Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

''Olje- og energiminister Terje Aasland mener det er en dårlig idé å legge begrensninger på eksport, uansett fyllingsgrad. I forrige uke stemte Stortinget ned både Rødt og Frps liklydende forslag om dette.

– Jeg tror det er en fordel at vi har den fleksibiliteten i energisystemet og den kraftutvekslingen vi har med andre land slik situasjonen er nå, sier Aasland til TV 2.

Men lite vann i magasinene kan føre til mer kraftimport.

– Det kan hende at vi gjennom hele sommeren kommer til å importere mye strøm fra Sverige, Danmark og Tyskland - nettopp for å underbygge og støtte oppunder energisikkerheten vi har her i Norge. Det er et system som har fungert godt i mye over 30 år, sier han.’’

Korrupte jævla faen as. Alle sammen. Hele partiet er så dypt i lomma på strømprodusentene at jeg spyr.

HVOR BLIR DET AV FOLKETS TUR? Arbeiderparti du liksom. Det her er Norges største jævla overtramp.
Er ikke disse politiker pakket valgt til å jobbe for folket? Det sitter så jævlig i kjeften på de, men typ null handling. Arvesølvet blir solgt til utlandet rett foran øynene på oss alle mann…

10 Likes

Det morsomme er når andre land ilegger eksportforbud pga rasjoneringsproblematikk :slight_smile:

10 Likes

Trust the science.

1 Like

Hvis man ikke enda har forstått at venstresiden i norsk politikk ikke kan økonomi, så får man se på historien igjen. De kjører alltid masse tiltak som de sier skal gjøre noe, men det har aldri riktig effekt fordi de ikke forstår økonomi. Om det er med overlegg eller ikke får andre tolke, men det er og blir ideologi i stedet for realisme som fører til at tiltak slår ut feil. Dette inkluderer MDG, SV, Rødt, Arbeiderpartiet, SP, KRF med flere. Høyre og FRP har også ideologi, men de kommer ihvertfall med tiltak som gjør det de sier ganske nøyaktig.

5 Likes

Strømsituasjonen vi ser nå er et direkte resultat av Høyre sin politikk.

Ja, de gjør det de sier de skal gjøre. Og det de sier de skal gjøre er å selge ut alle Norges felles ressurser til EU og storkapitalen.

Høyre prioriterer EU foran Norge, milliardærer foran vanlige folk, og internasjonale konsern foran norske små- og mellomstore bedrifter. Det har de alltid gjort og kommer alltid til å gjøre.

6 Likes

Bør kanskje ta med i historien at det var Arbeiderpartiet som avgjorde den siste kabelen: Acer-saken avgjort: Arbeiderpartiet og regjeringspartiene sikrer flertall for EUs energiunion | FriFagbevegelse

3 Likes

I samarbeid med Høyre ja. De fører i praksis samme politikk.

«If voting changed anything, it would be illegal».

2 Likes

Skal vi stanse eksport av andre produkter eller gjelder dette bare strøm?

Kun de produktene det er akutt mangel av i Norge. Enig?

2 Likes

De er medgjørlige til å bli enige om ting ja, men det er som regel forhandlinger som da fører til endringer i opprinnelig forslag som de ikke er enige om. Blir litt for unyansert å si at de i praksis fører samme politikk. Resultatet er at ting skjer, men at det ikke var det originale forslaget til noen av dem.

Synes det er bedre enn sånn de har det i USA, hvor de konstant blokkerer hverandre.

1 Like

Det blir forslaget til EU.

De fører EU sin politikk, begge partiene. Det eneste de krangler om er hvem av dem som skal administrere den.

Hadde de blokkert hverandre hadde det vært fantastisk. Da hadde de ikke klart å føre den destruktive politikken sin.

For øvrig en myte at partiene i USA blokkerer hverandre hele tiden. Det er akkurat samme greia der. Når det tjener storkapitalen så er de så enige at.

