ledelsen og styret fortjener sin kompensasjon. De har tross alt ansvaret for at Norge tjener sÄ mange milliarder. Tenk selv, de har tross alt klart Ä manipulere hele energimarkedet i Europa. At de fÄr betalt for strevet er kun pÄ sin plass syntes jeg.
NÄ tror jeg du rÞrer med tallene, men sist gang jeg skulle rette pÄ noen tok jeg feil
oopsâŠble litt revet med ser jeg
Takk for at du deler dine gode oppsummeringer! Alltid meget grundig og reflektert.
HĂ„per du ogsĂ„ kjenner en oppegĂ„ende journalist du kan dele dette medâŠ