Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Så det ble brukt ca 30 milliarder på strømstøtte til private, samtidig bidro Statkraft med ca 43 milliarder til staten (sum av skatt og utbytte). Så statkraft alene dekker strømstøtten og 40% mer.

Ja, det er flere strømtiltak, bl.a. bostøtte og støtte til landbruk, men til sammen blir det ikke i nærheten av 43 milliarder for 2023. Staten tjener penger på strømkrisa, mens næringsliv og folk flest betaler.

3 Likes

Men når vi får lakseskatten så kan vi vel ha råd til å fikse dette? :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

4 Likes

Når Statkraft legger frem årsresultatet for 2022 tror jeg de fleste nøyer seg med å se hva som skrives i media, for å pløye gjennom 263 sider med rapport blir nok for mye for de fleste.

Og av de som faktisk tar seg litt tid tror jeg de fleste bare leser de første sidene, og blir fort trøtte.
Mitt tips er; har man begrenset med tid, og skal man finne noe interessant, bør man begynne å lese bakerst i boka !

Siste under-kapittel, i siste kapittel, i årsrapporten starter på side 261, og har det fantasifulle navnet " Alternative Performance Measures",
med andre ord; alternative fakta, fake news, uvesentligheter, og andre saker som ikke har med sannheten eller virkeligheten i historiefortellingen å gjøre.

Og sant nok, på siste linje i “boka” står linjen med informasjon som Statkraft definerer som et “alternativt fakta”; produksjonskostnad ! Den var på 11 øre i 2022.
(Cost of operations, Nordic hydropower generation in NO (øre/kWh)).

Det finnes selvsagt flere interessante saker bortgjemt i fotnoter, og langt ut i rapporten.
På side 231 under statistikken for “Human rights”, på linjen for
Cases where judicial or administrative sanctions have been applied due to material noncompliance with human rights legislation”, så står tallet 0- null oppført for 2022, tross at Høyesterett har slått fast at etableringen av Fosen vindpark i Trøndelag er et brudd på menneskerettighetene Norge har forpliktet seg til, og Fosen Vind DA er et joint venture-selskap eid av Statkraft (52,1 %), Aneo (7,9 %) og Nordic Wind Power DA (40,0 %) .

Så kunne man kanskje tenke seg at dette skulle vært oppført for 2021 (siden Fosen-dommen falt da), og faktisk har Statkraft oppført tallet 1 for en sak med “noncompliance with human rights legislation”, men det er ikke høyesterettsdommen, det er en sak i Chile:
Ruling by Supreme Court in Chile to halt archaeological investigations due to lack of indigenous peoples’ consultations for Los Lagos. This case has been closed in 2022, and the Chilean authorities will carry out indigenous consultations related to the characterization and rescue of the archaeological findings.”

Det jeg synes er den morsomste fotnoten i Statkraft-rapport er" Note 38 Benefits paid to executive management and the Board of Directors".

For ser man på side 177, om kompensasjon til styremedlemmer, så ser man at alle styremedlemmer i 2022 hadde litt høyere kompensasjon i 2022 enn i 2021, bortsett fra en gruppe, ansatte-representantene.
Ansatte representantene har nesten halvert sine honorarer fra 2021 til 2022, fra 323 000 NOK til 169 000 NOK.
Det er ingen økonomisk grunn til at det skulle skje, og ansatte-representantene har jo før hatt sammen linje som det vanlige styret har hatt før;en økning år for år.
F.eks. ble ansatte-representantene kompensert med 304 000 NOK i 2019 og med 313 000 NOK i 2020.

Man kan jo spekulere på hvorfor dette har skjedd, men mitt gjett er at halveringen av de som representerer de ansatte i styret må ha skjedd på de ansattes eget initiativ.
Fot-folket i Statkraft har selvsagt svært god innsikt i alle detaljer i bransjen, og de har et ideologisk og politisk ståsted, som med halveringen av kompensasjonen gir sin stemme om hvor de “står i saka”.

Kanskje ikke “blodpenger” er helt riktig ord, men halveringen tilsier at noe som før var en kjærkommen kompensasjon som har blitt mottatt som lønn for viktig og godt arbeide nå føles som svært ubehagelig.

