Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

2 Likes

“Demand destruction.”

Neida, for olja skal subsidieres, DET får nok ned forbruket.

2 Likes

for rundt 2(?) år siden hadde G20(?) landene et løfte om å gjøre “hva enn de måtte gjøre” for å holde økonomien igang…

Nyheter er ikke alltid lett å sett sammen, hvorfor kan f.eks følgende nyhet i en stor grad omhandle Norge? Og hvorfor kan vi risikere at det blir tatt beslutninger som ikke nødvendigvis trenger å være i norske interesser?

Og Russland “svarer”.

Det står at grunnen er at Russland vil sette hardt mot hardt fordi Polen ikke vil betale for gassen i russiske rubler.

Men jeg tror at Russland ikke har noe særlig “leverage” overfor Polen, og at de derfor har solgt masse gass til Polen siste tiden. Sjekker man fyllingsgraden på gasslagrene til europeiske land så har Polen 75% fulle gasslagre, ganske høyt for årstid og sammenlignet med andre land. Sjekk link under for data.

https://agsi.gie.eu/#/

Andre land som bruker mye russisk gass, som Italia og Tyskland ligger på rett over 30%, og mange land i EU ligger igjen godt under det. For øvrig ikke kritisk lavt, og heller ikke unormalt lavt. Det er nok Polen som har kjøpt masse gass av Russland siste måneder. Begge parter like villig i kjøp og salg.

Men Polen er i ferd med å klare løsninger som jobber Polen mot en langsiktig gass-uavhengighet.

"Work on a pipeline to deliver natural gas from Norway to Poland has resumed in Denmark after a nine-month suspension.

The Baltic Pipe, which is expected to deliver 10 billion cubic metres of gas annually to Poland — about half of the country’s total consumption — should be fully operational from 1 January 2023.

The European Union has announced plans to slash by two-thirds its imports of Russian gas by the end of the year to reduce its dependence on Moscow which supplies about 45% of the bloc’s natural gas imports."

Mao både Russland og Polen har vært inneforstått med at det blir den nye virkeligheten i Polen.
Og Polen har kjøpt det de kan av russisk gass i mars og april, og Russland sier at ny avtale på russisk gass må være i rubler, men it does not matter.

The Baltic pipeline har lenge vært planlagt men støtte på miljøproblemer i Danmark i fjor og utsettelser i fjor sommer.

Men tror kanskje danske miljømyndigheter fikk fortgang i saken etter Russlands invasjon i Ukraina den 24. februar, fornuft nok mtp. danske og særlig polske interesser. Danmark ville vel fremstått som en dårlig nabo, om man skulle bruke mer tid på miljøutredninger/-forsinkelser.

“On 1 March 2022, The Danish Environmental Protection Agency has issued a new environmental permit for the Baltic Pipe gas pipeline after the original permit was repealed by the Danish Environmental and Food Appeals Board in 2021. With the new permit, Energinet can restart construction on parts of the project in the eastern part of the Jutland peninsula and on the western part of the island of Funen. Energinet plans to commission Baltic Pipe with partial capacity from 1 October 2022, by using parts of the existing gas transmission system in Denmark as temporary replacement for the parts that have been delayed. On 1 January 2023, the entire project is expected to be operational at full annual capacity of up to 10 BCM.”

Det jeg imidlertid er litt skeptisk til er ressursforvaltningen på norsk sokkel.

"For å sikre god, langsiktig forvaltning av petroleumsressursene og at andre samfunnshensyn blir ivaretatt har myndighetene etablert klare rammer for utbygging og drift. "
“I dag er gjennomsnittlig utvinningsgrad for olje fra oljefelt på norsk sokkel om lag 47 prosent, og det er en målsetting at utvinningsgraden skal økes ytterligere.”

Men skal man få mest mulig ut av hvert felt så må man ta gassen før man tar olje, fordi gassen gir trykkstøtte.

Ser man på oversikten på norske felt så er det noen gass-felt, noen oljefelt og noen felt som har både viktige reserver i olje, og i gass.

Og da må man tenke seg om fordi situasjonen er en helt annen både økonomisk, og ikke minst politisk og geopolitisk enn den var i fjor.

Akkurat nå ligger TTF-gassen (nederlandsk gass) på en pris som energimessig tilsvarer 250 til 300 dollar fatet. Norsk gass er av høyere kvalitet, så jeg regner med at prisen på norsk gass er bedre.

Mulig Norge produserer det remme og tøy kan holde, innenfor det som har vært en rød tråd i norsk politikk på sokkelen i alle år.

