Veldig fin og god gjennomgang av “deep state”, imponert! 
Og det menes ikke sarkastisk. Er vant til at begrepet brukes mer for å beskrive en følelse av avmakt eller for å peke på “dere vet like godt som meg at her er det noe muffins”-type utsagn, uten videre forklaring eller bevis. Ikke vant til at det blir vist såpass refleksjon ang. innholdet i begrepet.
Spørsmålet jeg må stille, som jeg har forstått er bakgrunnen for veien mot sensur, er rett og slett: Kan vi leve med at enhver person kan være en sannhetsforkynner i den utstrekning og makt sosiale medier gir enkeltindivider? Er ytringsfrihet det samme som retten til å ha enerett på et publikum i millionklassen man selv har bygget opp? Krenker det ytringseffekten til resten av befolkningen når man ikke er i nærheten av å ha lik plattform for sine utsagn?
Vi er i en annen verden enn tidligere. Makt over hva som er sant og viktig er flyttet fra politikken til enkeltindivider basert på deres underholdningsverdi. Er det et godt system når vi vet at mennesker forledes av underholdning? Og alternativt, kan det unngås i det hele tatt?
Et eksempel er Pewdiepie, en av verdens mektigste mennesker i dag. Han kan sette dagsorden for titalls millioner barn og unge, og indirekte deres foreldre, med en video. Han har inntekter på nivå med et stort selskap og i all den tid både media og plattform-leverandøren Google har gjort mye for å fjerne hans influens har han bestått og fortsatt å vokse. Jeg synes han har gode verdier og er et sunt forbilde, men det er ikke problemet. Problemet er at hans ideologi ikke er grunnen til hans makt. Mengden makt han har kommer utelukkende fra hans evne til å underholde. Er det bra at det er sånn? Kan vi unngå det?
Jeg vil si nei og nei, men sensur av de som har kommet seg til toppen med underholdning og har verdier man dømmer som dårlige er nok eneste virkemiddel. Og den makten er enorm, og holdes i dag av Google, Twitter og Meta alene. De blir igjen påvirket av personer, myndigheter og eiere, som indirekte besitter denne makten gjennom sin påvirkningskraft over disse plattformene.
Og alt bunner ut i at vi som mennesker vil underholdes passivt. Anbefaler å ta en titt på politiske alternative kilder sine “tags” og hva de kaller sin egen plattform. 99% omtaler seg selv som underholdningsprogram, komikere eller liknende. Fordi det er det de må være for algoritmene for å nå fram og samtidig lovlig slippe unna presseskikk og liknende.
Et annet aspekt her er en-veis-vennskap som jeg inkluderer i “underholdning”, men også er veldig relevant for tilliten disse enkeltindividene får.