9 Likes

Men det er klart at ledelsen og styret fortjener sin kompensasjon. De har tross alt ansvaret for at Norge tjener så mange milliarder. Tenk selv, de har tross alt klart å manipulere hele energimarkedet i Europa. At de får betalt for strevet er kun på sin plass syntes jeg.

4 Likes

Nå tror jeg du rører med tallene, men sist gang jeg skulle rette på noen tok jeg feil :sweat_smile:

2 Likes

oops…ble litt revet med ser jeg :sweat_smile:

Takk for at du deler dine gode oppsummeringer! Alltid meget grundig og reflektert.
Håper du også kjenner en oppegående journalist du kan dele dette med…

1 Like

Så da viser det seg tvungen maskebruk bare var tull også. Så og si ingen effekt…

7 Likes

Litt av et sosialt eksperiment vi har vært med på.

8 Likes

– For LO har det vært viktig at hver krone til norsk jernbane skal gå til å bygge ut mer og bedre jernbane. Å splitte opp norsk jernbane enda mer er ikke løsningen på det togkaoset vi dessverre har sett de siste årene med milliardsprekk, kanselleringer og forsinkelser, sier Følsvik.

Ansvaret for utvikling, drift og vedlikehold av jernabnenettet er det statseide Bane NOR som har. Ekstremt heselig og uredelig av LO-leder Peggy Sue Hessen Følsvik å implisere at det er konkurranseutsettingen som er skyld i kanselleringene.

Til info: LO har uttalt at de (selvsagt) ønsker en sammenslåing av VY og Flytoget.

1 Like

For at Vy skal bli like god som Flytoget så er det nok best at Flytoget legges under Vy.

Den der var så spot on at jeg ble enda mer forbannet over hvor elendig landet vårt blir styrt :sweat_smile::sweat_smile:

4 Likes
8 Likes

her i norge hadde jeg stemt på SV politiker Kari Elisabeth Kaski :swimming_woman:

3 Likes

Bring tilbake gapestokkene.

3 Likes

Samme som gjorde meg så forbanna i Norge når de prøvde seg med denne:

Tipper det ikke hadde vært så pent om man lakk alt av kommunikasjon som ble gjort i Norge også, men hvem bryr seg nå? Korona finnes ikke lenger, og vi har gått videre. Får ikke lenger politikere som tar ansvar på en annen måte enn Stoltenberg (tar ansvar ved å bli sittende) uansett.

3 Likes

Det var da helsemyndighetene ikke ville stole på data om Omikron fra sør Afrika, men syns det var lurere å komme med skremselspropaganda rett før jul slik de kunne ta en siste runde med helt irrasjonelle tiltak.

Jeg tror folk er så leie av covid at de ikke orker å ta opp kampen om alt det sykt urettferdige som skjedde rundt omkring i verden i over 2 år. Er den mest siviliserte svindelen som har skjedd i nyere tid.
Er det ikke flere steder i verden som er hjernevasket og enda har munnbindpåbud, mon?

7 Likes

Investeringer flyttes til USA fra Europa

Biden har fått alarmklokkene til å ringe i Europa. Sentralt i hans plan står den såkalte «Inflation Reduction Act» (IRA). Den gir store skattereduksjoner og støtteordninger til investorer som velger USA.

Investeringer flyttes allerede til USA og vekk fra Europa. Det gjelder særlig utbygging av grønn energi, som hydrogen, solenergi, vindkraft og batterier.

Sveriges stolthet, batterifabrikken Northvolt, vurderer sine investeringsplaner. Batterifabrikken Freyr forserer investeringer i USA og avventer EUs og Norges svar for å styrke europeisk konkurranseevne. Grønn energiproduksjon vil gi stor inntjening og nye arbeidsplasser, men trenger investeringer for å komme i gang.

Bilindustrien rammes også. BMW, Volkswagen og Tesla vurderer å ekspandere produksjon i USA på bekostning av Europa.

4 Likes

Syntes det er bra at Europa og USA samarbeider om å fjerne industrien fra Europa. Viser at det er håp for de store internasjonale løsningene fortsatt.

3 Likes

Det er et shitshow, som gir mer makt og profitt til bedriftene. Jeg synes det er interessant å se hvordan et selskap som Kongsberg Gruppen klarer seg svært bra i Norge. Jeg er der at uten en statelig eier, så hadde selskapet bygget ned i Norge rimelig kjapt. Så, er løsningen statelig eierskap?