Men skulle tro at det både politisk og økonomisk vil være fristende å øke gassproduksjonen ytterligere, og la den “mindreverdige” oljen ligge igjen, og ende opp med et brudd på det man nesten kan kalle en samfunnskontrakt mellom de som er ansvarlig for ressursforvaltningen på norsk sokkel, og den norske befolkningen.

Dette kan potensielt bli en haug med beslutninger og tilpasninger lik alle utenlandskablene vi har på norsk strøm. Straks infrastrukturen er på plass er det svært vanskelig å ikke bruke den, både fra et økonomisk og politisk ståsted.

Er det i norsk interesse å tømme Nordsjøen fortest mulig?

3 Likes

Ja, fordi miljømafiaen indoktrinerer alle som vokser opp til å hate olje og gass som en religiøs pliktøvelse, og da får man bare ta de pengene man kan før neste generasjon vedtar å stoppe.

Dvs, det er i hvert fall ett synspunkt :slight_smile:

13 Likes

Hvis det var sånn at hvert gang det blåste, eller var sol, så fikk strømlinjene ut av Norge varme av import, så ville det vært enklere å forsvare å sende strøm ut av landet ellers. Det burde jo også være mulig å kjøre pumper, så man kan kjøre vann opp når det virkelig er overskudd.

Strøm fra vind er såvidt jeg vet billigere enn alt av fossilt, men det trengs lagring.

Mao, etterhvert som lagring blir bedre, blir fossilt mindre og mindre aktuelt. Elbiler er jo rimelig konkurransedyktige og det vil fortsette over på varebiler, busser og lastebiler. Vi har jo også hybridferger.

2 Likes

Helt riktig, klarer man å lage økonomisk lønnsom batteriteknologi er man på rett vei, men før vi er der er det andre utfordringer.

Utfordringen med det grønne skiftet er at det er noen vanvittige investeringer som må til.

“Elektrifisering vil kreve betydelig mengder med aluminium, kobber, kobolt, stål, samt silisium og ferrosilisium som Elkem produserer. Det grønne skiftet vil kreve store mengder med materialer til produktene som skal lages, sier Elkem-sjef Helge Aasen til E24.”

Og for å prosessere disse metallene ut av jorda kreves store mengder fossilt brennstoff.

Og for å produsere fra råmateriale til produkt kreves store mengder strøm.

Beslutningen om å bygge en fabrikk på Herøya i Porsgrunn skal tas i første halvdel av 2022. Anlegget skal i første omgang årlig produsere nok grafitt til batterier til 20.000 elbiler.

Og når man drar på trengs det store mengder billig strøm, og tilskudd av skattekroner.

“En fullskala fabrikk, med produksjon av grafitt til mer enn 1 million elbiler, avhenger av at Elkem kan sikre langsiktige kraftkontrakter og tilgang til nett, samt offentlig støtte.”

Jeg er faktisk veldig for at man skal bruke vannkraften som et konkurransefortrinn til å skape arbeidsplasser, i Norge, men da kan man ikke sende store mengder strøm ut av landet, ha helt vanvittige prosjekter som elektrifisering av sokkelen, og la Statnett få lage en haug med spesialavtaler med diverse foretak på kontinentet som får strøm til en pris vi ikke får vite noe om.
Den vanlige forbruker av strøm er de eneste som ikke får billig strøm. Og selv med 80% “prisavslag”, eller 90% på strøm over 70 øre så skal det betales moms og faste avgifter slik at når spotprisen 3 kroner, betaler man fort 2 kroner kilowatten likevel. Og med 6 til 10 kroner så ender man opp med 4-5 kroner likevel. For de fleste blir det dyr strøm.

Hvis det skulle ende med strømrasjonering til vinteren, skal da el-bileiere være fritatt for innsparinger? El-bilen er jo en viktig del av det grønne skiftet.

1 Like

Det er mulig å inngå fastprisavtale som privatkunder også. Min forrige strømregning var på 341kr for 2-3000kwt inkludert alt. :see_no_evil:

1 Like

Det er jo inkludert støtte? Så uten støtte hadde den vel vært 2-3000 kroner? Som heller ikke er så dyrt for en familie i enebolig?

Tja, 2821 kwt var forbruket, støtten var på 3301. Så hadde blitt 3642 kr. Det hadde vært jævelig dyrt for mars. Det er jo også med lavere avgifter enn vanlig.