1 Like

Kablene bør styres på en annen måte, hvor norske priser beskyttes fra markedet i Europa. Utover det tror jeg vi nok er litt uenige. Tenker det er greit her. Jeg synes Norge har blitt et godt land å bo i, hvor det er relativt enkelt å bli høyere utdannet og leve et godt liv som voksen. Det er delvis et resultat av politikken som er ført de siste 20 årene. Har de gjort feil og har vi fortsatt problemer? Ja, men de er ikke store nok til at jeg vil si at politikken er destruktiv. Men man får mene det man vil basert på sin situasjon. Min er bra og sånn er det for så og si alle jeg kjenner også, men vet om andre som sliter med å gjøre det bra i dagens samfunn. Skjønner at de kan være uenige i at ting går bra nok totalt sett. Derfor er det fint at vi kan stemme og si hva vi vil i Norge, samt få reel makt gjennom politisk organisering og engasjement. Jeg har bare påvirket et lovforslag i mitt liv så langt, men vi fikk gjennomslag og det var gøy og tillitsvekkende.

Ble forøvrig veldig overrasket over at ingen andre engasjerte seg. Hundrevis av folk sa hva de mente i sosiale medier, men ingen andre stilte opp og snakket med politikerne eller deltok i høringen som enkeltstående personer. Veldig få privatpersoner og bedrifter får mye makt i Norge fordi 99% sier seg fornøyd med å snakke om det de er uenige i på sosiale medier/med bekjente, i stedet for å faktisk skrive høringssvar og kontakte politikerne som skal beslutte ting.

8 Likes

Norge er selvfølgelig et veldig godt land å bo i, og det skyldes utelukkende at vi har enorme oljeinntekter som stort sett beskytter oss fra konsekvensene av våre politikeres dumskap. Dette grunnfjellet ble skapt av politikken som ble ført på 60-70 tallet, da vi hadde ordentlige politikere som satte Norge først.

Det tar tid å se de reelle konsekvenser av dårlig politikk. Et prakteksempel er Sverige, som nå virkelig begynner å ane følgene av flere tiår med en vanvittig innvandringspolitikk. De som advarte mot dette ble kalt idioter og mørkemenn og det som verre var.

Og ja, det er som du skriver. Veldig få engasjerer seg. Man lar ting skure og gå, og satser på at det ordner seg. Selv var jeg aktiv i et parti, men måtte til slutt melde meg ut på grunn av at man ikke gjorde nok for å stanse nettopp strømkablene som nå tapper Norge for energi.

8 Likes

Noen perspektiver og tall.

Norge Produserer ca 145 Twh elektrisk vannkraft, ca 90% av norsk elektrisitetsproduksjon.
Europa produserer ca 2800 Twh elektrisk kraft, fra forskjellige kilder.
Norge eksporter ca 113 milliarder standard kubikkmeter med gass til Europa, med energi-innhold tilsvarende 1243 Twh når man vet at 1Sm3 = 11kwh.
Hvis man skulle lage strøm av den gassen så er virkningsgrad 45% og det ville da tilsvart 560 Twh, men gassen brukes direkte til oppvarming og matlaging sånn at Norge med gassen tilfører Europa 1243 Twh med energi årlig.

Norge har de siste årene hatt netto eksport av vannkraft til Europa på 15 til 20 Twh, mao norsk vannkrafteksport er musepiss i havet i forhold til gass.
Det de nye kablene til Tyskland og Engeland i fjor bidro til er at man kan eksportere noe mer, kanskje det dobbelte, 4 dobbelte? av elektrisk kraft til Europa, i bytte mot import av europeiske kraftpriser.
Jeg har ikke regnet på kapasitet, men registrerte at uken i fjor med mest netto eksport var 0,73Twh, og det var etter at Tysklandskabelen kom i drift, men før Englandkabelen.

Nå er det politisk enighet om at det ikke skal legges noen nye kabler, men vedlikehold er innafor. Når Statnett snart vedlikeholder Danmarkskabelen vil kapasiteten 3-dobles.

Norske husholdninger bruker rett over 40Twh, og norsk industri over 80Twh.

