Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Litt av et sosialt eksperiment vi har vært med på.

8 Likes

– For LO har det vært viktig at hver krone til norsk jernbane skal gå til å bygge ut mer og bedre jernbane. Å splitte opp norsk jernbane enda mer er ikke løsningen på det togkaoset vi dessverre har sett de siste årene med milliardsprekk, kanselleringer og forsinkelser, sier Følsvik.

Ansvaret for utvikling, drift og vedlikehold av jernabnenettet er det statseide Bane NOR som har. Ekstremt heselig og uredelig av LO-leder Peggy Sue Hessen Følsvik å implisere at det er konkurranseutsettingen som er skyld i kanselleringene.

Til info: LO har uttalt at de (selvsagt) ønsker en sammenslåing av VY og Flytoget.

1 Like

For at Vy skal bli like god som Flytoget så er det nok best at Flytoget legges under Vy.

Den der var så spot on at jeg ble enda mer forbannet over hvor elendig landet vårt blir styrt :sweat_smile::sweat_smile:

4 Likes
8 Likes

her i norge hadde jeg stemt på SV politiker Kari Elisabeth Kaski :swimming_woman:

3 Likes

Bring tilbake gapestokkene.

3 Likes

Samme som gjorde meg så forbanna i Norge når de prøvde seg med denne:

Tipper det ikke hadde vært så pent om man lakk alt av kommunikasjon som ble gjort i Norge også, men hvem bryr seg nå? Korona finnes ikke lenger, og vi har gått videre. Får ikke lenger politikere som tar ansvar på en annen måte enn Stoltenberg (tar ansvar ved å bli sittende) uansett.

3 Likes

Det var da helsemyndighetene ikke ville stole på data om Omikron fra sør Afrika, men syns det var lurere å komme med skremselspropaganda rett før jul slik de kunne ta en siste runde med helt irrasjonelle tiltak.

Jeg tror folk er så leie av covid at de ikke orker å ta opp kampen om alt det sykt urettferdige som skjedde rundt omkring i verden i over 2 år. Er den mest siviliserte svindelen som har skjedd i nyere tid.
Er det ikke flere steder i verden som er hjernevasket og enda har munnbindpåbud, mon?

7 Likes

Investeringer flyttes til USA fra Europa

Biden har fått alarmklokkene til å ringe i Europa. Sentralt i hans plan står den såkalte «Inflation Reduction Act» (IRA). Den gir store skattereduksjoner og støtteordninger til investorer som velger USA.

Investeringer flyttes allerede til USA og vekk fra Europa. Det gjelder særlig utbygging av grønn energi, som hydrogen, solenergi, vindkraft og batterier.

Sveriges stolthet, batterifabrikken Northvolt, vurderer sine investeringsplaner. Batterifabrikken Freyr forserer investeringer i USA og avventer EUs og Norges svar for å styrke europeisk konkurranseevne. Grønn energiproduksjon vil gi stor inntjening og nye arbeidsplasser, men trenger investeringer for å komme i gang.

Bilindustrien rammes også. BMW, Volkswagen og Tesla vurderer å ekspandere produksjon i USA på bekostning av Europa.

4 Likes

Syntes det er bra at Europa og USA samarbeider om å fjerne industrien fra Europa. Viser at det er håp for de store internasjonale løsningene fortsatt.

3 Likes

Det er et shitshow, som gir mer makt og profitt til bedriftene. Jeg synes det er interessant å se hvordan et selskap som Kongsberg Gruppen klarer seg svært bra i Norge. Jeg er der at uten en statelig eier, så hadde selskapet bygget ned i Norge rimelig kjapt. Så, er løsningen statelig eierskap?

Ja, løsningen er å si fuck you til alle andre, og kreve at alle selskaper som skal drive i landet har minst 51% eierskap fra egen stat, eller egne borgere (som må gjøre som staten sier).