Spørs selvsagt på hvor langt en kjører daglig, men lading av elbil er ikke der jeg kan spare mest. Christian har ikke elbil og bruker 2-3000 kWt, jeg har to elbiler hvorav den ene kjøres lite, jeg kjører nok over 20000 km i året, her er mitt forbruk for i fjor og i år til nå, det som sluker mest er nok vår kjære datter på snart 17 år med langt hår…

2 Likes

Hus fra 1995 med null tiltak for å spare strøm. Satser på varmepumpe fra høsten av tenker jeg. :see_no_evil:

3 Likes

For folk med god råd så bruker de bare den strømmen de trenger nær sagt uansett hva den koster.
Men skulle vi få rasjoneringer så kan selv ikke Petter Stordalen kjøpe seg ut av problemene.

Derfor er det faktisk en litt annen problemstilling om det skulle oppstå en rasjoneringssituasjon kontra problemet med dyr strøm. Da kan man ha samme komfort med mindre forbruk (om det skulle bli nødvendig).

2 Likes

I mitt hodet er det galskap å ikke ha varmepumpe i «eldre» hus. 1995 er nok ikke så ille ift vårt fra -75, men vi har bytta alt av vinduer mest pga komfort, altså aldri dugg på innsiden,ikke kaldras og kaldt å sitte ved vinduer. Samt lette å åpne/lukke.
Hadde bare 15cm isolasjon i tak, har lagt på 10 cm ekstra i store deler av huset.

Forøvrig så er huset ca 100 m2 pluss kjeller, to bad og to varmepumper.

Du bør sjekke ut Mitsubishi, modellen vi har heter Kirigamine, er nok en annen modell nå, men ville uansett vurdert Mitsubishi.
Gir god varme ved kulde og har bra levetid. Hørte snakk om at de ga 8 års garanti Sverige, om det var fakta vet jeg ikke.

Lurt å følge med på tilbud, og det er lurt å montere på sommeren, da er det ofte tørr og fin luft, enklere å vakumere rørene da.

1 Like

Helt kostelig hvordan samtlige som har heiet frem sensur (av meninger de ikke liker) på sosiale medieplattformer og anført at det er snakk om private selskaper som kan gi glatt faen i ytringsfriheten tilte fullstendig når Elon Musk likesågreit kjøper hele jævla Twitter.


12 Likes

LOL - du forstår vel at dersom det blir strømrasjonering så kommer ikke det til å gjelde milliardærene og de internasjonale storkonsernene. De er jo “samfunnskritiske”.

Det kommer kun til å gjelde for privatpersoner og små- og mellomstore bedrifter.

Har du ikke lært noe fra “pandemien”?

Fun fact som et eksempel: I California tapper Nestlé (et av verdens største konsern) millioner av liter vann - gratis - mens vanlige folk i delstaten må rasjonere beinhardt på vann i tørkeperioder (artikkelen er fra 2016 men de holder på uforandret den dag i dag).

5 Likes

Obama Says Censoring Social Media Will Keep Us Free

3 Likes

Håper, om det skulle bli rasjoneringer, at det forskjell på privatpersoner og storkonsern. Tror det er vanskelig nok å få å måtte redusere/legge ned viktig industri som bruker masse kraft.

Basically er det meste (90%) av den elektriske strømmen produsert i Norge vannkraft, ca 140-150 Twh.
Av dette bruker husholdninger og jordbruk 43 Twh, kraftkrevende industri 37 Twh, Bergverk og utvinning 16Twh, Annen industri 8Twh og Bygg og Anlegg 24 Twh.

Mao norsk industri bruker mye strøm, og mye av det er på langtidskontrakter til svært få øre per kwh.

I dag la Elkem frem resultat:

" Resultatet etter skatt endte på svimlende 2,67 milliarder kroner, mot 691 millioner kroner i 2021."

Sånn blir det når man kan utnytte høye råvarepriser og ha lav kostnader. Jeg sier ikke at det er feil, men det sitter nok langt inne å redusere/legge ned industri som gir slike inntekter.

Jeg tror argumenasjonen blir at “man må både bruke pisk og gulrot” i denne situasjonen “ingen” kunne forutse, og da er gulroten at man kun betaler 20% av strømprisen over 70 øre per kwh, never mind that mva og avgifter fortsatt er der slik at om spotprisen er 2 kroner så er prisen man effektivt betaler 2 kroner.
Pisk blir rasjoneringer, siden man allerede har fått “gulrot”.

1 Like

Som sagt, milliardærklassen slipper alltid unna. Det trenger du ikke bekymre deg over.

Det er du og jeg som skal ta regningen.

4 Likes