På litt lengere sikt kan forholdet mellom gass og vannkraft utjevne seg, og vannkraft igjen blir vår viktigste kraft-eksport. Norske gassreserver er på 1450 Sm3, mao 13 års produksjon på dagens nivå, litt kortere hvis vi skrur opp tempo. Feks kan vi jo i felt hvor det er relevant pumpe ut gassen først og la oljen ligge igjen. Det er god kortsiktig økonomi med dagens gasspriser, elendig ressursforvaltning men bra geopolitikk og veldig solidarisk med våre naboer.

2 Likes

Sånn går det når flokkmentaliteten rår.
Bare følg flokken uten å lage noen form for konflikt.
Når noe så obviously er galt med kraftsystemet. Lovnader om ditt og datt uten å fikse problemet direkte.
Så etter noen år er det helt glemt og blitt den nye normalen.
Vi glemmer fort. Og så lenge vi har det bra så godtar man mye…
Jeg personlig blir minimalt berørt av de skyhøye energiprisene. Industrien derimot er ikke like skjermet.

5 Likes

Et av momentene ved situasjonen som jeg ikke helt forstår er at det godtas at norske forbrukere skal betale for økt CO2 avgift når energien vi produserer er grønn. Hvor blir det av incentivet til å produsere grønn energi om forbrukerne må ta prisen for økt CO2 avgift uavhengig av hvilken strøm de kjøper? Forstår at man tjener mer på å produsere grønt mot å måtte betale CO2-avgiften i produksjonen, men for forbrukerne er det “ett fett”.

4 Likes

Kjenner ikke detaljene men det er kanskje konsumentene av kraften som fører til CO2-avgifter, så når tyske jernbaner kjøper ren norsk elkraft slipper de CO2-avgift, mens vi kanskje må kjøpe tysk kullkraft og må betale for den?

Alt samles i samme pott pga. felles markedspris slik jeg har forstått det når det kommer til energimarkedet.

La oss si markedsprisen er 200 øre og CO2 avgiften 40 øre.
Da får en kull-produsent 200 øre per kwt og må betale 40 øre i CO2 avgift = 160 øre i kassa per kwt
Mens et vannkraftverk får 200 øre i kassa per kwt produsert.

Hadde tilgangen på grønn energi vært stor nok til at de kunne dekke etterspørselen ville prisen derfor nærmet seg kost for grønne energiprodusenter, men siden de grønne ikke er store nok vil vi minimum ende på kost+CO2 avgiften på all strøm.

Nå har vi i tillegg underskudd i markedet og da går strømmen til høystbydende, som igjen drives opp av private strøm-tradere som sitter på framtidige kontrakter som senere selges nærmere utløpsdato og dermed fører til at det blir færre langsiktige kontrakter på strømsikkerhet i markedet og prisen blir høyere på disse.

Det eneste som vil senke prisene er økt tilbud eller overstyring av markedet ved f.eks. å nekte videresalg/trading av strøm-kontrakter, altså at man må ta imot strømmen man kjøper fram i tid, i stedet for å kunne selge avtalen videre rett før/når det nærmer seg leveranse. Men markedet er så komplisert at det nok er vanskelig å sette inn forbud på en så enkel måte uten å ødelegge for leveranser, men slik jeg har forstått det er det i det minste et tiltak som ville senket strømprisene noe.

“Several different financial products can be used to initiate risk in energy. This includes futures, ETFs, over the counter contracts, CFDs, as well as, the shares of the public companies that produce, store, move and consume energy.”

4 Likes

Kommisjonen skriver langt på vei at spørsmålet om definisjonen på en intensivseng - og en intensivpasient - har ført til en handlingslammelse hos sentrale myndigheter - og regionale helseregioner.

LOL.

Dette høres dessverre utrolig logisk og fornuftig ut.

Fordi man får betalt og støtte ut fra definisjoner, så slåss man om hva definisjoner er, og siden man ikke blir enige, så må noen bare bestemme, men siden man da må legge seg ut med noen sterke fagmiljøer uansett hva man bestemmer seg for så velger man ingenting, og årene går uten at noen klarer å få gjort noe.

image

Tenk å måtte ta en beslutning du vet du vil bli kritisert for uansett hva du velger? Det kan man ikke forvente av verken politikere eller byråkrater…

8 Likes

Du bryr deg lite om valgresulteter når…