Også kjent som Kina-modellen

Funker faktisk svært bra for Kina. :see_no_evil:

EDIT
Altså, jeg sier ikke at dette er en bra løsning, jeg bare lufter ideen litt. Det behøver forresten ikke være “alt” av bedrifter som har statelig eierskap. Poenget er å ha solide eiere som investerer bedrifter i Norge, uten å bry seg om flyktige skatteproblemer/subsidier i Norge opp mot andre land. Når man først har disse solide selskapene, så vokser det opp mindre, selskaper rundt disse og man får et fungerende økosystem. Kanskje :see_no_evil:

2 Likes

Med dagens regjering kan ikke disse eies av privatpersoner bosatt i Norge. De må eies av den norske stat, eller av utenlandske statsborgere.

Solide bedriftseiere er uønsket i Norge.

Men krever vi at 51% av bedrifter som drives i Norge eies av folk som er bosatt her i landet og må betale norsk formueskatt (eller av staten) så løser vi problemet som sagt :slight_smile:

2 Likes

Spørsmålet blir jo litt hva poenget med bedrifter eiet i Norge hvis man trenger subsidier for at produksjon osv skal legges til Norge? (Fordi USA subsidierer på sin side av Atlanteren og Kina investerer direkte?). I stedet for å gi bort penger til det private via subsidier og lave skatter, så kunne vi like gjerne investert direkte som Kina? :thinking:

Det finnes flere eksempler på dårlig statlig eierskap, men også mange bra, hvor statlig eierskap definitivt har skapt merverdi. Som sagt, så mener jeg ikke at staten nødvendigvis skal gå inn tungt over alt, men der det kreves kapital som i eksempelet med batterifabrikken, så kunne staten sagt: greit, vi kan gå inn med kapital på eiersiden og få banket det igjennom.

Kan gjøre begge deler. Kreve nasjonalt eierskap og subsidiere. Er vel hva Kina gjør?

Problemet med modellen er at ett statlig byråkrati mister nesten alle fordelene ett risikovillig kapitalmarked promoterer.

Jeg vet nå ikke helt, men noe må gjøres. Btw, jeg er enig i at formueskatten fucker til ting her på landet, men det er ikke akkurat attraktivt å ha selskaper som Google i Norge heller. Dvs selskaper som kun trekker penger ut av Norge.

Nå kan man jo se på hva staten har gjort på strømmarkedet og klø seg i hodet på hvordan det går an å fucke til noe så hardt. Og lure på om det er lurt å la dem få mer kontroll.

Tjah. Av og til glimrer staten til. Olje/gass bransjen er vel et eksempel hvor stort statlig eierskap, subsidier og skyhøy skatt går hånd i hånd.

1 Like

Olje og gass-bransjen er vel et eksempel på at staten ga opp noe av sitt eierskap i natur-ressursene til det private, og at det private har realisert verdiene på vegne av staten for en brøkdel av den reelle verdien? Hadde de gjort det samme innen gruvedrift ville vi hatt en stor industri på det området også, men der holder de for hardt igjen.

1 Like

Jo enklere forretningsmodellen er, jo enklere er det å ha ett statsdrevet selskap tror jeg fordi det handler om at staten i utgangspunktet har monopol på det som skal utnyttes, eller som eneste betaler.

• Staten betaler for alt, så gir det mening (helseomsorg, skole, infrastruktur).
  • Dette er naturressurser som skal fjernes fra der de ligger i dag, og selges til høystbydende (olje, gass, gruvevirksomhet) med minimale konsekvenser for natur og miljø.

Når det kommer til mer avanserte ting, så kan det fortsatt fungere brukbart (flyselskaper, industri), men - hvilket statseid softwareselskap er ekstremt vellykket og driver med innovasjon?

Jeg er ikke solgt på ideen om at veien til lykke er konkurranseutsettelse av alt (som jernbane, helse og omsorg, osv), men det har både positive og negative sider. På noen områder er det mer positivt enn på andre områder. Jeg tror eksempelvis rundt helse at forskningen sist jeg sjekket viste at det folk er mest fornøyd med er ett system hvor staten betaler for alle, men at private selskaper konkurrer om å levere tjenester. Trenger det å være det samme rundt barnevern, jernbane, eller veier? Vann og kloakk? På ingen måte. Tror man kan ha ganske forskjellige erfaringer rundt sånne ting.

Men jeg er fullstendig solgt på at Norge ikke bør ha ett statseid softwareselskap som skal drive med “innovasjon innen gaming” for å si det enkelt :slight_smile:

3 Likes